Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
dank je........ dat had ik even nodig!!! En dan klim ik nu uit pure frustratie op de ladder om de ramen te zemen... heerlijk die nestdrang, kan ik ook niet roken, hahaha!!!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Doe je voorzichtig daar boven? <zwaait>

Oh enne.... wordt het niet eens tijd je avatar aan te passen?
maar ik moet al zo veel opgeven..... nu ook nog mijn avatar?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
aaah arme felice...
He Sartan en Summer!

Nou jullie beginnen wel die hard ´stop met roken goeroes´ te worden. Maar ik ben oprecht blij met al jullie adviezen. Ik wil dus ook het naadje van de kous weten, want ik ben gek op win/win/win situaties. Wat voor een sporten zijn jullie gaan doen, hoe vaak ik de week en hoe hebben jullie dit opgebouwd? En al laatste: Na hoeveel tijd zijn jullie begonnen?

Even ter info, want ik snap dat sporten niet zo moeilijk is, ik wil het alleen verantwoord doen. Ik ben gestopt in overleg met een huisarts en die zei dat je lichaam drie weken nodig heeft om een partoon af te leren. Dit is ook een hele stressvolle ervaring voor je lijf. Nu ben ik gestopt met nicotinepleisters en ik verwacht vanaf woensdag sticker vrij te zijn. Dan wil ik nog een week rust om de laatste restjes nicotine uit mijn lijf te krijgen en daarna... aan de bak.

Ik zit alleen te denken hoe ik dit het beste aan kan pakken. Vroeger best op redelijk niveau gebasketbald, maar nog nooit een individuele sport gedaan. En hoe passen jullie het in in jullie leven? Sporten jullie iedere dag? En staan jullie er een uurtje eerder voor op? Mijn vraag is eigenlijk: hoe zijn jullie in de startblokken terecht gekomen?

Op voorhand dank voor jullie wijze woorden...
@ stoeptegel

Zes weken geleden was ik zoals jij...

De beste tip ooit; ga aan de Champix en het zal zijn of je nooit gerookt hebt.

Zo gaat het bij mij vanaf dag één tot nu in elk geval.

Houd intussen wel mijn hart vast hoe het straks moet zonder die pillen, dat wel.
Wow JiB, ik een goeroe, ik voel me wel gevleid hoor.

Ik ben meteen na het stoppen met roken (dus in dezelfde week nog) begonnen met sporten. Wachten is nergens voor nodig, zeker niet omdat je nú juist de nodige afleiding kunt gebruiken en natuurlijk omdat je niet meteen volop gas gaat geven maar rustig op moet gaan bouwen anders trek je het allemaal niet, je raakt meteen geblesseerd of wat dan ook.

Belangrijk: zoek een sportschool waar je je prettig voelt. Vóór ik ging stoppen met roken ben ik een aantal sportscholen hier in de buurt langsgeweest om even te kijken. Bij 1 van deze scholen had ik een heel goed gevoel (sfeer, mensen achter de balie) en die heb ik uitgekozen om te gaan sporten.

Op hun aanbevelen heb ik een afspraak gemaakt voor een intake. Deze bestond uit een fittest en het maken van een fitness schemaatje. Ik ben dus in de fitnessruimte (toestellen, kracht = gewichten en cardio = conditie dus lopen, fietsen, roeien) begonnen met een schemaatje om verantwoord mijn conditie op te bouwen. Dit heb ik een maand of drie gedaan, minstens 2 keer per week, met af en toe bijstellen van mijn schema want ik ging best hard vooruit! Toen ben ik voor het eerst een groepsles mee gaan doen. In mijn geval was dat BodyPump en de gevolgen waren dat ik hier helemaal verslingerd aan raakte. Ik sport nu na ruim 2 jaar minstens 3 keer per week, meestal vaker, maar ik ben dan ook zo'n type dat niets normaal kan doen maar vol gas of helemaal niet.

Ik weet niet hoe goed of slecht jouw lichamelijke conditie is maar mijn aanbeveling zou dus zijn om een goede sportschool te zoeken en in overleg met hen een opbouw te kiezen die bij je situatie past. Heel veel plezier!

One year, two months, two weeks, 23 hours, 3 minutes and 25 seconds. 13228 cigarettes not smoked, saving ¤ 2.785,01. Life saved: 6 weeks, 3 days, 22 hours, 20 minutes.
Nou ja zeg,

de copy staat er wel maar de rest niet.

Nou dan maar even kort.

Go stoppers You can do it!!!!
Liesl hier! Nog steeds gestopt, al 2,5 week en hett valt best mee! (heb ook sinds 1 sept een andere baan, wat het ook makkelijker maakt.)

Nog steeds trots op mezelf!
Liesl, super!! Natuurlijk ben je trots op jezelf dat mag ook!

Kattija !!! sToppertje!!!!

Ik ga er ff 2 weekjes tussenuit, laat vieze Nico buiten in de kou staan okay?

Veel plezier Sartan!!

Rust lekker uit en kom boordevol tips weer terug
Hi all, weer terug van een weekje vakantie, was echt heerlijk!!

Alleen maar leuke dingen gedaan en heel romantisch trouwringen in Parijs gekocht! Hoe romantisch kan het ?! Nu nog een weekje thuis verder uitrusten en wat puinruimen.

@anemoon, oh wat zou dat grappig zijn!! Ik ga even kijken of ik jouw mail nog heb!

s'man: smk. Als dat je iets zegt, is het vast hetzelfde bedrijf. We gaan dinsdag kijken naar een huis vlakbij, in U.

@JackintheBox, wat een mooi compliment zeg, een 'die hard stoppen met roken goeroe .. tnx! vwb sporten: ik ben beginnen met hardlopen. Datw as altijd een wens geweest, om dat "echt te kunnen". Ik dacht, nu ik kan stoppen, tijd om het volgende te leren. Met een programma van Vlaanderen 1 en dan om de dag rennen/lopen tot je uiteindelijk 5km kunt hardlopen. Later ook het 10km programma gedaan en ik rende zo'n 3x per week. Meestal ook nog (vanwege kleine knieblessure) wat krachttraining erbij, een half uurtje voor het lopen, gewichtjes, squatten/lunges.. maar nu ik met zijn 2-en ren, vind ik het niet zo lekker meer en kan niet wachten tot ik het weer op kan pikken.

Het inpassen: tja, hoe ik rookte eigenlijk: ik doe het gewoon (nu doe ik een soort zw-schapsklasje via podcasts). Voor roken had ik ook tijd. Dus gewoon inderdaad op tijd op staan, koffie, sporten , douchen en verder met werk ed.

@februari: wat fijn dat je zo goed gaat zeg, en dat de champix zo goed bevalt!!

@sartan: fijne vakantie, geniet ervan!

@felice: gefeliciteerd met stoppen en je 2 streepjes!! hoe ver ben je nu? Lekker ook, die toblerone!!!!
Computer says nooooo
Hey sToppers waar zijn jullie allemaal gebleven? ik ben even een paar dagen weg (nog steeds, Viva forum is echt verlslavend zelfs in den vreemde even checken voor berichtjes....) en jullie lijken wel van de aardbodem verdwenen...

Joehoe!!! Gaat het nog goed??
Hahaha die sartan ... straks een "stoppen met Vivaforum"-topic

Fijne vakantie!!!!
Computer says nooooo
Ik doe ook nog mee... ben nu ruim 6 maanden gestopt!

En heb daarmee al 4119 sigaretten niet gerookt... Gelukkig!

Max!

Dat is echt supercool......

Zal ik dan toch die van mij nog es plakken:

2 Years, 3 Months, 3 Weeks, 8 hours, 12 mins and 46 secs.

23.641 cigarettes not smoked, saving 3.428,03.

Life saved: 11 weeks, 5 days, 2 hours, 5 minutes.
Zo, Sartan, als je toch ziet hoeveel geld je uitgespaard hebt met niet roken! En in jullie gezin gaat het ook nog maal 2, want jij was samen met je man gestopt met roken, toch?

Hier gaat het niet roken ook nog steeds super! Ondertussen alweer 2 maanden en 3 weken, alhoewel het voelt alsof ik echt al een jaar gestopt ben met roken.

Ik ben ook erg blij om te kunnen melden dat ik niets aangekomen ben (was ik eerst wel, 3 kg, maar die is er alweer af) en dat mijn ritme van elke ochtend naar het toilet gaan ook weer in ere is hersteld!

Heerlijk!

Hoe vergaat het de andere sToppers?
anoniem_89186 wijzigde dit bericht op 25-09-2009 11:07
Reden: de toilet - het toilet???
% gewijzigd
Heyy Boefus ja klopt dat we met zijn 2tjes gestopt zijn dus alles mag x2. Hebben we toch maar liefst 7000 euro bespaard tot nu toe dat is toch flink geld inderdaad! (maar waar het gebleven is weet ik niet zo 1 2 3...)

Gefeliciteerd alweer bijna 3 maanden rookvrij!
Hallo Kanjers ik ga naar de 16maand rookvrij toe!

2weken geleden een zwaar feest weekend en wat prive toestanden nu zwaar verkouden en een raar hoestje wacht nog een week af en als het dan niet over is maar na huisarts!

Verder gaat het nog steeds goed zelfs mijn nagels zijn op moment lang nog steeds die 4 a 5 kilo die blijven hangen.

Voor iedereen hier die pas is gestopt met roken: Elke dag die je niet rookt is weer een dag rookvrij!
One month, three weeks, four days, 54 minutes and 52 seconds. 1569 cigarettes not smoked, saving ¤ 330,33. Life saved: 5 days, 10 hours, 45 minutes.

Gestopt met roken ja. Maar hoe stoppen we nu met de champix??
Hey februari ik ben niet de beste persoon om deze vraag te beantwoorden want ben niet met Champix gestopt maar ik vind wel dat je je erg druk maakt hierover (volgens mij heb je al legio opmerkingen gemaakt met deze strekking) Volgens mij ben je aan stoppen met Champix nog niet toe én Champix is geen verslavende stof zoals nicotine hoor! (Champix deskundigen?)
Sigridjeeeeehhhh kanjerrrrrrr!!!
Whohoooo!!! Sigridje! Bijna anderhalf jaar, ontzettende dikke veer voor jou!

februari: stoppen met champix = gewoon stoppen. Maak je er maar niet te druk over het gaat vast ook bij jou haast vanzelf. Je mag nu nog 1,5 maand door slikken, je zult zien dat je tegen die tijd ze (haast) vergeet!

sartan: alweer terug van vakantie? Lekker gehad en uitgerust?
Computer says nooooo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven