Keuze tussen twee manieren van inleiden, help

28-09-2009 13:12 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aanstaande donderdag word ik als alles volgens de planning verloopt ingeleid, ik ben dan 37 weken zwanger.

Nu krijg ik van het ziekenhuis de keuze vanwege een onderzoek tussen twee verschillende manieren van inleiden. Met gel of met een soort ballonnetje (meer ouderwetse methode die mogelijk toch beter zou zijn)?

Heeft iemand hier ervaring met inleiden met een van deze manieren en hoe beviel dat?
Gel, en dat beviel prima in combi met infuus.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Mij beviel de gel perfect (geen infuus nodig gehad)! Maar mijn baarmoedermond was al verweekt en had 1 cm ontsluiting..ik denk dat dat soort dingen ook belangrijk zijn voor je beslissing. Succes!!
De gel werkte bij mij niet, waardoor ik een infuus kreeg.

Ik werd om 11.00 aangesloten en de baby was er om 18.00. Het schijnt dat je weeën heftiger zijn door de opwekkers en ik vond dat kloppen. Je hebt niet die opbouw die je bij normale weeën hebt, je schiet er razendsnel in waardoor je niet even die pauze hebt om bij te komen. Daarnaast kreeg ik ook nog een weeënstorm wat niet heel prettig is.

Niet om je bang te maken trouwens
.
Ik heb een infuus gehad en ik vond het de hel, wil dan ook nooit meer ingeleid worden.
.
.
O ja, de weeenstorm heb ik ook bij beide keren gehad. Mooi toch, des te snelle ris het kind er! 4,5 uur bij beide bij mij. Het is even d ehel, maar ja, zijn alle bevallingen dat niet?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 28 september 2009 @ 13:53:

O ja, de weeenstorm heb ik ook bij beide keren gehad. Mooi toch, des te snelle ris het kind er! 4,5 uur bij beide bij mij. Het is even d ehel, maar ja, zijn alle bevallingen dat niet?Hoeft niet hoor, ik had een weeenstorm van zes uur die 1cm ontsluiting opleverde. Kind is pas zestien uur later geboren.
Oh ja, bij mij begon de inleiding omdat de ontsluiting niet opschoot. Maar goed, dat gebeurde dus ook niet mét inleiding. Sterker nog: ontsluiting liep telkens terug.
Het merendeel heeft dus gel gehad.

Even kijken om te reageren

afgelopen vrijdag zat alles nog volledig dicht, nog geen ontsluiting. Er zijn medische redenen waarom ze inleiden maar die zijn niet zodanig op dit moment dat het kindje ook echt moet komen. Lukt het niet met de inleiding dan proberen ze het een aantal dagen later nog een keer.

Volgens mijn gynaecoloog werd vroeger het ballontje veel gebruikt, nu denken ze dat dit mogelijk toch een betere manier is. Dit omdat het rustig gaat en er mogelijk minder complicaties zijn maar dat willen ze dus onderzoeken. Beide methodes zijn dus al veel vaker gebruikt, daar zit het risico niet. Het grootste verschil is dat ze de gel 24 uur proberen en als het niet lukt na een paar dagen weer en het ballonnetje 48 uur.

Infuus kan als de situatie niet veranderd is dus nog niet, daarvoor moet je eerst ontsluiting hebben.

Wel fijn om te lezen dat iemand ook goede ervaringen met het ballonnetje heeft.

Bang van de verhalen word ik niet echt, weet gewoon niet wat mij te wachten staat en laat het maar gewoon over mij heen komen. Maar heb wel net genoeg gelezen om te weten dat inleiden heel erg vervelend kan zijn.

Die keuzes blijven gewoon lastig. In ieder geval bedankt voor de ervaringen.
Q: had ik ook. Heb gesmeekt om een ruggeprik. Infuus doe ik nooit meer.
Nou, als ik TO was zou ik heel blij worden van al deze reacties... Maar ja, ik vrees dat het de realiteit is bij inleiden. Ik ben ook ingeleid, alleen met een infuus en ik hoop dat het deze keer niet nodig is. Snel? Me reet. Om 8.30 ging het infuus aan en om 1.00 's nachts was ze daar eindelijk.

Sterkte met kiezen en met bevallen. Overigens vraag ik me af waarom jij de keuze krijgt en er niet at random wordt ingedeeld.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:noahtb schreef op 28 september 2009 @ 14:07:

Q: had ik ook. Heb gesmeekt om een ruggeprik. Infuus doe ik nooit meer.Die ruggeprik heb ik gekregen, maar daar werd ik uiteindelijk ook niet zo blij van hoor. Wel toen de pijn weg was, maar toen er meteen persweeën doorkwamen die ik niet goed genoeg voelde waardoor ik ze moest wegpuffen was ik echt niet blij. En met die blaasontsteking die ik van het katheter overhield in de kraamweek ook niet. En met de spruw die Mini en ik van de antibiotica voor de blaasontsteking overhielden ook niet...
.
Ik krijg de keuze om mee te doen aan het onderzoek, dit wil nog niet zeggen dat ik dan ook ballonnetje krijg. Kan dan inderdaad nog gewoon de gel worden. Het is dus wel at random.
quote:qwertu schreef op 28 september 2009 @ 13:51:

een andere verpleegkundige kwam zelfs even binnenlopen om te vertellen dat ze me zo zielig vond, want ik had "kamelenweeën"). Dus ik weet niet met welke optie ik nou uiteindelijk beter af was geweest. Misschien wel met gewoon aan het infuus blijven hangen.

Die kamelenweeën had ik met infuus, dus zegt niks denk ik. Maar wat waren die gemeen zeg! Denk je dat een wee ein-de-lijk wegzakt en dan steekt 'ie toch weer de kop op. Zeg maar twee weeën in een.

Eerste keer inleiden: om 8u vliezen breken, 10u aan het infuus en 13u kind in m'n armen.

Tweede keer inleiden: 8u gel, 13u vliezen breken, 14u aan het infuus en om 18u kind in m'n armen.

Wel twee snelle bevallingen dus, maar goed het moet toch gebeuren, dus dan kan je er maar beter snel vanaf zijn.

Gel vond ik prima te doen. Kreeg er wel weeën van, alleen ze deden helemaal geen zeer. Toch deden ze hun werk!

Veel succes donderdag, en sterkte de komende dagen met je laatste loodjes!!!
Dat was mijn overweging ook al, plus dat ze meer tijd ervoor nemen. Als ik dan toch het ziekenhuis in moet dan maar beter de grootste kans om met baby er weer uit te komen.
Heb nooit gel gehad.
quote:delicious35 schreef op 28 september 2009 @ 14:10:

Ik krijg de keuze om mee te doen aan het onderzoek, dit wil nog niet zeggen dat ik dan ook ballonnetje krijg. Kan dan inderdaad nog gewoon de gel worden. Het is dus wel at random.Ah, dat had ik dan niet goed begrepen. Zwangerschapsdementie valt vroeg dit jaar.
hm merk dat er toch per ziekenhuis verschillen zijn.

Hier krijg je 3 dagen achter elkaar gel , dan 2 dagen rust en dan weer gel als er nog niks gebeurd is.

Ballonnetjes worden hier juist afgeraden ( ben vergeten waarom)

Ben in iedergeval zelf 2 keer ingeleid met gel en beide keren ben ik op de 2de dag gel bevallen./

Turbo bevallingen van de eerste keer 4 uur ( van de eerste wee tot ze geboren is) en de 2de keer zelfs 2 uur :D
Smollie!!!!
Ik ben afgelopen juni ook ingeleid, met gel en daarna het infuus.

Wat Qwertu zegt over een ballonkatheter lijkt me wel een logische. Gel breng je in en werkt bij iedereen anders, daar heb je geen invloed op. Het kan best zijn dat je meerdere keren gel nodig hebt, verspreid over meerdere dagen. Een ballonkatheter heeft als voordeel (denk ik) dat ze het steeds een beetje meer kunnen oprekken waardoor het geleidelijker gaat. (Correct me if I'm wrong.) Het lijkt mij persoonlijk meer een keus voor de gynaecoloog om te kijken wat voor jou de beste methode zou zijn. Het is toch veel te moeilijk om zelf een keuze te maken?

Zo ging het bij mij.

Op zondagochtend eerst aan de CTG, daarna gel gekregen (Mijn baarmoedermond was half verstreken toen ik de gel voor het eerst kreeg.) Daarna kreeg ik de gel, en moest ik weer een uur aan de CTG. Na een uur was ik een uur 'vrij.' Na dat vrije uur moest ik weer aan de CTG voor een uur. Daarna zou gekeken worden of ik nog een keer gel zou krijgen. Maar omdat ik er zoveel last van had, hebben ze dat niet gedaan. Ik heb die hele zondag rond gelopen met kramp in mijn onderbuik. Ik wist niet hoe ik moest zitten, liggen en staan. 's Avonds was ik het zo zat dat ik een slaappil heb gekregen. Gelukkig was die dag kramp niet voor niks, de volgende ochtend bleek mijn baarmoedermond al volledig verstreken en ik had toen twee centimeter ontsluiting.

De volgende dag dus naar de verloskamer. Vliezen gebroken, elektrodes voor CTG ingebracht en infuus gekregen. Ik vond het ook erg heftig. Gelukkig bood de gynaecoloog uit haarzelf de ruggenprik al aan, wat een verademing was dat. (Tip: bespreek dit nog van te voren, als je het zou willen. Scheelt je misschien straks weer. Gelukkig doen ze nu niet meer zo moeilijk over pijnbestrijding.) Een uur na het zetten van de ruggenprik ben ik bevallen, vijf uur na het aanzetten van het infuus. Ook erg snel dus!

Ik hoop dat het bij jou allemaal voorspoedig gaat verlopen. Succes donderdag!
PS. Ik heb gelukkig wel goede persweeën gevoeld door de ruggenprik heen. Maar pijn had ik niet echt, heel fijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven