Zelfstudie Wiskunde A
zaterdag 5 september 2009 om 16:40
Voor mijn werk heb ik zijdelings enige kennis nodig van statistiek, zeker als ik verder wil komen in mijn baan.
Ik heb op school nooit meer wiskunde gehad dan 3 leerjaren Mulo (= soort Mavo) waarna ik ben geswitcht naar het VWO, maar zonder wiskunde in het pakket (buitenlands diploma).
Nu zou ik mijn ontbrekende kennis willen ophalen met een zelfstudiecursus Wiskunde A, bijv. van de NHA of Studieplan.
Ik ben zeker geen kei in dit vak en in rekenen ook niet trouwens.
Welk niveau raden jullie mij aan om te doen (alle opties betreffen een zelfstudie)
- eerst beginnen met VMBO wiskunde
- of wiskunde Havo
- of meteen wiskunde voor het VWO?
Alvast bedankt.
Ik heb op school nooit meer wiskunde gehad dan 3 leerjaren Mulo (= soort Mavo) waarna ik ben geswitcht naar het VWO, maar zonder wiskunde in het pakket (buitenlands diploma).
Nu zou ik mijn ontbrekende kennis willen ophalen met een zelfstudiecursus Wiskunde A, bijv. van de NHA of Studieplan.
Ik ben zeker geen kei in dit vak en in rekenen ook niet trouwens.
Welk niveau raden jullie mij aan om te doen (alle opties betreffen een zelfstudie)
- eerst beginnen met VMBO wiskunde
- of wiskunde Havo
- of meteen wiskunde voor het VWO?
Alvast bedankt.
zaterdag 5 september 2009 om 17:56
zaterdag 5 september 2009 om 18:53
zondag 6 september 2009 om 18:57

zondag 6 september 2009 om 20:32
Hangt er van af waar je woont, maar in Utrecht kan je bij het Jamens Boswell instituut cursussen doen voor vakken die je nodig hebt om een universitaire studie te beginnen. Ze hebben jaarcursussen (1 avond per week) en intensieve zomercursussen. Er zijn vast nog wel meer plekken waar dat kan. Begeleiding is goed, en als je de discipline volhoudt om je huiswerk te doen, heb je een aardige kans om het te halen.
zondag 6 september 2009 om 20:44
Ik weet niet wat je precies nodig hebt, maar veel statistiek is descriptieve statistiek. Dat is nauwelijks wiskunde te noemen en dat is goed te doen. Wil je echt wetenschappelijk onderzoek gaan doen, dan is een havo/vwo basis wel handig. Je kunt ook eens bij een universiteit informeren en eens kijken hoe een statistiektoets eruit ziet. Als het net chinees is dan zou ik een cursus wiskunde volgen. Als er herkenbare elementen inzitten dan zou ik wiskundegeld besparen. Als je bij het begin begint met statistiek en dan is het easy de peasy.
zondag 20 september 2009 om 16:16
Hoi
Zag dit topic net op tijd, wilde er zelf een openen.
Hier ook het volgende;
Ik heb tot en met HAVO 3 Wiskunde gehad (verplicht) en toen het kon meteen laten vallen (dan praat ik over begin jaren negentig) anders had ik nu nog op de middelbare school gezeten Kortom: ik snapte er geen hout van.
Daarna heb ik VWO gedaan, zonder Wiskunde dus.
HBO studie en daarna een volledige WO studie, maar daar kreeg je geen statistiek (Journalistiek en Media/Cultuur wetenschappen.
Nu wil ik echter wellicht een ander werkveld op den duur, en eens rond zitten neuzen naar studies. Komt er op neer dat vrijwel alle studies die ik zie, wel verplicht Wiskunde op HAVO/VWO vragen.
Wat is wijsheid: beginnen bij nul, en dan cursussen vanaf 'HAVO brugklas', en dan uiteindelijk een certificaat VWO wiskunde (en dan A? A1?!) of iets anders? Dat gaat dan wel een honderdjaren plan worden, vrees ik. Is er een andere manier voor deze wiskunde-beet?
Iemand tips? Thnx!!
Zag dit topic net op tijd, wilde er zelf een openen.
Hier ook het volgende;
Ik heb tot en met HAVO 3 Wiskunde gehad (verplicht) en toen het kon meteen laten vallen (dan praat ik over begin jaren negentig) anders had ik nu nog op de middelbare school gezeten Kortom: ik snapte er geen hout van.
Daarna heb ik VWO gedaan, zonder Wiskunde dus.
HBO studie en daarna een volledige WO studie, maar daar kreeg je geen statistiek (Journalistiek en Media/Cultuur wetenschappen.
Nu wil ik echter wellicht een ander werkveld op den duur, en eens rond zitten neuzen naar studies. Komt er op neer dat vrijwel alle studies die ik zie, wel verplicht Wiskunde op HAVO/VWO vragen.
Wat is wijsheid: beginnen bij nul, en dan cursussen vanaf 'HAVO brugklas', en dan uiteindelijk een certificaat VWO wiskunde (en dan A? A1?!) of iets anders? Dat gaat dan wel een honderdjaren plan worden, vrees ik. Is er een andere manier voor deze wiskunde-beet?
Iemand tips? Thnx!!
dinsdag 29 september 2009 om 22:19
Nerd is vast niet het woord dat je bedoelt, want die zijn vast goed in wiskunde: bedoel je dummy?
Vraag het ze: ze hebben ook nog een prorgramma voor het lesjaar daarvoor, maar ik heb het lesboek van dat jaar zelf even doorgenomen en dat was nog wel te doen. Veel mensen die het vak eerder niet gehaald hebben zijn geen natuurtalent...
Vraag het ze: ze hebben ook nog een prorgramma voor het lesjaar daarvoor, maar ik heb het lesboek van dat jaar zelf even doorgenomen en dat was nog wel te doen. Veel mensen die het vak eerder niet gehaald hebben zijn geen natuurtalent...
woensdag 30 september 2009 om 09:57
Ik wilde op het VWO wiskunde A en B doen, maar dat kon bij ons niet. Mijn wiskundeleraar zei toen dat ik beter B kon kiezen, wat A zou ik er dan 'op een regenachtige zaterdagmiddag ooit nog eens bij doen'. Wiskunde A werd toen omschreven als 'makkie'; de mensen die moeite hadden met wiskunde kozen maar A.
Maar jij geeft zelf aan dat je ook moeite hebt met wiskunde en het vroeger ook niet veel gehad hebt, dus als je te hoog begint heb je grote kans dat je vastloopt. Zeker omdat het zelfstudie is terwijl vroeger op school je veel uitleg kreeg en vanalles kon vragen.
Is er niet een soort test die je kunt maken om je niveau te bepalen?
Maar jij geeft zelf aan dat je ook moeite hebt met wiskunde en het vroeger ook niet veel gehad hebt, dus als je te hoog begint heb je grote kans dat je vastloopt. Zeker omdat het zelfstudie is terwijl vroeger op school je veel uitleg kreeg en vanalles kon vragen.
Is er niet een soort test die je kunt maken om je niveau te bepalen?