Werk & Studie alle pijlers

Zelfstudie Wiskunde A

05-09-2009 16:40 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn werk heb ik zijdelings enige kennis nodig van statistiek, zeker als ik verder wil komen in mijn baan.

Ik heb op school nooit meer wiskunde gehad dan 3 leerjaren Mulo (= soort Mavo) waarna ik ben geswitcht naar het VWO, maar zonder wiskunde in het pakket (buitenlands diploma).

Nu zou ik mijn ontbrekende kennis willen ophalen met een zelfstudiecursus Wiskunde A, bijv. van de NHA of Studieplan.

Ik ben zeker geen kei in dit vak en in rekenen ook niet trouwens.

Welk niveau raden jullie mij aan om te doen (alle opties betreffen een zelfstudie)

- eerst beginnen met VMBO wiskunde

- of wiskunde Havo

- of meteen wiskunde voor het VWO?

Alvast bedankt.
Je kunt ook een syllabus halen voor de toelatingstoets voor het hbo, volgens mij kom je daar een heel eind mee.
Cum non tum age
Havo. Wiskunde A ligt mij niet, ik ben een beta dus wiskunde B ligt mij veel beter. Maar Havo lijkt me een prima start, VMBO veel te makkelijk.
Ik heb zelf wiskunde A op het VWO gedaan en als ik erop terugkijk was het niveau niet erg hoog. Ik heb me daar gemakkelijk doorheen gewerkt en ook ik heb weinig aanleg voor wiskunde A.

Ik zou kiezen voor of Havo of VWO, het verschil hier tussen zal niet zo groot zijn trouwens.
pluk de dag
Als het je voornamelijk om de statistiek gaat zou ik op zoek gaan naar een boek/ syllabus statistiek voor het HBO. Ik heb VWO zonder wiskunde gedaan (nou ja, tot de 4e) en op het HBO wel wat statistiek gehad.
Als je op HAVO of VWO niveau wiskunde gaat doen, hou er dan even rekening mee dat het niet alleen maar 'A' of 'B' is zoals "vroeger". Tegenwoordig heb je A, B1, B12, C en D (misschien nog een variant laten liggen).

Wiskunde C is de eenvoudigste (in elk geval op VWO niveau)

Succes
Ja, Anne, dat klopt! Bij mij op school hebben we dat op die manier... Zelf ben ik er niet zo goed in, dus ik doe Wiskunde A1
Heb je het echt nodig in je werk dan kun je ook prive lessen nemen. Kijk maar op marktplaats.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik zal geen Wiskunde gaan doen, maar statistiek en dan op HBO niveau.
Hangt er van af waar je woont, maar in Utrecht kan je bij het Jamens Boswell instituut cursussen doen voor vakken die je nodig hebt om een universitaire studie te beginnen. Ze hebben jaarcursussen (1 avond per week) en intensieve zomercursussen. Er zijn vast nog wel meer plekken waar dat kan. Begeleiding is goed, en als je de discipline volhoudt om je huiswerk te doen, heb je een aardige kans om het te halen.
Ik weet niet wat je precies nodig hebt, maar veel statistiek is descriptieve statistiek. Dat is nauwelijks wiskunde te noemen en dat is goed te doen. Wil je echt wetenschappelijk onderzoek gaan doen, dan is een havo/vwo basis wel handig. Je kunt ook eens bij een universiteit informeren en eens kijken hoe een statistiektoets eruit ziet. Als het net chinees is dan zou ik een cursus wiskunde volgen. Als er herkenbare elementen inzitten dan zou ik wiskundegeld besparen. Als je bij het begin begint met statistiek en dan is het easy de peasy.
Hoi

Zag dit topic net op tijd, wilde er zelf een openen.

Hier ook het volgende;

Ik heb tot en met HAVO 3 Wiskunde gehad (verplicht) en toen het kon meteen laten vallen (dan praat ik over begin jaren negentig) anders had ik nu nog op de middelbare school gezeten Kortom: ik snapte er geen hout van.

Daarna heb ik VWO gedaan, zonder Wiskunde dus.

HBO studie en daarna een volledige WO studie, maar daar kreeg je geen statistiek (Journalistiek en Media/Cultuur wetenschappen.

Nu wil ik echter wellicht een ander werkveld op den duur, en eens rond zitten neuzen naar studies. Komt er op neer dat vrijwel alle studies die ik zie, wel verplicht Wiskunde op HAVO/VWO vragen.

Wat is wijsheid: beginnen bij nul, en dan cursussen vanaf 'HAVO brugklas', en dan uiteindelijk een certificaat VWO wiskunde (en dan A? A1?!) of iets anders? Dat gaat dan wel een honderdjaren plan worden, vrees ik. Is er een andere manier voor deze wiskunde-beet?

Iemand tips? Thnx!!
Is dat James Boswell instituut ook voor de echte nerds zeg maar? Beginnen die zonder dat je voorkennis nodig hebt?
Nerd is vast niet het woord dat je bedoelt, want die zijn vast goed in wiskunde: bedoel je dummy?

Vraag het ze: ze hebben ook nog een prorgramma voor het lesjaar daarvoor, maar ik heb het lesboek van dat jaar zelf even doorgenomen en dat was nog wel te doen. Veel mensen die het vak eerder niet gehaald hebben zijn geen natuurtalent...
Ik wilde op het VWO wiskunde A en B doen, maar dat kon bij ons niet. Mijn wiskundeleraar zei toen dat ik beter B kon kiezen, wat A zou ik er dan 'op een regenachtige zaterdagmiddag ooit nog eens bij doen'. Wiskunde A werd toen omschreven als 'makkie'; de mensen die moeite hadden met wiskunde kozen maar A.

Maar jij geeft zelf aan dat je ook moeite hebt met wiskunde en het vroeger ook niet veel gehad hebt, dus als je te hoog begint heb je grote kans dat je vastloopt. Zeker omdat het zelfstudie is terwijl vroeger op school je veel uitleg kreeg en vanalles kon vragen.

Is er niet een soort test die je kunt maken om je niveau te bepalen?
Ik zou de VWO boeken halen en daar eens mee beginnen. Als het al te moeilijk wordt vanaf een bepaald punt, kun je verder gaan met HAVO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven