baby 8 weken wil overdag niet in bed slapen..
woensdag 30 september 2009 om 18:26
de titel zegt t al. mijn dochtertje is 8 weken en slaapt 's nachts heel goed. ze slaapt bijna elke dag de hele nacht door en soms wordt ze 1 keertje wakker, maar slaapt dan na de voeding meteen weer verder. daar ben ik dus al ontzettend blij mee.
Maar ik merk dat ze 's middags ook nog erg moe is. das logisch aangezien babietjes van deze leeftijd 16 tot 20 uur per dag slapen. ze is jengelig, wrijft in haar oogjes en geeuwt en valt dan ook bij mij in de draagzak of in mijn armen moeiteloos en meteen in slaap rond 13 uur, maar zodra ik haar dan in haar bedje leg wordt ze weer wakker. soms meteen of na 5 minuten. ik warm haar bedje ook al voor.
Herkent iemand dit? en is dit een fase of heeft iemand een tip?
alvast bedankt!
Maar ik merk dat ze 's middags ook nog erg moe is. das logisch aangezien babietjes van deze leeftijd 16 tot 20 uur per dag slapen. ze is jengelig, wrijft in haar oogjes en geeuwt en valt dan ook bij mij in de draagzak of in mijn armen moeiteloos en meteen in slaap rond 13 uur, maar zodra ik haar dan in haar bedje leg wordt ze weer wakker. soms meteen of na 5 minuten. ik warm haar bedje ook al voor.
Herkent iemand dit? en is dit een fase of heeft iemand een tip?
alvast bedankt!
woensdag 30 september 2009 om 18:53
Hai Marinde,
Heel herkenbaar. Mijn dochtertje is nu 14 weken en had precies rond die tijd (8 weken) ook problemen met zelf slapen/ in slaap komen overdag. Bij mij sliep ze prima, op schoot of in de draagdoek, maar niet in haar bedje. Ze begon rond die tijd wel 's nachts door te slapen, dus gelukkig kreeg ze in elk geval een goede nachtrust (van 19.30 tot ong 8 uur half 9 's ochtends). Het heeft bij ons eventjes geduurd voordat ze het wel alleen kon overdag. Denk dat het bij haar soort overgangsfase was ofzo. Heeft even 4 weken geduurd, en ineens had ze de smaak te pakken. Ondertussen hebben we wel steeds geprobeerd haar alleen te laten slapen. Dus als ze moe is inderdaad wakker in bedje leggen, muziekdingetje aan, speentje erin en weg gaan. Begon ze te huilen, dan direct weer terug, speentje er weer in, even over hoofdje kriebelen en weer weg. Soms moest ik wel 10 keer terug komen, maar zo langzamerhand begon dit goed te werken. Misschien moet je dat eens proberen. Zo hoeft ze nooit lang te huilen en voelt ze zich veilig, maar je probeert haar wel te laten wennen aan het alleen in slaap vallen (met een beetje hulp)...
Heel herkenbaar. Mijn dochtertje is nu 14 weken en had precies rond die tijd (8 weken) ook problemen met zelf slapen/ in slaap komen overdag. Bij mij sliep ze prima, op schoot of in de draagdoek, maar niet in haar bedje. Ze begon rond die tijd wel 's nachts door te slapen, dus gelukkig kreeg ze in elk geval een goede nachtrust (van 19.30 tot ong 8 uur half 9 's ochtends). Het heeft bij ons eventjes geduurd voordat ze het wel alleen kon overdag. Denk dat het bij haar soort overgangsfase was ofzo. Heeft even 4 weken geduurd, en ineens had ze de smaak te pakken. Ondertussen hebben we wel steeds geprobeerd haar alleen te laten slapen. Dus als ze moe is inderdaad wakker in bedje leggen, muziekdingetje aan, speentje erin en weg gaan. Begon ze te huilen, dan direct weer terug, speentje er weer in, even over hoofdje kriebelen en weer weg. Soms moest ik wel 10 keer terug komen, maar zo langzamerhand begon dit goed te werken. Misschien moet je dat eens proberen. Zo hoeft ze nooit lang te huilen en voelt ze zich veilig, maar je probeert haar wel te laten wennen aan het alleen in slaap vallen (met een beetje hulp)...
woensdag 30 september 2009 om 18:54
woensdag 30 september 2009 om 18:59
bedankt voor jullie snelle tips! ik ga t proberen. de tip van bosbes had ik ook gekregen. dus wakker in bed leggen. ik wieg haar inderdaad in slaap. probeer het regelmatig om haar wakker in bed te leggen, maar dan blijft ze huilen. maar goed, als ik dit zo lees, ga ik ook maar gewoon 10 x terug! haha.
Jorina, bedoeljij de puckababy? missch ookwel een idee!
thanx!
nog meer ervaringen of tips?
Jorina, bedoeljij de puckababy? missch ookwel een idee!
thanx!
nog meer ervaringen of tips?
woensdag 30 september 2009 om 19:05
Als ze in jouw armen in slaap valt en je legt haar slapend in haar bedje dan schrikt ze waarschijnlijk. Ze kan veel beter zelf leren om in haar bedje in slaap te vallen. Dus leg haar wakker in bed op het moment dat ze tekenen van vermoeidheid vertoont.
Sommige kindjes moeten zichzelf in slaap huilen. Niet iedereen vindt het oke om een baby van die leeftijd te laten huilen, dus doe wat je zelf prettig vindt.
Wat bij mijn zoontje goed hielp was zijn voorhoofdje masseren met ronddraaiende bewegingen (tussen zijn oogjes). Daar werd hij lekker slaperig van en vaak viel hij dan na minuut of 10 lekker in slaap.
Slaapt ze 's nachts ook in datzelfde bed of slaapt ze dan bijv bij jullie op de kamer?
Hoe laat wordt ze 's morgens wakker? Want als ze vanaf 's morgensvroeg tot 13u 's middags wakker is, is dat best een hele lange tijd voor een kleine baby. Natuurlijk heeft ieder kind zijn eigen slaappatroon, maar ik denk dat je haar na ongeveer 2 uur wakker zijn al wel in bed kan leggen. Sommige kindjes zijn zo moe dat ze niet meer kunnen slapen, klinkt gek maar het is wel zo.
Sommige kindjes moeten zichzelf in slaap huilen. Niet iedereen vindt het oke om een baby van die leeftijd te laten huilen, dus doe wat je zelf prettig vindt.
Wat bij mijn zoontje goed hielp was zijn voorhoofdje masseren met ronddraaiende bewegingen (tussen zijn oogjes). Daar werd hij lekker slaperig van en vaak viel hij dan na minuut of 10 lekker in slaap.
Slaapt ze 's nachts ook in datzelfde bed of slaapt ze dan bijv bij jullie op de kamer?
Hoe laat wordt ze 's morgens wakker? Want als ze vanaf 's morgensvroeg tot 13u 's middags wakker is, is dat best een hele lange tijd voor een kleine baby. Natuurlijk heeft ieder kind zijn eigen slaappatroon, maar ik denk dat je haar na ongeveer 2 uur wakker zijn al wel in bed kan leggen. Sommige kindjes zijn zo moe dat ze niet meer kunnen slapen, klinkt gek maar het is wel zo.
woensdag 30 september 2009 om 19:22
haha,jorina! tegelijk gepost!
ja, ze slaapt s nachts ook gewoon in haar ledikantje in haar eigen bedje en dat gaat prima. meestal slaapt ze van 10 uur savonds tot 7 uur, half 8 de volgende ochtend en daarna wil ze ook nog verder slapen. maar ik heb het idee dat ze daarom dan 's middags niet wil slapen, dus meestal gaan we rond 8 uur, half 9 naar beneden.
tinus, hoe lang laat jij je kindje dan ongeveer huilen.ik vind dat heel moeilijk,maar denk inderdaad dat sommige kinderen dat nodig hebben.ik heb t nog niet echt geprobeerd. m'n hart breekt als ze zo hard huilt...
ja, ze slaapt s nachts ook gewoon in haar ledikantje in haar eigen bedje en dat gaat prima. meestal slaapt ze van 10 uur savonds tot 7 uur, half 8 de volgende ochtend en daarna wil ze ook nog verder slapen. maar ik heb het idee dat ze daarom dan 's middags niet wil slapen, dus meestal gaan we rond 8 uur, half 9 naar beneden.
tinus, hoe lang laat jij je kindje dan ongeveer huilen.ik vind dat heel moeilijk,maar denk inderdaad dat sommige kinderen dat nodig hebben.ik heb t nog niet echt geprobeerd. m'n hart breekt als ze zo hard huilt...
woensdag 30 september 2009 om 19:28
hoi!
ik ben het eens met tinus, tot 1300 wakker vanaf sochtends is eigenlijk te lang, ze kan waarschijnlijk niet meer in slaap komen doordat ze te moe is.
mijn kinderen ( zijn de jouwe niet, i know!! hahah) sliepen vaak rond tien uur, 1300 en soms nog n klein dutje rond 1600, ze hebben echt heel hard hun slaap nodig om te groeien en alles te verwerken dus toch wat vaker wakker in haar bedje leggen, er af en toe even heen lopen, zachtjes maar beslist praten en dat herhalen tot ze in slaap valt.
het is even een gedoe maar later heb je er echt profijt van!
succes
ik ben het eens met tinus, tot 1300 wakker vanaf sochtends is eigenlijk te lang, ze kan waarschijnlijk niet meer in slaap komen doordat ze te moe is.
mijn kinderen ( zijn de jouwe niet, i know!! hahah) sliepen vaak rond tien uur, 1300 en soms nog n klein dutje rond 1600, ze hebben echt heel hard hun slaap nodig om te groeien en alles te verwerken dus toch wat vaker wakker in haar bedje leggen, er af en toe even heen lopen, zachtjes maar beslist praten en dat herhalen tot ze in slaap valt.
het is even een gedoe maar later heb je er echt profijt van!
succes
woensdag 30 september 2009 om 19:29
quote:marinde schreef op 30 september 2009 @ 19:22:
tinus, hoe lang laat jij je kindje dan ongeveer huilen.ik vind dat heel moeilijk,maar denk inderdaad dat sommige kinderen dat nodig hebben.ik heb t nog niet echt geprobeerd. m'n hart breekt als ze zo hard huilt...Zag het ook al
tinus, hoe lang laat jij je kindje dan ongeveer huilen.ik vind dat heel moeilijk,maar denk inderdaad dat sommige kinderen dat nodig hebben.ik heb t nog niet echt geprobeerd. m'n hart breekt als ze zo hard huilt...Zag het ook al

woensdag 30 september 2009 om 19:46
Nee hoor je bent geen slapjanus, er zijn zoveel moeders die hun kindje niet laten huilen. Bij mijn zoontje (die is nu al bijna 3) vond ik het ook heel moeilijk en vaak was het masseren van zijn hoofdje al genoeg. Ik weet van mijn zus dat die iedere avond haar zoontje laat huilen en dat hij dan na 5 minuutjes gewoon stil is en de hele nacht doorslaapt. Blijkbaar werkt het bij de ene baby en moeder wel, bij de ander niet.
Het zal misschien wel een paar dagen kosten om het patroon te veranderen om hem vroeger in bed te leggen. Maar hou het wel vol als het de de eerste dagen niet meteen goed gaat.
Het zal misschien wel een paar dagen kosten om het patroon te veranderen om hem vroeger in bed te leggen. Maar hou het wel vol als het de de eerste dagen niet meteen goed gaat.
woensdag 30 september 2009 om 19:48
woensdag 30 september 2009 om 19:54
Ik verbaas me er over dat dit soort discussies iedere keer in 2 kampen lijken lijken uiteen te vallen. Het ene kamp dat voor slapen in het eigen bedje is en vind dat je je kind best even kan laten huilen, en het andere kamp dat tegen huilen is en vindt dat je je kindje lekker bij je moet houden.
Waarom kan het niet beiden?? Ik laat mijn kleintje ook niet huilen, maar leg haar wél soms wakker in haar eigen bedje (ook vaak slapend overigens). Ik troost haar als ze gaat huilen, maar wél in haar bedje meestal. Soms gaat ze lekker in de draagdoek, als ze wakker is lekker knuffelen met mama etc. Het is best te combineren hoor...
Waarom kan het niet beiden?? Ik laat mijn kleintje ook niet huilen, maar leg haar wél soms wakker in haar eigen bedje (ook vaak slapend overigens). Ik troost haar als ze gaat huilen, maar wél in haar bedje meestal. Soms gaat ze lekker in de draagdoek, als ze wakker is lekker knuffelen met mama etc. Het is best te combineren hoor...
woensdag 30 september 2009 om 19:57
Kindjes van 8 weken hebben nog niet zoveel te willen
Ik legde mijn dochters altijd in de woonkamer in de reiswieg, bij mama, maar niet zo dat mama verplicht stil op de bank moest zitten met kind in de armen. Op een gegeven moment gingen ze met wieg en al naar de slaapkamer. Hoefde ik ze er ook niet uit te tillen dus. Ging prima.
Ik legde mijn dochters altijd in de woonkamer in de reiswieg, bij mama, maar niet zo dat mama verplicht stil op de bank moest zitten met kind in de armen. Op een gegeven moment gingen ze met wieg en al naar de slaapkamer. Hoefde ik ze er ook niet uit te tillen dus. Ging prima.

woensdag 30 september 2009 om 20:55
Marinde, doet je dochter maar 1 slaapje overdag? Dat is wel heel weinig voor een kind van 8 weken. De meesten slapen dan nog tussen alle voedingen wel een tijdje, of op z'n minst twee keer per dag. Als ze 's nachts een uur of negen slaapt (van 10 tot 7) en dan overdag nog een slaapje doet, wordt het wel heel moeilijk om aan die 16 tot 20 uur slaap die je zelf noemt, te komen.
Vaker laten slapen lijkt me iets om te proberen voor je begint met laten huilen. Te vermoeide kindjes slapen ook slecht - lijk ik nu bij mijn zoon van ruim anderhalf ook weer te hebben geleerd.
Vaker laten slapen lijkt me iets om te proberen voor je begint met laten huilen. Te vermoeide kindjes slapen ook slecht - lijk ik nu bij mijn zoon van ruim anderhalf ook weer te hebben geleerd.
woensdag 30 september 2009 om 21:06
Eens met Lika. Zo doe ik het ook hoor, een combinatie van beiden. Want ookal probeer ik haar wakker in haar bedje te leggen omdat ik vind dat ze zelf uiteindelijk in slaap moet kunnen vallen, dan nog vind ik niet dat ze hoeft te huilen. Ik laat haar nooit huilen (beetje jengelen wel, maar niet echt huilen). Ik troost haar dan ook altijd in haar bedje, even terug lopen, over hoofdje aaien...en meestal werkt dat prima. Soms ook niet, en dan is ze zo...hupla...weer uit bed en proberen we het na 15 minuten spelen/knuffelen nog maar eens. Maar natuurlijk valt ze ook wel eens bij op mijn borst in slaap, of in de draagdoek, of in mijn armen. Dan leg ik haar slapend weg.
Ik heb 1x geprobeerd haar te laten huilen, maar dat werkte bij haar echt averechts. Ze raakte alleen maar nog meer overstuur en werd steeds bozer.. Vond het vreselijk en ook zo zielig...
Ik heb 1x geprobeerd haar te laten huilen, maar dat werkte bij haar echt averechts. Ze raakte alleen maar nog meer overstuur en werd steeds bozer.. Vond het vreselijk en ook zo zielig...
woensdag 30 september 2009 om 21:18
ze slaapt dus wel bij mij in de draagdoek of in mijn armen, maar niet meer tussendoor in de box wat ze tot 2 weken geleden nog wel deed. ik kan natuurlijk niet de hele dag rondlopen met een slapend kind in mijn armen, dus leg ik haar dan in haar bedje of in de box. dat werkte eerst prima, maar sinds een week dus niet meer... weet ook dat baby's veel moeten slapen,vandaar dus mijn vraag hier...
nu heb ik haar om half 8 in bed gelegd en ben nog steeds bezig met terug gaan..nu huilt ze weer, dus tot zo,...pfff vermoeiend
nu heb ik haar om half 8 in bed gelegd en ben nog steeds bezig met terug gaan..nu huilt ze weer, dus tot zo,...pfff vermoeiend
woensdag 30 september 2009 om 21:39
Hmm, dan ben je al bijna 2 uur bezig dus, das inderdaad vermoeiend ja. Maar vraag me dan af of het wel gaat werken bij jouw kindje, deze manier. Zo lang heb ik het nooit volgehouden. Bij ons duurt dat terugkomen hooguit 15 a 20 minuten. Als ze dan nog niet slaapt, of echt gaat huilen, dan haal ik haar uit bedje, even knuffelen en dan na een half uurtje weer proberen.
Lastig he? Het lijkt zo gemakkelijk die tips van anderen, maar werkt vaak bij jezelf net even ietsje anders. Blijft toch beetje uitvogelen wat voor jullie beste werkt. Probeer je niet teveel zorgen te maken (makkelijk gezegd, weet ik...), over tijdje heeft ze dan zo ineens de smaak te pakken (is mijn ervaring althans)...
Lastig he? Het lijkt zo gemakkelijk die tips van anderen, maar werkt vaak bij jezelf net even ietsje anders. Blijft toch beetje uitvogelen wat voor jullie beste werkt. Probeer je niet teveel zorgen te maken (makkelijk gezegd, weet ik...), over tijdje heeft ze dan zo ineens de smaak te pakken (is mijn ervaring althans)...
donderdag 1 oktober 2009 om 09:26
om elf uur sliep ze eindelijk bosbes! . heb haar even laten huilen, en de pauze werd steeds langer, totdat ze sliep. maar dit kwam voornamelijk omdat ze uitgeput was natuurlijk. ik heb zelf heel sterk het idee dat het aan mijn voeding ligt.. ze komt ook vaak alweer na 1 of anderhalf uur voor een voeding, ipv 3 uur...en het is geen sprong, want dit duurt nu al 2 weken... ik heb gister dus voor het eerst de fles geprobeerd en ik heb haar nog nooit zo voldaan en slaperig gezien na een voeding. vanochtend de borst om kwart over 6, toen wilde ze niet verder slapen en was niet voldaan en ontspannen, maar wel slaperig. in bed gelegd, maar huilen. flesje geprobeerd, maar ze zat te vol van het vocht van de borst. 8 uur hele volle plasluier, half 9 nog een fles geprobeerd en ja hoor, ze werd meteen heel rozig en viel als een blok in slaap en kon haar zo in de box leggen.nu slaapt ze nog steeds!! wat denken jullie?? zou ik te weinig voedingsstoffen in mijn melk hebben? mijn moeder had dit zelf bij mij en mijn broertje ook na 6 weken al, dus zij kwam hiermee...

donderdag 1 oktober 2009 om 09:43

donderdag 1 oktober 2009 om 09:54
Marinde, te weinig voedingsstoffen werd in de jaren 70 vaak geroepen, maar de inzichten zijn sindsdien veranderd. Waarschijnlijk werden in veel gevallen regeldagen (die typisch na die zes weken van je moeder komen!) aangezien voor een tekort. Als dat is wat er speelt, is de oplossing juist vaak aanleggen, en zeker geen flesjes geven.