Welke spaarbuffer hebben jullie?
zondag 4 oktober 2009 om 20:26
Ik ben gewoon erg nieuwsgierig. Ik las dat het Nibud bepaalde spaargeld buffers adviseert voor allerlei onvoorziene uitgaven. Voor iedere situatie een andere. Maar voor onze gezinssituatie, 2 kids, we werken allebei en hebben een eigen woning werd rond de ¤ 13.000.-- spaargeld geadviseert. Ik vind dat behoorlijk veel en we hebben dat ook niet. We hebben ongeveer de helft.
Willen jullie vertellen welke buffer jullie hebben en in welke situatie?
Willen jullie vertellen welke buffer jullie hebben en in welke situatie?
zondag 4 oktober 2009 om 21:12
Hier 2-verdieners zonder kids, met koophuis (met VVE). Lief's auto is van de zaak, dus die mag 't begeven . Combi magnetron en vaatwasser zijn luxe items en niet strict noodzakelijk. Maarrrr idd boiler of wasmachine kan het begeven. Dus bouwen wij sinds een jaar aan een buffertje; 1500 euries and growing.
17000 als buffer vind ik buiten proportie. Wij streven naar ongeveer de helft. Misschien gaat ons spaarpotje wel verder groeien, maar dan als input voor een eventueel volgende woning.
17000 als buffer vind ik buiten proportie. Wij streven naar ongeveer de helft. Misschien gaat ons spaarpotje wel verder groeien, maar dan als input voor een eventueel volgende woning.
Ik geloof niet meer in sprookjes.

zondag 4 oktober 2009 om 21:13
quote:elninjoo schreef op 04 oktober 2009 @ 20:58:
[...]
Omdat auto's en apparatuur aan slijtage onderhevig is en ze op 'n gegeven moment vervangen moeten worden. Zul je net zien dat je vaatwasser, auto en combi-magnetron in dezelfde maand de geest geven, dan is het toch wel handig dat je minstens 15.000 op je rekening hebt staan.
Ik heb al deze spullen niet, dus ze kunnen ook niet kapot gaan .
Verder ben ik nogal van "wie dan komt, wie dan zorgt". Ik zie dus wel waar het schip strandt.....
[...]
Omdat auto's en apparatuur aan slijtage onderhevig is en ze op 'n gegeven moment vervangen moeten worden. Zul je net zien dat je vaatwasser, auto en combi-magnetron in dezelfde maand de geest geven, dan is het toch wel handig dat je minstens 15.000 op je rekening hebt staan.
Ik heb al deze spullen niet, dus ze kunnen ook niet kapot gaan .
Verder ben ik nogal van "wie dan komt, wie dan zorgt". Ik zie dus wel waar het schip strandt.....
zondag 4 oktober 2009 om 21:17
Werken, Doornroosje75 Ik heb als student, maar vorig jaar fulltime gewerkt, ongeveer 15000 gespaard. Omdat ik het studentenleven gewend was, en ook het jaar daarop weer wilde gaan studeren, heb ik mezelf gewoon aan mijn studentenuitgeefpatroon gehouden. Ik heb ook nog een ander spaarpotje, maar dat komt van een erfenis.
zondag 4 oktober 2009 om 21:21
Ik heb een persoonlijke buffer van ¤ 20.000 euro. Dit omdat ik freelancer en kostwinner ben. Als ik m'n been breek moet de pijp toch roken. Ook de belastingdienst heeft nog wel eens onaangename verassingen.
Samen hebben we nog een spaarpot voor vakantie en dingen die kapot gaan van zo'n ¤ 7000,-
Eigenlijk kan ik helemaal niet sparen. Ik heb bodemdrift. Alles moet op. Om die reden heb ik de afgelopen 10 jaar ook een groot deel van mijn hypotheek afgelost. As het in het huis zit, maak ik het in ieder geval niet op aan flauwekul.
Samen hebben we nog een spaarpot voor vakantie en dingen die kapot gaan van zo'n ¤ 7000,-
Eigenlijk kan ik helemaal niet sparen. Ik heb bodemdrift. Alles moet op. Om die reden heb ik de afgelopen 10 jaar ook een groot deel van mijn hypotheek afgelost. As het in het huis zit, maak ik het in ieder geval niet op aan flauwekul.

zondag 4 oktober 2009 om 21:23
Heb dit aan mijn man laten lezen aangezien hij al in paniek raakt als de buffer onder de 20.000 zakt en de lopende rekening onder de 2.000. Hij vraagt net "Ben ik paranoia?" Heb maar "Ja" geantwoord. Hij is nu allemaal goede redenen aan het opnoemen waarvoor hij veel geld achter de hand wil hebben . Maakt voor mij niet uit, er zijn momenteel geen grote dingen die ik zou willen aanschaffen ofzo.
Wij hebben beide een auto van de zaak en werken beide fulltime, hebben (nog) geen kinderen en een huis van ongeveer 620.000, spraargeld is ongeveer 45.000. We zijn geen spaarders maar ook geen big spenders, we sparen gewoon wat over is.
Wij hebben beide een auto van de zaak en werken beide fulltime, hebben (nog) geen kinderen en een huis van ongeveer 620.000, spraargeld is ongeveer 45.000. We zijn geen spaarders maar ook geen big spenders, we sparen gewoon wat over is.
zondag 4 oktober 2009 om 21:23
Hier een 1,5 verdieners met 1 kind, spaargeld is nu 12000 euro. Vorig jaar oktober een nieuwe auto gekocht, toen was het spaarsaldo nul. Voor mij geen fijn idee, dus dit jaar hard gespaard. En o ja, de eerste maanden van dit jaar nog wel 2 full time salarissen gehad, scheelt aanzienlijk . Ik wil een buffer van rond de 20.000,- Geeft mij een gevoel van vrijheid, dat ik me geen zorgen hoef te maken om geld!
zondag 4 oktober 2009 om 21:24
@doornroosje, erfenis zou kunnen.
Ik had zelf als student een spaarpotje doordat mijn ouders een soort studeerspaarrekening voor mij hadden opgespaard.
Hier: 2verdieners, koophuis, en buffer van zo'n 12.000 euro die elke maand wordt aangevuld.
Ik vind 17.000 euro helemaal niet buiten proportie, zeker niet als straks alles in 1 week kapot gaat of als iemand zijn baan zou verliezen..
Ik had zelf als student een spaarpotje doordat mijn ouders een soort studeerspaarrekening voor mij hadden opgespaard.
Hier: 2verdieners, koophuis, en buffer van zo'n 12.000 euro die elke maand wordt aangevuld.
Ik vind 17.000 euro helemaal niet buiten proportie, zeker niet als straks alles in 1 week kapot gaat of als iemand zijn baan zou verliezen..
zondag 4 oktober 2009 om 21:25
Hier twee inkomens, 2 kleine kinderen, koophuis en een buffer van op dit moment ca. 3000 euro en dat is ook wel het minimum. Vind 17000,- wel wat overdreven als buffer. Als de auto het begeeft (hebben net een andere aangeschaft dus daardoor is buffer ook wat minder als gebruikelijk) en de buffer is te klein dan kopen we wel een goedkopere 2e-hands, vaatwasser, wasmachine etc. zijn voor een paar honderd euro aan te schaffen en voor een groot deel kan je er in echte noodgevallen ook zonder (bijv. combi-magnetron). Grootste probleem zou zijn bij langdurige werkloosheid, maar dan nog kan er veel in ons uitgavenpatroon geschrapt worden als dat nodig is.
zondag 4 oktober 2009 om 21:27
Ik krijg echt het echt best wel moeilijk van dit topic. We hadden de afgelopen jaren echt zoveel kunnen sparen maar alles is gewoon opgegaan aan reizen, reizen, reizen, huis, huis, huis en kinderen. Allemaal prima natuurlijk, maar als we dat niet hadden gedaan (los van de kinderen ) dan hadden we nu echt zoveel geld gehad!
zondag 4 oktober 2009 om 21:30
Maar wat is dan 'alles' in 'alles kapot'?
En een baan verliezen... tja, dat wordt op een houtje bijten. Maar op zich is onze hypo wel op te brengen op 1 salaris + ww.
Feit blijft dat ieder spaarpotje ooit start op een nulpunt. Voor mij lijk me 20.000 echt mega! Maar wij zijn ook nog geen jaar aan het sparen.
En een baan verliezen... tja, dat wordt op een houtje bijten. Maar op zich is onze hypo wel op te brengen op 1 salaris + ww.
Feit blijft dat ieder spaarpotje ooit start op een nulpunt. Voor mij lijk me 20.000 echt mega! Maar wij zijn ook nog geen jaar aan het sparen.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
zondag 4 oktober 2009 om 21:31
Ben student en heb zo'n 1000 euro buffer voor mijn studie en bijzondere uitgaven die ik gelukkig nooit heb. Ik heb een klein appartementje waar niet zoveel stuk kan gaan gelukkig. Dus alles wat ik nu spaar gaat naar mijn studie. Mijn vriend is handig met computers dus als mijn laptop stuk gaat kan ik gelukkig via hem wel wat regelen
.

zondag 4 oktober 2009 om 21:31
Haha Flint, dat denk ik ook wel eens. Ik heb graag spaargeld achter de hand en dat hebben we ook altijd wel gehad, maar als we niet gereisd hadden, was het spaarsaldo ook heel veel hoger geweest. Maar voor mij zet dit topic het ook wel in perspectief. Had mijn reizen niet willen missen en heb nu toch nog genoeg achter de hand voor onverwachte dingen, dus het spaargeld is ook wel goed zo.
zondag 4 oktober 2009 om 21:32
Hier een 1 verdiener met huurhuis en leaseauto. Buffer is nu circa 900 euro op de "reserve/buffer" spaarrekening en 400 euro op de leuke dingen doen spaarrekening, maar dat is na een verhuizing en de aanschaf van een goed nieuw bed.
Het spaardoel is voorlopig nog zoveel mogelijk. Als ik nu ontslagen zou worden krijg ik zo weinig uitkering dat ik de huur er zo'n beetje van kan betalen, dat is dus niet wenselijk. Verder vind ik het een fijn idee dat de wasmachine, vaatwasser en koelkast hier volgende week kapot kunnen gaan en dat ik alledrie gewoon lekker kan vervangen zonder de rest van de maand niet meer te kunnen eten.
Het spaardoel is voorlopig nog zoveel mogelijk. Als ik nu ontslagen zou worden krijg ik zo weinig uitkering dat ik de huur er zo'n beetje van kan betalen, dat is dus niet wenselijk. Verder vind ik het een fijn idee dat de wasmachine, vaatwasser en koelkast hier volgende week kapot kunnen gaan en dat ik alledrie gewoon lekker kan vervangen zonder de rest van de maand niet meer te kunnen eten.

zondag 4 oktober 2009 om 21:32
quote:flint schreef op 04 oktober 2009 @ 21:28:
Maar dan gelijk het volgende gevoel: dan hadden we zoveel geld op de bank gehad. Nu hebben we de mooie ervaringen van onze vele verre reizen, is dat meer of minder waard dan een bak geld op de bank?Kennelijk vond je het toen je de beslissing nam om een reis te maken belangrijker om een ervaring op te doen dan de 'veiligheid' die een bak geld voor je zou kunnen zijn. Je zal er toen toch wel over na hebben gedacht? Dan is het toch niet nodig om nu nog spijt te hebben?
Maar dan gelijk het volgende gevoel: dan hadden we zoveel geld op de bank gehad. Nu hebben we de mooie ervaringen van onze vele verre reizen, is dat meer of minder waard dan een bak geld op de bank?Kennelijk vond je het toen je de beslissing nam om een reis te maken belangrijker om een ervaring op te doen dan de 'veiligheid' die een bak geld voor je zou kunnen zijn. Je zal er toen toch wel over na hebben gedacht? Dan is het toch niet nodig om nu nog spijt te hebben?

zondag 4 oktober 2009 om 21:34
En ik probeer dus beiden te doen: sparen voor een buffer om dingen te vervangen/werkloosheid op te vangen/een auto te kunnen kopen/kosten koper op te brengen.
En sparen om leuke dingen te doen zoals reizen, en (extra) mooie spullen te kopen.
Vind het wel lastig om een goede afweging te vinden tussen verantwoord met mijn geld om te gaan en te sparen voor later en nu lekker te leven... heb nu soms het idee dat ik wel erg veel probeer te sparen...
En sparen om leuke dingen te doen zoals reizen, en (extra) mooie spullen te kopen.
Vind het wel lastig om een goede afweging te vinden tussen verantwoord met mijn geld om te gaan en te sparen voor later en nu lekker te leven... heb nu soms het idee dat ik wel erg veel probeer te sparen...