Welke spaarbuffer hebben jullie?

04-10-2009 20:26 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon erg nieuwsgierig. Ik las dat het Nibud bepaalde spaargeld buffers adviseert voor allerlei onvoorziene uitgaven. Voor iedere situatie een andere. Maar voor onze gezinssituatie, 2 kids, we werken allebei en hebben een eigen woning werd rond de ¤ 13.000.-- spaargeld geadviseert. Ik vind dat behoorlijk veel en we hebben dat ook niet. We hebben ongeveer de helft.

Willen jullie vertellen welke buffer jullie hebben en in welke situatie?
quote:nummerzoveel schreef op 04 oktober 2009 @ 22:22:

@Bergje

Over zulke spaarbedragen moet je ook belasting gaan betalen, vind je dat niet zonde?Stel dat je een bedrag hebt waar je wel belasting over moet betalen dat is maar 1.2 %. Maar dat is nog altijd minder dan de rente die je er over krijgt
Ik heb rond de ¤3000,- en mijn vriend rond de ¤8000,-. We werken alletwee fulltime, hebben een auto en nu nog een huurhuis (per januari koop). Op dit moment doen we alles van onze lopende rekeningen en sparen we een vast bedrag per maand.

Ik vind dit meer dan voldoende, in januari zullen de saldo's drastisch dalen, maar ach, dat vullen we dan langzaam weer aan
We (gezin 2 kinderen) hebben ongeveer 3 keer de buffer die Lief6 vermeldt in haar openingspost. En we sparen lekker door. Zeer lage woonlasten, geen buitennissig uitgavenpatroon, goede spaarzin en wat giften (5000 per jaar) hier en daar en dan kom je aan dit bedrag. We sparen ongeveer 500 per maand denk ik.
Wij zijn net bezig met verhuizen/verbouwen, dus ons spaargeld gaat wel hard op. Nu hebben we besloten om toch nog even te wachten met de keuken, zodat we die 3000 euro als spaargeld/buffer hebben. (mocht er iets kapot gaan/ onvoorziene rekeningen/iets met de katten gebeuren).

We zijn van plan om ook 3000 als buffer te houden. (Al denk ik dat het in de realiteit eerder iets van 1500 gaat worden).
Poelepoelepoelepoes!
Wat we meteen zouden kunnen opnemen is nu zo'n 115.000 euro. (het was meer, maar door crisis is er nogal wat verdampt). Daar zit ook 70.000 euro 'overwaarde vorig huis' in - we huren nu - dus dat verdwijnt wel weer als we een huis gaan kopen.

Ik vind het heel fijn, zo'n grote buffer, want we hebben em nodig gehad, afgelopen jaar.

Ik zou met een gezin en koophuis niet lager willen dan 20.000 euro.
Oh, en auto is van de zaak en ik fiets/bus alles.
Ik schrik eigenlijk best wel van het feit dat veel mensen zo weinig spaargeld hebben. Ik zou er helemaal eng van worden. Wat doe je als je werkloos wordt (en het even duurt voordat je WW krijgt? Dat gebeurde mij destijds ivm feestdagen). Wat doe je als je auto ineens voor 1200 euro gerepareerd moet worden (ook niet denkbeeldig). Je lekkage in de badkamer krijgt? Een onverwachte aanslag van de belastingdienst? Een waterleiding in de tuin die barst? Een ziek huisdier? Enzovoorts enzovoorts.

Ik heb dus nogal een grote spaarbuffer. Doe er ook geen moeite voor, vriend en ik laten alles wat je niet nodig hebben van onze salarissen automatisch overschrijven naar spaarrekeningen en ik zet ook regelmatig wat vast voor een jaar of 5.

Ik vind dat een prettig idee. Een auto heb ik absoluut nodig voor werk en als mijn auto kapot gaat wil ik dus binnen een dag een nieuwe kunnen kopen. Ook wil ik minimaal 6 maanden zonder zorgen kunnen leven als ik mijn werk kwijt raak. Ooit ging een werkgever van mijn volkomen onverwacht failliet, waardoor we 3 maanden lang geen salaris (en dus ook geen WW kregen). Ik zag toen de paniek bij sommige gezinnen en heb me voorgenomen dat nooit te willen.

Nu dus grote buffer en we doen alles wat we willen. Maar we zijn geen big spenders (vakanties uitgezonderd) en onze vaste lasten zijn erg laag.
Ik schrik ook dat mensen zo weinig buffer hebben.

Ik zei al eerder dat ik het lastig vind om de afweging te maken hoeveel buffer er moet zijn en hoeveel ruimte er moet zijn voor leuke dingen, maar volgens ik snap echt niet dat mensen dan maar de afweging maken alleen maar leuke dingen te doen. Met name als er sprake is van een eigen huis of kinderen, dan is een beetje meer (financiele) zekerheid toch wenselijk?
spaeren...hoe spel je dat eigenlijk???? :S
Onze zoon heeft bijna nog meer spaargeld dan wij . We hebben vanaf het begin af aan alle kinderbijslag apart gezet en wat hij aan zakgeld krijgt van zijn opa en geld van verjaardagen etc. Wat we nodig hebben voor hem kopen we van ons eigen geld. Afgelopen zomer flink geïnvesteerd in ons huis en ik ben bezig met rijbewijs dus dat krimpt wel wat in nu, onze spaarrekening. Maar ik ben blij dat we geen schulden hebben, geen roodstanden en dat we genoeg hebben om klappen op te vangen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Heel veel van de dingen die ik hier lees waarvoor je een buffer zou moeten hebben kunnen wij vervangen/opvangen van de lopende rekening. Dan denk ik dus aan magnetron, vaatwasser, wasmachine, ziek huisdier. Dan hebben we die maand alleen minder geld om uit te geven aan andere dingen. Buffer is echt voor auto, werkloosheid (alhoewel dat voor ons ook een kwestie zal zijn van uitgavenpatroon aanpassen), en investeringen in huis.
Ik heb een buffer van 0 euro.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
Ik ging op mezelf wonen en had geen buffer, auto ging stuk.. en daar zit je dan al 1500 in het rood(of lenen dan van me ouders).. ben nu weer bij en heb 1500 spaargeld.. wil per maand zoveel mogelijk sparen nu even 500 euro ofzo.. om die buffer aan te vullen..zodra ik 7500 heb ga ik 300 sparen..want je moet ook een beetje kunnen leven vind ik.Huis is nieuw en apperatuur ook. Dus verwacht geen probl. daar. Hoop dat me auto het gewoon blijft doen..dan verwacht ik volgende zomer 7500 te hebben..en dan kan ik lekkerder leven. Hoe doen jullie dat..hoebepaal je hoeveel je spaard. ik heb die 500 euro genomen omdat ik me buffer zosnel mogelijk wil hebben. maar heb nu dus 350 euro om van te leven(eten en gewoon dingen)..

Hoe zit dat bij jullie..bijten jullie op een houtje om zsm je buffer op peil te hebben?
ikzelf heb een buffer van ongeveer 3500 euro.

Vriend, geen idee, ik hou me niet bezig met zijn rekeningen.

Ach het is misschien niet zoveel, maargoed.

Als ik alles van ''vroeger'' had opgespaard en nooit op vakantie was geweest, had ik makkelijk de 20.000 gehaald. Maargoed, tattoos kosten veel geld en ik heb het er voor over, dus waarom niet. En ik heb in de afgelopen jaren veel gereisd, veel (dure) vakanties gehad maar prachtige ervaringen opgedaan. Dat is me meer waard dan geld op een rekening hebben.

EDIT: en ik heb nergens schulden.
quote:Sanmi schreef op 04 oktober 2009 @ 21:33:

Wij zitten rond de 20.000 maar dat vind ik veel te weinig. Je hoeft maar één flinke tegenslag te hebben en het is met de helft verminderd en dat vind ik wel een enge gedachte.

mag ik vragen over wat voor soort tegenslag je het nu hebt..werkloosheid o,i.d ?

Want je teert natuurlijk niet zomaar 10.000 in.

wij hebben zoals eerder genoemd wel rond dit bedrag gespaard maar sommige dingen die het nibud aangeeft zijn ook niet echt op ons van toepassing en idd die afwasmachine die begaf het dit jaar ook..genoeg geld op spaarrekening maar heb toch 3 maanden gewoon afgewassen zodat ik geen geld van rekening hoefde te halen.

En voor sommige klinkt 10.000 misschien als te weinig buffer maar als je bv maar 1500 ¤ in de maand verdiend is dat bedrag natuurlijk nooit te overzien.

Denk dat daar ook wel rekening mee gehouden moet worden.

Daarom kan je die buffer natuurlijk ook per gezin/persoon persoonlijk uitrekenen en is dat bedrag ook niet voor iedereen gelijk.

@lily27

ik zelf zou dat wel doen lily27. Ik probeer ook vaak zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen om maar zoveel mogelijk te kunnen sparen.

Man is het hier niet mee eens. Hij heeft zoiets van als we genoeg hebben op spaarrekening moeten we ook kunnen genieten en daar is natuuurlijk ook wat voor te zeggen.

Ik daarentegen vind het moeilijk om bv een paar honderd euro uit te geven voor ( een geweldig weekend) samen en mijn spaarbedrag in te zien teren.

Maar ik weet dat hij gelijk heeft.
Ik denk dat het ook afhangt van de omstandigheden. Wij hebben bijvoorbeeld een groot en bijna 100 jaar oud huis. Ik vind 20.000 euro het minimum wat we achter de hand moeten hebben voor eventuele grote herstelwerkzaamheden, 30.000 voelt veiliger.

Mijn jobzekerheid is zo ongeveer 100% dus een evt werkloosheidsreserve is niet nodig.

We hebben pas een nieuwe auto gekocht, dus daarvoor bouwen we nu weer langzaam een buffer op.
mahna mahna tuduuuudududu
Wij hebben geen buffer. Ik zou wel een buffer willen hebben, en daar zijn we nu ook hard voor aan het werk. Ik slaap er alleen prima om hoor, het ontbreken van spaargeld. De wereld vergaat ook niet als er iets stuk gaat.

Wij hebben heel wat tegenslag gehad in de afgelopen jaren en het steeds gered zonder buffer, dus ik maak me niet zo snel meer druk. Neemt niet weg dat we graag een buffer willen hebben, want het scheelt een hoop gedoe. Maar het wordt wel een tikje overschat.
En als we werkloos worden, de auto gaat stuk of iemand wordt ziek, dan is dat niets nieuws, hebben we allemaal al eens gehad en het overleefd, zonder buffer en al teveel schade.
quote:floor72 schreef op 04 oktober 2009 @ 21:21:

Ik heb een persoonlijke buffer van ¤ 20.000 euro. Dit omdat ik freelancer en kostwinner ben. Als ik m'n been breek moet de pijp toch roken. Ook de belastingdienst heeft nog wel eens onaangename verassingen.

Samen hebben we nog een spaarpot voor vakantie en dingen die kapot gaan van zo'n ¤ 7000,-

Eigenlijk kan ik helemaal niet sparen. Ik heb bodemdrift. Alles moet op. Om die reden heb ik de afgelopen 10 jaar ook een groot deel van mijn hypotheek afgelost. As het in het huis zit, maak ik het in ieder geval niet op aan flauwekul.Je hebt zo'n 27000 euro spaargeld en je zegt dat je niet kan sparen?
Ik word bijna depressief van dit topic. Ik ben namelijk echt enorm trots op mijn buffer van 3500 euro

Werk parttime (kan geen fulltime baan vinden) en heb huurhuis.
Spaarbuffer: 0

Situatie: samenwonend, studerend met geen recht meer op studiefinanciering, vriend met bijbaan en studiefinanciering.

Ik probeer nu wat zuiniger boodschappen te doen. Als dat lukt zouden we misschien 100 euro per maand op de gezamenlijke rekening kunnen sparen.
Ons spaargeld is opgegaan aan de dubbele lasten van de huizen. We beginnen dus gewoon opnieuw! we hebben een auto van 1 jaar oud en een huis van 1 jaar oud dus dat moet wel lukken!
Sommigen kunnen dan wel zeggen dat ze 20 000 veel te weinig vinden en dat mensen meer moeten sparen, maar er hangt ook nogal wat af van je maandelijkse inkomen. Ik verdien 1100 euro per maand, nee, dan spaar je geen 500 euro nee.
Mijn creditcards zijn mijn buffer

En ik spaar iedere maand 250,- maar meestal wordt dat voor het einde van de maand weer terug geboekt

Need i say more...........
quote:marijn_81 schreef op 05 oktober 2009 @ 11:05:

Sommigen kunnen dan wel zeggen dat ze 20 000 veel te weinig vinden en dat mensen meer moeten sparen, maar er hangt ook nogal wat af van je maandelijkse inkomen. Ik verdien 1100 euro per maand, nee, dan spaar je geen 500 euro nee.Uiteraard. Je hebt bovendien een huurhuis dus maakt al een groot verschil.
mahna mahna tuduuuudududu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven