Geen baan meer: Beroep nu huisvrouw?
maandag 5 oktober 2009 om 15:56
Ik heb jaren lang gewerkt in een bepaalde functie, die ik niet met name noem omdat die functie bijna niet voorkomt en ik dan heel herkenbaar ben. Ik was hier niet voor opgeleid, ik ben eigenlijk opgeleid tot administratief medewerkster, maar ik werk al 18 jaar niet meer in die functie. Nu zit ik vanaf april thuis wegens bedrijfsbeeindiging. En tot mijn grote verbazing vult het ziekenhuis en de verloskundige (ben nu dus zwanger!) bij beroep huisvrouw in. Helaas zag ik dit pas achteraf op een uitdraai. Ik vind dit niet leuk, maar wat is mijn beroep nu eigenlijk? De functie die ik had komt niet meer terug en administratief medewerkster ben ik ook niet meer. Mijn kinderen hadden ook dit probleem, moesten ergens op een formulier beroep moeder invullen.
maandag 5 oktober 2009 om 16:01

maandag 5 oktober 2009 om 16:06
Als je werkzoekend bent, dan kun je dat invullen. Je kunt niet meer je oude functie invullen, dat is echt te lang geleden, dus als je al een beroep wilt invullen dan de meest recente. Aangezien je nu niet werkend bent in wat voor functie dan ook, ben je werk zoekend. Maar ook dat ben je alleen als je daadwerkelijk op zoek bent naar werk. Als je bewust er nu voor kiest om een tijdje niet te werken, dan ben je eigenlijk wel 'huisvrouw/moeder'.
maandag 5 oktober 2009 om 16:07
quote:Nastik schreef op 05 oktober 2009 @ 16:06:
Dan is je beroep; werkeloos.
Ik weet het niet, is huisvrouw zo erg? Ik ben ook huisvrouw, en moeder, en administrateur en zelfstandige. Dat was het wel.
Iik denk dat huisvrouw ook best eens als 'werk' erkent mag worden. Der gaat behoorlijk wat tijd inzitten. Toch?Huisvrouw mag best als werk erkend worden, maar dan als keus, niet als default-optie.
Dan is je beroep; werkeloos.
Ik weet het niet, is huisvrouw zo erg? Ik ben ook huisvrouw, en moeder, en administrateur en zelfstandige. Dat was het wel.
Iik denk dat huisvrouw ook best eens als 'werk' erkent mag worden. Der gaat behoorlijk wat tijd inzitten. Toch?Huisvrouw mag best als werk erkend worden, maar dan als keus, niet als default-optie.

maandag 5 oktober 2009 om 16:12
quote:collie1969 schreef op 05 oktober 2009 @ 15:56:
Mijn kinderen hadden ook dit probleem, moesten ergens op een formulier beroep moeder invullen.
Off topic: Ik weiger pertinent op formulieren van school het beroep van vader of moeder in te vullen.Ze doen het maar met de hoogst genoten opleiding.
On topic: Wel vreemd dat ze dat automatisch doen maar ik vraag me af waarom je het zo'n probleem vindt?
Mijn kinderen hadden ook dit probleem, moesten ergens op een formulier beroep moeder invullen.
Off topic: Ik weiger pertinent op formulieren van school het beroep van vader of moeder in te vullen.Ze doen het maar met de hoogst genoten opleiding.
On topic: Wel vreemd dat ze dat automatisch doen maar ik vraag me af waarom je het zo'n probleem vindt?
maandag 5 oktober 2009 om 16:15
Even los van het bestaansrecht van huisvrouw als beroep, voor geen enkele man zou ooit zonder vorm van overleg 'huisman' worden ingevuld, al was hij al twintig jaar werkloos.
Ik zou alleen huisvrouw invullen als dat een bewuste keuze was. Anders het beroep waarvoor je opgeleid bent/werkervaring in hebt.
En 'werkzoekend' zou ik alleen invullen op plekken waar het relevant is.
Ik zou er zelf ook grote moeite mee hebben om door iemand in het hokje huisvrouw te worden gestopt, alleen omdat ik even tussen twee banen zat. Ik bepaal graag zelf in welk hokje ik thuishoor, als dat al relevant is, wat heeft de verloskundige eigenlijk met je beroep te maken.
Daar ben ik dan weer heel geëmancipeerd in, in dat soort dingen
Ik zou alleen huisvrouw invullen als dat een bewuste keuze was. Anders het beroep waarvoor je opgeleid bent/werkervaring in hebt.
En 'werkzoekend' zou ik alleen invullen op plekken waar het relevant is.
Ik zou er zelf ook grote moeite mee hebben om door iemand in het hokje huisvrouw te worden gestopt, alleen omdat ik even tussen twee banen zat. Ik bepaal graag zelf in welk hokje ik thuishoor, als dat al relevant is, wat heeft de verloskundige eigenlijk met je beroep te maken.
Daar ben ik dan weer heel geëmancipeerd in, in dat soort dingen

maandag 5 oktober 2009 om 16:30
maandag 5 oktober 2009 om 16:34
quote:Spinster schreef op 05 oktober 2009 @ 16:30:
[...]
Neuh, bij mij niet. Bovendien is dat ook helemaal niet het criterium om iets beroep te noemen of niet.Lijkt mij ook niet. Dan ben ik huisvrouw, prostituee, kinderverzorgster en officemanager. En dan meer kinderverzorgster want daar gaat de meeste tijd in zitten.
[...]
Neuh, bij mij niet. Bovendien is dat ook helemaal niet het criterium om iets beroep te noemen of niet.Lijkt mij ook niet. Dan ben ik huisvrouw, prostituee, kinderverzorgster en officemanager. En dan meer kinderverzorgster want daar gaat de meeste tijd in zitten.
maandag 5 oktober 2009 om 16:37
Ik ben thuisblijfmoeder en ik noem mezelf geen huisvrouw. Want ik ben vooral thuis voor de kinderen, niet zozeer voor het huishouden. Als ik officiële papieren in moet vullen, vul ik meestal 'geen' in bij 'beroep'. Want huisvrouw of thuisblijfmoeder is nu eenmaal niet wat onder een beroep verstaan wordt, ook al is het zeker een zinnige tijdsbesteding wat mij betreft.
Ik vind het dus ook heel vreemd dat ze 'huisvrouw' hebben ingevuld en ik zou er ook zeker wat van zeggen.
Ik vind het dus ook heel vreemd dat ze 'huisvrouw' hebben ingevuld en ik zou er ook zeker wat van zeggen.
maandag 5 oktober 2009 om 16:40
maandag 5 oktober 2009 om 16:42
maandag 5 oktober 2009 om 16:45
Ik denk niet zozeer dat het een kwestie is waar je je identiteit uithaalt, maar waar je je geld mee verdient.
Als iemand naar je beroep vraagt, vraagt hij (of zij) eigenlijk met welke werkzaamheden je geld verdient. Niet naar je persoonlijkheid.
Ik vind overigens ongevraagd 'huisvrouw' invullen in geval van TO, ook tenenkrommend.
Als iemand naar je beroep vraagt, vraagt hij (of zij) eigenlijk met welke werkzaamheden je geld verdient. Niet naar je persoonlijkheid.
Ik vind overigens ongevraagd 'huisvrouw' invullen in geval van TO, ook tenenkrommend.
maandag 5 oktober 2009 om 19:11
quote:sprokkelientje schreef op 05 oktober 2009 @ 16:17:
Heb nog nooit in mijn leven gehoord dat een werkloze man als "huisman" is omschreven op welk formulier dan ook....kom op toch mensen....Nee, zo dacht ik er ook over. Mijn man vond dat ik hier nogal zwaar aan tilde, maar toen ik hem uitlegde dat als hij werkeloos zou worden, hij het waarschijnlijk ook niet zou waarderen als hij ineens als huisman te boek stond.
Heb nog nooit in mijn leven gehoord dat een werkloze man als "huisman" is omschreven op welk formulier dan ook....kom op toch mensen....Nee, zo dacht ik er ook over. Mijn man vond dat ik hier nogal zwaar aan tilde, maar toen ik hem uitlegde dat als hij werkeloos zou worden, hij het waarschijnlijk ook niet zou waarderen als hij ineens als huisman te boek stond.

maandag 5 oktober 2009 om 19:13