oom overleden; condoleren of begrafenis

06-10-2009 16:22 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

mijn oom is gisteren helaas veel te jong overleden. Nu is er vrijdagavond gelegenheid tot condoleren en zaterdag wordt hij begraven. Ik vond het altijd een hele aardige man maar ik zag hem alleen bij mijn ouders of op andere partijtjes. Wat is eigenlijk de etiquette met dit soort dingen. Ga je naar het condoleren of naar de begrafenis of is het netjes dat je naar alletwee de gelegenheden gaat? Wat zouden jullie doen?
Ik zou naar beide gaan. Of beter gezegd ik ben naar beide gegaan...
Ik zou naar beiden gaan. Wel zo netjes als het om directe familie gaat. Bij goede bekenden ga ik vaak alleen naar de begrafenis en bij kennissen enkel naar de condoleance.

Gecondoleerd in elk geval.
Ik ga alleen naar dit soort dingen, als ik dat echt wil en niet uit verplichting. Dus doe wat jij voelt wat je moet doen...
allereerst gecondoleerd.

Ik zou naar beide gaan als het mijn familie betrof, ik zou ook aan huis condoleren als de mogelijkheid daar is.
Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Je bent tot niets verplicht.
Gecondoleerd.

Eens met wat Suuzzz zegt. Het gaat erom dat je er bent. En niet dat je overal bij bent.

Mocht je kunnen/willen/moeten kiezen dan zou ik naar de begrafenis gaan. Dit omdat er dan ook vaak meer gelegenheid is om elkaar even te spreken en zo je oom gezamenlijk te herdenken.
Ik zou in ieder geval naar de begrafenis gaan. Als het praktisch mogelijk zal ik ook gaan condoleren, maar heb je bijvoorbeeld een lange resitijd dan zal ik dit niet doen.
Ik denk ook dat je naar allebei moet gaan, ik zou daar niet eens over twijfelen. Je moet het idd zelf weten, wat jij denkt wat goed is, maar het is zo fijn als er mensen zijn op zo'n moment. Al is het alleen maar voor je vader of moeder, om even een arm om ze heen te slaan als ze het moeilijk hebben.

Sterkte.
gecondoleerd met het verlies!

Als het enigszins mogelijk is, zou ik proberen naar beide te gaan, al is het maar om je ouders (opa en oma?) te ondersteunen bij dit grote verlies.

Toen mijn oom stierf op 48 jarige leeftijd geheel onverwacht overleed, ben ik vooral voor mijn vader (oom en pa waren met zijn tweetjes) en mijn oma en opa geweest. Zelf had ik weinig band met hem....zag hem wel op verjaardagen maar verder ook niet.

Denk wel dat mijn aanwezigheid gewaardeerd werd door pa en opa en oma.
ik weet trouwens dat mijn oma heeeel veel steun heeft aan de 100-200 rouwkaarten die ze heeft gekregen...een soort 'bewijs' dat haar zoon erg geliefd was...elke keer dat ik haar sprak, had ze het over de groeiende berg met kaarten...
Je moet doen waar je je goed bij voelt, vind ik in dit soort gevallen niet opgaan. Ik zou naar beiden gaan om (groot)ouders te steunen. Ik heb laatst hetzelfde gedaan toen de zus van mijn oma overleed. Ik zag haar zelden, maar wist dat m'n oma het fijn zou vinden als ik er zou zijn en dit heeft ze achteraf ook gezegd. Ik was overigens het enige kleinkind dat er was, dus blijkbaar dachten m'n neven en nichten er anders over.
Op de dag van de begrafenis is er toch ook meestal gelegenheid tot condoleren? Ikzelf zou er voor kiezen om alleen naar de begrafenis te gaan, en dan daarna condoleren...
Ik zou naar beide gaan. Het kan maar één keer.
naar 1 van beiden om toch even je gezicht te laten zien, dus kijk welke dag je 't beste uitkomt
Ligt aan de afstand. Als het om de hoek is zou ik naar beide gaan en anders naar de begrafenis.
Persoonlijk zou ik naar alle twee gaan. Ik weet niet of je oom kinderen had, zo ja dan is het voor hun een grote steun als er directe familie bij is. Natuurlijk is dit ook het geval voor je andere directe familie. Ik weet toen mijn vader overleed, ook zo jong, dat ik erg blij was dat er ook vooral veel directe familie was niet alleen op de begrafenis maar ook de avond ervoor. Sterkte en gecondoleerd.
Gecondoleerd!

Als je naar beide gaat doe dat dan ook voor jezelf. Toen mijn moeder overleed had ik echt niet in de gaten wie er wel en niet.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Toevallig hier vorige week een oom overleden. Naar het condoleren lukte me niet, maar ik ben wel naar de crematie gegaan. Als het had gekund had ik graag beide gedaan.

Verder eens met Celeone: in dit soort gevallen gaat het er even niet om waar jij je goed bij voelt, maar wat voor de naasten belangrijk is. Wat etiquette betreft: echt geen idee. Vaak is er bij het condoleren ook nog gelegenheid om de overledene te zien, wat bij de begrafenis meestal niet kan. Denk dat dat ook een overweging is. Wil je je oom nog zien of liever niet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
je bent familie en dan ga je naar de crematie lijkt me
en ook naar de condoleance, maar dat lijkt me nogal duidelijk
Doortje,

gecondoleerd met het verlies.

"Condoleren" geeft je de gelegenheid om afscheid te nemen van de overledene. Het lichaam van je oom is dan opgebaard. je kan dan een laatste keer naar hem kijken.

In sommige situaties is dan de naaste familie betrokken en in andere situatie is de dierbare opgebaard en is er alleen personeel van een uitvaartcentrum aanwezig (mits hij thuis is opgebaard).

De begrafenis is de uitvaartdienst van het begraven of cremeren.

De overledene wordt dan naar een kerk of crematorium gebracht waar men afscheid kan nemen. Het lichaam is dan in de kist of in een wade gewikkeld.

Condoleren kan zowel vooraf als na een dienst. (dus waar jij het over hebt op vrijdag avond of op zaterdag ochtend)

Het zijn dus twee totaal verschillende onderdelen van een uitvaart.

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om een lichaam opgebaard te zien, dan zou ik niet op vrijdagavond gaan, maar op zaterdag. Daarentegen, wat ik ook elders lees, kan je ook als eerbetoon aan je familie gaan op vrijdag avond.

Wat je keuze ook is, ik wens je in iedergeval veel sterkte de komende week en de periode erna.
quote:gelukkigmeisje schreef op 06 oktober 2009 @ 16:58:

gecondoleerd met het verlies!

Als het enigszins mogelijk is, zou ik proberen naar beide te gaan, al is het maar om je ouders (opa en oma?) te ondersteunen bij dit grote verlies.

Toen mijn oom stierf op 48 jarige leeftijd geheel onverwacht overleed, ben ik vooral voor mijn vader (oom en pa waren met zijn tweetjes) en mijn oma en opa geweest. Zelf had ik weinig band met hem....zag hem wel op verjaardagen maar verder ook niet.

Denk wel dat mijn aanwezigheid gewaardeerd werd door pa en opa en oma.Eens!! Ook al heb je misschien geen band (TO wel in dit geval) toch gaan. Een begrafenis kun je nooit meer over doen.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je hier over twijfelt.

Het is je familie, dus ga je naar de begrafenis. En als het een beetje mogelijk is ook nog naar het condoleren.
Ik kan mij best voorstellen dat Doortje73 deze vraag stelt. Ik zit er zelf ook wel eens aan te denken wat ik in zo'n situatie zou doen. Je ziet de familie vrijwel nooit en dan wel naar bruiloften en crematies ? Ik heb daar ook moeite mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven