oom overleden; condoleren of begrafenis

06-10-2009 16:22 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

mijn oom is gisteren helaas veel te jong overleden. Nu is er vrijdagavond gelegenheid tot condoleren en zaterdag wordt hij begraven. Ik vond het altijd een hele aardige man maar ik zag hem alleen bij mijn ouders of op andere partijtjes. Wat is eigenlijk de etiquette met dit soort dingen. Ga je naar het condoleren of naar de begrafenis of is het netjes dat je naar alletwee de gelegenheden gaat? Wat zouden jullie doen?
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee maar nu weet ik dat het gebruikelijk is als je naar alletwee gaat. Zelf heb ik het idee dat er vrijdagavond meer gelegenheid is om mijn tante en nichtje te ondersteunen en dat het zaterdag meer de laatste eer is om afscheid te nemen van mijn oom. Ik ben door jullie reacties in ieder geval wat wijzer geworden.
Ik kan mij best voorstellen dat Doortje73 deze vraag stelt. Ik zit er zelf ook wel eens aan te denken wat ik in zo'n situatie zou doen. Je ziet de familie vrijwel nooit en dan wel naar bruiloften en crematies ? Ik heb daar ook moeite mee.

Ik zie mijn neven en nichten ook bijna nooit (1 keer in de vijf jaar? de afgelopen 15 jaar een paar keer dus) maar toen mijn vader kort geleden overleed vond ik het echt super dat ze daar allemaal stonden. Dat vond ik tóch heel bijzonder en echt fijn.

Heb dat zeer gewaardeerd.

Dus doen hoor, al hoop ik voor je dat het niet aan de orde komt :-)

Denk trouwens dat het als 'vaag familielid' logischer is om naar begravenissen te gaan dan naar bruiloften. Omdat de dood zo definitief is, maar vooral omdat ze zo te maken heeft met 'dat wat is geweest', en die hele familieband wordt herinnerd omdat je weer aan de overledene zń jonge jaren denkt.

Een bruiloft is echter op de toekomst en op een nieuwe familie gericht.
"Doen waar je je goed bij voelt", vind ik niet relevant in dit geval.

Je gáát gewoon, ook als je het eng of vervelend vindt.

Ben je in de gelegenheid om naar zowel condoleance als crematie/begrafenis te gaan, dan naar beide.

Je steunt er de nabestaanden mee en het is een teken van respect en liefde voor je familie.

Mocht je het naar vinden om de overledene opgebaard te zien: meestal is dat in een aparte ruimte en word je er niet direct mee geconfronteerd.
Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Je bent tot niets verplicht.

Wettelijk niet nee. Maar moreel natuurlijk wel.

In het geval van de dood gaat het er eens een keertje níet om 'waar jij je goed bij voelt'. Er is dan iets wat jouw 'wel of niet goed voelen' overstijgt, en flink ook.

Sluit me aan bij de post boven me van amarna.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven