Hoe doen moslims dat ?

06-10-2009 20:20 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren was ik in de Efteling en daar zag ik vijf (naar ik aanneem, gezien de hoofddoeken) moslimmeiden. En ineens vroeg ik me af:"Hoe doen ze dat met bidden in zo'n pretpark ?"

Ik heb altijd begrepen dat een moslim 5 x per dag moet bidden. Dus het bidden zal vast ook in het pretpark moeten gebeuren. Maar hoe of waar ? Nou was het gisteren nogal druk ook (gek genoeg) dus bijv. in de toiletruimte lijkt me geen optie.

Ik had het natuurlijk aan de meiden zelf kunnen vragen maar ze zaten in 'de Vliegende Hollander' en over het water gaan schreeuwen is ook zo wat :-) En later ben ik ze helaas niet meer tegen gekomen.

Ik ben gewoon oprecht nieuwsgierig naar het hoe en wat.
Dan wordt het overgeslagen.
Hoi Zamirah,

Bedankt voor je snelle reactie. Maar 'mogen' ze dat zomaar overslaan ?
Er zijn er weinig die het doen, hoor.

Parkeerplek anders.
.
Toch niet alle moslims bidden 5x per dag? Op mijn werk in ieder geval niet. (of ze moeten het ergens stiekem verstopt zitten doen, dat ik het niet zie ofzo)
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:lindy schreef op 06 oktober 2009 @ 20:23:

Op het vliegende tapijt natuurlijk!

[afbeelding]Maar alléén als hij de juiste kant opvliegt he!
Ze slaan het over en halen het later op de dag in.

De ene moslim is daar strikter in dan de ander.

Er kunnen altijd omstandigheden zijn waardoor het niet lukt: onderweg, aard v/h werk etc. etc.

Het zou anders dus betekenen dat je gebonden bent aan huis en nooit buiten een cirkel van X kilometer ver mag zijn.

Er zijn volgens mij wel bepaalde regels waar het inhalen aan moet voldoen, volgens mij moeten de niet verrichte gebeden voor een bepaald gebed ingehaald worden.
quote:lindy schreef op 06 oktober 2009 @ 20:23:

Op het vliegende tapijt natuurlijk!

[afbeelding]
quote:Donna schreef op 06 oktober 2009 @ 20:26:

Echt? Mag je dan de gebeden van de hele dag in een ruk door doen?
je mag het dan later inhalen. Dus bij het volgende gebed, of die daarna
ow mosterd
quote:Donna schreef op 06 oktober 2009 @ 20:26:

De ene moslim is daar strikter in dan de ander.

Er kunnen altijd omstandigheden zijn waardoor het niet lukt: onderweg, aard v/h werk etc. etc.

Het zou anders dus betekenen dat je gebonden bent aan huis en nooit buiten een cirkel van X kilometer ver mag zijn.Er zijn volgens mij wel bepaalde regels waar het inhalen aan moet voldoen, volgens mij moeten de niet verrichte gebeden voor een bepaald gebed ingehaald worden.Is ook zo, maar op sommige plekken zoals Schiphol heb je er een aparte ruimte voor. Maar bij mijn weten is die er niet in de Efteling.
Ik zou wel bidden als ik in de Vliegende Hollander zat. Juist dan. Eng!
Nou, dan heb ik mijn antwoord al. Ze mogen het dus later inhalen. Dat wist ik niet.
quote:Spijker schreef op 06 oktober 2009 @ 20:28:

[...]

Echt? Mag je dan de gebeden van de hele dag in een ruk door doen?

De eerste vind sowieso 'sochtends vroeg plaats, voordat iemand de deur uitgaat.

De 3 daaropvolgend vinden ( afhankelijk van jaargetijde) tussen 12:30/14:00 en 18:00/22:00 plaats. En de laatste ( ook afhankelijk van jaargetijde) tussen 19:30 en 23:00.

Dus in het geval van deze meiden zou het dus gaan om denk ik 2 gebeden die ze moeten inhalen.
quote:Bikkie schreef op 06 oktober 2009 @ 20:29:

[...]

Is ook zo, maar op sommige plekken zoals Schiphol heb je er een aparte ruimte voor. Maar bij mijn weten is die er niet in de Efteling. Ja sommige plekken hebben idd een stilte/gebeds ruimte.

Ziekenhuizen ook bijv.

Daarnaast, misschien waren ze wel ongesteld, dan hoeven ze niet te bidden
quote:Donna schreef op 06 oktober 2009 @ 20:32:

[...]

De eerste vind sowieso 'sochtends vroeg plaats, voordat iemand de deur uitgaat.

De 3 daaropvolgend vinden ( afhankelijk van jaargetijde) tussen 12:30/14:00 en 18:00/22:00 plaats. En de laatste ( ook afhankelijk van jaargetijde) tussen 19:30 en 23:00.

Dus in het geval van deze meiden zou het dus gaan om denk ik 2 gebeden die ze moeten inhalen.Goede manier van omgaan met bidden, lijkt me zo. Hoe lang duurt een gebed eigenlijk, of is dat per gebed verschillend?
Een gebed duurt ongeveer, de een is wat korter dan de ander namelijk, 10 minuten.
quote:Donna schreef op 06 oktober 2009 @ 20:34:

[...]

Daarnaast, misschien waren ze wel ongesteld, dan hoeven ze niet te bidden Waarom niet? Bang voor vlekken op het kleedje? (sorry, dat laatste was een grapje )
Minuut of 10.
Collega van mij bid op het werk ook niet. Dit haald ze thuis weer is. Zit denk ik de hele avond te bidden ;)
Dank je wel ! Wist ik niet.
Goh, ik wist dat de meeste niet koken als ze ongesteld zijn maar ook niet hoeven bidden?

Wat zou daar de gedachtegang van zijn?

Bij het koken is dat volgens mij vanwege de hygiëne maar voor bidden lijkt me dat niet te gelden.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
quote:iris1969 schreef op 06 oktober 2009 @ 20:36:

Waarom niet? Bang voor vlekken op het kleedje? (sorry, dat laatste was een grapje ) haha, nee tijdens de menstruatie is een vrouw vrijgesteld van bidden en vasten.

Sommigen denken omdat een vrouw dan niet rein zou zijn, maar dat is onzin.

Veel vrouwen voelen zich gedurende hun menstruatie niet lekker of zitten niet lekker in hun vel.

Ze kan dan wel mediteren en Allah gedenken, maar hoeft dus niet de gebeden bij te houden.

Geldt ook voor een vrouw die net bevallen is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven