Schoolgym in kleding of ondergoed?

07-10-2009 09:58 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was net aan het meelezen op een ander topic en daar kwam ter sprake dat op veel (?) scholen kinderen gymen in hun onderbroek.

Wat is het voordeel van gymmen in je ondergoed boven 'gewoon' in je gymkleren?

Bij ons op school hebben ze gewoon een korte broek en een t-shirt aan en sommige meisjes hebben zo'n balletpakje aan. Waarom gymmen in ondergoed, en gaat dat dan door tot groep 8. Mijn zoons zien me aankomen, ja dag mam, echt niet.

Misschien is het net wat je gewend bent, maar ik gymde vroeger ook niet in mijn ondergoed dus waarom mijn kinderen wel.
Wat ik me dan afvraag is: als je als ouder het vervelend vindt dat je kind in zijn ondergoed gymt of denkt dat je kind als hij/zij ouder wordt het vervelend zal gaan vinden om in ondergoed te gymmen, hoe doe je het dan met zwemmen? Want een zoon van 12 zou zich dan in ondergoed wel generen, maar in zwembroek niet ofzo? En in hemd en onderbroek gymmen voor een kleuter zou dan not done zijn, maar in zwempakje in het zwembad weer wel oke? Of hebben ze dan naar een zwembad of strand andere kleding over hun zwemgoed aan?
Hier nog geen ervaring met kleutergym, maar na dit topic kan ik het woord gym / gymmen niet meer zien
quote:HaagsLoesje schreef op 07 oktober 2009 @ 10:43:

Ik wil nog even wat toevoegen aan het feit dat mijn zoon het niet prettig zou vinden. Ik denk dat het soms onderschat wordt hoe gevoelig dat kan liggen.

Mijn zoon is bijvoorbeeld in groep 1 eens uitgelachen omdat zijn onderbroek mee kwam met zijn broek uittrekken. Dat heeft een behoorlijke impact op hem gehad. Ik vind het daarom makkelijk om te zeggen dat het kinderen niets uitmaakt. Het ene kind is het andere niet en de ene school de andere niet.

Tja raar, mijn ervaring is dat kinderen op die leeftijd daar nog helemaal niet zo mee bezig zijn. Tenminste, niet in de zin van schaamte over naaktheid. Ze moeten wel altijd lachen als iemand een blunder maakt, zoals deze, maar waarschijnlijk hadden ze net zo hard gelachen als hij tijdens het uittrekken van zijn broek gevallen was.

Verder weet ik niet hoe de ouders van deze kinderen thuis met bloot zijn omgaan, maar wij douchen nog geregeld samen, we lopen naakt door het huis als het zo uitkomt etc.
Tja, ik heb zelf nog geen kinderen hoor, maar ik denk juist dat het goed is op zo'n jonge leeftijd (4/5) dat ze zich dan juist durven omkleden met andere kindjes erbij en in hun ondergoed met elkaar in de gymzaal kunnen spelen. Moet dan toch nog niks raars aan zijn? Zo leer je elkaar toch juist accepteren enzo.

Zelf heb ik al vanaf jonge leeftijd op een gemengde sport gezeten en het eerste jaar werd er dan ook gezamenlijk gedoucht, wat voor de ouders ook makkelijk. Alle kinderen in één kleedkamer. Op een gegeven moment dan gaan de jongens natuurlijk met de jongens douchen en de meisjes met de meisjes. Maar er werd dan nooit moeilijk over gedaan dat je met anderen naakt onder de douche stond. Dat was normaal.

Als ik dan kijk naar schoolvriendinnen die een jaar of 9/10 waren en we moesten dan douchen na het gymen. Dat deed bijna niemand! En het omkleden gebeurde zo stiekem mogelijk! Wat een schaamte hadden die zeg! Vond dat zo raar!
quote:Suy schreef op 07 oktober 2009 @ 10:27:

Hahaha waarom in godsnaam zou je het erg vinden dat je kind in ondergoed gymt?!

Mijn mond zakte van verbazing al open van dat schoolartsen-topic.....

Dan heb je dat topic duidelijk niet goed gelezen.
Hahaha, gymmen in je ondergoed in groep 8.

Nee, het gaat om kleuters natuurlijk.

Die spelen en rennen in het rond, zoals ze eigenlijk de hele dag al doen, maar goed, dat half uurtje is het dan kennelijk toch een beetje warm in je kleren, dus de kleren uit. En na het gymmen weer aan.

In hemd en onderbroek dus of soms alleen in onderbroek (toen het zo warm was, al die kleuters in onderbroekjes buiten op het plein met emmers water.. ze waren helemaal dol, heel leuk)

Zie de toegevoegde waarde van elke kleuter omkleden in speciale sportkleding helemaal niet. Het nut ontgaat me.

Het kan gewoon makkelijker dan dat, en dat zien ze dus ook op veel scholen.

Voor groteren zou het ook makkelijk zijn, maar als ze groter zijn sporten ze veel intensiever, wordt het echt minder hygienisch waarschijnlijk.. en denken ze teveel na bij ondergoed.

Als een vier/ vijf jarige daar al voor schaamt zou ik eens kritisch naar mijn opvoeding kijken, trouwens.

Ben trouwens wel geintereseerd, scholen waar ze kleuters sportkleding laten dragen (ik las ergens; zonder sportkleding mogen ze niet meedoen!) hebben die misschien een christelijke of islamitische achtergrond? Of heeft dat er helemaal niets mee te maken?
quote:Pauline65 schreef op 07 oktober 2009 @ 10:46:

[...]

Mijn dochter van 5,5 in elk geval niet!

Scheelt natuurlijk ook wel hoe je er zelf mee omgaat. Bij de laatste zwemles voor de vakantie mocht een van de ouders meezwemmen. Als ik dan zie hoe sommige moeders staan te klungelen met een handdoek om zich heen, dan kan ik daar alleen met verbazing naar kijken.

Waarom? Omdat jij er toevallig geen moeite mee hebt?

Ik heb dat ook niet hoor, maar mensen zijn allemaal anders. Om daar nou met verbazing naar te kijken vind ik ook weer zo raar.
misschien...mijn kinderen gaan naar een openbare school en daar wordt heel immoreel in ondergoed gegymd gesport
Ik vind het ook raar dat er bij ons in het zwembad bij het kleuterzwemmen verschillende kleedkamers voor jongens en meisjes zijn.

Dat gaat tot 6 jaar!

Kinderen hebben toch geen enkele associatie bij een ander bloot kind -of ze zouden die niet moeten hebben- behalve misschien hé dat ziet er anders uit dan bij mij? Dat is de belevingswereld van volwassenen geprojecteerd op kinderen, vind ik. Daar komen ze vanzelf in terecht, kan niet laat genoeg toch?
Hier ook ondergoed, openbare school
Ik zat ook op een openbare school en gymde dus in mijn ondergoed.
Wijzelf gaan er heel makkelijk mee om thuis. Lopen alle drie regelmatig in onze blote kont thuis. Mijn zoon kent thuis juist absoluut ging schaamte, van de zomer toen hij naakt sliep ging hij rustig 's ochtend wijdbeens op de bank in zijn blote kont TV kijken.

Overigens vind ik het omkleden geen probleem hoor, hij ook niet, maar vind in je ondergoed gymmen gewoon onzin. Groepen 1/2 zijn gewoon onderdeel van de basisschool en niet meer de kleuterschool, ik zou niet weten waarom voor hen dan andere regels zou moeten gelden. En de tijd die het kost, daar geloof ik niet in. Dat zou betekenen dat de kinderen op mijn zoons school minder leerstof krijgen dan kinderen op een school waar ze in hun ondergoed gymmen. Laten ze dat eens onderzoeken
als je het als ouder niet trekt dat je kleuter in zijn ondergoed gymt, dan zorg je er toch voor dat ie een sportbroekje en adidashemd aanheeft onder zijn kleding? En maak daarnaast een afspraak bij een psycholoog want er zit dan wel een steekje los natuurlijk
Loesje heeft waarschijnlijk nooit in zo kort mogelijke tijd 30 kleuters uit en aangekleed.
bedenk ook even dat sommige kleuters leuke verrassingen in hun broek hebben (remsporen) en dat er heel sporadisch nog kinderen in luier tussenzitten
O, en dan hebben we het nog maar helemaal niet over hysterische ouders die het niet willen/ kunnen hebben dat hun kwetsbare kleuter wordt uitgekleed
Groepen 1/2 zijn gewoon onderdeel van de basisschool en niet meer de kleuterschool, ik zou niet weten waarom voor hen dan andere regels zou moeten gelden

Nou, ze gedragen zich over het algemeen totaal anders en de 'lessen' en regels zijn ook totaal anders als voor de rest van de school, of zitten ze bij jullie in groep 3-8 te prikken en in de poppenhoek, en nemen ze een kralenketiing mee naar de wc?

In naam is het basisschool maar kleuters zijn nog steeds kleuters en vanaf groep 3 wordt alles serieuzer.

Dus ik zie niet waarom er dan juist op dít punt één lijn voor de hele basischool getrokken zou moeten worden.

Ik denk ook niet dat het om leerstof-tijd gaat, onzin inderdaad.

Gewoon, zo lang je nog lekker je kleren uit kunt trekken en hop rond kan gaan rennen, en je daar geen speciale extra handelingen voor hoeft te verrichten, lekker doen toch??

Ze worden gauw genoeg groot hoor.
@Liv: Ik ben inderdaad na een x aantal pagina's gestopt met dat topic te lezen. Volgens mij ging het over meten en wegen op school door een schoolarts, en werd daar vrij moeilijk over gedaan omdat de ouders daar niet bij konden zijn.

Zomaar je kind aan "allerlei onderzoeken" onderwerpen zonder dat je daar als ouder bij bent etc. etc.

Terwijl het alleen maar ging over even op de weegschaal en even tegen de meetlat.
Ik kan me gewoon echt niet voorstellen wat je als bezwaar hebt tegen een in ondergoed gymmend kleuter.

Los van argumenten als 'omkleden kost niet zoveel tijd' of 'als ze groot zijn moeten ze het ook' , argumenten die dus over de sportkleding gaan, wat is er an sich mis met de kleuter in zijn/haar ondergoed?
Kan ik toch nog een nuttige bijdrage leveren:

Ik zat op een christelijke kleuterschool, platteland begin jaren tachtig, en gymde in ondergoed.
quote:meds schreef op 07 oktober 2009 @ 11:04:

Loesje heeft waarschijnlijk nooit in zo kort mogelijke tijd 30 kleuters uit en aangekleed.

Ten eerste ken ik geen groepen van 30 kleuters op de school van mijn zoon. Is dat een gemiddelde? Vind ik wel veel hoor. Ze hebben daar 5 groepen 1/2 juist om niet te grote klassen te krijgen.

Ten tweede, de juffen helpen de kinderen niet bij mijn zoon op school en dat gaat hartstikke goed, vandaar dat ik het probleem ook niet begrijp.

En ten derde wel erg fijn dat je o.a. mij in mijn waarde laat wanneer ik er een andere mening op na houdt dan die van jou. Heel aardig om mij direct door te verwijzen naar de psycholoog vanwege losse steekjes. Bedankt, wordt gewaardeerd.
quote:jemamem schreef op 07 oktober 2009 @ 11:08:

Groepen 1/2 zijn gewoon onderdeel van de basisschool en niet meer de kleuterschool, ik zou niet weten waarom voor hen dan andere regels zou moeten gelden

Nou, ze gedragen zich over het algemeen totaal anders en de 'lessen' en regels zijn ook totaal anders als voor de rest van de school, of zitten ze bij jullie in groep 3-8 te prikken en in de poppenhoek, en nemen ze een kralenketiing mee naar de wc?

In naam is het basisschool maar kleuters zijn nog steeds kleuters en vanaf groep 3 wordt alles serieuzer.

Dus ik zie niet waarom er dan juist op dít punt één lijn voor de hele basischool getrokken zou moeten worden.

Ik denk ook niet dat het om leerstof-tijd gaat, onzin inderdaad.

Gewoon, zo lang je nog lekker je kleren uit kunt trekken en hop rond kan gaan rennen, en je daar geen speciale extra handelingen voor hoeft te verrichten, lekker doen toch??

Ze worden gauw genoeg groot hoor.Ik begin mij steeds meer af te vragen op wat voor aparte school mijn zoon zit. Ja er zijn speelhoeken, maar het grootste gedeelte van de dag wordt toch gericht gewerkt. Nee, niet zoals in groep 8, maar zeker niet zomaar vrijblijvend. Bij alles wat ze doen zit er een leerwaarde achter met de werkjes e.d. De speelhoeken zijn ook nooit zomaar speelhoeken, maar altijd met een bepaald thema die meen ik eens per maand wordt aangepast.
quote:jemamem schreef op 07 oktober 2009 @ 11:12:

Ik kan me gewoon echt niet voorstellen wat je als bezwaar hebt tegen een in ondergoed gymmend kleuter.

Los van argumenten als 'omkleden kost niet zoveel tijd' of 'als ze groot zijn moeten ze het ook' , argumenten die dus over de sportkleding gaan, wat is er an sich mis met de kleuter in zijn/haar ondergoed?

Hahaha, ja los van de argumenten die jij aangeeft is er niets mis mee, maar díe argumenten vind ik juist belangrijk. Ze leren er zelfstandigheid mee, inderdaad vanaf groep 3 moeten ze het ook, dus is groep 1/2 een goede plek om het te leren.

Maar buiten dat heb ik geen probleem met in ondergoed gymmende kleuters hoor. Al zou mijn zoon het absoluut niet willen.
quote:wen schreef op 07 oktober 2009 @ 11:14:

Kan ik toch nog een nuttige bijdrage leveren:

Ik zat op een christelijke kleuterschool, platteland begin jaren tachtig, en gymde in ondergoed.

Haha, ik ook!

Mijn kinderen zitten op een openbare basisschool en gymmen in ondergoed in groep 1 en 2. In het speellokaal in de school, waar je je te pletter zweet van de hitte. Vanaf groep drie gaan ze gymmen in de grote gymzaal aan de overkant van de straat en dan gaan ze in gymkleding. Ik vind het geen enkel probleem dat ze in hun ondergoed gymmen, zij ook niet.
Ik heb op een christelijke school gezeten, ook ondergoed, kennissen op een gereformeerde school, ook ondergoed.

Religie heeft er niet zoveel mee te maken hoor. Ook bij christelijke en gereformeerde gezinnen is ondergoed en bloot niet verkeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven