Schoolgym in kleding of ondergoed?

07-10-2009 09:58 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was net aan het meelezen op een ander topic en daar kwam ter sprake dat op veel (?) scholen kinderen gymen in hun onderbroek.

Wat is het voordeel van gymmen in je ondergoed boven 'gewoon' in je gymkleren?

Bij ons op school hebben ze gewoon een korte broek en een t-shirt aan en sommige meisjes hebben zo'n balletpakje aan. Waarom gymmen in ondergoed, en gaat dat dan door tot groep 8. Mijn zoons zien me aankomen, ja dag mam, echt niet.

Misschien is het net wat je gewend bent, maar ik gymde vroeger ook niet in mijn ondergoed dus waarom mijn kinderen wel.
Op onze school ook gewoon gymkleding. Waarom ondergoed? Zie daar het nut niet zo van in.
Bij mij op school gymmen kleuters in hun ondergoed. Dat vinden de juffen praktischer... ze gymmen soms 5 x per week. Het omkleden kost veel effectieve leertijd! :-)

Vanaf groep 3 nemen de kinderen gymkleding mee.
Als kleuters was het bij ons ook in het ondergoed en daarna gewoon in sportkleren.

Vooral omdat we toen in een grote gymzaal gingen gymen in plaats van het kleine zaaltje op school.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Hier ook de kleuters in hun ondergoed en vanaf groep 3 in gymkleding.
Gymmen in je ondergoed!?

Bij ons gaat er gewoon gymkleding mee. Ik heb zelf ook nog nooit in mijn ondergoed gegymd...bij de kleintjes (tot 6-7 jaar) zou ik me er wat bij voor kunnen stellen, maar boven de 7 jaar lijkt het me eigenlijk wel een beetje vreemd.
Ik heb vroeger in de kleuterklassen ook gewoon in hemd en onderbroek gegymd. Bedenk me nu pas dat dat dus niet op alle scholen zo was. Kun je nagaan dat ik me daar dus nooit mee bezig heb gehouden

Niks mis mee en het scheelt heel wat omkleedgedoe voor de juf. De meeste kinderen hadden toen ook van die gymschoontjes met een elastieken bandje aan. Hoefden de veters niet te worden gestrikt. Ook erg handig!

Vanaf groep 3 gewoon gymkleding aan, want dan kun je je toch echt wel zelf vlotjes omkleden.

Tijdens de gymles bij mijn gymnastiekvereniging gymden we uiteraard wel in gympakjes.
Volgens mij is op de meeste scholen het zo geregeld dat de kleuters in ondergoed gymen en de rest in gymkleding.

Was bij mij vroeger al zo.
En dat gaat op geen énkele school door tot groep 8 hoor! Lijkt me érg sterk!
nou ik zou toch niet willen dat m'n dochter in haar ondergoed ging gymen, gewoon omdat ik het veeeeel te koud vind in de gymzalen!
Lijkt mij ook sterk dat je kinderen in groep 8 nog in hun ondergoed kan laten gymmen, volgens mij vertikken ze dat gewoon.

Hier ook in de kleuterklas in ondergoed, daarna gymkleren mee.
Getverdemme en over dat ondergoed waarin ze hebben gezweet trekken ze weer hun gewone kleren aan? Omdat de juf dat praktischer vind? Besteed een paar lessen aan hoe je je moet omkleden, klaar.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik moet opeens weer aan de pittenzakjes denken! Dan stond je allemaal verspreid door de gymzaal en moest je dat pittenzakje omhoog gooien en dan bijvoorbeeld in je handen klappen en het zakje weer opvangen. Of een rondje draaien of op één been gaan staan
HPL, kleuters zweten nog niet hoor na een half uurtje

Hier hebben de kleuters wel gymkleding en gaan op vaste tijden gymen en ze moeten ook gymschoenen aan, iiig voor de veiligheid lijkt me dat een prioriteit, ooit wel eens een gymbank op je tenen gehad?
quote:HoiPippiLangkous schreef op 07 oktober 2009 @ 10:07:

Getverdemme en over dat ondergoed waarin ze hebben gezweet trekken ze weer hun gewone kleren aan? Omdat de juf dat praktischer vind? Besteed een paar lessen aan hoe je je moet omkleden, klaar.

haha, en als ze zich in gymkleding omkleden? Dan heb je daar onder toch ook ondergoed aan?

Ach joh, kleuters zweten nog amper en zo intensief wordt er ook weer niet gegymd.

(en wat dan te denken van buiten spelen op het plein? Al dat gezweet in de gewone kleding )
quote:jufmango schreef op 07 oktober 2009 @ 10:01:

Bij mij op school gymmen kleuters in hun ondergoed. Dat vinden de juffen praktischer... ze gymmen soms 5 x per week. Het omkleden kost veel effectieve leertijd! :-)

Vanaf groep 3 nemen de kinderen gymkleding mee.Volgens mij moeten kleuters juist dit soort dingen leren. Dus hoezo: effectieve leertijd? Ze leren er toch juist iets van? Het zgn echte leren, waar tijd inderdaad belangrijker wordt, is toch pas vanaf groep 3. En juist dán moeten ze wel in gymkleding? Terwijl kinderen vanaf die leeftijd meestal echt nog niet zo snel zijn met aankleden en uitkleden.
Nou dat ondergoed waar ze dan in gymmen, zit natuurlijk ook gewoon onder de gymkleren, dus zweterig blijft het. En volgens mij valt dat vaak met kleuters nog wel mee. Ze moeten bij ons op school vanaf de bovenbouw douchen na het gymmen.

Maar ik vind het toch prettiger dat ze gewoon gymkleren aantrekken. Ook omdat het niet zo koud is als alleen ondergoed inderdaad.

Ze zijn bij ons ook verplicht om iets aan de voeten te hebben, en ik heb voor mijn kinderen altijd van die schoentjes met zo'n elastiek over de wreef gehad, konden ze makkelijk zelf aantrekken.
quote:Astarte schreef op 07 oktober 2009 @ 10:05:

Volgens mij is op de meeste scholen het zo geregeld dat de kleuters in ondergoed gymen en de rest in gymkleding.

Was bij mij vroeger al zo.Hier niet hoor. Ook vroeger niet trouwens.
quote:zusenzo schreef op 07 oktober 2009 @ 10:10:

HPL, kleuters zweten nog niet hoor na een half uurtje

nou, die van mij is 4 en die zweet echt wel! niet dat ze gaat stinken, maar haar lijfje zweet aan alle kanten hoor.
HPL, wat denk je dat die kinderen doen tijdens gym? Een marathon rennen? Kleutergym gaat niet verder dan een beetje gericht spelen Net als op het schoolplein, alleen dan in ondergoed met meer instructie.
quote:mayls schreef op 07 oktober 2009 @ 10:07:

nou ik zou toch niet willen dat m'n dochter in haar ondergoed ging gymen, gewoon omdat ik het veeeeel te koud vind in de gymzalen!

Gym met kleuters gaat vaak ook niet in een echte gymzaal...

Vroeger gymden wij in een aparte ruimte in school, een hele kleine zaal.

Op school van dochter gymen de kleuters in een soort minigymzaal die daarvoor ingericht is, maar het is daar echt niet koud.
Bij mijn jongste gymmen de kleuters dus ook gewoon in het ondergoed. En ik zou niet weten of en waarom ik dat erg zou moeten vinden. In de winter gymmen ze trouwens ook vaak gewoon in hun lange broek en hun hemdje. Lekker belangrijk, er wordt wat met een bal gegooid en tikkertje gespeeld, ze lopen geen coopertest of zo.
quote:Liv schreef op 07 oktober 2009 @ 10:11:

[...]

Volgens mij moeten kleuters juist dit soort dingen leren. Dus hoezo: effectieve leertijd? Ze leren er toch juist iets van? Het zgn echte leren, waar tijd inderdaad belangrijker wordt, is toch pas vanaf groep 3. En juist dán moeten ze wel in gymkleding? Terwijl kinderen vanaf die leeftijd meestal echt nog niet zo snel zijn met aankleden en uitkleden.

Wij moesten wel onze kleren netjes opvouwen en op ons stoeltje neerleggen, voordat we met z'n allen naar de gymzaal gingen.

Opzich snap ik ook wel dat je kinderen dan juist kunt leren zich aan te kleden, maar daar zijn ouders toch ook voor? Die leren dat dan één kind per keer. Een juf moet dan het omkleden van bijna 30 kleuters in goede banen leiden? Ik denk dat er dan weinig gymtijd overblijft.
quote:mayls schreef op 07 oktober 2009 @ 10:12:

[...]

nou, die van mij is 4 en die zweet echt wel! niet dat ze gaat stinken, maar haar lijfje zweet aan alle kanten hoor.

Ja, ok, maar dan is ze toch niet vies ofzo?

Mijn kind heeft ook wel eens nat haar van het zweet, maar niet na gym want dat is nou niet echt inspanning voor hem. Meer na judo, want gym op school stelt niet zoveel voor, hier iig.

Maar wat is de reden voor dit topic?
Bij ons op school gymen de kleuters gewoon in hun kleren, alleen sportschoenen aan. Vanaf groep 3 in sportkleren. De kleuters gaan bijna dagelijks naar het speellokaal (das dus de gymzaal voor kleuters)

En het is echt geen doen om zo'n lading kleuters aan en uit te kleden. Groep 1 kleuters kunnen dat nog echt niet en als je als juf alleen bent, met eventueel een staigiare dan wordt het dus een zooitje als zoveel kinderen moeten wachten.

Bij ons op school hebben we nog t/m groep 8 schoolzwemmen. De kleuters worden door ouders gebracht en gehaald met de auto en dan ben je as ouder ook verantwoordelijk om de kinderen die je in de auto hebt in hun zwemkleren te krijgen. En neem van me aan dat je het dan al druk hebt met 4 kleuters! Pas einde groep 2 beginnen ze het zelf te kunnen en dan nog moet je helpen.

Ik snap dus heel goed dat ze er voor kiezen om de kleuters in eigen kleren of ondergoed te laten gymen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven