Ineens ben ik aan de beurt
woensdag 7 oktober 2009 om 22:24
Vandaag was ik op mijn werk na afwezigheid van 9 weken. Die 9 weken vrij had ik aangevraagd, en die uren had ik staan, om een tijd in Frankrijk te werken. Niet betaald maar tegen kost en inwoning. Dus ik heb niets van doen met extra inkomsten, werkgever benadelen etc., Echter, nu is er een andere manager, iemand die ik al langer ken als collega, en die heeft een soort 'schrikbewind' ingevoerd. Tijden van 06.00 tot 17.00 uur zijn normaal en inmiddels weet ik dat dat mag. Of men nog produktief is in de namiddag is een ander verhaal en dat ik het een raar iets vind doet niet zo terzake. Maar nu was ik uitgenodigd voor een gesprek en daar werd mij te verstaan gegeven dat het de afgelopen tijd heel goed is gegaan zonder mijn aanwezigheid en met alle problemen die ik had achter gelaten.waren opgelost. Hij doelde met die problemen op roosters die bij mij weten in orde waren, wij hadden ze nog samen nagekeken, en dat er nu meteen weer spanning is nu ik weer in het gebouw ben. Dat het mij rauw op mijn dak viel is duidelijk. De problemen die er zijn probeerde ik op te lossen, personeel wat het niet met elkaar kan vinden, werktechnische oplossingen aandragen enz. Nu zei deze meneer mij dat ik verplicht ben om ook 6 uur te beginnen, dat gaat niet en daar was overeenstemming over toen ik werd gevraagd voor dit filiaal, en dat ik moest nadenken over hoe nu verder. Aangezien ik bekend ben met de wijze waarop daar mensen weggewerkt worden ben ik toch wel bang dat ik nu aan de beurt ben. Ik blijf een welwillende werknemer, uiteraard en ik wil ook best een werkdag van 11 uur draaien maar wat vind ik goed en hoever ga ik? Een gesprek met een meneer die ingehuurd wordt om 'moelijke gevallen ' te lozen is het volgende. Dat weet ik al. En daar gaan de volgende vragen eigelijk over; ik heb geen slechte beoordelingen/functioneringsgesprekkken historie. Kan dat nu ineens wel aan de orde zijn, ik teken natuurlijk niets maar wat als zij het mij zo moeilijk gaan maken dat ik eigenlijk niet meer wil/kan werken omdat de sfeer verziekt wordt? Kortom; wat kan en moet ik doen en wat is wijsheid, rechtsbijstandverzekering heb ik, en is het verstandig om iemand mee te nemen naar het gesprek met die meneer die mij zover moet zien te krijgen dat ik zelf wegga?
woensdag 7 oktober 2009 om 22:40
Vanmiddag heb ik rondgebeld en het schijnt te mogen. Als men maar 2 uur pauze geniet. In mijn geval zou dat betekenen dat ik 4 dagen zou maken van 9 uur en dan zou ik al klaar zijn met werken die week. Ik heb een contract van 150 uur werken per 4 weken en daar moet de atv in verwerkt worden. Ik kan het niet doen, 6 uur beginnen, want ik heb geen auto meer en ik ga er ook geen auto voor aanschaffen. Dit was bekend toen zij mij vroegen voor dit filiaal. En ik ben bereid om 1 a 2 dagen in de week zulke lange dagen te maken. Al is is het maar uit collegialiteit. Wel- en werkwillend ben ik en blijf ik maar het gevoel dat ik geen goed meer kan doen is er inmiddels en daar weet ik mij geen raad mee. Ik weet dat, als men daar mensen weg wil hebben, dat dat over het algemeen prima lukt met die meneer die zij inschakelen. Als die er is gonst het meteen rond en helaas zit ik er dus eerdaags.
woensdag 7 oktober 2009 om 22:43
He wat een rotsituatie zeg...
In welke sector ben je werkzaam? Heb je al in je CAO gekeken want 11 uur per dag lijkt me niet toegestaan?
Het lijkt me verstandig om voordat je het gesprek met die 'exitmeneer' je informatie inwint via je rechtsbijstandsverzekering of een rechtswinkel. Zij kunnen je denk ik het best adviseren hoe je dit moet aanpakken.
En wat je zegt: niets maar dan ook niets ondertekenen zonder dat je er iemand naar hebt laten kijken. Succes!
In welke sector ben je werkzaam? Heb je al in je CAO gekeken want 11 uur per dag lijkt me niet toegestaan?
Het lijkt me verstandig om voordat je het gesprek met die 'exitmeneer' je informatie inwint via je rechtsbijstandsverzekering of een rechtswinkel. Zij kunnen je denk ik het best adviseren hoe je dit moet aanpakken.
En wat je zegt: niets maar dan ook niets ondertekenen zonder dat je er iemand naar hebt laten kijken. Succes!
woensdag 7 oktober 2009 om 22:48
Wat afschuwelijk lijkt me dat om in zo'n sfeer te moeten werken. Ik vraag me af wat ze kunnen doen als jij niet om 6 uur kunt beginnen. Je kunt ook even bij een rechtswinkel langsgaan. Waarschijnlijk verdien je te veel voor hun hulp maar in een orienterend gesprek kun je wel uitvinden wat nu wel en niet mag qua omstandigheden. Dan voel je je daar al zekerder in.
Verder zou ik uitzoeken of het wel allemaal dat gezeik waard is en of je niet beter -in het geheim- nkunt gaan solliciteren, want het zou aan mij gaan vreten als ik zo moest gaan werken. Overwerk is niet erg, maar op zo'n manier...
Verder zou ik uitzoeken of het wel allemaal dat gezeik waard is en of je niet beter -in het geheim- nkunt gaan solliciteren, want het zou aan mij gaan vreten als ik zo moest gaan werken. Overwerk is niet erg, maar op zo'n manier...
woensdag 7 oktober 2009 om 22:53
wat voor sector is dat? Supermarkt? Die hebben behoorlijk uitgeklede CAO's.
Maar dan nog lijkt bureau rechtshulp me een goede voor advies. Klinkt erg fout wat er op je werk gebeurt.
Maar dan nog lijkt bureau rechtshulp me een goede voor advies. Klinkt erg fout wat er op je werk gebeurt.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross

woensdag 7 oktober 2009 om 22:55
Beslagen ten eis komen is het beste wat ik je kan aanraden. Lees eens op arbeidsrecht.nl, bel de ontslagtelefoon, raadpleeg je CAO. Dan kun je je niets op je mouw laten spelden tijdens zo'n gesprek. Want het doel van zo'n gesprek is om je te overvallen met allerlei informatie en je op een kwetsbaar moment dingen te laten zeggen of tekenen, die je helemaal niet stante pede hoeft te zeggen of te tekenen.
Natuurlijk kunnen ze je niet ontslaan als je beoordelingsgesprekken tot nu toe goed zijn. Maar in dit soort situaties gaan ze in no time een dossier opbouwen, heel naar en achterbaks allemaal.
Misschien moet je zelf in overweging nemen hoe graag je wilt blijven. Als het een strijd gaat worden, kun je maar beter met je neus in de lucht en een goede vertrekregeling het bedrijf vaarwel zeggen. Met nadruk op een goede vertrekregeling, haal er dan het meeste uit.
Natuurlijk kunnen ze je niet ontslaan als je beoordelingsgesprekken tot nu toe goed zijn. Maar in dit soort situaties gaan ze in no time een dossier opbouwen, heel naar en achterbaks allemaal.
Misschien moet je zelf in overweging nemen hoe graag je wilt blijven. Als het een strijd gaat worden, kun je maar beter met je neus in de lucht en een goede vertrekregeling het bedrijf vaarwel zeggen. Met nadruk op een goede vertrekregeling, haal er dan het meeste uit.

woensdag 7 oktober 2009 om 22:59
quote:Isabelle41 schreef op 07 oktober 2009 @ 22:24:
Kortom; wat kan en moet ik doen en wat is wijsheid, rechtsbijstandverzekering heb ik, en is het verstandig om iemand mee te nemen naar het gesprek met die meneer die mij zover moet zien te krijgen dat ik zelf wegga?Ah, goed je bent verzekerd. Denk dat je alleen naar dat gesprek zal moeten gaan. Al krijgt deze meneer je helemaal over de rooie. Het enige wat je moet doen is die meneer zoveel als mogelijk aan het woord laten, aantekeningen maken en zelf zo weinig als mogelijk los laten of zeggen: daar moet ik even over nadenken, dat laat ik u op een later tijdstip weten. Of: als u mij iets wil laten ondertekenen, laat ik eerst een advocaat daarnaar kijken. Als er dan een opmerking wordt gemaakt over de kosten van een advocaat, kun je aangeven dat dit niet het probleem van die meneer is. Of hij wil graag betalen
Kortom; wat kan en moet ik doen en wat is wijsheid, rechtsbijstandverzekering heb ik, en is het verstandig om iemand mee te nemen naar het gesprek met die meneer die mij zover moet zien te krijgen dat ik zelf wegga?Ah, goed je bent verzekerd. Denk dat je alleen naar dat gesprek zal moeten gaan. Al krijgt deze meneer je helemaal over de rooie. Het enige wat je moet doen is die meneer zoveel als mogelijk aan het woord laten, aantekeningen maken en zelf zo weinig als mogelijk los laten of zeggen: daar moet ik even over nadenken, dat laat ik u op een later tijdstip weten. Of: als u mij iets wil laten ondertekenen, laat ik eerst een advocaat daarnaar kijken. Als er dan een opmerking wordt gemaakt over de kosten van een advocaat, kun je aangeven dat dit niet het probleem van die meneer is. Of hij wil graag betalen
woensdag 7 oktober 2009 om 23:04
Het is de detailhandel. Bij een franchise-ondernemer en die heeft iets andere belangen dan de werkmaatschappij. Vanmiddag heb ik een 0800nr gebeld van het min. van soc. zaken. Zij leidde mij naar een site waar ik het een en ander kon nalezen en daar staat het; een werkdag van 11 uur, met 2 uur pauze, mag dus. Ik ben ook meteen gaan bellen met en langsgegaan bij uitzendbureau's enz. Helaas schijn ik mijn leefdtijd, 44, tegen te hebben. Ik heb een leidinggevende functie maar die schijnt ook prima uitgevoerd te zijn door een 17 jarige. Ik ga morgen verder met info verzamelen en ik teken niks. Ik ben trouwens helemaal niet van plan om iets te zeggen, laat hem wel praten. Dat dossieropbouw weet ik ook en ik blijf op mijn hoede.
woensdag 7 oktober 2009 om 23:32
Oke, 11 uren per dag werken mag dus, maar word er dan ook daadwerkelijk die 2 uren pauze genomen?
Je bent gevraagd voor dit filiaal zeg je. Word er ook op deze manier bij de andere filialen gewerkt?
Ik zou idd (laten) uitzoeken of ze jou om 6 uur mogen laten beginnen en op grond waarvan. Dat is dan nu toch nog maar de enige reden die mogelijk kan leiden tot ontslag?
Je bent gevraagd voor dit filiaal zeg je. Word er ook op deze manier bij de andere filialen gewerkt?
Ik zou idd (laten) uitzoeken of ze jou om 6 uur mogen laten beginnen en op grond waarvan. Dat is dan nu toch nog maar de enige reden die mogelijk kan leiden tot ontslag?
donderdag 8 oktober 2009 om 00:01
quote:Rollergirl schreef op 07 oktober 2009 @ 22:55:
Beslagen ten eis komen is het beste wat ik je kan aanraden.Veeleisend typje ben je, ik ga liever schaatsen op ijs...
Beslagen ten eis komen is het beste wat ik je kan aanraden.Veeleisend typje ben je, ik ga liever schaatsen op ijs...
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross

donderdag 8 oktober 2009 om 00:13
quote:singalala schreef op 08 oktober 2009 @ 00:01:
[...]
Veeleisend typje ben je, ik ga liever schaatsen op ijs...
OMG
Zou het ' ik lig op de bank met laptop met een griepje suf te zijn' nog mogen worden ingevoerd als excuus voor deze enorme (taal)uitglijer (en die is dan wel weer leuk in de context).
[...]
Veeleisend typje ben je, ik ga liever schaatsen op ijs...
OMG
Zou het ' ik lig op de bank met laptop met een griepje suf te zijn' nog mogen worden ingevoerd als excuus voor deze enorme (taal)uitglijer (en die is dan wel weer leuk in de context).
donderdag 8 oktober 2009 om 08:04
Dat 6 uur beginnen zou inderdaad het enige kunnen zijn waar gedoe over kan ontstaan. Gedoe omdat ik het niet kan wegens vervoersproblemen. Er rijdt niks richting dat gebied zo vroeg. En in andere filialen is het ook ingevoerd inmiddels. Die pauzes worden genomen en daar letten ze heel goed op. Er is een kloksysteem in gebruik genomen en dat kan ik thuis inzien dus dat is iets wat zij goed gezekerd hebben. En als mensen die pauzes niet kunnen nemen wegens drukte of ziekte van collega's dan worden die pauzes wel ingehouden.
Nogmaals, werk- en welwillend blijf ik ook al wordt de sfeer er niet beter op. En ik ga vandaag verder met het zoeken naar iets anders. Die sites heb ik zeker wat aan.
Nogmaals, werk- en welwillend blijf ik ook al wordt de sfeer er niet beter op. En ik ga vandaag verder met het zoeken naar iets anders. Die sites heb ik zeker wat aan.

donderdag 8 oktober 2009 om 19:34
Hoi Isabella,
Wat een vervelende situatie! Een werkgever mag normaal gesproken een werkrooster en de werktijden inderdaad aanpassen. Er zijn echter wel uitzonderingen. BIjvoorbeeld als de werkplek niet bereikbaar is met het OV om die tijd. Of wanneer in een eerder stadium schriftelijk specifieke werktijden c.q. werkdagen zijn overeengekomen als onderdeel van de arbeidsovereenkomst.
Ik zou de rechtsbijstandsverzekering nog even laten voor wat het is, maar bouw wel alvast een dossier op van alles wat je nu meemaakt en teken niets/schrijf geen reacties zonder overleg met de rechtsbijstand-advocaat.
Die opmerkingen na jouw vakantie, zijn die ook ergens zwart op wit bevestigd? Bijvoorbeeld in een verslag of per mail? Zo ja, schrijf daar dan een goed onderbouwde reactie op. Doe dit wel in overleg met een advocaat.
Wanneer je wordt uitgenodigd voor een gesprek met die "vriendelijke meneer", laat je dan absoluut geen reactie ontlokken. Hoor alleen aan wat hij te vertellen heeft. Als hij vragen gaat stellen, laat hem dan weten dat je bekend bent met zijn rol in het bedrijf, dat je om die reden al contact hebt gezocht met je advocaat, en dat je op advies van je advocaat uitsluitend bereid bent om schriftelijk te reageren op schriftelijke vragen c.q. een schriftelijk verslag van het gesprek.
Bedrijven die de ballen niet hebben om zelf de moeilijke gesprekken te voeren, zijn ook vaak bang voor juridische procedures. Het feit alleen al dat je zegt dat je een advocaat in de arm hebt genomen, zou al een wereld van verschil kunnen maken in het verdere traject.
Tot slot raad ik je aan om, als het inderdaad zover komt, aan te sturen op een ontbindingsovereenkomst. Als zij echt van je af willen, dan heeft het voor jou weinig zin om daar te willen blijven werken. De kans dat je nog plezier in je werk zult hebben wordt dan namelijk wel erg klein. In dat geval kun je beter een goede regeling overeenkomen, waarbij zij jou een leuke afkoopsom betalen en jij ook je rechten op een WW-uitkering veilig stelt. Maar teken zo'n overeenkomst uiteraard ook niet zonder overleg met een advocaat.
Tot slot raad ik je wel aan om op zoek te gaan naar ander werk, maar probeer niets aan te nemen voordat je een leuke ontslagpremie binnen hebt. De snelste manier om aan werk te komen, is door in elk geval je CV op vacaturesites te plaatsen en ook door flink op die sites te zoeken. Ga niet alleen af op functietitels, maar kijk ook eens welke andere functies je met jouw ervaring nog meer zou kunnen uitoefenen door ook andere vacatures zorgvuldig door te lezen.
Succes!
Wat een vervelende situatie! Een werkgever mag normaal gesproken een werkrooster en de werktijden inderdaad aanpassen. Er zijn echter wel uitzonderingen. BIjvoorbeeld als de werkplek niet bereikbaar is met het OV om die tijd. Of wanneer in een eerder stadium schriftelijk specifieke werktijden c.q. werkdagen zijn overeengekomen als onderdeel van de arbeidsovereenkomst.
Ik zou de rechtsbijstandsverzekering nog even laten voor wat het is, maar bouw wel alvast een dossier op van alles wat je nu meemaakt en teken niets/schrijf geen reacties zonder overleg met de rechtsbijstand-advocaat.
Die opmerkingen na jouw vakantie, zijn die ook ergens zwart op wit bevestigd? Bijvoorbeeld in een verslag of per mail? Zo ja, schrijf daar dan een goed onderbouwde reactie op. Doe dit wel in overleg met een advocaat.
Wanneer je wordt uitgenodigd voor een gesprek met die "vriendelijke meneer", laat je dan absoluut geen reactie ontlokken. Hoor alleen aan wat hij te vertellen heeft. Als hij vragen gaat stellen, laat hem dan weten dat je bekend bent met zijn rol in het bedrijf, dat je om die reden al contact hebt gezocht met je advocaat, en dat je op advies van je advocaat uitsluitend bereid bent om schriftelijk te reageren op schriftelijke vragen c.q. een schriftelijk verslag van het gesprek.
Bedrijven die de ballen niet hebben om zelf de moeilijke gesprekken te voeren, zijn ook vaak bang voor juridische procedures. Het feit alleen al dat je zegt dat je een advocaat in de arm hebt genomen, zou al een wereld van verschil kunnen maken in het verdere traject.
Tot slot raad ik je aan om, als het inderdaad zover komt, aan te sturen op een ontbindingsovereenkomst. Als zij echt van je af willen, dan heeft het voor jou weinig zin om daar te willen blijven werken. De kans dat je nog plezier in je werk zult hebben wordt dan namelijk wel erg klein. In dat geval kun je beter een goede regeling overeenkomen, waarbij zij jou een leuke afkoopsom betalen en jij ook je rechten op een WW-uitkering veilig stelt. Maar teken zo'n overeenkomst uiteraard ook niet zonder overleg met een advocaat.
Tot slot raad ik je wel aan om op zoek te gaan naar ander werk, maar probeer niets aan te nemen voordat je een leuke ontslagpremie binnen hebt. De snelste manier om aan werk te komen, is door in elk geval je CV op vacaturesites te plaatsen en ook door flink op die sites te zoeken. Ga niet alleen af op functietitels, maar kijk ook eens welke andere functies je met jouw ervaring nog meer zou kunnen uitoefenen door ook andere vacatures zorgvuldig door te lezen.
Succes!
donderdag 8 oktober 2009 om 19:55
Hallo,
Vandaag ben ik er niet geweest want ik heb nog steeds vrij. Dit is mijn laatste week van die 9 weken.
Wat jij zegt nummerzoveel over die reistijd weet ik ook inmiddels. Wat er is gezegd( geschreeuwd was het trouwens) is niet per mail nogmaals gecommuniceerd. Ik had dat wel verwacht eigenlijk. Maar maandag zal het vast verder gaan en ik neem de raad die is gegeven- alleen luisteren en aan het eind een verslag vragen per post- ter harte. Tuurlijk ben ik op zoek maar makkelijk is het niet. Dat geldt voor iedereen die op zoek is dat begrijp ik wel dezer dagen. Echter, ik blijf doorzoeken en ik ga er toch vanuit dat het keer goedkomt met het vinden van een andere baan.
Dank voor jullie bijdrage en hulp.
Vandaag ben ik er niet geweest want ik heb nog steeds vrij. Dit is mijn laatste week van die 9 weken.
Wat jij zegt nummerzoveel over die reistijd weet ik ook inmiddels. Wat er is gezegd( geschreeuwd was het trouwens) is niet per mail nogmaals gecommuniceerd. Ik had dat wel verwacht eigenlijk. Maar maandag zal het vast verder gaan en ik neem de raad die is gegeven- alleen luisteren en aan het eind een verslag vragen per post- ter harte. Tuurlijk ben ik op zoek maar makkelijk is het niet. Dat geldt voor iedereen die op zoek is dat begrijp ik wel dezer dagen. Echter, ik blijf doorzoeken en ik ga er toch vanuit dat het keer goedkomt met het vinden van een andere baan.
Dank voor jullie bijdrage en hulp.

donderdag 8 oktober 2009 om 20:00

donderdag 8 oktober 2009 om 23:34