Schoolgym in kleding of ondergoed?

07-10-2009 09:58 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was net aan het meelezen op een ander topic en daar kwam ter sprake dat op veel (?) scholen kinderen gymen in hun onderbroek.

Wat is het voordeel van gymmen in je ondergoed boven 'gewoon' in je gymkleren?

Bij ons op school hebben ze gewoon een korte broek en een t-shirt aan en sommige meisjes hebben zo'n balletpakje aan. Waarom gymmen in ondergoed, en gaat dat dan door tot groep 8. Mijn zoons zien me aankomen, ja dag mam, echt niet.

Misschien is het net wat je gewend bent, maar ik gymde vroeger ook niet in mijn ondergoed dus waarom mijn kinderen wel.
quote:Mazou schreef op 07 oktober 2009 @ 12:41:

Misschien is het mijn verdorven geest, maar bij gymmen in ondergoed krijg ik pedofiele associaties met betrekking tot de gymleraar.

Belachelijke reactie, kinderen zwemmen toch ook, of met speelafspraakjes zijn de meisjes de hele middag zichzelf aan het omkleden in verkleedkleren, en op school is ook vaak een huishoek met verkleedkleren.... sjonge jonge

Wat ik wel doe, is goed aansluitend ondergoed kopen, liefst een hempje met strakke boxer voor mijn dochters, niet omdat ik bang ben voor een pedofiel, maar omdat ik het gewoon netjes vind als de onderbroek niet op half 7 hangt:)
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
quote:Suy schreef op 07 oktober 2009 @ 14:07:

Liv, dat vind ik niet.

TO had een probleem en dat ging enkel over meten en wegen.

Ik heb het hier helemaal niet over degenen die ergens anders problemen mee hebben, maar over degenen die dat hebben m.b.t. dat meten etc. Oftewel. waar het over ging in de OP.

Kortzichtig wil ik dat niet noemen, vind ik een beetje snel geconcludeerd van jou.

Is hetzelfde als dat iemand zegt: "ik vind pepernoten vies". en dat een ander dan zegt: "Doe niet zo kortzichtig, pepernoten zijn niet vies want een appel is lekker."

Maar meningen verschillen.

Misschien is "kortzichtig" niet zo goed geformuleerd. Meer je conclusie snel klaar hebben, alvorens alles gelezen te hebben. Dan kun je wel een mening hebben, maar is die gebaseerd op onvolledige info.

Jouw commentaar ging over het hele topic. Lees maar terug.
Klopt, ik had/heb mijn conclusie snel klaar mbt dat topic.

Heb inmiddels meer gelezen van het desbetreffende topic en ik begrijp de mensen die problemen hebben met hele andere dngen en dat er soms meer bij komt kijken, maar daar ging het in de eerste instantie niet over en heeft ook weinig tot niks te maken met even op de weegschaal gaan staan.

Maar inderdaad, als ik uitga van de reacties over hele andere zaken dan die in de OP, dan kan ik me sommige dingen wat beter voorstellen.
quote:Starshine schreef op 07 oktober 2009 @ 12:06:

[...]

Uhm, in geen enkele kleuterklas wordt vrijblijvend wat gespeeld en volgens mij wordt dat ook nergens beweert. Hooguit dat er in hogere groepen minder speels gewerkt wordt.

Natuurlijk zit er achter alle speelhoeken en werkjes een educatieve of pedagogische gedachte. Bij ons wordt er ook veel met thema's gewerkt en dan wordt de huishoek (géén poppenhoek) een winkeltje of zoiets. Daar kan je dan weer wat voorbereidende rekenvoorwaarden aan ophangen etc.Ik weet niet meer of ik jou quote, maar de post die ik quote kwam er wel degelijk uit alsof de groepen 1/2 zoveel verschilde met de andere groepen.
Ik ben toch erg blij dat de school waar mijn zoon naar toe niet uit gemakzucht de kinderen in hun ondergoed laten gymmen. En de juffen/meesters zijn op zijn school écht niet bezig om hele klassen in gymkleding te hijsen en andersom. Het verloopt heel soepeltjes en ik ben de drama's die sommige hebben aangedragen nog nooit tegen gekomen.
Nee, die quote ging over dat er in hogere klassen gerichter gewerkt werd en in de kleuterklas wat meer speels.

Overigens zie ik niet de meerwaarde van kleuters die gymmen in sportkleding t.o. ondergoed. Aan- en uitkleden hoeven ze van mij niet op school te leren, dat heb ik ze thuis al bijgebracht.
Ik vind het maar raar.
In groep 1 werd de gymles trouwens óf aan het begin van de dag óf aan het eind van de dag gedaan, en waren er hulpmama's voor de knopen/veters etc.
Misschien waren er ook wel hulppapa's voor de jongetjes, geen idee, ik ben een ontaarde werkende moeder.

Overigens bestaan er heus wel vieze gymleraren. Die van de MAVO gaf alleen maar hoge cijfers als hij je mocht "helpen" om in de ringen te komen etc. Ik heb er nooit iets op gehoord dat ik ging spijbelen voor de gymlessen.

Ik dacht dat ik het achter me had gelaten, totdat ik hem eens zag, als trainer bij een team volleybalmeisjes (de mini's ) !!! Ik ging over mijn nek bij de gedachte dat díe vent aan kleine meisjes zou kunnen zitten. Bij pubers vond ik hem al walgelijk genoeg. :puke:
Gat in de markt voor Marlies Dekkers en Bjorn Borg ...
quote:Starshine schreef op 08 oktober 2009 @ 10:35:

Nee, die quote ging over dat er in hogere klassen gerichter gewerkt werd en in de kleuterklas wat meer speels.

Ook goed Starshine, wat jij wilt.
Bjorn Borg heeft toch al sportkleding ?
quote:HaagsLoesje schreef op 08 oktober 2009 @ 08:42:

Ik ben toch erg blij dat de school waar mijn zoon naar toe niet uit gemakzucht de kinderen in hun ondergoed laten gymmen. En de juffen/meesters zijn op zijn school écht niet bezig om hele klassen in gymkleding te hijsen en andersom. Het verloopt heel soepeltjes en ik ben de drama's die sommige hebben aangedragen nog nooit tegen gekomen.vast geen ADD, syndroom van down of andere rugzakjes in de klas. Upperclass witte school dus
Volgens mij heb je in elke klas wel 'rugzakjes kinderen' maar toch niet alleen maar? Dus die worden even geholpen, lijkt mij. Maar goed, ik heb in elk geval nog niet van de meester gehoord dat het een vreselijk dramatische toestand is om alle kinderen uit- en weer aan te kleden.

Ik zorg er natuurlijk wel voor dat ze erg makkelijk uit-en aan te trekken kleding en schoenen aan heeft als ik weet dat ze die dag gaat gymmen. En er lopen ook nog 1 hulpjuf en een stagiaire bij om te helpen.
Gymmen in je ondergoed vind ik erg raar. Is bovendien niet hygienisch lijkt me. Volwassenen sporten toch ook in sportkleding.
Want als je ADD hebt, kun je jezelf niet aankleden??
Onhygienisch? Melodie, wat denk jij dat die kleutertjes doen tijdens gym? Een coopertest? Echt, het is níets anders dan bijvoorbeeld tikkertje op het schoolplein, of moeten kinderen zich daar tegenwoordig ook eerst voor omkleden in hun sportkleding, want stél je voor dat je gaat zwéten in je gewone kleren....
Nou, dan kunnen ze toch net zo goed hun gewone kleding aanhouden?
Melodie74, volwassenen en kleuters zijn niet met elkaar te vergelijken vind ik.

Waarom vind jij het raar als kleuters van een jaar of 4/5 gymmen in hun ondergoed?

Wat is daar nu eigenlijk raar aan als je het puur hypothetisch bekijkt?

Zou jij er een probleem van maken als jouw kind op school zou gymmen in zijn ondergoed? En zo ja, waarom? Wat zijn je argumenten?
quote:Liv schreef op 08 oktober 2009 @ 12:14:

Nou, dan kunnen ze toch net zo goed hun gewone kleding aanhouden?

Lange broeken, truien om in te sporten zijn behalve heel warm binnen ook gevaarlijker dan ondergoed of een hemdje en sportbroekje.

Blijven makkelijker ergens achter haken enzo. Zullen wel allerlei arbo-kleuter-gym regels voor zijn denk ik....

Ik herinner me dat wij vroeger een soort mini-apenkooi deden met schuine banken waar je op kon lopen en af kon springen enzo.

Als een kleuter dan ergens achter blijft haken omdat hij zijn gewone dikke kleding aanheeft dan denk ik dat de ouders hadden gewenst dat hij in zijn ondergoed had gegymd.
Ja, dat zou kunnen. Maar als ik die buitenspeel toestellen zie, dan geldt toch eigenlijk hetzelfde? Daar kun je ook makkelijk aan blijven hangen, zeker als je nog een sjaal omhebt oid.

Heb er niet echt iets op tegen, maar vind het eigenlijk een beetje overdreven: in je ondergoed gymmen.
Trouwens: in de zomer dragen kinderen toch sowieso dunne, makkelijke kleding? Dat is toch net zo gevaarlijk als gymkleding dan?
Ja, dat is idd ook weer zo.....

Ik heb even gegoogled, ben toch wel benieuwd waarom, en dit kwam er o.a. uit:

Kleutergymnastiek doen ze altijd in hun ondergoed, om zo min mogelijk afgeremd te worden door strakke of warme bovenkleding.

Het dragen van gymschoenen is wel wenselijk.

Voor de rest vooral sites met babsisscholen die ook als regel hebben dat er gegymd wordt in ondergoed, vooral omdat het makkelijk en snel gaat.
quote:HaagsLoesje schreef op 08 oktober 2009 @ 11:27:

[...]

Ook goed Starshine, wat jij wilt.Hoezo, 'wat jij wilt'. Ik val je toch niet aan? Jouw reactie was op deze quote: ik zet er nu maar bij voor de duidelijkheid.quote:jemamem schreef op 07 oktober 2009 @ 11:08:

Groepen 1/2 zijn gewoon onderdeel van de basisschool en niet meer de kleuterschool, ik zou niet weten waarom voor hen dan andere regels zou moeten gelden

Nou, ze gedragen zich over het algemeen totaal anders en de 'lessen' en regels zijn ook totaal anders als voor de rest van de school, of zitten ze bij jullie in groep 3-8 te prikken en in de poppenhoek, en nemen ze een kralenketiing mee naar de wc?

In naam is het basisschool maar kleuters zijn nog steeds kleuters en vanaf groep 3 wordt alles serieuzer.

Dus ik zie niet waarom er dan juist op dít punt één lijn voor de hele basischool getrokken zou moeten worden.

Ik denk ook niet dat het om leerstof-tijd gaat, onzin inderdaad.

Gewoon, zo lang je nog lekker je kleren uit kunt trekken en hop rond kan gaan rennen, en je daar geen speciale extra handelingen voor hoeft te verrichten, lekker doen toch??

Ze worden gauw genoeg groot hoor.En dat gaat er dus over dat kleuterklassen speelser zijn en hogere klassen meer gericht werken. Niks over dat ze bij de kleuters maar wat doen, dat maakte jij ervan, met je reactie dat ze bij jou op school tenminste wèl gericht werken.
quote:meds schreef op 08 oktober 2009 @ 11:50:

[...]

vast geen ADD, syndroom van down of andere rugzakjes in de klas. Upperclass witte school dus

Inderdaad, tenminste als jij Turkse, Marokkaanse, Kaap Verdiaanse, Senagalese, Italiaanse, Surinaamse, Spaanse, Antiliaanse, naast ook Nederlande een upperclass witte school wilt noemen in Oud-Charlois Rotterdam, wel ja...

Syndroom van Down, nee die nét niet nee, maar genoeg rugzakjes en dan bedoel ik niet de gymrugzakjes op de gang

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven