wel of niet mee 'bemoeien'?

08-10-2009 12:30 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik houd eigenlijk niet van bemoeien; ben er voor mensen die zelf nadenken i.p.v. klakkenloos alles op volgen uit boekjes oid; maar zit nu een dillema waar van ik niet goed weet wat ik er mee moet (en of ik er wat mee moet)

Een oude bekende van mij heeft een baby van een paar weken, en ze vertelde hoe het ging met de voedingen.

Baby had nogal last van spuitluiers en had meer honger dan er gegeven mocht worden. Toen is ze overgestapt op hongerige baby's voeding maar geen resultaat. Nou geeft ze het kindje bambix pap... De spuitluiers zijn over en hij gilt niet meer van de honger. Ook vind hij groente en fruit erg lekker, en van de week mocht hij een hapje ijs en dat ging er ook wel goed in. Kind heeft een hele sterke maag; zo zegd moeders....

Ik heb gevraagd of ze naar het consultatie buro gaat (die zullen dan wel zeggen dat het niet erg 'slim' is) maar nee, die kletsen maar wat....

Ik heb wel gezegd dat t raar was en duidelijk benoemd dat pap pas vanaf 6 maanden mocht (tegen argument; nee hij heeft echt een sterke maag hoor!)

Nou knaagt t... ik wil mij er niet mee bemoeien eigenlijk; we zijn niet onwijze vriendinnen (meer) maar ik ken haar wel al mjn hele leven, en vraag mij af... moet ik meer zeggen?

(Ik weet dat er op deze pijler hele fanatieke mensen zijn; deze persoon enorm afbranden kan maar daar heb ik niks aan, dus hopelijk krijg ik wel nuttige adviezen en kijken jullie door je verontwaardeging heen)
Ik zou zeggen nog een keertje proberen om haar te overtuigen van het kwaad dat ze ermee doet. Haar wijzen op eczeem op iets dergelijks. Als ze dan nog steeds niets ermee doet vrees ik dat ze nooit naar iemand zal luisteren....

Wel lastig hoor zoiets... Veel succes ermee!!
Ik snap je helemaal luilak, ik zou ook grote moeite hebben om mijn grote mond te houden maar ik zou je nu tóch aanraden om het wél te doen!

Ik lees tussen je regels door dat het hier een ongelooflijk eigenwijze moeder betreft die niet voor rede vatbaar is.

Als ze zo doorgaat komt ze waarschijnlijk een keer bij de huisarts terecht en die moet haar dan maar vertellen hoe te handelen bij een baby van een paar weken.

Erg erg zielig voor het kindje maar ja, ik vrees dat een gesprekje niet zal helpen.
Ja, ik zou haar confronteren met de gevolgen van wat ze met haar kind doet. Misschien valt dan het kwartje. Meer kan je denk ik niet doen.. Je kan ook eerlijk tegen haar zeggen dat je je zorgen maakt om het kind, dat het gewoon echt niet goed is voor de baby.
Hai, ik snap je gevoel, maar meer doen dan informeren kun je niet. Geef eens een keer duidelijk aan haar aan wat je gevoel is, waarom dat het volgens jou (en de rest van de wereld) niet goed is, maar dat ze zelf haar keuze moet maken. Kiest ze voor haar eigen aanpak, dan is het haar keuze en haar probleem (als het zover komt). Dan heb je je best gedaan toch?

Succes!
Ik zou ze zeker wijzen op de risico's van het ontwikkelen van darmproblemen en allergieën.
ik zou haar er ook echt van proberen te overtuigen dat het niet goed is. En wat betreft die voeding, wie zegt dat de baby honger heeft? Misschien zijn het wel krampjes of iets anders. Ik zou er eerst mee naar een arts gaan en daar info vragen ipv zelf te gaan rommelen met voeding. Voeding voor hongerige baby's mag je ook niet op eigen houtje mee beginnen, laat staan groente, fruit etc.
Ik zou haar er alleen op wijzen als je zelf een betere oplossing denkt te hebben voor haar 'problemen' en die haar uit kan leggen. Gewoon zeggen dat jij je er rot onder voelt en zeggen dat het niet goed is heeft nauwelijks zin lijkt me. Als ze doet wat jij wil, dan heeft zij hetzelfde probleem als eerst, en dat wil ze niet.

Ik denk dat je door haar een alternatief aan te bieden dat je het meeste kans op succes hebt.

Bedenk namelijk maar hoe je zelf zou reageren als iemand het niet eens is met je oplossing maar zelf ook niet weet hoe het dan wel moet.
Hoe oud is een paar weken? 5 weken, 16 weken?

Als ik van een moeder in mijn omgeving wist dat ze dit deed zou ik, als ze naar mij niet luisterde, zelf het consultatiebureau bellen om het te melden. Een baby van een paar weken oud bambixpap geven en fruit en groente is domweg gevaarlijk.

Dan maar bemoeizuchtig.

Met borst/flesvoeding, groente en fruit happen met 4 maanden zou ik me niet bemoeien. Maar een paar weken oude baby voeding geven die ongeschikt is voor een baby, dat is zo schadelijk dat het mij niet zou uitmaken of ik bemoeizuchtig was of niet.
Iedereen die hier nu meeschrijft is waarschijnlijk groot geworden op flesvoeding, met na zes weken geprakte liga met sinaasappelsap en banaan voor de vitamientjes, weggespoeld met kankerverwekkende Tjolk.

Als deze moeder zich hier wel goed bij voelt.........

Maar als mensen niet anders willen horen dan hun eigen hersenspinsels, dan begin jij daar als "vage vroegere vriendin" maar weinig aan.
quote:moppetoet schreef op 08 oktober 2009 @ 12:56:

Iedereen die hier nu meeschrijft is waarschijnlijk groot geworden op flesvoeding, met na zes weken geprakte liga met sinaasappelsap en banaan voor de vitamientjes, weggespoeld met kankerverwekkende Tjolk.

Als deze moeder zich hier wel goed bij voelt.........

Maar als mensen niet anders willen horen dan hun eigen hersenspinsels, dan begin jij daar als "vage vroegere vriendin" maar weinig aan.

fles voeding *check*

geprakte liga met sinaasappelsap *check*

Jaren lange ecceemhuid *check*

allergieën *check*

Als mn moeder beter wist in de tijd had ze t vast anders gedaan. maar de kennis was toen nog niet voorhanden.

Vandaag de dag is die kennis wel voorhanden. doe er dan ook wat mee !
Ik denk dat het heel goed is om je niet overal mee te bemoeien, maar dit gaat om het welzijn van een baby en is niet gewoon een andere maniet van doen. In dit geval vind ik

het dus heel normaal dat je je ermee bemoeit, hoe lastig ook.

Blijkbaar is het ingegeven doordat ze met haar handen in het haar zat wat betreft die spuitluiers en een hongerhalsbaby. Stel anders voor om samen naar de huisarts of het consultatiebureau te gaan? In het kader "als ze onzin praten prikken we er samen wel doorheen".

Denk je dat ze wel weet waarom kinderen tegenwoordig later bijvoeding krijgen? Dat het niet een kwestie van "een sterke maag" is?

Wellicht als je haar uitlegt wat de gevolgen zijn, ze anders zal handelen?
Wat is een paar weken, dat is 1 en twee is waarom gewoon niet zeggen dat er volgens de doktoren nu vanaf 6 maanden wordt bij gevoed en daarmee klaar.

Ik heb ook een vriendin die de kleine van 3,5 maadn al een fruithap wil geven, tja, er komen geen allergieen bij haar voor in de familie en het kind drinkt te weinig.

Ik heb het wel vermeldt, maar zij moet er toch ook echt achter staan.
Absoluut wat van zeggen, te belachelijk voor woorden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Een paar weken is een maand oud in dit geval.

Ik denk dat haar informeren over exceem en allergie weinig gaat helpen. Ze weet dat; mijn oudste heeft exceem; de jongste had melk intollerantie, ze weet wat het inhoud en dat mijn jongste tot 6 maanden geen hapje gegeten heeft. Ze heeft daar volgens mij ook wel overnagedacht, we hadden het er over en ze zij ook dat ze niet wist of en wat mijn kinderen nou precies mochten toen we er waren.

Ik twijfel dus, of het nut gaat hebben; ik denk het niet, eigenwijs is ze zeker ja, maar goed misschien subtiel nog eens aankaarten, ik weet t niet eigenlijk.

Haar 'confronteren' zal alleen averechts werken, en dat wil ik ook niet, maar ik vraag mij op recht af of ze zich er in verdiept heeft, dat kan ik vragen in ieder geval
Een maand oud?!

Ik zou zelfs boos worden op haar, is ze van de pot gerukt!
Misschien zou je kunnen adviseren om de Bambix te vervangen door dat rijstebloemspul ? Schijnt toch iets lichter te zijn.

De potjes prut in Nederland zijn trouwens écht smerig, ik haalde ze liever in Duitsland (heel veel bio) en Frankrijk, zoals:

Apfel-Banane-mit Babykeks, 4 maanden,

Abendbrei Griess-Vanille, 4 maanden,

Kürbis mit Reis, 4 maanden.

Jardinière de légumes - Cabillaud, 6 maanden,

Canard aux petits pois, 8 maanden.
1 MAAND !!!!!!!

Nee, dat wordt echt te gek, 3,5 of 4 maanden is me tot daar aan toe, maar 1 MAAND !!!!
Echt serieus, als ze dit al zo in wind slaat, hoe moet het dan verder, vraag ik me dan af?
Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad met een collega. Ze vertelde me blij dat ze met bijvoeding was begonnen (inderdaad had ie ook zo'n honger), met 12 weken. Ik heb haar gezegd dat ze wel erg vroeg was en dat ze echt uit moest kijken. Maar nee, haar huisarts stond er achter zei ze. Daarna vertelde ze nog dat het kind ook aan de sojamelk was omdat ie allergisch was voor gewone melk. Ik nogmaals gezegd dat ze dan echt écht heel voorzichtig moest zijn, maar ook dat werd afgewimpeld.

Nou ja, prima dan, whatever. Veel succes ermee.
Gigaluilak, mijn eerste reactie is dat ze vreselijk onverantwoord bezig is en dat je hier wat mee moet doen. Maar ja, wat moet je ermee doen, want het is moeilijk iemand te overtuigen van zijn ongelijk.

Wat ik zou doen, is haar opbellen en zeggen dat je er veel aan moet denken wat haar kindje te eten krijgt. Dat je begrijpt dat ze heel erg op zoek was naar een noodoplossing, omdat het kindje blijkbaar erg ontevreden was, maar dat je wel bent geschrokken van wat die oplossing is. Dat je blij bent de ergste crisis (qua honger en huilen) voorbij is en dat je denkt dat het nu een goed moment is om een structurele oplossing te vinden die goed en gezond voor baby is. Dat zij vast ook weet wat de gevolgen voor eczeem, darmproblemen en allergieen kunnen zijn. En dat je snapt dat het moeilijk is om een goede structurele oplossing te gaan zoeken en dat je haar graag wilt helpen, omdat zij natuurlijk het beste wil voor haar kindje. Als ze hulp aanvaart, raadt dan aan om samen info te zoeken (op het viva forum ), naar de huisarts te gaan of het cb.

Ik denk dat het belangrijk is dat je haar gedrag niet keihard afkeurt. Laat merken dat je snapt dat ze het niet meer zag zitten en dat ze daarom voor een noodoplossing heeft gekozen. Maar benoem het als noodoplossing en dat er voor een structurele oplossing naar iets anders moet worden gezocht. En zorg dat ze dat niet alleen hoeft te doen. En probeer ook duidelijk te maken wat de negatieve gevolgen zijn, hoewel deze van zichzelf al erg genoeg zijn mag je zelfs nog wel overdrijven om het haar duidelijk te maken dat op deze manier doorgaan niet goed is.
Bij een maand oud staat het geven van pap (gluten!) en groente en ijs gewoon gelijk aan mishandeling.
Hallo zeg 4 weken oud, ik zit nog helemaal flabbergasted hier achter de pc.

Uit wat voor ei komt zo iemand dan??

Sorry, Giga, het is je vriendin maar toch, met wat voor niveau hebben we dan te maken zeg.
Ik vind het kindermishandeling.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Idd Astare, je zou toch haast het AMK bellen, want wat staat dit kindje dan nog te wachten.

Nou misschien overdrijf ik ook wel, maar dat is mijn gevoel bij dit verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven