Donormelk

09-10-2009 09:31 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie op een blog over borstvoeding en flesvoeding ben ik eens gaan google en kwam dit artikel tegen.

Het gaat over donormelk die moeders beschikbaar stellen.

http://www.lactatiekundig ... com/moedermelkbank001.pdf

Ik vraag me dus af hoe de rest er tegenover staat?
Goed plan.
Geen mening.
Op zich goed dat het bestaat, al kan ik me voorstellen dat moeders er huiverig voor zijn en liever voor kunstvoeding kiezen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Mijn man heeft dat gehad als baby in het ziekenhuis vanwege een ernstige koemelkallergie-reactie. Ik vind het wel goed dat er vrouwen zijn die dat beschikbaar stellen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik kan me wel voorstellen dat het toch niet helemaal afgestemd is op de baby zoals het gaat als je zelf voedt.
Hmm, ik weet niet of ik daaraan zal deelnemen, wie zegt dat de vrouw in kwestie een gezond voedingspatroon en een gezonde levenstijl heeft (denkt aan alcohol of simpel weg aan uien of sinasappels).

Zal natuurlijk best wel gecontroleerd worden, maar toch, als je het zelf geeft (bv) heb je er meer controle over.

Vast een beetje rare reactie van mij, maar zo voel ik het iig.
Mijn kind kreeg melk uit andere borsten toen ik zelf niet zo mondig was/ het idee had dat hij al genoeg had/ geen melk meer uit de mijne kon persen.

Vond het diep van binnen afschuwelijk. En da's stom, want waarom wel melk van koeien en niet melk van een andere vrouw? Maar goed, bottomline komt moedermelk voor mijn kindje van mij, en anders maar geen moedermelk. Heel egoistisch, vast.

Toen en waar er nog geen flesjes koemelk waren/zijn was/is het doodnormaal by the way, al eeuwen. Als ik me goed heb laten informeren lieten blanke vrouwen in de slaventijd hun kinderen voeden door slavinnen.
Ik vind het goed dat de mogelijkheid er is. In het ziekenhuis gebeurt dit heel regelmatig. Vrouwen die zelf geen BV kunnen geven kunnen op deze manier gebruik maken van de melk van moeders die te veel kolven zodat hun prematuurkindje toch BV krijgt.

En voor die moedermelkbank word je goed gescreend hoor. Niet iedereen kan zomaar melk inleveren.
...
Humm wat mij tegen zou houden is dat de donoren zelf verantwoordelijk zijn voor de pasteurisatie. 98 Van de 100 keer zou het heus wel goed gaan, maar ja je kind zal net bij die ene terechtkomen. En ten tweede, hoe is nou te garanderen dat de donor niet toevallig een keertje rookt, drugs gebruikt, etc. Ik ga ervan dat de moeders in kwestie heus wel hun verantwoordelijkheid nemen, maar zou het risico niet willen nemen.

Aan de andere kant als je kind echt in een levensbedreigende situatie bevindt, dan is het wel goed om van het bestaan af te weten en als redmiddel aan te wenden.
quote:queenie1 schreef op 09 oktober 2009 @ 09:48:

Ik vind het goed dat de mogelijkheid er is. In het ziekenhuis gebeurt dit heel regelmatig. Vrouwen die zelf geen BV kunnen geven kunnen op deze manier gebruik maken van de melk van moeders die te veel kolven zodat hun prematuurkindje toch BV krijgt.

......Volgens mij las ik in het artikel dat prematuren geen donormelk krijgen, omdat de donoren zelf verantwoordelijk zijn voor de pasteurisatie en ze geen risico willen lopen.,
Ik zou mijn kind niet aan de borst van een andere vrouw willen hebben liggen. Dat zou ik heel naar vinden. Maar via de fles, als het nodig is, daar zou ik geen moeite mee hebben.

Mijn man had het wel nodig toen en was het goed dat het voor handen was (35 jaar geleden).
ik vind het een goed initiatief.
quote:zusenzo schreef op 09 oktober 2009 @ 09:44:

Hmm, ik weet niet of ik daaraan zal deelnemen, wie zegt dat de vrouw in kwestie een gezond voedingspatroon en een gezonde levenstijl heeft (denkt aan alcohol of simpel weg aan uien of sinasappels).

Zal natuurlijk best wel gecontroleerd worden, maar toch, als je het zelf geeft (bv) heb je er meer controle over.

Vast een beetje rare reactie van mij, maar zo voel ik het iig.

ik vind dit helemaal geen rare reactie hoor.

maar als je het dichterbij haalt.... stel je krijgt een kindje en je vind BV heel belangrijk. de borstvoeding lukt niet door weet ik veel wat voor redenen, en je bloedeigen zus of je beste vriendin heeft twee weken eerder een kindje gekregen die bied je aan om extra te kolven voor jou kindje.....

zou je dat dan toestaan?
Wat is er mis met uien en sinaappels?
Als nood aan de man vrouw zou zijn zouden mijn kinderen zelfs bij een andere vrouw aan de borst hebben gemogen.

Toen Jom allergisch bleek voor koemelk en ik dus opeens geen geschikte vriezervoorraad had, heeft een forummer zelfs haar hypo-allergeen-dieet-flesjes-moedermelk aangeboden, zodat Jom niet aan de kv hoefde.

Uiteindelijk was het niet nodig want ik kreeg net op tijd wat voedingen bij elkaar gesprokkeld, maar ik had het zo aangenomen.
ik weet het niet, vind het een lastige. Als je ervan uit kunt gaan dat het allemaal hygiënisch is en de vrouw in kwestie geen gekke dingen eet/drinkt dan zou het wel een goeie optie zijn als je graag wilt dat je kindje bv krijgt maar je kan het zelf niet doen.

Echter, ik vraag me af in hoeverre dit te controleren is.

In het geval van dat het een bekende is (zus goeie vriendin oid) die net zelf een kindje heeft gekregen, dan zou ik de drempel al minder hoog vinden. Je hebt dan toch een vertrouwensband met diegene.
quote:tilalia2 schreef op 09 oktober 2009 @ 11:22:

Als nood aan de man vrouw zou zijn zouden mijn kinderen zelfs bij een andere vrouw aan de borst hebben gemogen.

Toen Jom allergisch bleek voor koemelk en ik dus opeens geen geschikte vriezervoorraad had, heeft een forummer zelfs haar hypo-allergeen-dieet-flesjes-moedermelk aangeboden, zodat Jom niet aan de kv hoefde.

Uiteindelijk was het niet nodig want ik kreeg net op tijd wat voedingen bij elkaar gesprokkeld, maar ik had het zo aangenomen.Snap deze niet helemaal, je voorraad van jezelf was niet geschikt omdat je dan als moeder geen koemelk mag eten? Anders komt dat in de moedermelk terecht?
quote:tilalia2 schreef op 09 oktober 2009 @ 11:19:

Wat is er mis met uien en sinaappels?daarvan komen stoffen in de BV waar de babies meer krampjes van krijgen
Ik lees nu voornamelijk reacties in de trant van: 'zou ik het wel of niet willen'. Stel dat het nodig zou zijn. Maar zijn hier ook mensen die zich hier vooraf al echt serieus mee bezig houden omdat ze weten dat bv geen optie is?

Ik weet namelijk al jaren dat ik tgv een operatie hoogstwaarschijnlijk geen bv zal kunnen geven.

Nu heb ik nog geen kinderen, en ik weet niet hoe het dan voelt, maar van een bekende zou ik het zeker aannemen. En gezien mijn situatie en opvatting (ik vind bv heeeeel belangrijk) denk ik ook wel van een (gescreende) vreemde...
Vroeger was dit heel gebruikelijk. Die vrouwen werden minnen genoemd. In Turkije - waar mijn man vandaan komt en waar kunstvoeding heel duur is - komt het nog steeds wel voor. Sütanne (melkmoeder) wordt de vrouw genoemd die melk geeft aan een kindje dat niet van haar is.
if we all light up, we can scare away the dark...
Er bestaat ook het moedermelknetwerk waar je melk kunt doneren of donormelk van kunt krijgen. Stelt strenge eisen aan de donerende moeder, die moet een bloedtest ondergaan en er worden ook eisen gesteld aan bijv het gebruik van alcohol (als je niet doneert kun je vlak na een voeding drinken, maar donormelk mag voor het kolven 12 uur niet bij gedronken zijn.)

Ik zou het zelf niet zo makkelijk vinden als mijn kind melk van een andere moeder zou krijgen, maar een ander kind met mijn melk voeden zou ik geen probleem vinden.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Yamuna schreef op 09 oktober 2009 @ 12:04:

[...]

daarvan komen stoffen in de BV waar de babies meer krampjes van krijgenKAN krijgen.
quote:Rollergirl schreef op 09 oktober 2009 @ 11:54:

[...]

Snap deze niet helemaal, je voorraad van jezelf was niet geschikt omdat je dan als moeder geen koemelk mag eten? Anders komt dat in de moedermelk terecht?

Jom bleek bij 7 weken oud heftig koemelkallergisch. Zo allergisch, dat ie zelfs de door mijn lijf bewerkte koemelkeiwwitten niet kon verdragen. Ik moest dus op een koemelkvrij dieet.

Maar alle melk die ik tot aan dat dieet gekolfd had, bevatte dus koemelkeiwitten. Die melk kon ik dus niet gebruiken.

Ik was toen pas net op dieet, dus heb echt alle zeilen moeten bijzetten om genoeg te kolven voor die twee voedingen die ik nodig had, anders had ik een voor mij heel belangrijk uitje moeten afzeggen.
Volgens mij is dit niks nieuws. Mijn moeder heeft wel eens verteld dat er vroeger ook zoiets was toen wij klein waren, in de jaren 70 in het dorp waar wij toen woonden, dat was in Noord-Holland.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven