Werk & Studie alle pijlers

al meer dan 3 maanden meeruren gewerkt

12-10-2009 15:25 24 berichten
Ik heb een contract voor 12 uur p/w voor onbepaalde tijd

Nu maak ik al sinds eind mei meeruren , Ik werk 21 uur gemiddeld per week.

Er zou zo rond september/oktober gekeken worden of mijn vaste contract veranderd kon worden naar 21 uur p/w

Helaas heb ik vandaag gehoord dat dit niet gaat gebeuren.

Ze willen nu dat ik een verklaring teken waarin staat dat ik geen rechten kan ontlenen aan mijn meeruren.

Nu heb ik gehoord dat wanneer je structureel al een paar maanden meer uren werkt dan in je contract staat, je wettelijk een ander contract

moet krijgen.

Weet iemand daar wat meer van?
Die regeling ken ik niet.

Maar ik zou vanaf nu ook geen enkel overuur meer draaien. Ik neem aan dat je de overuren wel uitbetaald krijgt? (niet dat dat erg gunstig is, want nadat de belasting eraf is, hou je niet veel over, maar oké).
http://www.usgjuristen.nl/nieuws.asp?nid=181

Hier staat wel iets over die drie maanden.
Alle reacties Link kopieren
quote:frutsels schreef op 12 oktober 2009 @ 15:25:

Er zou zo rond september/oktober gekeken worden of mijn vaste contract veranderd kon worden naar 21 uur p/w

Ze willen nu dat ik een verklaring teken waarin staat dat ik geen rechten kan ontlenen aan mijn meeruren.

Nu heb ik gehoord dat wanneer je structureel al een paar maanden meer uren werkt dan in je contract staat, je wettelijk een ander contract

moet krijgen.

Weet iemand daar wat meer van?Ik meen dat het je gemiddelde over de laatste 13 gewerkte weken is waar je dan recht op hebt. Het fijne weet ik er niet van, maar er zal zo ongetwijfeld een expert hier langskomen!
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
quote:Naski schreef op 12 oktober 2009 @ 15:33:

Die regeling ken ik niet.

Maar ik zou vanaf nu ook geen enkel overuur meer draaien. Ik neem aan dat je de overuren wel uitbetaald krijgt? (niet dat dat erg gunstig is, want nadat de belasting eraf is, hou je niet veel over, maar oké).

Huh? Dat snap ik niet..?

Als ze vanaf het begin een contract had gehad van 21 uur had ze toch precies zoveel belasting betaald dan als ze een contract heeft van 12 uur en per week 9 uur als overuren laat uitbetalen?

Voor overuren betaal je toch niet ineens meer belasting of zo?

Of heb ik het helemaal mis?

TO: het feit dat ze je een dergelijke verklaring willen laten ondertekenen doet vermoeden dat je er dus eigenlijk wél rechten aan zou kunnen ontlenen. Bel eens met een rechtswinkel, zou ik zeggen (of met je rechtsbijstandsverzekering).
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Carrera schreef op 12 oktober 2009 @ 15:36:

[...]

Ik meen dat het je gemiddelde over de laatste 13 gewerkte weken is waar je dan recht op hebt. Het fijne weet ik er niet van, maar er zal zo ongetwijfeld een expert hier langskomen!Klopt, je hebt recht op je gemiddelde van de afgelopen 13 weken! Ben ooit filiaalmanager in de detailhandel geweest en wij moesten hier heel alert op zijn.
Overuren worden zwaarder belast, Broedkippetje.
maar volgens mij gelden overuren alleen als overuren als ze buiten bepaalde tijden vallen, bijvoorbeeld tussen 23u en 7u (afhankelijk van bedrijfstak). TO heeft het ook niet over 'overuren' maar over 'meeruren' dat is dus het verschil.
Het volgende gevonden op Postbus 51:

Heb ik recht op een aangepast contract als ik veel overwerk?

In uw arbeidscontract staat hoeveel uren u werkt. Als u regelmatig (structureel) overwerkt, kunt u uw arbeidscontract laten aanpassen.

Rechtsvermoeden arbeidsduur

Als er verwarring bestaat over uw arbeidsduur, bijvoorbeeld omdat daar geen duidelijke afspraken over zijn gemaakt, kan het zogeheten rechtsvermoeden uitkomst bieden. Er wordt daarvoor gekeken naar het aantal uren dat u gemiddeld per maand in de afgelopen drie maanden heeft gewerkt. Dit wordt het rechtsvermoeden van de arbeidsduur of de arbeidsomvang genoemd. Als uw werkgever het hier niet mee eens is, zal uw werkgever dit rechtsvermoeden moeten weerleggen. Hij moet bewijzen dat het overwerk van tijdelijke aard is en dat de uitbreiding van de arbeidsovereenkomst dus niet op z’n plaats is.

Aanpassing arbeidsduur

De Wet aanpassing arbeidsduur (WAA) maakt het mogelijk om meer (of minder) uren te werken. U kunt een verzoek indienen bij uw werkgever. Voor een dergelijk verzoek moet u minstens een jaar in dienst zijn. Uw werkgever moet uw verzoek inwilligen, tenzij dit op grond van zwaarwegende bedrijfsbelangen of dienstbelangen niet van hem kan worden verwacht. Deze wet geldt niet voor bedrijven en instellingen met minder dan tien werknemers.
In ieder geval niet die verklaring tekenen, aangezien jij wel graag zou willen dat die geclaimde uren omgezet worden in een structureel contract. Zogauw je zo'n verklaring tekent, kun je never nooit niet meer een contract op die basis claimen.

Als jouw werkgever op zijn beurt niet aantoonbaar kan maken dat dit werk echt maar even tijdelijk is, zijn ze vervolgens in overtreding op de WAA, conform de goede info van Paradijsvogeltje.
Wat staat er in je cao over meeruren? Bij mij is het zo dat als je 6 maanden meer dan 10% boven je contract gewerkt hebt dat je dan recht hebt op een groter contract.
Stel jij hebt er recht op.

Stel jij gaat dat aanvechten.

Wat denk je dan dat er gebeurt?

Dan zal de arbeidsverhouding niet meer het je van het zijn en misschien (maar zoveel verstand heb ik er nou ook niet van) gooien ze het dan op een arbeidsconflict en ben je nog verder van huis.
Ik zal morgen op het werk in de CAO voorwaarden kijken wat er beschreven staat.

Ik snap wat je bedoelt MMP, maar het staat me tegen om niets te doen als je feitelijk in je recht staat.

Ik ben voor rechtsbijstand verzekerd dus als blijkt dat het in mijn CAO staat, dan zal ik stappen ondernemen.

Meeruren zijn inderdaad geen overuren en worden dus belast als zijnde normaal gewerkte uren.
quote:MMP schreef op 12 oktober 2009 @ 17:44:

Stel jij hebt er recht op.

Stel jij gaat dat aanvechten.

Wat denk je dan dat er gebeurt?

Dan zal de arbeidsverhouding niet meer het je van het zijn en misschien (maar zoveel verstand heb ik er nou ook niet van) gooien ze het dan op een arbeidsconflict en ben je nog verder van huis.Arbeidconflict is erg overdreven maar vaak wordt de relatie er niet beter op heb ik weleens gehoord. TO ben je van plan om daar lang te blijven werken of is het meer een tussenstop?
quote:Paradijsvogeltje schreef op 12 oktober 2009 @ 15:49:

Het volgende gevonden op Postbus 51:

Heb ik recht op een aangepast contract als ik veel overwerk?

In uw arbeidscontract staat hoeveel uren u werkt. Als u regelmatig (structureel) overwerkt, kunt u uw arbeidscontract laten aanpassen.

Rechtsvermoeden arbeidsduur

Als er verwarring bestaat over uw arbeidsduur, bijvoorbeeld omdat daar geen duidelijke afspraken over zijn gemaakt, kan het zogeheten rechtsvermoeden uitkomst bieden. Er wordt daarvoor gekeken naar het aantal uren dat u gemiddeld per maand in de afgelopen drie maanden heeft gewerkt. Dit wordt het rechtsvermoeden van de arbeidsduur of de arbeidsomvang genoemd. Als uw werkgever het hier niet mee eens is, zal uw werkgever dit rechtsvermoeden moeten weerleggen. Hij moet bewijzen dat het overwerk van tijdelijke aard is en dat de uitbreiding van de arbeidsovereenkomst dus niet op z’n plaats is.

Dit is hier van toepassing. Dus je zeker even verder laten informeren. En niet ondertekenen! Werkgevers proberen zich er vaak goedkoop en makkelijk vanaf te maken.

Overuren worden niet zwaarder belast als je niet meer dan 40 uur per week werkt. Werken buiten de regulieren werktijden levert toeslaguren op.

Oh en nog even een toevoeging op dat arbeidsconflict, die gaan vaak over mazen in de wet en dat is dit niet. Dit is klaar als een klontje.
anoniem_89740 wijzigde dit bericht op 12-10-2009 18:10
Reden: toevoeging
% gewijzigd
quote:frutsels schreef op 12 oktober 2009 @ 15:25:

moet krijgen.

Weet iemand daar wat meer van?Toch typisch he dat ze eerst afspreken dat erover gepraat wordt. Het blijkt dat ze je vaker nodig heben en toch kan het niet. Wat geven zij daar als reden voor?
TO in welke branche werk je ? Welk CAO hanteren jullie ?

in iedergeval dat papier NIET ondertekenen !

Geen idee of je evt bij een bond bent aangesloten evt zou je contact met hen op kunnen nemen.
Welke CAO val je onder? Zelf werk ik in de zorg en toen ik 3 maanden achtereen meer had gewerkt dan mijn contracturen had ik recht op contractuitbreiding. Dat ze jou willen laten tekenen om hier vanaf te zien geeft aan dat je er wel degelijk recht op hebt volgens mij. Misschien is er een compromis mogelijk wat betreft het aantal uren? Toch meer uren als vast maar minder dan 21 uur? En als ze daar niet mee akkoord gaan zou ik toch wat minder boven mijn contract gaan werken als ik jou was.
Ik lig in scheiding en wilde meer uren gaan werken. Ik kreeg dus geen nieuw contract in mei, er zou in september/oktober weer naar gekeken worden. Ik kon wel meeruren draaien omdat we achter liepen en ivm vakantie tijd afgelopen maanden. Nu zijn we nog steeds niet bij met het werk en werk ik dus nog steeds meeruren.

Nu hebben we dus vandaag een gesprek gehad, ze willen me dus geen ander contract aanbieden, dit flexibele vinden zij veel prettiger. Ja dat snap ik, maar ik wil zekerheid.

Nu mag ik dus geen meeruren meer draaien voordat ik die verklaring teken.

Maar het vervelende is dat ik het geld nodig heb van die extra uren.

Ik werk op het hoofdkantoor van een winkelbranch, heb geen idee onder welke CAO branche ik val. Werk er al 10 jaar, je zou denken dat scheelt. Nou niet dus
update

we zijn niet aangesloten bij een cao, er is een personeelsgids waar nergens iets over dit onderwerp beschreven staat.

Heb rechtsbijstand gebeld, zij zeggen beter niet tekenen, probeer toch nog een gesprek aan te gaan.

Als ik wel zou tekenen dan nog sta ik wel sterk omdat het gewoon wettelijk bepaald is dat wanneer je structureel langer dan 3 maanden meeruren maakt, er een ander contract moet komen als je dat wenst.

Dwingend recht noemde ze dat.

Maargoed gesprek met directe chef aangegaan, hij wil dat de situatie zoals ik voorheen werkte blijft. En dreigt met een arbeidsconflict.

En zolang ik niet teken, ik geen meeruren meer mag maken.

Bah het voelt alsof hun alle troeven in handen hebben.
quote:Noez schreef op 12 oktober 2009 @ 18:09:

[...]

Dit is hier van toepassing. Dus je zeker even verder laten informeren. En niet ondertekenen! Werkgevers proberen zich er vaak goedkoop en makkelijk vanaf te maken.

Overuren worden niet zwaarder belast als je niet meer dan 40 uur per week werkt. Werken buiten de regulieren werktijden levert toeslaguren op.

Oh en nog even een toevoeging op dat arbeidsconflict, die gaan vaak over mazen in de wet en dat is dit niet. Dit is klaar als een klontje.Noez, dat wist ik niet, dat als je niet meer dan 40 uur per week werkt je overuren niet zwaarder belast worden. Bedankt voor de tip want ik zocht hier info over ( sorry TO kwam even tussendoor)
quote:Naski schreef op 12 oktober 2009 @ 15:47:

Overuren worden zwaarder belast, Broedkippetje.

Toch alleen als dat meeruren zijn boven de 40 uur?

Zou wel belachelijk zijn als je bij overwerk, binnen de 40-uurslimiet van een fulltime week, zo zwaar belasting moet betalenn.

Is mij nog nooit overkomen

Hmm, spuit-bijna-12-uur dus.. :P

Waar ik heb gewerkt was het trouwens ook zo dat overuren wel met 125% werden uitgekeerd, maar dat dit eveneens alleen gold voor uren die je bovenop de 40 uur had gewerkt.

Waar ik nu werk is er gewoon geen sprake van, salaris is zo riant dat ik lachend dagen van 12 of 14 uur maak als het moet, maar bij mij is het erg flexibel en vaak gewoon ook tijd voor tijd, wat ik heel erg fijn vind

En oja: ik zou dus nooit zo'n verklaring ondertekenen want je krijgt nu structureel maar de helft uitbetaald van wat je werkt en dat is imho echt belachelijk. Kijk als het een keer gebeurt, bvb omdat je collega ziek is, soit, maar niet drie maanden! Ze moeten blij zijn dat je zo flexibel bent en op komt draven Als je een verklaring tekent laten ze je straks 40 uur werken voor nop (bij wijze van) Zeker even P&O bellen of dit kan en je CAO doorlezen, en lekker niks tekenen
Ranewen van dat structureel de helft uitbetaald krijgen klopt toch niet helemaal je kan er toch ook voor kiezen je overuren uit te laten betalen?
Dit riekt bijna naar chantage. Je hebt er inderdaad wel degelijk recht op. Ik zou het contract niet tekenen, maar als je het geld nodig hebt.... tja wat moet je dan.

Ik vind het wel erg dat je werkgever je gebruikt op deze manier. Hij weet dat je meeruren wilt/moet werken en gebruikt jouw situatie om dit te laten onderteken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven