"vrienden" uitnodigen voor bruiloft.

12-10-2009 19:12 48 berichten
Wij gaan volgend jaar trouwen en inmiddels hebben we een opzet gemaakt voor de gastenlijst. Tijdens het maken werd ik geconfronteerd met de volgende situatie's:

Ik heb twee "vriendinnen" van vroeger, de 1 ken ik van het HBO, de ander is een oud collega. Met beide had ik veel contact. Beide zijn getrouwd en bij beide zijn wij op de bruiloft geweest. Alleen....ik heb nu weinig contact met ze.

De HBO vriendin hebben we een berichtje gestuurd dat we gingen trouwen en daar heb ik geen reactie op gehad. De ander stuurde me in augustus een facebook berichtje maar op mijn reactie kwam geen terug-reactie.

Mijn verstand zegt: niet uitnodigen want het zijn geen vriendinnen, mijn hart zegt dat ik het wel moet doen. Wat is wijsheid??

Het tweede probleem is dat mijn vriend en ik een paar jaar geleden uit elkaar zijn geweest. Hij was verliefd geworden op een collega en zag het met mij niet meer zitten. Uiteindelijk zijn we met relatietherapie eruit gekomen (met als gevolg dat we nu gaan trouwen). Zijn collega was niet op de hoogte van zijn verliefdheid. Zij had al een vriend en is inmiddels getrouwd. Mijn vriend is op haar bruiloft geweest, als zijnde ex-collega (zij heeft een andere baan). Nu wil hij haar graag op onze bruiloft als ex-collega uitnodigen.

Ik heb nogal een dubbel gevoel. Hij heeft voor mij gekozen, maar dat wil niet zeggen dat ik haar op mijn bruiloft wil zien. Daarnaast (en ik weet dat ik me niks aan moet trekken van wat anderen denken) zou het, gezien het feit dat geen van de collega's van iets weer, vreemd zijn als we haar niet uit zouden nodigen. En zij kan er niks aan doen dat hij verliefd op haar werd.

Iemand een suggestie???
Alle reacties Link kopieren
Als je je geweten wilt sussen, de eenvoudigste uitnodiging naar hen. Dus niet uitnodigen voor het feest of de lunch enz. Als jullie een receptie hebben dan: huwelijksvoltrekking en evt. kerkdienst + receptie. Als er geen receptie is: huwelijksvoltrekking en evt. kerkdienst.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Onze stelregel bij het versturen van de uitnodigingen was: Bij twijfel niet doen.

En zo kwam het dat wij een avondfeestje hadden met 50 mensen. Alleen onze familie en onze meest dierbare vrienden en vriendinnen.
No way dat ik de oude (weliswaar van niets wetende) vlam en toendertijd potentieel gevaar voor mijn relatie op mijn huwelijk zou willen hebben. En kom op zeg, het is een EX- collega, daar zou ik echt geen 2 keer over hoeven nadenken.

En die "vriendinnen"? Neuh...zou ik niet missen, dus ook niet uitnodigen.

Maar goed, ik ben misschien een apart geval. Wij hebben echt alleen de mensen uitgenodigd die ons lief waren. Dat betekende dus dat een deel van de familie (ook ouders, helaas) niet welkom was.

Is herrie om geweest maar we hebben er absoluut geen spijt van gehad.
Ja, dat vind ik echt.
Oke, ik zou die vriendinnen niet uitnodigen, omdat je niks van ze hebt gehoord nadat jij hebt verteld dat je gaat trouwen. Dan zijn het geen echte vriendinnen.

En die ex-collega van je vriend, nee die zou ik absoluut niet tegen willen komen op mijn bruiloft als ik in jouw schoenen zou staan. Ik zou er niet eens over na willen denken. Hopelijk begrijpt je vriend dat.
Probleem 1 lijkt me makkelijk opgelost: als je nauwelijks contact met ze hebt, en ze niet eens reageren op je mededeling dat je gaat trouwen, waarom in hemelsnaam zou je ze er dan bij willen hebben?

Probleem lijkt me lastiger. Ik snap dat je het geen fijn idee vindt dat zij erbij is, maar haar valt inderdaad niks te verwijten als zij van niks wist. Het punt is hoezeer je hem vertrouwt. Hij was destijds verliefd op haar, die verliefdheid is over, jullie zijn ervoor in therapie geweest, en hebben uiteindelijk voor elkaar gekozen. Ik neem aan dat jullie dat niet voor niks hebben gedaan. Bespreek je twijfels met je vriend en kijk wat hij ervan vindt.
Ze is toch een ex collega? Is dat geen criterium om haar niet uit te nodigen?

Ik zou voor je eigen gevoel kiezen in deze, en niet uit een soort van beleefdheid die vrouw uitnodigen. Het is jouw dag en je wilt geen klotegevoel hebben omdat die vrouw daar rondloopt.

Ik mag aannemen dat je a.s. man daar begrip voor heeft.
Als ik het goed begrijp reageren ze beiden niet op jouw bericht dat je gaat trouwen?

In dat geval zou ik ze niet uitnodigen. Iemand die niet op zijn minst enthousiast kan reageren op iets heel belangrijks in mijn leven, zou ik er niet bij hoeven hebben.
Cum non tum age
quote:Nijntje schreef op 12 oktober 2009 @ 19:22:

Ze is toch een ex collega? Is dat geen criterium om haar niet uit te nodigen?

Ik zou voor je eigen gevoel kiezen in deze, en niet uit een soort van beleefdheid die vrouw uitnodigen. Het is jouw dag en je wilt geen klotegevoel hebben omdat die vrouw daar rondloopt.

Ik mag aannemen dat je a.s. man daar begrip voor heeft.Helemaal mee eens!
Ja, dat vind ik echt.
Allemaal niet uitnodigen. Je geeft een feest voor jezelf en niet voor hen!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Mamasaar schreef op 12 oktober 2009 @ 19:20:

No way dat ik de oude (weliswaar van niets wetende) vlam en toendertijd potentieel gevaar voor mijn relatie op mijn huwelijk zou willen hebben. En kom op zeg, het is een EX- collega, daar zou ik echt geen 2 keer over hoeven nadenken.

Maar goed, ik ben misschien een apart geval. Wij hebben echt alleen de mensen uitgenodigd die ons lief waren. Dat betekende dus dat een deel van de familie (ook ouders, helaas) niet welkom was.

Nou dan ben ik lekker net zo'n apart geval als jij.

Het is jullie feest hoor en je moet je zeker niet verplicht voelen om iemand uit te nodigen!!
Heb je hierna nog vriendschappelijk contact met ze, verwacht je dat? Zo nee, dan sowieso niet uitnodigen.

Zo ja, tja, dan doen wat je hart je ingeeft. Het is jouw feest en dus jouw keuze.
Iedereen is het dus met elkaar eens

Wat zegt je vriend ervan?
Ik zou ze ook allemaal niet uitnodigen. Vraag me wel af waarom je aanstaande die ex-college wél wilt uitnodigen. Alleen omdat het een ex (ex nog wel!) collega is?
Ik zou ze allemaal niet uitnodigen. Alleen de mensen met wie je echt wat hebt, en niet wat mensen voor de vorm uitnodigen omdat je ook bij hen bent geweest.

Los van het verhaal dat je vriend verliefd op haar is geweest, vraag ik mij af waarom zij uitgenodigd moet worden. Ze is toch een ex-collega? Hij ziet haar toch niet meer neem ik aan? Wat is zijn binding met haar op dit moment dat hij haar wil uitnodigen?
quote:Mamasaar schreef op 12 oktober 2009 @ 19:20:

Het is jullie bruiloft en niet die van familie, vrienden, exen etc.
Ik zou ze ook geen van allen uitnodigen. Waarom zou je in vredesnaam een ex-collega willen vragen? Als je er in die tijd vrienden mee bent geworden is het wat anders, maar dan is het nu dus gewoon een vriend of vriendin, dan heb je het niet over een ex-collega. Is het een soort zelftest of zo?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Fame schreef op 12 oktober 2009 @ 19:23:

Allemaal niet uitnodigen. Je geeft een feest voor jezelf en niet voor hen!

Oeeiii hier ga je enorm de mist in !

Een (huwelijks)feest geef je juist *niet* voor jezelf maar voor anderen.

Verder zou ik tegen TO zeggen: nodig ze gewoon uit. Beter iemand te veel uitgenodigd dan achteraf scheve gezichten. Wie weet fleurt de vriendschap juist weer wat op door de bruiloft.
Hoezo geef je een feest voor anderen? Je wil toch dat het de mooiste dag van je leven is? Kost vaak een hoop geld en dan zit je niet te wachten op wat vage mensen uit een ver verleden.
Waarom wil je vriend die ex-collega uitnodigen? Alleen omdat hij ook op haar bruiloft is geweest of hebben ze nog steeds contact?
niet uitnodigen, want het zijn geen vriendinnen meer het zijn slechts kennissen van vroeger die al niet eens op 'n berichtje via internet reageren, dan ga je ze toch geen 'verplicht nummertje' in de maag splitsen van 'n bruiloftuitnodiging?

snap gewoon niet zo goed waarom je mensen op je feest zou willen hebben waar je op dit moment niet close mee bent
nou ik ben ook van mening alleen uit nodigen als je het echt wil.

ik persoonlijk nodig zulke mensen dus NIET uit.

ons bruiloftfeestje savonds was dus ook maar met 48 personen, ook een aantal familieleden NIET uitgenodigd.

geen spijt van gehad trouwens...was super gezellig.
Dank voor de reactie's!!!!

Ze is inmiddels een ex-collega maar ze gingen wel vaak met een groepje borrelen en zij ging ook altijd mee. Hij heeft/had, zeg maar, collega's en bevriende collega's en zij viel onder die laatste groep.
quote:ossiepossie schreef op 12 oktober 2009 @ 19:41:

Hoezo geef je een feest voor anderen? Je wil toch dat het de mooiste dag van je leven is? Kost vaak een hoop geld en dan zit je niet te wachten op wat vage mensen uit een ver verleden.

Een feest geef je per definitie voor anderen. Anders kun je net zo goed in Frans-Polynesië gaan trouwen en iedereen achteraf een kaartje sturen.

Op een bruiloft zijn altijd wel wat mensen met wie je 'weinig hebt'. Partners van vrienden, de voetbal/hockeyclub van je partner, een dispuutsgenote die te dronken wordt of een dove oudoom met te veel verhalen. Oude vrienden met wie je echt volledig uit elkaar bent gegroeid hoef je misschien niet op de gastenlijst te zetten, maar in het algemeen kun je met dit soort feesten beter ruim uitnodigen.
Ik snap niet waarom je op de mooiste dag van je leven (voor zover je huwelijksdag dat daadwerkelijk is) de vrouw uit wil nodigen waarop je vriend verliefd was. Echt bizar vind ik dat, zeker wanneer het inmiddels een ex-collega is. Wat ik nog vreemder vind is dat je vriend haar wil uitnodigen. Ik zou dat absoluut niet willen en zou het ook erg raar vinden als m'n vriend dat niet begrijpt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven