Werk & Studie alle pijlers

Het lukt me niet

13-08-2025 12:00 5 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Tips gezocht...
Ik heb serieus een leuke en fijne baan. Werkgever denkt altijd enorm mee in wat bij je past qua werkzaamheden en taken en hierdoor zit ik hier echt op mijn plek. Toch loop ik dit jaar regelmatig vast. Dan heb ik een periode waarin ik weinig concentratie heb, taken (te) lang blijven liggen. Uiteindelijk pak ik me dan bij elkaar (of vraag een collega om hulp) en dan gaat het weer even goed.
Voor mijn vakantie liep het ook weer niet lekker. Ik ben dus op vakantie gegaan met het gevoel dat ik mijn zaken niet op orde had. (dat was niet alleen een gevoel, ik heb tussendoor een berichtje van een collega gehad dat ze het een en ander van me heeft overgenomen).

Vandaag ben ik weer begonnen met werken, maar het lukt me gewoonweg niet. Ik loop al 3 dagen met een zenuwachtig gevoel rond voor vandaag, voel de spanning in mijn lichaam. En ik zit nu alleen maar naar mijn volle inbox te staren, geen idee waar ik moet beginnen.
Ik zit nu ook alleen op kantoor, collega's hebben nog vakantie of werken vanuit huis. Dat helpt voor mij ook niet. Eigenlijk wil ik gewoon mijn zaken op orde maken want ik heb nu alleen maar het gevoel dat ik mijn collega's tot last ben. Maar mijn lichaam lijkt wel fysiek te blokkeren.

Misschien dat dit een beetje een rommelig stuk is geworden, maar zo werkt mijn hoofd op dit moment dus. Ergens heb ik het gevoel dat ik me ziek moet melden, want ik functioneer duidelijk niet goed. Maar wat dan..?
Wat vervelend zeg. Ik zou naar de huisarts gaan, want dit komt wel ergens vandaan. Wie weet heb je wel bloedarmoede of iets dergelijks wat makkelijk opgelost kan worden. Mijn tip voor jou is dat je in ieder geval niet aan moet modderen. Het probleem zit als ik het zo lees niet in je werkomgeving maar meer in jezelf. Dat kan allerlei oorzaken hebben en als je goed voor jezelf wilt zorgen ga je daarmee aan de slag, want uit zichzelf lost het zich niet op. Dus een afspraak met de huisarts lijkt me een hele goede eerste stap.
Wat een nare situatie TO :(

Met jouw slotzin “ergens heb ik het gevoel dat ik me moet ziekmelden, want ik functioneer niet” ben ik het niet helemaal eens.

Ik denk dat je op onderzoek uit moet gaan waarom dit gebeurt. Het lijkt niet aan je werk te liggen, het lijkt meer iets in jezelf wat vastloopt. Ziekmelden (= thuis blijven, uit de situatie stappen) is volgens mij geen oplossing voor jouw probleem. Hulp zoeken, iemand mee laten kijken, onderzoeken wat er gebeurt en handvatten krijgen wat je daarmee kan doen lijkt me voor jou, ook op de lange termijn, een betere oplossing. Daar heb je iets aan hoop ik.

Ik herken hetgeen je schrijft bij 2 mensen uit mijn omgeving. Dan bedoel ik het patroon van het niet meer overzien, vastlopen, kopje ondergaan (want uiteindelijk wordt het teveel), “betrapt worden” (zo voelt het vaak als eenmaal duidelijk wordt dat er veel is blijven liggen), de ziektewet in gaan, uiteindelijk ontslag. En vervolgens….. bij een nieuwe werkgever beginnen en de cirkel start van voor af aan. Met elke keer teleurstelling / weer falen tot gevolg. Super naar!

Jouw OP is hartstikke kort dus ik weet natuurlijk niet of jouw situatie hiermee vergelijkbaar is. Maar ik merk dat ik mijn 2 vrienden zo gun dat ze dit patroon doorbreken. Dus NIET die ziektewet in, maar (zeker als je een fijne/veilige werkplek hebt) onderzoeken wat er aan de hand is en hulp zoeken bij een oplossing.

Sterkte TO…..
En soms kan de uitkomst ook zijn dat een andere baan beter past. Iets met minder verantwoordelijkheid, minder ballen in de lucht. Minder het zenuwachtige gevoel over alles waar je misschien wel tekort bent geschoten (dat gevoel is afschuwelijk). Onderzoek wat bij jou past……
Herken je het concentratieprobleem van vroegere periodes in je leven of is dit iets recents?
Wat gebeurt er als je afgeleidt bent? Ben je druk in je hoofd, heb je zorgen of voel je je niet zo lekker in je vel zitten?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven