Pap 3a
vrijdag 21 maart 2008 om 11:38
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
dinsdag 13 oktober 2009 om 08:28
hoi vivamies, nee het zijn niet mijn darmen. het komt echt uit mijn onderbuik, maar trekt dus door naar lenden en bekken. maar het kan ook andersom zijn natuurlijk, omdat ik last heb van mijn bekken dat het dan doortrekt naar mijn onderbuik.
heb al wel regelmatig meegelezen maar niet alles onthouden uiteraard, wat waren verder jullie klachten als ik vragen mag.
heb al wel regelmatig meegelezen maar niet alles onthouden uiteraard, wat waren verder jullie klachten als ik vragen mag.
dinsdag 13 oktober 2009 om 09:09
Vivamies, je maakt nu van een mug een olifant. De meesten van ons hebben het HPV virus bij zich, 80-90% van de vrouwen wordt tussen het 18e en 30e jaar door een of andere oorzaak drager van het virus en soms wordt het actief en dan uit het zich in een PAP2 of hoger uitslag. En dat is gebeurd bij degenen die zich op dit topic hebben gemeld. Je hebt geen kanker hoor, je bent alleen drager van een virus dat bijna alle vrouwen bij zich hebben. De uitslag van mijn lisexcisie was hoofdzakelijk CIN III vermengd met CIN II. Maar dankzij de lis is dat onrustige weefsel nu weg.
Luckybird, ik had zelf eigenlijk geen klachten voorafgaand aan mijn uitstrijkje, maar wel af en toe een zeurend gevoel in mijn onderbuik. Het is nu weg, dus ik denk dat mijn 'zeurende gevoel' wel degelijk te maken heeft gehad met mijn uitslag. Maar in een jaar tijd kan er niet zo heel veel gebeuren, ik lees dat er bij jou nu een jaar tussen de uitstrijkjes zit. Als je er niet gerust op bent, vraag dan doorverwijzing naar een gynaecoloog of een eerder uitstrijkje dan na een jaar.
Luckybird, ik had zelf eigenlijk geen klachten voorafgaand aan mijn uitstrijkje, maar wel af en toe een zeurend gevoel in mijn onderbuik. Het is nu weg, dus ik denk dat mijn 'zeurende gevoel' wel degelijk te maken heeft gehad met mijn uitslag. Maar in een jaar tijd kan er niet zo heel veel gebeuren, ik lees dat er bij jou nu een jaar tussen de uitstrijkjes zit. Als je er niet gerust op bent, vraag dan doorverwijzing naar een gynaecoloog of een eerder uitstrijkje dan na een jaar.
dinsdag 13 oktober 2009 om 09:34
Behalve de wratjes heb ik ook geen klachten gehad.. Die wratjes waren bij mij ook binnen enkele weken al weg. Ook dat ruimt je lichaam gewoon op mbv een creme die ik moest gebruiken dan. In een ander topic hier over GW kun je lezen dat mensen jaaaren lang last van die wratjes blijven houden, gelukkig had ik dat niet..
Maar heb zoiezo nooit pijnklachten downunder, heb ook nooit last gehad van mijn ongesteldheid.. Ik zag het pas als het bloedde, merk nooit dat ik ongesteld wordt.. Nu na die lis heb ik ook helemaal geen pijn gehad..
Ook na de sex nooit last van bloedingen, wel regelmatig schimmelinfecties..
Maar heb zoiezo nooit pijnklachten downunder, heb ook nooit last gehad van mijn ongesteldheid.. Ik zag het pas als het bloedde, merk nooit dat ik ongesteld wordt.. Nu na die lis heb ik ook helemaal geen pijn gehad..
Ook na de sex nooit last van bloedingen, wel regelmatig schimmelinfecties..
dinsdag 13 oktober 2009 om 10:18
Ik ben trouwens erg fan van tea tree oil (werkt anti bacterieel, anti schimmel en anti virus en heeft meer dan 100 werkzame bestanddelen). Is mijn wondermiddeltje thuis en onderweg. Ik las op amerikaanse site dat het goed werkt tegen de hpv wratjes en kan me dus ook wel voorstellen (anti virus) dat het lokaal tegen de dysplasie werkt. heeft iemand daar meer info over? Het is 100% natuurlijke olie. Toen ik veel onstekingsverschijnselen van de mirena had heeft het goed gewerkt (spoelingen)
dinsdag 13 oktober 2009 om 10:32
Vivamies, ik gebruik altijd Candira druppels, daar zit ook tea tree in en bij mij werkt het heel goed tegen die schimmelinfecties.. Na de seks doe ik vaak een tampon in met een paar druppels erop (helpt ook goed tegen het nalekken.. ) en thuis spoel ik onder de douche regelmatig met die druppels. Het voorkomt gewoon dat die schimmel helemaal doorbreekt tot een hinderlijke infectie.
Ook nu spoel ik met die druppels, leek me niet verkeerd in het genezingsproces..
In die druppels zit ook lavendel en terpentijn, dat werkt verzachtend, pijnstillend en is goed voor je immuunsysteem.
Ook nu spoel ik met die druppels, leek me niet verkeerd in het genezingsproces..
In die druppels zit ook lavendel en terpentijn, dat werkt verzachtend, pijnstillend en is goed voor je immuunsysteem.
dinsdag 13 oktober 2009 om 14:09
hoi allemaal,
ja dat vergat ik nog te zeggen, ze hadden ook sporen van een candidainfectie gevonden. maar ik heb totaal geen klachten die daar op lijken (opgezocht ook op internet).
ja vivamies, kan me voorstellen dat je dus ook weer even flink baalt en toch geschrokken bent.
jij verder dus geen klachten. en dropje ook last van zeurderig gevoel net als ik. ik ga zo even teruglezen hoe en wat verder allemaal met jullie, wel zo prettig om dat te weten als ik mee blijf lezen en schrijven. dat van die druppels om te spoelen klinkt ook goed trouwens.
ja dat vergat ik nog te zeggen, ze hadden ook sporen van een candidainfectie gevonden. maar ik heb totaal geen klachten die daar op lijken (opgezocht ook op internet).
ja vivamies, kan me voorstellen dat je dus ook weer even flink baalt en toch geschrokken bent.
jij verder dus geen klachten. en dropje ook last van zeurderig gevoel net als ik. ik ga zo even teruglezen hoe en wat verder allemaal met jullie, wel zo prettig om dat te weten als ik mee blijf lezen en schrijven. dat van die druppels om te spoelen klinkt ook goed trouwens.
dinsdag 13 oktober 2009 om 17:36
Hi Lucky,
de beste tea tree oil vind ik van Thursday Plantation. Bij de meeste reformwinkels hebben ze die en anders kun je hem er bestellen. Kost zo'n 14 euro voor 25ml. Ik gebruik het ook tegen muggen, bij kalknagels (heb ik dus niet meer ), puistjes (in maskertje), kleine wondjes, gorgelen bij keelpijn etcetc Je moet het alleen niet opdrinken. Op google vind je er vast veel over.
de beste tea tree oil vind ik van Thursday Plantation. Bij de meeste reformwinkels hebben ze die en anders kun je hem er bestellen. Kost zo'n 14 euro voor 25ml. Ik gebruik het ook tegen muggen, bij kalknagels (heb ik dus niet meer ), puistjes (in maskertje), kleine wondjes, gorgelen bij keelpijn etcetc Je moet het alleen niet opdrinken. Op google vind je er vast veel over.
dinsdag 13 oktober 2009 om 17:42
oh ja nog een toevoeging:
Volgens mij is bij een candida infectie het zuur-base evenwicht verstoord. Met molkosan of appelazijn (opdrinken met water) kun je dat evenwicht verbeteren. Appelazijn vind ik nog zo'n wondermiddel (helpt ook uitstekend tegen snotterigheid-griep). Kanker doet het goed in verzuurde lichamen dus ik ben ook weer een kuurtje appelazijn begonnen net als Chlorella. Chlorella is net als spirulina een alg maar dan nog gezonder (geen CHEMISCHE vitaminen en mineralen maar biologisch die makkelijker opneembaar zijn). Dat is mijn manier om mijn lichaam nu zo sterk mogelijk te maken.
Donderdag middag word ik door de gyn gebeld met de uitslag van de biopts.
Volgens mij is bij een candida infectie het zuur-base evenwicht verstoord. Met molkosan of appelazijn (opdrinken met water) kun je dat evenwicht verbeteren. Appelazijn vind ik nog zo'n wondermiddel (helpt ook uitstekend tegen snotterigheid-griep). Kanker doet het goed in verzuurde lichamen dus ik ben ook weer een kuurtje appelazijn begonnen net als Chlorella. Chlorella is net als spirulina een alg maar dan nog gezonder (geen CHEMISCHE vitaminen en mineralen maar biologisch die makkelijker opneembaar zijn). Dat is mijn manier om mijn lichaam nu zo sterk mogelijk te maken.
Donderdag middag word ik door de gyn gebeld met de uitslag van de biopts.
dinsdag 13 oktober 2009 om 18:36
Ik bestel de candira druppels altijd bij drogisterij.net, zou niet weten in welke winkel ze zijn.. Ze hebben er ook zeep en spray van, maar daar ben ik niet zo weg van..
Vivamies, ik houd niet zo van al die toevoegingen.. Ben gewoon gezond, dus vind het dan niet nodig om allerlei vitamines te slikken..
Vivamies, ik houd niet zo van al die toevoegingen.. Ben gewoon gezond, dus vind het dan niet nodig om allerlei vitamines te slikken..
donderdag 15 oktober 2009 om 17:07
Hallo Dames,
Hier even een update: ik heb net de uitslag van de biopts gehad: cin 2-3 dus moet ik een lisexcisie ondergaan. Vanwege de herfstvakantie en het feit dat ik niet bij dezelfde gyn als vorige keer wil kan ik pas medio november terecht. Ik merk dat ik erg emotioneel ben als mensen/klanten ed die van niets weten vragen hoe het met me gaat. Kan nauwelijk mijn janken binnenhouden terwijl ik normaal een "harde" tante ben die altijd alles beredeneert. Nu moet ik dus een maand wachten voor mij betekent dat dat ik het verheugen op mijn grote reis/droom vanaf januari waar ik al 5 jaar mee bezig ben totaal zie vervliegen (ik weet het mijn gezondheid is belangrijker) ik vertrek dan voor 3 mnd naar nieuw zeeland. Ik baal en voel me rot
Hier even een update: ik heb net de uitslag van de biopts gehad: cin 2-3 dus moet ik een lisexcisie ondergaan. Vanwege de herfstvakantie en het feit dat ik niet bij dezelfde gyn als vorige keer wil kan ik pas medio november terecht. Ik merk dat ik erg emotioneel ben als mensen/klanten ed die van niets weten vragen hoe het met me gaat. Kan nauwelijk mijn janken binnenhouden terwijl ik normaal een "harde" tante ben die altijd alles beredeneert. Nu moet ik dus een maand wachten voor mij betekent dat dat ik het verheugen op mijn grote reis/droom vanaf januari waar ik al 5 jaar mee bezig ben totaal zie vervliegen (ik weet het mijn gezondheid is belangrijker) ik vertrek dan voor 3 mnd naar nieuw zeeland. Ik baal en voel me rot
donderdag 15 oktober 2009 om 17:16
Vivamies kop op joh! Ik snap dat je er emotioneel onder bent maar die reis lijkt me super en je kunt je daar gewoon op verheugen hoor! De ingreep is niet leuk maar ook niet het eind van de wereld, en als je eenmaal geweest bent is het weg. Don't worry. En praat er gewoon over met anderen als men vraagt hoe het met je gaat, het komt echt veel vaker voor.
donderdag 15 oktober 2009 om 17:39
Die reis kan makkelijk en idd, het is een mooie afleiding! Ook ben je in januari als het goed is voorlopig van alles even af..
En ook het wachten tot die lis kan zo lang duren.. Ik kreeg ook half augustus de uitslag en doordat ik in september op vakantie was heb ik de lis pas vorige week gehad.. De gyn zei bij mij ook dat het helemaal geen probleem was..
En het vloeien staat iets van max 3 weken voor toch? Ik weet niet of ik nog vloei, ben ongesteld.. 1e dagen was ik wel veel erger ongesteld dan normaal, maar dat kwam denk ik door de combinatie met die ingreep en het bloeden daarvan..
Kop op hoor!
En ook het wachten tot die lis kan zo lang duren.. Ik kreeg ook half augustus de uitslag en doordat ik in september op vakantie was heb ik de lis pas vorige week gehad.. De gyn zei bij mij ook dat het helemaal geen probleem was..
En het vloeien staat iets van max 3 weken voor toch? Ik weet niet of ik nog vloei, ben ongesteld.. 1e dagen was ik wel veel erger ongesteld dan normaal, maar dat kwam denk ik door de combinatie met die ingreep en het bloeden daarvan..
Kop op hoor!
donderdag 15 oktober 2009 om 17:51
Ik werd 30, ging voor een uitstrijkje,BAM: pap 4, later bleek ook CIN 3. Ik ging voor een plaatselijk verdoofde lisexcisie en nu ben ik al jaren weer pap 1.
Ik bleef lang nabloeden, idd 2/3 weken. Is steeds met Helsesteen aangestipt op de kraamafdeling en uiteindelijk hield het op.
Iedereen veel succes met alle onderzoeken/behandelingen!
Ik bleef lang nabloeden, idd 2/3 weken. Is steeds met Helsesteen aangestipt op de kraamafdeling en uiteindelijk hield het op.
Iedereen veel succes met alle onderzoeken/behandelingen!
donderdag 15 oktober 2009 om 23:07
Hallo Dames,
Thnks, ik ga proberen er een mooie reis van te maken maar de voorpret is nu volledig weg helaas,...
Na een avond van telefoontjes van vrienden en uitleggen hoe en wat heb ik dé remedie tegen rot voelen gevonden: wii (heb hem vanmiddag binnen gekregen. Wat een botje boksen niet met je doet!!
Ik ga morgen proberen of ik bij een ander ziekenhuis eerder terecht kan. Voor de dames die al een lisexcisie ondergaan hebben: wat was de uitslag bij jullie eerste controle na 3 maanden? (dan ben ik dus op reis)
Thnks, ik ga proberen er een mooie reis van te maken maar de voorpret is nu volledig weg helaas,...
Na een avond van telefoontjes van vrienden en uitleggen hoe en wat heb ik dé remedie tegen rot voelen gevonden: wii (heb hem vanmiddag binnen gekregen. Wat een botje boksen niet met je doet!!
Ik ga morgen proberen of ik bij een ander ziekenhuis eerder terecht kan. Voor de dames die al een lisexcisie ondergaan hebben: wat was de uitslag bij jullie eerste controle na 3 maanden? (dan ben ik dus op reis)
vrijdag 16 oktober 2009 om 06:39
Hoi meiden!
@ Vivamies: Balen voor je, dat je toch een lisexcisie moet ondergaan. Ik kan me voorstellen dat daardoor de voorpret eventjes verdwenen is! Maar die komt wel weer terug! Wel balen dat je in november pas terecht kunt, maar in januari heb je dan nergens last meer van. Het is dan weg en de zorgen nemen dan ook eventjes af. Het lijkt me juist fijner dat het weggehaald wordt: als dat niet zo was zou je je tijdens de reis waarschijnlijk meer zorgen maken! Wordt er na drie maanden alweer een uitstrijkje genomen dan? Bij mij pas na een half jaar na de lisbehandeling. Ik heb gehoord dat dat ook beter is, na drie maanden is alles nog behoorlijk onrustig en is de kans zeer groot dat de uitslag weer sterk afwijkt. Sterkte in ieder geval!
@ Chickk: Hoe gaat het nu met jou? Hoe verloopt het herstel? Sterkte!
@ De rest: Hoe gaat het met jullie?
@ Vivamies: Balen voor je, dat je toch een lisexcisie moet ondergaan. Ik kan me voorstellen dat daardoor de voorpret eventjes verdwenen is! Maar die komt wel weer terug! Wel balen dat je in november pas terecht kunt, maar in januari heb je dan nergens last meer van. Het is dan weg en de zorgen nemen dan ook eventjes af. Het lijkt me juist fijner dat het weggehaald wordt: als dat niet zo was zou je je tijdens de reis waarschijnlijk meer zorgen maken! Wordt er na drie maanden alweer een uitstrijkje genomen dan? Bij mij pas na een half jaar na de lisbehandeling. Ik heb gehoord dat dat ook beter is, na drie maanden is alles nog behoorlijk onrustig en is de kans zeer groot dat de uitslag weer sterk afwijkt. Sterkte in ieder geval!
@ Chickk: Hoe gaat het nu met jou? Hoe verloopt het herstel? Sterkte!
@ De rest: Hoe gaat het met jullie?
vrijdag 16 oktober 2009 om 08:19