Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
Dat wist ik niet, dat tampons afgeraden werden! Ik heb de eerste drie dagen maandverband gebruikt, daarna gewoon tampons. Ging prima! Heb er de gynaecoloog niet naar gevraagd of het mocht, maar ik gebruik Nuva-ring en die mocht na drie dagen ook weer in. Tja...bij mij duurde het bijna drie weken, maar misschien dat jij er minder lang last van hebt Fijn dat je vriend meegaat donderdag! Zie je er erg tegenop, of valt het wel mee?
Hallo Dames,

na de biopts (2 geloof ik) van afgelopen donderdag bloed ik nog steeds wel (niet veel). Mijn gyn heeft me uberhaupt geen info gegeven (had wel een boekje van het ziekenhuis)en ik ben geen fan van maandverband dus heb nu minitampons. Dat gaat prima.

Chick: veel succes bij de lis.

Liesje: dat is fijn. Klopt het dat je na de lis dan na 0,5 jaar weer op controle moet? En dan 2x pap1 moet hebben voor je weer in het bevolkingsonderzoek meegaat? Deze week hoop ik te horen of ik hpv heb en over 1,5 de uitslag van de biopts idd

Mag je voor een lis eigelijk zelf ook een pijnstiller (paracetamol) nemen?

Het lijkt wel of ik het syndroom van "red andere vrouwen"gekregen heb. Ik vind het ineens zo belangrijk dat vrouwen naar hun oproep gaan....
hoi allen, ik heb met mijn huisarts gesproken en hij zei dat een half jaar wachten na een uitslag pap3a is het een normale procedure. Ze weten dat de cellen zich heel langzaam ontwikkelen (of niet uiteraard) en er dus geen reden is om je nu al ongerust te maken. Mocht ik over drie maand het echt niet meer kunnen volhouden dan maakt hij dan alvast weer een uitstrijkje, ook die over een half jaar wordt door de huisarts uitgevoerd. Het hpv virus kan ook door het lichaam worden aangepakt, er zijn vier soorten die niet goed zijn en de rest wordt dus door het lichaam aangepakt. Schijnt dat 80% van de vrouwen wel eens een hpv virus hebben zonder het te merken en deze verdwijnt vanzelf weer. Ik ben toch wel enigzins gerustgesteld. Het is nog geen kanker en wat dat betreft mogen we blij zijn dat het bevolkingsonderzoek er is en bij constatering van onrustige cellen we er op tijd bij zijn! Sterkte allemaal!
Liesje, staat bij mij in het infoboekje dat tampons worden afgeraden zolang er nog bloedverlies of afscheiding is.. Bij seks staat hetzelfde.. Ik zie er niet heel erg tegenop, maar leuk is anders natuurlijk.. Het moet gewoon en dan ben ik er hopelijk vanaf!

Vivamies, dat kan gewoon. Ibuprofen zou ik niet doen ivm het bloeden.. Ik neem ook 2 p'mols voordat ik donderdag naar het ziekenhuis ga..

Jetje, ik zou me er idd ook niet al te druk om maken.. Fijn dat je iets gerustgesteld bent!
@ Vivamies: Over een halfjaar krijg ik inderdaad weer een uitstrijkje. Ik verwacht dat dat nog een afwijkende uitslag laat zien (dat schijnt normaal te zijn, na die lisbehandeling), daarna weer na een halfjaar. Als daaruit PAP1 blijkt, hoef ik pas na een jaar weer terug. Als dat goed is mag ik weer met het bevolkingsonderzoek mee. Ik vind het wel een fijn idee, die controles! Voor de lis zelf mag je een paracetamol nemen, ik heb dat toen niet gedaan. Alleen de verdovingsspuiten waren wat pijnlijk, van de rest voelde ik niets. Dat herken ik: door mijn verhalen staan andere vrouwen er meer bij stil dat er toch iets aan de hand kan zijn en beantwoorden ze alsnog hun oproep!

@ Jetje: De cellen ontwikkelen zich inderdaad over het algemeen langzaam en uiteraard is er de kans dat je lichaam deze zelf "verwijdert". Ik hoop voor je dat dat gebeurt! Stel dat je over een halfjaar wederom een PAP3a-uitslag te horen krijgt, wordt je dan wel doorgestuurd naar de gynaecoloog? Een fijn idee, dat je over drie maanden al terug zou kunnen naar de huisarts. Ik denk dat ik daarvan gebruik zou maken, gewoon om te horen of er misschien sprake is van enige verbetering.

@ Ponyfee: Alvast succes morgen! Probeer je zorgen wat los te laten, al dat wachten op die uitslagen is spannend genoeg. Daarvoor heb je je energie hard nodig! Sterkte!

@ Chickk: Jij heel veel sterkte donderdag! Laat je weten hoe het gegaan is?

voor jullie allemaal!
@ vamylena: fijn dat het nu eindelijk goed met je gaat. Je hebt het wel voor de kiezen gehad zeg...

@ de nieuwe dames, sterkte in dit toch wel onzekere proces. Ik herken het helemaal, die onzekerheid, angst, wat gaat er gebeuren... hoe erg zal het zijn. Nu ik wat verder ben kan ik het zelf beter loslaten, terwijl het bij mij nog allerminst is weggehaald. Dat duurt nog wel even.

Ik heb de uitslag van het tussentijdse uitstrijkje gehad: bleek het eerst al een cin 2 te zijn ipv een cin3, deze keer was het ook een pap3a en geen pap3b. Blijft maf dat het blijkbaar zo dynamisch is, maar het maakt ook dat ik het meer kan loslaten en er maar op vertrouw dat het goed komt. Ik ga er tenminste maar vanuit dat zwangerschap verder geen (positieve of negatieve) invloed heeft op het hele proces.
Hai Kaboinkie,

Vreemd zeg dat die uitslag zo kan varieren. Hoe "zeker" is zo'n test eigenlijk? Als ze aan de linkerkant wat weghalen is er dan een andere uitslag dan als ze iets meer naar rechts gaan?

Ik ben zelf flink aan de chlorella (spirulina maar dan beter=algen=naturlijke vitaminen) en aan de luvos (soort fijn zand met veel mineralen en sporenelementen dat je aanlengt met water en opdrinkt) om mijn lichaam alle steun te geven zichzelf te vermannen. Doen jullie iets extra's voor je gezondheid?
Zoooowww nou ik heb het achter de rug! En het viel mij 100% mee! Ik had een andere gyn dan bij de colpo en deze was wat rustiger en voorzichtiger.. De gyn bij de colpo kwam steeds heel irritant tegen die eendenbek aan en dat was steeds best gevoelig.. Ook zat toen die eendenbek half vastgeplakt in mijn vagina, dus toen ze hem eruit trok gigantisch pijnlijk! Nu heb ik eigenlijk nergens last van gehad, de verdovingsprikken heb ik amper gevoeld.. De lis voelde ik op 1 klein plekje een heel klein beetje en ook het dichtbranden voelde ik op die plek een beetje.. Dat plekje was dus niet helemaal goed verdoofd.. Maar het was niet zo pijnlijk dat ik tegen het plafond vloog.. Ze zei op dat moment ook dat ze bijna klaar was, dus ik gaf aan dat ze gewoon door moest gaan dan.. Daarna de verfroller (megatampon) erin, eendenbek eruit (zonder pijn!) en klaar..

Ik bloedde wel heel erg toen ik opstond, maar dat was normaal zei ze.. Moest wel even wachten om te kijken of het niet te erg was, maar als het niet meer dan een flinke ongesteldheid werd was het goed zei ze.. Doe vandaag dus maar even heel rustig aan, geen zin om terug te moeten en weer verdoven en alsnog goed dichtbranden..

Over 3 weken terugkomen en de uitslag. Ze zei dat er 2 uitslagen mogelijk waren, alles goed weg of alles niet helemaal goed weg. In het laatste geval was dat niet erg, want ze zei dat de rest dan wel weg was gebrand en door de nacontroles blijven ze het toch in de gaten houden.

Dus in principe ben ik er nu op de uitstrijkjes na vanaf voorlopig!

Had van tevoren wel 2 paracetamols ingenomen en ik denk dat dat wel scheelt, dan is het allemaal net ff minder gevoelig.. Voor de colpo had ik dat niet gedaan..
.
Fijn Chickk! Lekker dat het achter de rug is en het dus wel meeviel. Die paracetamollen zijn slim, die doe ik ook meestal als ik weet dat ze gaan wroeten, happen oid... Laatst was ik het een keer vergeten en toen werden er ineens wel twee hapjes genomen. Vreemd genoeg, tot mijn eigen verrassing, voelde ik het eigenlijk ngo steeds niet... Het is denk ik meer mijn eigen gerustheid dan.
Nou dat hapje nemen toen bij die colpo voelde ik dan weer helemaal niks van, moest ff hoesten en klaar.. Maar de rest was allemaal niet erg lekker..

Ik heb trouwens ook het stuk gezien wat ze heeft weggehaald, maar dat was echt een groot stuk! Ik dacht dat het maar een miniscuul iets zou zijn, maar heb eigenlijk ook geen idee hoe groot die baarmoedermond is.. Ik schrok er wel een beetje van eigenlijk..
Nou het bloeden wordt nu gelukkig ook duidelijk minder en heb eigenlijk helemaal geen pijn.. Toen ik thuiskwam voor de zekerheid nog wel 2 paracetamollen genomen..
Wat fijn Chickk! Goed om te horen dat het je mee is gevallen. Ik hoop voor je dat dat zo blijft! Gisteren verder ook geen pijn meer gehad? Ben je vandaag nog vrij? Dat zou wel fijn zijn, stel dat je wat pijn hebt dan hoef je ook even niets. Zie je er tegenop, die drie weken wachten? Wel fijn dat de gynaecoloog je zo gerustgesteld heeft, dat maakt het vast al minder spannend. En natuurlijk zijn er die controles nog! Ik schrok er overigens ook van wat er weggehaald was, wist tevoren niet wat ik kon verwachten. En als je dat dan ziet, is dat wel even schrikken inderdaad! Sterkte nog, probeer maar lekker rustig aan te doen!
Nee ik heb helemaal geen pijn meer gehad en ook geen pijnstillers meer gehad.. Vandaag ben ik nog vrij, dus das idd wel lekker, ook al heb ik nergens last van.. Ik zie er niet tegenop om te wachten, ben erg benieuwd naar de uitslag, dat wel.

Ben echt blij dat het allemaal zo meevalt! Het is allemaal al vervelend genoeg en als je dan ook nog pijn hebt..

Gister nog wel ff boos op mijn vriend geweest, die deed steeds een beetje lacherig en grapperig erover.. Heb maar duidelijk gemaakt dat het echt geen tandartsbezoek was! Mannen....
Hi Chick,

Je hebt het achter de rug, heerlijk!! En fijn dat het allemaal meegevallen is!

Valt me wel tegen dat het 3 weken duurt voordat je je uitslag hebt!

Ben zelf al 3 weken aan het wachten op de uitslag van het eerdere uitstrijkje of ik hpv heb

Kunnen de dames die al een lis gehad hebben iets vertellen of dat consequenties voor je latere menstruaties heeft? Of (ja heel praktisch) vochtig worden en zo? Of heeft dat helemaal geen invloed?
Wat raar, die HPV uitslag had ik binnen een week, gelijk met de uitslag van de colpo..

Lijkt me niet toch dat dat gevolgen heeft? De enige gevolgen die in het foldertje staan is dat zwanger worden moeilijker kán worden.. Nat worden heeft volgens mij weinig te maken met de baarmoedermond..
En hoe is het hier met iedereen??

Bij mij nog steeds goed! Echt helemaal nergens last van, behalve nog een beetje bloed en afscheiding.. Afscheiding is echt wat waterig en steeds heel licht rood.. Heb gewoon tampons in, gaat prima, maar wissel ze voor de zekerheid ivm hygiene maar wel wat vaker.. Moet nu ook ongesteld worden, hoop dat het daarna qua bloeden weer afgelopen is :P

Moest vriendlief dit weekend van me afslaan zowat, maar hij heeft gewoon even pech ;)
hier een dip. Ik heb vanmiddag eindelijk mijn hpv uitslag gehoord. Positief. Slecht nieuws dus. Ergens had ik nog de hoop dat ik het niet zou hebben. Nu donderdagmiddag afwachten op de uitslag van de biopts,.....
O das is geen goed nieuws idd.. Nu donderdag afwachten dus.. Misschien valt het mee!

Ik heb zelf ook het HPV, maar heb ook genitale wratten gehad, dus was voor mij geen verrassing.. Volgens mij heeft dat verder ook niet zo heel veel gevolgen, behalve dat ik daardoor dan die afwijkende cellen had.. Verder heeft het geen consequenties toch?
http://www.humacare.nl/in ... Ku46IL0t50CFVYt3godk3I6kw

Vivamies, lees dit anders eens door, hier staat heel duidelijk wat het HPV precies is en doet..
thnx chick,...dat geeft weer wat meer duidelijkheid. Ergens hoopte ik toch nog op een negatieve uitslag omdat het dan geen voorstadium zou kunnen zijn. Ik heb verder nooit last van wratjes gehad,...
hoi allemaal, ik heb ook een vraagje, tijdje terug hier ook al een keer geschreven en ben nu al een tijdje "meelezer".

half jaar geleden was de uitslag bij mij pap2, nu was de uitslag dus pap 1, dus ik was al blij, maar... ze vertelde er wel bij dat ik dus wel besmet ben met het hpv virus. maar dat ik toch pas weer over een jaar een uitstrijkje hoef te laten doen.

ik vind het toch geen fijn idee dat ik dat virus bij me heb en verder er eigenlijk niets gebeurd, of maak ik me zorgen terwijl dat totaal niet nodig is?
Luckybird, bovenstaande link is dan denk ik ook wel interessant voor jou..

Volgens mij is het genoeg dat ze een keer per jaar een uitstrijkje doen.. Ik zou me er iig geen zorgen om maken.
hai lucky, blijkbaar is je lichaam de boel al aan het opruimen. Grote kans dat het het hpv ook opruimt. Dat kan een jaar duren.
hoi hoi, heb inderdaad die link even bekeken. en voel me al wat gerustgestelder. alleen blijft het feit dat ik constant last hou van mijn onderlichaam, in die zin dat ik vaak pijn heb wat lijkt op menstruatiepijn en wat ook doorzeurt naar mijn rug. misschien is dat gewoon toeval hoor. of zijn er ook meiden die dit ook hadden? ik heb inderdaad verder geen klachten zoals bloedverlies na het vrijen en dat soort dingen.

by the way, ik wens jullie natuurlijk allemaal sterkte met alles!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven