Werk & Studie alle pijlers

Kinderopvang vs Gehandicaptenzorg?

13-10-2009 13:54 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig met een sollicitatie voor een functie als assistent begeleider (cao gehandicaptenzorg). Het gaat om een baan in de zeer intensieve zorg.

Nu heb ik even wat gegoogled (weet nl nog niet wat het salaris zou zijn), en nu lijkt het erop dat ik als assistent begeleider in de zeer intensieve zorg behoorlijk wat minder zou kunnen gaan verdienen dan wanneer ik bijvoorbeeld als pedagogisch medewerker in de kinderopvang aan de slag zou gaan. (1494-2281 vs 1742-2379).

Ik heb geen bal verstand van salarissen en cao's (net afgestudeerd), maar mij lijkt dit gezien de heftigheid van het werk best een kromme verhouding. Had het eerder andersom verwacht.

Weten jullie hoe dit zit en of ik het hopelijk verkeerd heb gegoogled?
Ik ben bang dat je goed hebt gegoogled...

Ik ben zelf begonnen als assistent begeleider en dat is echt flut.

Het sloeg ook nergens op, want ik deed hetzelfde werk als begeleider, met dat verschil dat zij een schaaltje hoger zitten.

Bij mijn oude werkgever was het ook nog zo, dat als je van een begeleidings intensieve groep naar een normale begeleidingsgroep zou gaan, je een schaal naar beneden werd geplaatst.

Let daar dus op! Welke opleiding heb je gedaan trouwens?
shit... hoopte dat ik verkeerd gelezen had...

heb hbo pedagogiek gedaan, maar het is momenteel niet gemakkelijk om werk te vinden. daarom wil ik best (tijdelijk) settelen met een mbo-functie.

assistent begeleider:

+ veel nieuwe ervaring (goed voor cv)

- laag salaris

- voornamelijk middag/avond/weekendwerk

pedagogisch medewerker:

- weinig nieuwe ervaring

+ iets hoger salaris

- gewoon overdag werken (goed voor sociaal leven)

Als ik het zo op een rij zet, is voor mij niet meer zo moeilijk wat ik zou kiezen...
Het komt door de assistentenfuctie. En het ligt ook wel aan de instelling waar je gaat werken. Soms is het schaal 45 voor begeleiders en schaal 40 voor assistent, en soms schaal 40 voor begeleider en 35 als assistent. Persoonlijk zou ik nooit gaan werken waar je zo laag betaald krijgt op een intensieve groep met gedragsmoeilijke clienten. Je kunt echter in de gehandicapten zorg weer proberen om hoger in de schaal te starten door te onderhandelen. Dus niet in de aanloopschaal maar proberen aan te tonen dat je veel ervaring of kennis hebt en ook aangeven dat het start salaris te laag is voor werk op een dergelijke groep. Ze zitten vaak erg te springen om mensen op intensieve groepen dus een beetje bluffen kan wat opleveren

Als je als assistent op een KDV gaat werken krijg je ook minder.
Wat Hangmat zegt dus.

Ik zou zeker proberen onder die 'assistent'functie uit te komen, dat zou echt zonde zijn, zeker gezien je opleiding.

Ik weet niet in welke regio je werk zoekt, maar ik weet hier al een instelling waar je met wat lef en pit zo word aangenomen (niet dat het een makkelijke baan is of een louge instelling hoor!) en start in schaal 40.
Als je een hbo opleiding hebt is het toch niet echt lastig om een goede baan te vinden in de zorg lijkt me?

Je kunt ook in de dagbesteding gaan werken, dat is regelmatig werk. (woon je in omgeving amsterdam? dan heb ik nog suggesties...) Of bij MEE als consulent, daar krijg je in schaal 50 betaald. Al weet ik niet of je er aangenomen wordt zonder ervaring maar wellicht zou je erin kunnen rollen door een zwangerschapsvervanging die ze aan de lopende band nodig hebben daar....
(we krijgen onze spruit best aan het werk in de Gehandicaptenzorg he? Wallace? )
Ik ben hoog genoeg opgeleid voor beide functies (kdv of gehandicaptenzorg) maar ik heb mijn eerste gesprek al gehad en ik mis specifieke ervaring met die doelgroep. Hoger ingeschaald worden op basis van ervaring is dus zeker niet mogelijk.

Deze baan zou ws behoorlijk veel van me vragen, en dan wil ik daar ook fatsoenlijk voor betaald krijgen. En 1494 (bruto!) vind ik abnormaal weinig.
Haha, inderdaad Hangmat.

Ik ben het ook helemaal met je eens dat je met HBO Pedagogiek best aan de bak moet kunnen komen. (in ieder geval in mijn regio, maar misschien wonen hier gewoon heul veul mongolen )

Ik zat ook te denken aan de MEE, al vragen ze daar idd vaak ervaring en een rijbewijs en een auto. (dat laatste ging 'm voor mij dus niet worden)
Nee dat klopt Spruit, maar je kan wel nét het type mens zijn dat men zoekt op zo'n groep. Als ze potentie in jou zien zou ik dat bluffen toch een kans geven, je hebt toch niets te verliezen mocht je toch kiezen voor de kinderopvang als het salaris niet omhoog gaat.

Het kan ook een opstapje zijn naar andere functies. Werken op een dergelijke groep staat wel beter op je cv als werk in de kinderopvang als je hogere pedagogische/agogische functies wil over enige tijd.
Kijk misschien eens hier:

http://www.jobrapido.nl/?w=pedagogiek&l=&r=auto
Bedenk wel dat als je onregelmatig werkt, je nettosalaris zo'n 300 euro hoger kan liggen per maand (ik werk fulltime als verpleegkundige).
Bedankt allemaal voor de nuttige tips!

Ik zoek voornamelijk in Noord-Brabant, met een uitschieter naar Utrecht en Den Haag.

De functie waar ik nu op solliciteer is voor max 30 uur. Meer is niet mogelijk omdat het werk er te zwaar voor zou zijn. Als ik op het minimale wordt ingeschaald dan zou ik dus nog minder verdienen (30 ipv 36 u).

En hoe goed het ook op mijn cv zou staan... het gaat om een groep die overdag (allemaal?) dagbesteding hebben. Een dienst zal doordeweeks dus zelden voor 15u beginnen.

Om aan mijn uren te komen ben ik dus doordeweeks al mijn avonden aan het werk, of zo'n beetje elk weekend.

Dat is toch ook niet helemaal wat ik zoek.

Vind het niet erg om 's avonds of in het weekend te werken, maar niet alleen maar.

Ga donderdag meelopen op 2 groepen, kijken of het werk echt wel iets voor me is. En vrijdag heb ik een afspraak bij het uitzendbureau om alle mogelijkheden door te spreken. (daar zeiden ze al dat het momenteel erg moeilijk is om fulltime aan de slag te gaan).
Maar je kan toch gewoon voor een andere functie gaan?? Bij mijn werkgever kan je zo als persoonlijk begeleider (schaal 40 of 45) aan de slag! (zuiden van het land)
http://www.amarant.nl/

Zitten op een heleboel plekken in brabant
of kijk even op www.brabantzorg.net ik ook een goede vacature site
TO, als ik het goed begrijp solliciteer je naar een assistent functie omdat je geen werkervaring hebt met de specifieke doelgroep. Maar je hebt wel een dijk van een opleiding waarmee je meer zou kunnen.

Is het geen mogelijkheid om met je toekomstige werkgever af te spreken dat je binnen een jaar door wilt stromen naar de schaal voor begeleiders?

Jij neemt tenslotte ook wat mee.

Jeetje, wat gaat het snel met de reacties...

Mijn vraag hier was vooral of het klopt dat assistent begeleider in de gehandicaptenzorg lager ingeschaald is dan ped medewerker in de kinderopvang.

Wat banen zoeken ed betreft, weet ik vrij aardig wat mogelijk is en wat niet. Ik ben hoog genoeg opgeleid en heb dankzij tig stages (en vrijwilligerswerk) ook aardig wat ervaring opgedaan, zodat ik me al wat kan orienteren op kwaliteit en interesse.

Maar het is momenteel echt moeilijk om een fulltime (en dat is wel wat ik wil) baan te vinden.

Waar ik nu het gesprek heb gehad, heb ik een open sollicitatie naartoe gestuurd. Zij hebben nu alleen een vacature voor assistent begeleider, en een baan is beter dan geen baan...

(maar als ik zo ga denken, dan wil ik een baan die iets beter betaalt, indien mogelijk)

Als ik eenmaal aan de slag ben, kan ik gewoon door blijven zoeken naar die ene geweldige baan, op het juiste niveau, met het bijbehorende salaris...
Ik vraag af bij welke instelling je gesolliciteerd hebt. Bij de instelling waar ik werk, zitten de assistent begeleiders nog lager, namelijk in schaal 25. De bedragen die je in de OP noemt komen overeen met schaal 35 en die functie heet bij ons groepsleidster. Op de vorige instelling waar ik werkte was dit ook zo (met het verschil dat je als groepsleidster niet in 35 maar zelf in 30 zat!) Als persoonlijk begeleider zit je bij beide instellingen in schaal 40.
Ik heb ook HBO pedagogiek gedaan en ik ben ook begonnen als assistent in de gehandicaptensector, puur om ervaring op te doen en binnen te komen.

Daarna vlij vlot als begeleider kunnen werken, maar dan zit je wel in schaal 40 (hier in het oosten), dezelfde schaal waar mbo-ers in zitten. Mijn ervaring is dat er weinig werk voor HBO-functies op de zorgvloer (gehandicaptenzorg) zelf zijn. Ik ben tevreden met mbo-slaris, omdat ik leuk werk heb en dat vind ik belangrijker. Ik heb ook op die heel intensieve groepen gewerkt, ook in schaal 40, maar dat vond ik de beloning niet waard. Het was te intensief met veel agressie en dan ook nog relatief slecht betaald worden.

Toevallig heb ik tijdens mijn opleiding invalwerk gedaan in de kinderopvang. Ik kreeg toen meer salaris in verhouding met het werk in de gehandicaptenzorg. Dus heel waarschijnlijk klopt het wel wat je hebt gezien spruit. Maar als je in de zorg werkt is het belangrijker om te kijken wat bij je past, waar jij je goed bij voelt.

Het werk is psychisch vermoeiend, belangrijk is daarom dat jij er iets voor jezelf uit kan halen, dat je voor jezelf iets terugkrijgt van de client. Op den duur geeft dat juist meer voldoening dan de geldelijke beloning. Hoewel een beetje salaris natuurlijk ook belangrijk is, maar laat dit niet je eerste keuze zijn.
Fijn om te horen Boem, dat jij dezelfde vooropleiding hebt als ik en tevreden bent met Mbo-salaris.

Ik ga niet voor het grote geld (dan had ik sowieso nooit Pedagogiek moeten gaan studeren), maar ik heb wel een fatsoenlijk inkomen nodig omdat ik sinds kort weer alleen ben en op zoek ben naar eigen woonruimte. Voor mij maakt het alleen of samen zijn hierin wel een aanzienlijk verschil.

Ik ben niet zomaar omver te schoppen maar zie mezelf nog niet enorm goed omgaan met veel agressie (en dat valt bij deze functie wel te verwachten). Dat vind ik dus wel spannend.

Ik denk dat de kinderopvang me op den duur ook wel zal gaan vervelen (toch het gevoel van: ben ik hier nu al die jaren voor aan het studeren geweest).

Vrijdag ga ik ook maar eens bij het uitzendbureau overleggen. Misschien hebben zij nog wel een hele andere functie beschikbaar. (probeer ook te mikken op jeugdzorg = betere cao)
Herkenbaar allemaal, dat solliciteren, te hoog opgeleid zijn, gedoe met salarisschalen... onbekend terrein, je weet niet hoe of wat.

Momenteel werk ik ook in de kinderopvang en ben ik rustig op zoek naar iets anders (heb ongeveer zelfde studie als TO gedaan). Ik verdien echt niet veel nu, maar als ik in de gehandicaptenzorg solliciteer, ga ik niet lager dan schaal 40, liefst schaal 45 natuurlijk. Toch veel pittigere doelgroep. Heb nu gelukkig iets lopen, ben benieuwd of ik het ga worden!

Succes TO met alles... komt allemaal goed
Thanks allemaal,

Ik ga morgen meelopen op de twee mogelijke groepen. Dan laat ik het gewoon over me heen komen. Voor vrijdag staat een evaluatie gepland. Als zij dan nog geinteresseerd zijn en ik het werk zou willen doen, dan zal ik het salaris bespreken. Maar ik heb al voor mezelf besloten dat ik er niet ga werken als ik niet hoger word ingeschaald. De ervaring weegt voor mij niet op tegen de hevigheid van het werk, het kwijt zijn van mijn avonden en weekenden, en het lage salaris.

Ik laat na vrijdag wel weten wat er uitgekomen is.

x
en?
Het meelopen was zeer interessant, maar ook heftig. Mijn conclusie is dat ik mezelf daar niet zie werken.

Gelukkig waren ze daar wel positief over me en gaan ze kijken of ze een andere functie voor me hebben.

Nu ben ik ingeschreven voor een flexpool voor kinderopvang (via uitzendbureau). Vanmiddag ga ik een eerste dienst op een bso draaien.

Wat ineens door mijn hoofd schiet: dit is de 3e week dat ik helemaal niet werk. Ik wilde na mijn afstuderen geen uitkering aanvragen omdat ik gek word van thuiszitten, en gewoon zo snel mogelijk iets doe. Mijn geld is nu heel erg op, en ik hoop dat ik genoeg oproepdiensten krijg toegewezen. Maar ze kunnen me geen diensten garanderen. Het zou dus kunnen dat ik de komende tijd maar enkele uren per week kan werken. Dan zou een uitkering veel gunstiger zijn. Maarre... dat is natuurlijk niet meer mogelijk nu ik toch een soort van baantje heb?

Weet iemand hoe dit werkt? Ik heb momenteel weinig vaste lasten, dus weinig verdienen is geen probleem. Maar als ik max 8 uur per week opgeroepen word, dan heb ik wel een probleem...

x

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven