Sollicitatie-dilemma
dinsdag 13 oktober 2009 om 12:56
Ik heb gesolliciteerd op een interne vacature en heb te horen gekregen dat ik op een tweede gesprek mag komen. De andere interne kandidaat overigens ook, dus ze kunnen niet kiezen. De functie is voor 12 uur minder dan dat ik nu werk, maar is wel 3 schalen hoger gewaardeerd. Ik heb toen ik de vacature las, gedacht: het lijkt me een superleuke baan, ik wil in mijn huidige baan liever gister dan vandaag weg, dus ik zie wel waar het schip strandt. Nu heb een en ander laten uitrekenen en het blijkt dat ik er bijna 400 Euro netto per maand op achteruit ga. Dat is voor mij niet acceptabel natuurlijk, dat kan ik me gewoon niet permitteren.
Nu zit ik een beetje te dubben wat ik zal doen tijdens dat tweede gesprek. Ik vind de functie echt heel leuk, maar financieel lukt dit me gewoon niet. Ook hier wordt bezuinigd dus ik heb weinig hoop op meer uren, hoewel ik weet dat er werk genoeg is (ken enkele mensen uit het team). Heeft iemand tips?
Nu zit ik een beetje te dubben wat ik zal doen tijdens dat tweede gesprek. Ik vind de functie echt heel leuk, maar financieel lukt dit me gewoon niet. Ook hier wordt bezuinigd dus ik heb weinig hoop op meer uren, hoewel ik weet dat er werk genoeg is (ken enkele mensen uit het team). Heeft iemand tips?
dinsdag 13 oktober 2009 om 14:08
Ik zou het gesprek aan gaan en kijken of er eventueel meer uren mogelijk zijn.
Ben je je er ook van bewust dat je minder verschil tussen bruto/netto krijgt als je minder werkt? Bij mij scheelde dat ook aanzienljk veel.
Gewoon je gesprek aan gaan en kijken wat er gebeurd en mogelijk is! Onwijs veel succes!
Ben je je er ook van bewust dat je minder verschil tussen bruto/netto krijgt als je minder werkt? Bij mij scheelde dat ook aanzienljk veel.
Gewoon je gesprek aan gaan en kijken wat er gebeurd en mogelijk is! Onwijs veel succes!
Volg je hart. Dat klopt.
woensdag 14 oktober 2009 om 16:58
Heb pasgeleden een zelfde soort situatie meegemaakt: zag een super functie binnen dezelfde organisatie, maar te weinig uren. Er was ook nog een andere functie op dezelfde afdeling, bij dezelfde teamleider. Toen ik bij hem langsging om te vertellen dat ik zou solliciteren, heb ik het met hem ook over die functie met te weinig uren gehad. Zijn commentaar: "Ja, maar het aantal uren moet jou er niet van weerhouden om te solliciteren. Als jij dé persoon voor die functie bent, maar jouw eis is om een X-aantal uren te werken, dan moeten wíj kijken of we dat in kunnen richten."
Om een lang verhaal kort te maken: gewoon solliciteren en navragen of een uitbreiding van het aantal uren tot de mogelijkheden behoort (maar niet meteen zeggen dat je persé meer uren wilt werken, omdat dat je anders afhaakt). Als je uiteindelijk wordt gekozen komen de arbeidsvoorwaarden pas ter sprake. En als het echt zo'n leuke baan is, zou je kunnen overwegen om er nog iets bij te gaan doen. Maar goed, ik weet niet in hoeverre dat voor jou een optie is.
Om een lang verhaal kort te maken: gewoon solliciteren en navragen of een uitbreiding van het aantal uren tot de mogelijkheden behoort (maar niet meteen zeggen dat je persé meer uren wilt werken, omdat dat je anders afhaakt). Als je uiteindelijk wordt gekozen komen de arbeidsvoorwaarden pas ter sprake. En als het echt zo'n leuke baan is, zou je kunnen overwegen om er nog iets bij te gaan doen. Maar goed, ik weet niet in hoeverre dat voor jou een optie is.
donderdag 15 oktober 2009 om 20:04
Gewoon proberen.
Nee zeggen kan altijd nog.
Als ze er naar vragen kan je er duidelijk over zijn dat je niet achteruit wil in salaris. Kunnen ze meer uren voor je regelen dan is t prima. Zo niet, dan helaas pindakaas.
Als het een interne vacature is, en er is wat minder werk, dan willen ze die vacature ook graag intern opvullen. Een nieuw iemand (van buiten) aannemen kost meestal meer tijd en geld. Dus best kans dat er nog wat te onderhandelen valt.
Nee zeggen kan altijd nog.
Als ze er naar vragen kan je er duidelijk over zijn dat je niet achteruit wil in salaris. Kunnen ze meer uren voor je regelen dan is t prima. Zo niet, dan helaas pindakaas.
Als het een interne vacature is, en er is wat minder werk, dan willen ze die vacature ook graag intern opvullen. Een nieuw iemand (van buiten) aannemen kost meestal meer tijd en geld. Dus best kans dat er nog wat te onderhandelen valt.
donderdag 15 oktober 2009 om 23:00
Waarom niet solliciteren voor die nieuwe functie en een eventueel gat aan uren opvullen met (een deel van) je oude functie? In eerste instantie moet je uitgangspunt natuurlijk zijn om volledig met die nieuwe functie qua uren en/of salaris op je wensen uit te komen maar je kunt het eventueel achter de hand houden.