auto lekke band

15-10-2009 08:58 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil ik gister wegrijden, zie ik (na al een stukje gereden te hebben) dat mijn linkerachter band een stuk leger is dan die hoort te zijn.

Als een echte vrouw heb ik nog nooit een auto band verwisseld, geen idee hoe ik dat zou moeten doen.

Ik ben lid van de anwb, maar ik weet niet of dat in mijn service valt. Daarbij is mijn pasje deze zomer met mijn portemonee gejat, dus ik weet mijn nummer ook ff niet.

Wat moet ik doen? Iemand tips? in de zomer zou ik er wel hulpeloos bij gaan zitten, wachten tot een charmante heer mij wil helpen, maar nu ben ik al 4 dagen ziek thuis, dus buiten zitten is niet zo'n goed idee..

dit bewijst maar weer dat ik totaal niet ge emancipeerd ben zeg.... pfff
Gewoon de ANWB bellen.
Als je woonplaatsservice hebt, kun je gewoon de ANWB bellen. Die komen dan de band vervangen door de noodband (als je die hebt natuurlijk) en dan kun je daarmee naar de garage.
.
anwb bellen, aan de hand van je kkenteken en adres kunnen ze kijken welk lidmaatschap je hebt en of het onder je service valt.

Zo niet, dan neem je de krik, die zet je onder auto, krik auto omhoog. Verwijder wieldop, gebruik de als het goed is bij je auto meegeleverde moersleutel om de moeren los te draaien, wiel er af, wiel er op, moeren er op etc. Let wel op dat je reservewiel waarschijnlijk een thuiskomertje is waar je niet lang en niet hard mee mag rijden (max 80 geloof ik), dus dan kan je je auto snel naar de kwitfit rijden.
Er zit een kwikfit op 1 km van mijn huis.

Als de band niet helemaal plat is, kan ik hem dan daar niet naar toe rijden?

Gister heb ik er tenslotte ook mee gereden..

Zelf krikken ermee vind ik een no go.. Ook omdat ik geen minuut zonder hoesten kan en gister nog 39 koorts had.

Dus ik ben even er super lui mee.

En wat gaat het grapje mij kosten? iemand een idee?
http://www.kwik-fit.nl/vestigingen/

Ik zou zeggen zoek je vestiging en bel even. Of je er nog mee kan rijden is eigen risico. Je kan ook een klapband krijgen en dan ben je verder van huis.
gewoon anwb bellem, die zet er een 'thuisbrengertje' onder en dan rustig aan naar de kwikfit.

Zonder klantnummer, postcode melden e.d. en lekker wachten!
De anwb komt daar gewoon voor. Maar als echte vrouw hoef je maar even aan de kant van de weg te staan en er stopt vanzelf wel 'n man die 'het vrouwtje' wel even zal helpen.

Overigens kan ik wel 'n band verwisselen, maar ben er nooit helemaal aan toe gekomen, omdat er dus meestal al 'n man te hulp schoot terwijl ik nog maar bezig was de krik te pakken.
Aanvulling op Gizz: beter eerst de moeren een beetje losdraaien voordat je de auto opkrikt. Niet helemaal eruit, maar zo dat ze al los zitten. anders krijg je ze nooit los als de auto is opgekrikt want dan draait het wiel mee.

Laatst heb ik ook zelf mijn wiel verwisseld, voor het eerst. En eigenlijk was ik daarna best wel trots op mezelf
Oh sorry, had er even overheen gelezen dat je niet zelf kan gaan doen. In dat geval gewoon ANWB bellen, je zal wel in het systeem staan en dan zullen ze toch wel kunnen zeggen of je woonplaatsservice hebt..
wat een hoop stoere vrouwen hier! Ik zou het best willen proberen met een vriendin ofzo, maar alleen, ik ga al weer hoesten en wordt gek als ik er aan denk..

Eigenlijk wil ik het liefste weer terug in mijn bed.

Of het morgen door mijn nieuwe date laten doen.. Die heeft ook al een keertje mijn fietsband geplakt.. Wat een power vrouw ben ik...

Ik ga de kwikfit proberen te bellen.
Als je toch met je auto gaat rijden, kijk dan even of je niet op de zijkant (wang) van je band gaat rijden..dan heb je nog een kans dat die te repareren is (werk in een garage, dus heb er wel een beetje verstand van;-)). Anders toch echt ANWB bellen, zonde om je band stuk te rijden! Het is echt een stuk duurder om een nieuwe band te kopen, dan hem te laten plakken.

Oja en nog een tip, zorg dat ze de band van binnenuit plakken en laat er geen prop in schieten (dan heb je grote kans dat je binnen de kortste keren weer met een zachte band staat)
Het moeilijkste van een band verwisselen is erachter komen hoe de krik werkt. De ene krik is de andere niet, en bij sommige is het lastig te ontdekken hoe je hem onder de auto moet zetten.

En daar komt bij, dat je hem wel op de juiste plek moet zetten, je kunt iets stukmaken als je de krik op de verkeerde plek zet.

Als je eenmaal de krik doorhebt, kan je met gemak de band verwisselen. Als je dat toch niet aandurft kan je inderdaad de ANWB bellen, maar vraag dan wel wat het jou gaat kosten.

Maar wat ik zou doen: het is een klusje van 10 minuten, je hebt toch wel een of andere buurman in de straat wonen die even wil helpen? Dit vinden mannen heel leuk om te doen, het kost niet teveel moeite, ze kunnen hun technische kennis showen, en tegelijk een vrouw "redden". Zij blij, jij blij!
Oh, ik lees net van je date! Ideaal bandenverwisselmateriaal!

(en als je hem er nu over belt, heeft hij nog tijd om aan anderen te vragen hoe het moet...)
half uurtje zegt de vriendelijke mevrouw van de kwikfit..

Wat heerlijk.

Ik ga er heel langzaam naar toe rijden.

Dan gaan ze hem plakken ofzo. Of ze had het over een steentje.. prima, zij mogen dat mooi doen..

Als ik nu de wegenwacht laat komen, dan moet ik daar voor betalen, en dan ook nog voor die band. Dus ik waag het erop..
Ok, maar je neemt dus wel het risico dat je je band vernielt omdat je er (weer) mee gaat rijden. Dat kan je een nieuwe band kosten. Als dat geen probleem is, doen, anders toch een man iemand charteren.
de date is er morgen.

Dan moet ik daar dus op wachten..

En ik woon in een nogal moeilijke wijk.. Ik loop er in de avond niet graag over straat. En mijn ruit is al eens ingeslagen, mensen gaan altijd gewoon op auto's zitten hangen. Dus aanbellen en vragen of iemand mijn autobandenverwissel held wil zijn, durf ik eerlijk gezegd niet..

Ik heb al vriendjes van vriendinnen gevraagd, maar net nu heeft niemand tijd natuurlijk..

Ik ga nu wel twijfelen..
quote:kipkerrie schreef op 15 oktober 2009 @ 09:24:

Aanvulling op Gizz: beter eerst de moeren een beetje losdraaien voordat je de auto opkrikt. Niet helemaal eruit, maar zo dat ze al los zitten. anders krijg je ze nooit los als de auto is opgekrikt want dan draait het wiel mee.

Laatst heb ik ook zelf mijn wiel verwisseld, voor het eerst. En eigenlijk was ik daarna best wel trots op mezelf Tja ik heb geen auto/rijbewijs, dus dat van die moeren wist ik niet
Aan de andere kant als je toch ziek thuis zit, heb je je auto ook nergens voor nodig, die kan dan best tot morgen wachten, toch? Scheelt misschien weer centen?
Kijk eerst even of je wel een band hebt waarmee je kan wisselen. Dus in je achterbak hoort een band te liggen. Ziet die hetzelfde eruit als de rest? Dan is het een gewone band, die je dus ook een paar keer per jaar moet oppompen omdat die anders net zo leeg is als degene die eromheen zit. Dan kan je net zo goed langzaam gaan rijden.

Ziet er anders uit? Dan is het een thuiskomer, ik geloof dat je die niet op hoeft te pompen.
Goede tip van Bertrade. Misschien heb je inderdaad helemaal geen goed reservewiel, en moet je dus sowieso gaan rijden.
Rijden met een lekke band zou ik echt niet doen ;

als het mis gaat is misschien niet alleen je band finaal kapot maar veroorzaak je nog een ongeluk omdat op 3 banden en 1 velg je niet meer normaal je auto kunt besturen.

Band verwisselen is echt geen rocket science. Vraag de date morgen desnoods, als je beter bent lijkt het al een stuk minder moeilijk.

En : zoals gezegd: vandaag hoor je niet in/onder je auto maar in bed met 39 gr koorts. Beterschap !
Als je woonplaats wegenwacht hebt, komt de ANWB gewoon

de mogelijkheden:

1) Je hebt een 'echte' reserveband in je auto, die dus hetzelfde is als de rest van je banden. Die wordt er dan op gezet.

2) je hebt een 'thuiskomerteje'. Daarmee kun je naar de garage rijden

in beide gevallen moet je een nieuwe (rserver) band kopen.

3) sommige kleinere, nieuwe auto's hebben geen reserveband, maar een "plaksetje". dan wordt er spuk in de band gespoten, die het lek afdicht

als je inderdaad een steentje, spijker in je band hebt, kan de garage / kwikfit deze plakken. Heb dit zelf pas geleden laten doen en dat kostte maar 10 euro.
dames..

Ik ben enorm trots te vertellen dat ik toch, samen met een vriendin onder de auto ben 'gekropen' om de auto band te verwisselen. En, ik vond het makkelijker dan een fietsband plakken! Echt waar, wat een power!

Ik was wel zo moe ervan, dat ik meteen echt heel lang heb geslapen, maar van dit gevoel kon ik meteen weer de wereld aan!

De date was ook enorm trots.. heerlijk!

misschien denken jullie wel, nou ja, het is maar een band, maar toch.. i did it!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven