Gezondheid alle pijlers

Depressie en de nachten

15-10-2009 05:10 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heeft mijn huisarts officieel vastgesteld dat ik depressief ben. Hebook wel het e.e.a. meegemaakt afgelopen jaar. Nu heeft hij me slaaptabletten voorgeschreven en antidepressiva. Maar hoewel zo'n tablet toch best zwaar zou moeten zijn, slaap ik er maar twee uur op. En lig nu vervolgens alweer 4 a 5 uur wakker en te malen. Wie van jullie heeft zoiets ook meegemaakt? Hoe gaan jullie er mee om en wat doen jullie in hemelsnaam de hele nacht? Tips zijn van harte welkom...

Liefs

Jessie
Misschien een rare tip, juist niet malen, ik slaap ook heel slecht (gezien dit tijdstip) maar ga dan gewoon computeren, lezen, puzzelen en dergelijke. Ik liet me ook gek maken door de wekker, maar (heel simpel) die heb ik weggehaald en mijn telefoon als wekker, maar daar kijk ik dus niet standaard op. Heb je werk? Zo ja, meld je ziek (als je dat nog niet gedaan had) zo nee, dan kun je misschien overdag nog wat slapen. Let er wel op dat je dag/nachtritme niet te veel omdraait! Ik ben ook wel eens in die valkuil gestapt, met als nadeel dat ik dusd e hele nacht wakker was en overdag heel moe was.

Veel sterkte ermee!
In ieder geval proberen om overdag niet te gaan slapen, hoe moe je dan ook bent. Is heel moeilijk,maar daardoor lukt het ´s nachts mischien beter. Als ik zelf een hele slechte nacht heb en teveel pieker en daardoor onrustig wordt, neem ik wat Rescue Remedy, wordt je rustig en ontspannen van en dan gaat het inslapen ook wat beter.

En ik vind de tip van Teigetje heel goed!
Ik sluit me aan bij de andere reacties. Probeer je niet te druk te maken over die nachten, ga uit bed en ga iets doen. Computeren, tv kijken, lezen (als dat lukt). En ga vooral niet overdag slapen, of hooguit een uurtje, omdat je anders het risico loopt dat je je dag- en nachtritme omdraait en dat is heel lastig weer terug te draaien.

Ik heb last van een winterdepressie en slaap dan ook beroerd. Een daglichtlamp helpt bij mij redelijk.

Sterkte.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Naar zeg om een depressie te hebben...Krijg je daarbij hulp van een psycholoog oid?

Mijn psycholoog heeft me goed geholpen met mijn slaapprobleem..(ik heb een burnout, kon niet inslapen en doorslapen) Nu slaap ik met slaapmedicatie goed..(eerst werd ik ook wakker na zo'n korte tijd..)

Wat voor slaapmedicatie heb je gekregen? Want er is een verschil tussen een in- en een doorslaper. Misschien is dat nog een optie?

Sterkte in ieder geval!
Hoi Jessie,

In het begin van mijn depressie sliep ik ook zo slecht. Ik zat aan de AD en oxazepam maar nee hoor, slapen ging niet goed. Daardoor raakte ik meer oververmoeid dus kwam ik in een nare vicieuze cirkel. Ik heb er niks aan kunnen doen en zoals gezegd word, je mag overdag maximaal 1,5 uur slapen.

Ik kon de hele dag niks zo moe was ik. Ik kan je gelukkig wel vertellen dat het overgaat. Ik ben nu 2 maanden verder, ik slaap zonder oxazepam en ik slaap echt goed! Je moet er even aan geloven maar het komt goed!

Succes ermee!
Ach Jessie.. wat naar voor je meis.

Ik heb geen ervaring, geen tips voor. Alleen een hart onder de riem! Hopelijk voel je je snel iets beter. x
Computer says nooooo
veel voorkomend probleem bij een depressie ed.

Ik weet niet hoelang je de medicijnen al slikt. Maar de eerste twee a drie weken als je AD slikt wordt alles erger voordat het gaat werken en jij ook een stuk rustiger wordt. Houdt dat in gedachten en probeer jezelf erdoorheen te slepen. Het wordt echt beter!!

Veel sterkte!!
Hallo Jessie,

Ik heb in eenzelfde situatie gezeten. Vóór het slapen gaan een warme douche nemen en / of een lekker eind wandelen zijn dingen die bij mij erg goed hebben gewerkt. Tijdens het wandelen had ik de tijd om mijn gedachten wat te ordenen.

's Nachts, als je niet meer kunt slapen: uit bed gaan, en inderdaad wat gaan doen. Maak het jezelf een beetje gezellig, hoe frustrerend en moeilijk het ook kan zijn. Ik zette een kaarsje / ontspannend wierrookje aan en ging wat computeren of een aflevering van mijn favoriete serie kijken op dvd.

Heel veel sterkte, je komt er doorheen!!
Als ik niet kan slapen ga ik forummen....

Maar ik heb het ergste gehad, qua slapeloosheid. Er zijn tijden geweest dat ik de hele nacht kinderboeken lag te lezen met de kat op het voeteneind.

En bier dronk.

Ik denk trouwens dat je topic beter op de psychepijler past. Of heb je een reden dat je hem liever hier zet?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Hoi allemaal, dank voor de reacties. Zitten een paar goede tips tussen. Denk inderdaad dat ik me te druk maak over het feit dat ik wakker lig. Als ik probeer om me daar wat minder druk over te maken door iets te gaan doen, wordt het idd misschien wat makkelijker.

@Teigetje; ik werk vanuit huis, kan mijn uren dus zelf indelen en een uurtje plat tussendoor lukt soms wel, als er geen kids in huis zijn tenminste.

@ Didi01 & Solomio; ik moet af en toe gewoon echt wel even slapen 's middags (doe dat hooguit 2x per week en dan max 45 a 60 min), ik loop nu de hele dag te trillen van vermoeidheid, kan echt niet functioneren zo. En heb 2 kleine meisjes rondlopen hier.

@juiaatje; ik ga inderdaad binnenkort met een psycholoog praten. Krijg nu Zolpidemtart om te slapen.

@ chocolover, wat heerlijk dat je nu zo goed slaapt. Slik je nu nog andere medicijnen dan slaapmiddel?

@ Summer; dank je wel, lief van je, jou kom ik ook overal tegen he :-)

@anouli; ik ben gisteren pas begonnen met slikken van zowel AD als slaapmiddel, slaap al wekenlang slecht (heb 20-9 soort van bijna dood ervaring gehad, sindsdien is het allemaal begonnen).

@moonlight, geen idee waar dit thuishoort. Psyche is wat mij betreft ook prima, wilde gewoon graag ei kwijt en had het idee dat gezondheid er ook wat mee te maken had.

Anyway, ik ga vannacht jullie tips toepassen, dus wie weet kom ik hier nog wel een aantal keer langs de komende 12 uur :-)
Zelfde slaapmedicatie als die ik slik! Had bij mij een dag of 3 nodig voordat ik er echt op doorsliep, hoop dat dat ook bij jou het geval is!

Goed dat je naar een psych gaat!

Klinkt allemaal wel heftig..

Sterkte met alles en ik hoop dat je vannacht lekker slaapt!
Hi Juiaatje. Echt waar? Is dat ook iets waar je aan kunt wennen, een medicatie? Nou dat geeft dan hoop voor morgen want dit keer was het ook weer klaar na 2 uur.
Wat mij hielp in tijden dat ik slecht sliep was eigenlijk heel eenvoudig (en stom voor anderen misschien).

Ik dacht altijd, ik lig en rust toch uit, dus gebruik minder energie dan dat ik tv-kijk, forum, lees, etc. Ik dwong mezelf aan leuke dingen te denken terwijl ik op de slaap lag te wachten. Of ging een fantasie uitwerken in gedachten.
De komende dagen wordt het door de medicijnen erger, daar is niks aan te doen.

Is er niemand in je omgeving die jou kan helpen met de kids en huishouden. Ouders, schoonouders, vrienden? Dat verlicht even de last en kan je even rustig ademhalen en op jezelf concentreren.

Wat je mee hebt gemaakt is niet niks en daar hoort verwerking bij.

Wat bij mij ook wel hielp is alles waar je mee zit in een schriftje opschrijven. Dit doe je een halfuurtje en schrijf je op wat er in je opkomt, meezit. Desnoods ga je schelden in het schriftje.

Als ik dat doe dan wordt het in mijn hoofd wat rustiger en kan ik beter slapen.
Geduld, een rot woord maar het is echt zo, ook ik, en we zijn met velen,ben depressief geweest, slecht slapen en de hele dag moe. Ik heb de volgende regel voor mezelf opgesteld; langer dan een uur wakker, uit bed, maakt niet uit hoe laat het is, gewoon eruit, en dan lezen ,computeren of t.v. kijken dat maakt niet uit, kopje thee, warme melk of een borrel, niet heel handig nu in jou situatie, en voor de rest geduld en heel veel sterkte, je zult het nodig hebben. Maar ook voor jou houdt deze depressie ooit op, ook al voelt dat nu niet zo, vooral met behulp van medicatie en een psycholoog.
Ik doe wat ik doe en vraag niet waarom
Blergh Jessie.

Niet kunnen slapen en depressie sucks.

Sterkte.
@ didio; ik heb dat rescue remedy besteld. Hoe vaak gebruik jij dat en hoe werkt dat bij jou?

Ik zie al weer zo heel erg op tegen deze komende nacht...
Beste Jessie,

OOk ik verkeer ik het zelfde schuitje als jij (zie tijdstip). Ik ben als bezig met slecht of niet slapen sinds 14 aug de dag na mijn vakantie. Ben maandag gestart met mijn 2de AD en het klopt dat de klachten eerst erger worden. Ik wordt al 2 weken rond 5 uur wakker en doe dan geen oog meer dicht, ga dan uit bed maar ben er onrustig. Ernaast gebruik ik Oxazepam ( en smokkels soms een beetje met Diazepam), maar ben nu ook wakker ondanks een flinke hoeveelheid.

Mijn tip waar ik rustig van wordt: de juiste mensen om mij heen die ongemerkt dingen van me overnemen: een wasje, alvast de bloemkool schoonmaken. En heb sinds gisteren van die rustgevende muziek op mijn pc die ik met een koptelefoon kan luisteren, maar ook met een timer kan instellen. En die luister ik nu en voel me al rustiger/slaperiger worden
Hi Yaval, dank je voor je reactie. Mag ik vragen of er bij jou ook iets was wat "opeens" een depressie getriggerd heeft? Je zegt zo duidelijk dat het per 14 aug is? En wat doet Oxazepam precies? Ben nog helemaal niet thuis in de wereld van de medicaties..
Heb intussen Xanax gekregen naast de Citalopram, voor als ik een angstaanval krijg, en wederom een sterker slaapmiddel. Maar nog steeds, de nachten blijven verschrikkelijk. Kan me bijna niet voorstellen dat dit ooit over gaat.
.
.
Goh jessie, wat vervelend, ik heb nu al zo'n week niet geslapen.

Ze weten niet waardoor het komt, ik pieker niet maar heb rare uit het niets komende gedachten/beelden die niet te stoppen zijn. Heb vandaag diazepam gekregen en hoop dat daarmee de circel doorbroken kan worden want ben ondertussen een zombie.

Hoe gaat het nu met jou?
Het is een beetje vallen en opstaan, ik slaap maar 2 uur op een slaapmiddel waar een normaal mens de hele nacht OUT van in. Vervolgens wakker liggen, angstaanvallen, xanax. Heel erg vermoeiend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven