Gezondheid alle pijlers

suikervrij eten

15-10-2009 11:27 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al heel lang loop ik met klachten waarvoor ik ook naar de huisarts ben geweest en een onderzoek heb gehad (voor de darmklachten dan) waar niks uitgekomen is. Verder heb ik ook veel last van schimmelinfecties en verder veel last van puistjes en vermoeidheid). Nou let ik al heel erg op m'n eten alleen snoepte ik nog teveel. Ik zit erover te denken om suiker helemaal te schrappen uit m'n voedingspatroon om te kijken of daardoor m'n klachten minder worden. Ik merk zowiezo al dat snoepen en m'n darmen slecht samengaan.

Wie heeft goeie ervaringen met een suikervrij dieet en kan me er meer over vertellen?
Geen ervaring, maar wel de tip om bij reformwinkels te gaan kijken. Ga je helemaal van de suiker af, of vind je bijvoorbeeld rietsuiker en honing nog wel goed? Alleen maar 'kunstsuiker' is namelijk niet zo goed. Je zult er dan genoegen mee moeten nemen om veel minder zoet te eten.

Verder is het heel moeilijk om de suiker totaal te bannen hoor. Kijk maar eens in je keukenkastje op de etiketjes: in een heleboel dingen waar je het niet van verwacht zit al suiker!

Heb je al aan een dietiste gedacht? Voor tips over alternatieven bijv.

Nou, heel veel succes en ik hoop dat je je snel beter gaat voelen!
Misschien kun je hier wat tips vinden.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Hoi ADLmamavanM,

ik heb het een tijd volgehouden en het is best moeilijk. Vooral in het begin, omdat je lichaam zich er tegen verzet. Mijn klachten werden erger, waardoor je denkt dat het niet zinvol is, maar na een paar weken voelde ik me energiek. Ik voelde me super! Mentaal en fysiek.

Ik at ook zuurdesembrood en nam geen alcohol. Gist = ook suiker. En ik at alleen zure fruitsoorten.

Maar na een tijdje nam ik op een feestje toch een stukje taart en een wijntje en dan is het hek van de dam.

Nu ik zwanger ben heb ik ook enorm veel behoefte aan zoet, dus neem ik ook zoet fruit. Maar van koek/chocola/snoep e.d. voel ik me meteen moe en krijg ik hoofdpijn.

Hoe dan ook, het vergt veel discipline.
Doen..meteen..

Suiker is gewoon vergif..je kan er zoveel klachten van en door krijgen.

Men zegt bijv: ik wil dat mijn kinderen het goed hebben, goede school, goede opleiding..etc..

Ondertussen worden die kinderen volgepompt met fout voedsel. Hoezo goed voor zorgen??

Voeding is belangrijk, en zeker goede voeding.

Je bent wat je eet.

Google eens bij Candidaschimmel
quote:joomlala schreef op 16 oktober 2009 @ 08:21:

Doen..meteen..

Suiker is gewoon vergif..je kan er zoveel klachten van en door krijgen.

Lekker ongenuanceerd bericht. Je kunt niet alle "suikers" op één hoop gooien. Suiker is bovendien geen vergif, je gaat er niet dood aan. Het punt is wel dat geraffineerde suikers in bijvoorbeeld snoepgoed geen enkele toegevoegde waarde hebben voor je gezondheid. Maar dit betekent niet dat de suiker die natuurlijk voorkomt in bijvoorbeeld fruit ook vergif is.
Eens met Antoinette.

Maar een tijdje suikervrij leven (althans, wél fruit eten, geen snoep en suiker) kán heel goed voor je zijn.

Ik heb het vroeger ook een tijd gedaan, omdat ik heel vaak erg moe was. En het hielp! En ik was gelijk ook van mijn verslaving af (want dat was het, wilde steeds meer). Zelfs nu, jaren na dato, ben ik nóg blij dat ik het gedaan heb, want mijn suikerbehoefte is drastisch verlaagd en ook nooit meer omhoog gegaan.
TO wil suikervrij eten ivm schimmelinfecties onder andere. Haar klachten zijn candida gerelateerd. Als je klachtenvrij wil worden is het verstandig om zoete fruitsoorten te laten staan, omdat de schimmel anders nog gevoed wordt.

Als je om andere redenen suikervrij eet (gezonder) maakt zoet fruit niet zoveel uit.
Hoi, ik heb er al 7 jaar ervaring mee, en het bevalt me prima. Ik eet geen "witte" (gerafineerde) suikers. Dus geen snoep, chocolade, koekjes, e.d. Ik eet wel pasta, rijst en brood, maar geen wit brood, of brood waar veel suikers in zitten (croissantjes, o.i.d.). Verder probeer ik zo veel mogelijk producten te vermijden waar suikers in zitten, maar dat is moeilijk, want suiker zit bijna overal in, ook in vruchtensap, pindakaas, (semi) kant-en-klare maaltijden (bijvoorbeeld buritos), chips, etc. Het is gewoon een kwestie van goed opletten, er zijn altijd merken waar geen suiker in zit (bijvoorbeeld Calvé). En als je een keer behoefte hebt aan iets zoets, kun je bij de natuurvoedingswinkels koekjes kopen die gezoet zijn met rijstestroop of met fructose (vruchtensuiker).

Al met al heb ik niet het gevoel dat ik iets mis. Het is echt goed te doen.
By the way, ik was ook begonnen met suikervrij eten wegens een candida infectie, en de eerste 6 maanden heb ik écht niets "zoets" gegeten, dus ook geen alcohol, geen pasta en aardappels. alleen maar volkoren rijst, zuurdezembrood en "zure" melkproducten. Dat heeft heel goed geholpen. Na een half jaar ben ik wat meer gaan eten, maar de gerafineerde suikers laat ik nog steeds staan.
Ervaring.. positief!

Hoewel ik in het verleden wel eens veel te extreem ben geweest met suikervrij. Ik vermeed eigenlijk alle koolhydraten, viel af als een tierelier en had nog meer diarree dan anders.

Later bleek dat ik een vitaminetekort had (iig volgens mijn orhomoleculaire arts. Internist boos want het was niet zo. De waarheid ligt vast in het midden... )

Goed blijven eten maar zonder suikers, kan je wel helpen. Blijf wel genoeg eten en lees er ook genoeg over, want soms zitten suikers in dingen waar je het niet van vermoedt.

Reformzaak is idd een goede tip.

Verder denken in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden. Koken met 'pure' ingrediënten, kruiden, etc. Niet met zakjes en pakjes want bijna overal zit suiker in.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Tama, hoe doe jij het bij sociale activiteiten?

Als je een verjaardag hebt, weet men dan dat ze voor jou geen taart hoeven te halen (of suikervrij) en ander drinken wellicht?

Dat vond ik soms zo moeilijk. Ik probeerde suikerarm te leven maar als je dan bij mensen bent en koek krijgt... uit sociale plicht nam ik dat dan.

Dat blijf ik moeilijk vinden.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
ik ben hier ook in geintreseerd, maar het lijkt me zo moeilijk, nooit meer een koekje, pepernoten (zo! lekker)

chocola zou ik wel kunnen laten staan....

ik ben snel moe, en heb suikerdips.

ik denk dat het heel goed zou zijn om van de suiker af te blijven...

maar het lijkt me ZO!! moeilijk
@ elize: je hoeft toch ook niet rigoureus te stoppen met alle suikers? (voor zover dat überhaupt mogelijk is). Waarom niet proberen te minderen en dan kijken hoe je je voelt? Misschien kun je zo een balans vinden tussen het minderen van de suikers en je moeheid en dips.

Ik leef overigens niet suikervrij, maar eet wel zo "puur" mogelijk (de maaltijden althans), nooit pakjes en zakjes etc. Daarnaast eet ik wel pepernoten en chocola, maar alles met mate. Gewoon een klein stukje chocola of een paar pepernoten.
Het is ook een soort verslaving he, die zoetigheid.

Als je een instabiele bloedsuikerspiegel hebt, heb je soms een enorm verlangen naar iets zoets.

Als het eenmaal gestabiliseerd is en je bent afgekickt, wordt dat minder.

Overigens, in mijn geval is het niet zo dat ik nu nog suikervrij eet. Ik eet alleen veel minder suiker en ben me bewust van waar wel en niet suiker in zit. Ik voel een beetje aan wanneer ik het wel of niet kan hebben.

Vorige week nog een discussie daarover gehad (ook wel een vermoeiende discussie by the way). We waren ergens en ik bestelde vlaai en een kop thee. Er waren ook die chocolademelk met slagroom bestelden, met of zonder vlaai.

Later zei ik dat ik dat dus niet beiden zou nemen, op hetzelfde moment. Vriendin 1 vond dat idd ook teveel, vriendin 2 vond het gezeur, want je wordt er heus niet meteen dik van (eh... ik dus wel, ben 15 kilo zwaarder geweest dan ik nu ben in het verleden) en vriendin 3 vond het gewoon een rare combinatie, al dat zoet bij elkaar. Maargoed, dat was een zijspoor, het gaat immers niet om gewicht. (Maar ik weet dat ik me ook echt beroerd voel na zoveel suiker en vet)

Elize, wil je het niet gewoon eens proberen? Je kunt heus wel 1 pepernoot nemen als je het moeilijk hebt, maar geen handenvol.

Koek is er genoeg zonder suiker (reformzaak en supermarkt)
Crosspost
Ik heb een jaar suikervrij gegeten. En ook geen gist, alcohol, koemelk. Ik vind 't een aanrader qua gezondheid, hoewel de eerste drie weken de klachten alleen maar verergerden en ik niet anders kon dan voor pampus op de bank liggen.

Na een jaar voelde ik me echt een stuk beter, was twaalf kilo aangekomen (geen paniek, ik had dat ook nodig, van anderen hoor ik juist dat ze ervan afgevallen zijn).

Alleen in sociaal opzicht was 't (erg) moeilijk. Uit eten ging niet, en het café in ook niet. Of alleen op water, maar dan vind ik het hele cafébezoek niks aan.

Ik ben het wel een met een vorige postster: suiker is gif. Misschien val je er niet direct dood van neer, 't is meer een soort sluipmoordenaar.
quote:Moonlight82 schreef op 16 oktober 2009 @ 17:04:

Het is ook een soort verslaving he, die zoetigheid.

Als je een instabiele bloedsuikerspiegel hebt, heb je soms een enorm verlangen naar iets zoets.

Als het eenmaal gestabiliseerd is en je bent afgekickt, wordt dat minder.

Overigens, in mijn geval is het niet zo dat ik nu nog suikervrij eet. Ik eet alleen veel minder suiker en ben me bewust van waar wel en niet suiker in zit. Ik voel een beetje aan wanneer ik het wel of niet kan hebben.

Vorige week nog een discussie daarover gehad (ook wel een vermoeiende discussie by the way). We waren ergens en ik bestelde vlaai en een kop thee. Er waren ook die chocolademelk met slagroom bestelden, met of zonder vlaai.

Later zei ik dat ik dat dus niet beiden zou nemen, op hetzelfde moment. Vriendin 1 vond dat idd ook teveel, vriendin 2 vond het gezeur, want je wordt er heus niet meteen dik van (eh... ik dus wel, ben 15 kilo zwaarder geweest dan ik nu ben in het verleden) en vriendin 3 vond het gewoon een rare combinatie, al dat zoet bij elkaar. Maargoed, dat was een zijspoor, het gaat immers niet om gewicht. (Maar ik weet dat ik me ook echt beroerd voel na zoveel suiker en vet)

Elize, wil je het niet gewoon eens proberen? Je kunt heus wel 1 pepernoot nemen als je het moeilijk hebt, maar geen handenvol.

Koek is er genoeg zonder suiker (reformzaak en supermarkt)

1 pepernoot eten, en daarna stoppen???????

dat is onmogelijk!
Het zal wel een grapje zijn... maar met zo'n instelling heeft het niet zoveel zin om het uberhaubt te proberen.
Fijn om te lezen dat sommigen van jullie ook goeie ervaringen hebben met een suikervrij dieet. Ik wil zelf in ieder geval beginnen met snoep en koek te mijden en dan kijken wat dat doet. Verder eet ik te veel banaan en zoete appels, dat kan ook absoluut minder (of helemaal niet meer). Ik ga me de komende tijd iig verdiepen in wat ik allemaal zou moeten wijzigen in mijn voedingspatroon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven