naar de HAP?

16-10-2009 18:10 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn zoontje van bijna 11 maanden is sinds gisteren erg verkouden. Op zich niets mis mee, zakdoekjes, genoeg drinken neusspray en prima.

Sinds zijn middagslaapje ( nu van 16.00 tot +/- 17.15) is hij echter heel erg benauwd. Haalt snel en kort adem en zijn hartslag is erg hoog daardoor volgens mij.

Ik ben niet zo dokterig, maar voor wat mijn kind betreft neem ik altijd liever het zekere voor het onzekere.

Ik heb mijn eigen huisarts al geprobeerd, maar ja, die is er natuurlijk niet meer om kwart over 5.

Iemand tips??
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Kun je niet gewoon bellen met de HAP dan? Gewoon voor advies?
overleggen met huisartsenpost. Zeker met (kleine) kinderen beter 10 keer te veel overleggen dan 1 keer te weinig. Of langsgaan bij een eerste hulp van een ziekenhuis wat dichtbij zit.
Misschien gewoon even HAP bellen. Kijken wat ze daar zeggen. Misschien geven ze wel wat tips ofzo of kun je even langskomen.
Voor je belt (wat ik je sowieso aanraadt), even zijn temperatuur meten. Echt benauwd zijn, is een hele "geldige" reden om te bellen hoor.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik zeg hap.

Ik denk, dat als je dit verhaal vertelt, dat je ook zeker mag komen!

en inderdaad, even temperaturen!
hij had om kwart over 5 een temperatuur van 38,3. wel lichte koorts dus.

Arwen, de HAP en EHBO zitten hier bij elkaar. Als je daar komt moet je sowieso eerst naar de HAP tenzij je echt 1e hulp behoeft.

Ok, dan zal ik zo gelijk even bellen... beter het zekere voor het onzekere...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
De douche op alleen heet water laten stromen en de badkamer loopt vol stoom, til hem op en blijf +- 10-15 minuten staan brengt je kleine tot rust met ademen.

Zeker met HAP bellen.

Sterkte!
quote:Syltjuh schreef op 16 oktober 2009 @ 18:27:

De douche op alleen heet water laten stromen en de badkamer loopt vol stoom, til hem op en blijf +- 10-15 minuten staan brengt je kleine tot rust met ademen.

Zeker met HAP bellen.

Sterkte!

Ja dat bovenste gaat bij mij niet... ik heb het laatst eens geprobeerd, maar ik heb een of andere hypermoderne stoomcabine.. als ik de douche dus op heet water zet "zuigt'" hij als het ware het stoom op..

Ik kan de cabine wel op stomen zetten, maar dat is te heet voor de kleine man. Dan heb je namelijk echt een sauna effect...
dat stomen is achterhaald werd mij verteld door de kinderarts. Hier ook een HAP naast een eerste hulp. Paar maanden geleden werd ons kind acuut benauwd nadat ze overdag wat verkouden was geweest, begon ze savonds zwaar te ademen en vertrouwden we het niet. Man is met haar naar eerste hulp gereden en kon meteen door naar de kinderafdeling. Kinderen en ademhaling die moeilijk gaat is absoluut een reden om een dokter te zien.
oh ja, toen had ze trouwens geen koorts, moest wel 3 nachten in het ziekenhuis blijven voor een ernstige pseudokroep aanval, maar zonder koorts, dus dat zegt niet altijd alles. Sterkte!
pseudokroepaanvallen gaan ook vooral gepaard met blaffende hoest en gierende uithalen.

Kind kan kortademig zijn vanwege de verkoudheid, maar bij twijfel gewoon naar de HAP hoor
Benauwdheid is ALTIJD reden om een arts te bezoeken, zeker met een kind zo jong. Absoluut bellen dus.

Ik heb zelf jaren op verschillende HAP`s gewerkt (verschillende locaties) dus ik kan je garanderen dat benauwdheid echt reden is voor een bezoek.

Hoge hartslag is normaal, dat komt door de verhoging/griep.
Indicaties dat een kind echt benauwd is (er wordt in de medische wereld liever gsproken van kortademigheid) zijn:

Neusvleugelen, de neusvleug gaan tijdens het ademen op en neer. Spieren in de nek spannen erg aan tijdens ademen,

borstkastje trekt overmatig in en uit tijdens ademen, en natuurlijk piepen en gieren. (En geen normale zinnen kunnen spreken, maar dat is hier natuurlijk niet van toepassing)

Hieraan kun je zien dat iemand echt kortademig is en dat het niet komt door bv een gewone verstopte neus.
quote:biol schreef op 16 oktober 2009 @ 18:30:

[...]

Ja dat bovenste gaat bij mij niet... ik heb het laatst eens geprobeerd, maar ik heb een of andere hypermoderne stoomcabine.. als ik de douche dus op heet water zet "zuigt'" hij als het ware het stoom op..

Ik kan de cabine wel op stomen zetten, maar dat is te heet voor de kleine man. Dan heb je namelijk echt een sauna effect...

En de deur open zetten en er voor gaan zitten?

Naar hoor, een ziek kindje is niet leuk!! Sterkte ermee!
Bellen en langsgaan. (heb je misschien inmiddels al gedaan). Bij ons mag je met kindjes altijd langskomen. Met zoon ben ik er regelmatig geweest (gelukkig 99% van de gevallen was er echt iets met hem). Wellicht is er niets met hje kindje aan de hand, maar beter voor niets even laten checken
Hopelijk is alles goed afgelopen...
Ik ben ook benieuwd hoe het gaat...
Ja, ik ben ook wel benieuwd.
hier even een snelle update:

Ik heb gisteren de HAP gebeld. Advies was om hem met een zetpilletje naar bed te doen en dan even te kijken hoe zijn ademhaling zou zijn.

Omdat hij nogal bewegelijk is werkt dat namelijk ook niet echt mee.

Toch vertrouwde ik het niet helemaal en zag toevallig dat bij de buurman( die overigens in het ziekenhuis werkt) een van de plaatselijke huisartsen op bezoek. Ik ben toen toch maar even zijn mening gaan vragen, en hij is even naar mijn kleine man komen kijken.

Volgens die huisarts was het goed dat ik hem even gehaald had, mijn zoontje was idd wat kortademig, maar niet heel erg. In zijn slaap werd hij ook wel veel rustiger. We hebben vannacht wel een paar keer extra bij hem gekeken, maar nu gaat het wel weer.

De huisarts zei wel dat op het moment dat wij vannacht dachten dat het erger werd we gelijk naar het ziekenhuis mochten komen ( hij had dienst vanaf 23.00 op de HAP :-) )

Al met al viel het dus mee, maar de huisarts zei dat ik bij twijfel altijd mag/moet bellen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven