1e communie

17-10-2009 23:53 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd naar wat meningen, ook om mijn eigen gevoel hierin meer duidelijk te krijgen:

Ik ben van oorsprong katholiek, maar ik heb er nooit actief iets aan gedaan. Ik geloof wel 'iets', maar weet niet goed wat dan precies. Als ik het erg moeilijk heb, wend ik me wel tot 'God', heb dan toch het gevoel dat het misschien wel helpt..

Afgelopen week kreeg zoon (4,5) een brief mee van school over een informatie avond over de 1e communie. Ouders die hun kind de 1e communie willen laten doen, of ouders die hier over nadenken maar het nog niet zeker weten, worden uitgenodigd om te luisteren naar wat het inhoudt.

Ik was voornemens om hier naar toe te gaan en me eens te laten informeren. Ondanks dat ikzelf dus niet erg gelovig ben en er samen met zoon (ik ben gescheiden en zoon woont bij mij) ook nooit iets aan doe, ben ik toch wel nieuwsgierig wat dit inhoudt.

Als kind heb ik zelf wel de 1e communie gedaan. Ik herinner me nog dat ik dit beleefd heb als iets leuks. Ik had nieuwe kleren, het was een groot feest en de voorbereidingen waren leuk.

Ik sta er nu wat afwachtend tegenover: ergens heb ik zoiets van: Ik wil wel eens horen hoe dit in zijn werk gaat, wat er bij komt kijken, wat het in praktijk betekent en hoe zoiets eruit gaat zien.

Ik ben van mening dat zoon de mogelijkheid dient te krijgen om zelf te bepalen wat hij hiermee wil, wat hij wil gaan geloven, of dat hij misschien wel niets wil geloven. Maar dat ik hem die keus zelf moet laten maken. Ik begrijp dat hij nu nog erg klein is, maar ik vind wel dat hij deze mogelijkheid hoort te krijgen.

Niet omdat ik er niets aan doe, dat ik hem dit daarom zou onthouden.

Mijn ex is hier falikant tegen. Die is zelf allesbehalve gelovig en gaf aan zich met hand en tand te verzetten wanneer ik zoon de 1e communie zou laten doen. Hij ziet het als dat ik een 'mietje' van zoon maak, op deze manier.

Hoe staan jullie hier tegenover? Is het raar om zoon evt. de 1e communie te laten doen, wanneer ikzelf niet gelovig ben? Ik ben best bereid om er met hem (zoon) te praten. Ik vind het bijv. best goed dat hij leert wat kerstmis is, en pasen, wat we dan vieren. Of je het dan vervolgens ook zelf zo gelooft, dat is een tweede, maar ik vind het niet verkeerd als je er iets van weet.

Ik ben benieuwd naar andere meningen.
Ik vind het een hele goeie instelling dat je je zoon zelf zijn pad wilt laten kiezen.

Ik denk dat hij daar nu nog te klein voor is. Mocht hij op een bepaald moment op een punt komt dat hij toch actief een geloof wil volgen is het nooit te laat.

Maar als je hem zelf wilt laten kiezen zou ik ook niet voor communie kiezen omdat je dan al een geloof voor hem uit kiest. Misschien wil hij wel boedhist of moslim worden.

En alleen omdat het een leuk feestje is lijkt me ook geen reden. En dat de vader tegen is lijkt me ook een belangrijk punt.

Maar ik ben bevooroordeeld want ik geloof niet. Mijn dochters wil ik wel wat bijbrengen over het geloof omdat er veel mensen zijn op de wereld die iets geloven. Maar op een katholieke school krijgen ze dat onderwijs ook wel als ze geen communie doen.

Je laten voorlichten kan nooit kwaad.
Dank Pebbles voor je reactie. Dat is waar wat je zegt: door hem nu evt de communciat le laten doen, stuur ik hem ergens al een richting op.

Het feit dat vader tegen is zou een meewegende factor zijn, wanneer hij hier goede argumenten voor heeft. Wanneer hij echter alleen komt met: 'Ik geloof zelf niet en dús wil ik niet dat hij de 1e communie doet' en 'op deze manier maak je een mietje van hem' , dan zijn dit dingen waar ik niets mee kan. Dit raakt kant noch wal.

En ja, hij zit op een katholieke school dus in dat opzicht krijgt hij ook onderwijs in meerdere geloofsovertuigingen.

Dank!
helemaal eens met pebbles
yayaatje, is je zoon gedoopt?
Is hij niet veel te jong daarvoor? Ik kan me herinneren dat ik 7 of 8 was. Ik zat in elk geval in groep 4.

De 1e communie is inderdaad iets dat je je kind meegeeft voordat het bewust kan kiezen. Vind ik alleen maar goed, maar ben niet objectief misschien.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Als jij niet gelovig bent, en de vader van je zoon ook niet, begrijp ik niet waarom je hem eerste communie wilt laten doen. Het betekent niet dat je hem een keuze afneemt als je hem geen eerste communie laat doen. Hij kan later alsnog kiezen of hij zich wil verdiepen in het christendom.

Maar eerste communie doen zonder dat hij jou ooit over God en Jezus heeft horen praten, vind ik heel vreemd.
quote:Carrera schreef op 18 oktober 2009 @ 01:16:

De 1e communie is inderdaad iets dat je je kind meegeeft voordat het bewust kan kiezen. Vind ik alleen maar goed, maar ben niet objectief misschien.Dat ben ik niet met je eens, ik heb zelf gekozen de communie te doen en ben daarna drie jaar misdienaar geweest omdat ik dat zelf wilde (mijn moeder had het liever niet, vader maakte het niet uit, ik ging soms met oma naar de kerk en geloofde zélf ook al deden mijn ouders dat niet), mijn broers hebben zelf gekozen de communie niet te doen.
Ik moest het doen van mijn moeder, ook mijn vormsel.

Verschrikkelijk!!!!

Zeker omdat ik op een openbare school zat en ik niemand kende in die cathechese groep die maanden voor de communie al begint. Bij een katholieke school is het wat anders, dan doet je omgeving het ook. Maar dan nog ben ik tegen, tenzij je kind zelf wil..... Ik vind het, als het eens naar boven komt zoals nu, best vervelend dat ik dat heb moeten doen.

Hij is nu nog te jong, laat hem tegen die tijd zelf kiezen. Als zijn hele klas het doet, zal hij zich ook weer buitengesloten voelen als hij niet mee mag doen bv.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik moest het vroeger ook doen (katholiek opgevoed en 'n katholieke school). Als ik vrije keus had gekregen weet ik eerlijk gezegd niet of ik op 8-jarige leeftijd al de ballen had om als 1 van de weinigen niet mee te doen (denk dat er 1 of 2 van onze klas niet mee deden omdat ze niet mochten van hun ouders) Het kadootjes vooruitzicht was op zich wel aantrekkelijk op die leeftijd, maar ik weet nog wel dat ik de pater die de lessen kwam geven tot wanhoop dreef met mijn vragen die hij uiteraard niet kon beantwoorden aangezien hij geen bewijzen heeft van wat ie predikt.

Anno nu zou ik 'n kind sowieso niet op 'n geloofsgeorienteerde school doen, maar als ie daar toch op zit en er worden geloofsdingen georganiseerd zoals communie zou ik hem/haar zelf laten kiezen mee te doen. Als je iemand bewust weg houdt dan gaan ze later misschien juist fanatiek voor 'n geloof en dat zou ik zeker willen voorkomen.

Ik ben officieel katholiek en vanaf eind basisschool niet meer praktiserend en als ik mijzelf moet omschrijven dan voel ik mij 'n agnost.
sowieso moet je kind gedoopt zijn voor het communie kan doen. Ik neem aan dat hij dat niet is als de vader zo tegen het geloof is? Mijn kind communie laten doen terwijl ik niet geloof zou ik niet zo snel doen. We hebben onze kinderen ook niet laten dopen omdat we de belofte een katholieke opvoeding te geven niet waar maken, dus dan zou het raar zijn ze wel hun communie te laten doen. Als ze de enige uit de klas zouden zijn die niet meedoen zou ik er overigens nog een keer goed over nadenken maar eigenlijk vind ik dat geen goede reden.
Waarom sta je er afwachtend tegenover terwijl jullie (ouders) beiden niet geloven? Ben je bang dat je zoon hierdoor iets mist dat niet meer te herstellen is? Hij kan voor zover ik weet altijd nog naar een kerk stappen en het inhalen als hij dat zelf wil. Dat de rest van zijn klas wel meedoet en hij een feestje mist vind ik eerlijk gezegd geen goede reden. Zeker niet als je wilt dat hij zelf zijn geloof kiest. Ga dan (over een paar jaar) met hem meerdere geloven langs en laat het hem echt zelf kiezen.
Dat zeg ik....
Je hebt je zoon laten dopen, dus in zoverre heb je al voor je zoon gekozen.

Je kunt na volgend jaar ook zelf aan je zoon vragen wat hij wilt, uitleggen dat het niet alleen om het feest gaat (feest hebben jullie toch wel (of zoiets ).

En stel, hij zou de communie willen doen, dan is er nog niks aan de hand. Dan kan hij laten nog altijd zeggen dat hij er geen zin in heeft (in het geloof) en er niks aan doen, of zichzelf zelfs laten uitschrijven.

Mocht hij er spijt van hebben.
Ja, dat vind ik echt.
Door je zoon te laten dopen heb je al een bepaalde richting voor hem gekozen. Je zou het door hem de communie te laten doen alleen nog maar erger maken in die zin. Als je werkelijk vindt dat je zoon zelf die keuze moet maken dan zou je nu de schade kunnen beperken en hem tzt zelf die beslissing laten nemen.
quote:Carrera schreef op 18 oktober 2009 @ 01:16:

Is hij niet veel te jong daarvoor? Ik kan me herinneren dat ik 7 of 8 was. Ik zat in elk geval in groep 4.

De 1e communie is inderdaad iets dat je je kind meegeeft voordat het bewust kan kiezen. Vind ik alleen maar goed, maar ben niet objectief misschien.Idd, groep 4, ook hierzo. Ik sta echt verbaasd te kijken dat je hier met 4 jaar al een info-avond over krijgt.
Je hoeft hem trouwens niet de communie nu te laten doen, hij kan dit altijd nog zelf doen als hij ouder is en er bewust voor kiest. Het is geen nu of nooit ding, zeg maar.
Ik heb er niets van gekregen om gedoopt en gecommunied te zijn omdat het gedaan wordt als je er zelf nog geen mening over hebt gevormd en er dus ook zeker nog geen belang aan hecht. Het is maar 'n traditie waar iedereen in die tijd aan mee deed en het heeft me nooit belemmerd om mijn eigen weg te kiezen en de kerk de rug toe te keren.
Ik zou zelf mijn kinderen graag 1e communie laten doen. Gaat denk ik niet gebeuren omdat mijn man (niet katholiek) dat liever niet wil. Mijn kinderen zijn wel gedoopt

De reden waarom ik dat graag zou willen is omdat ik zelf katholiek ben en het fijn zou vinden om mijn kinderen in die traditie op te laten groeien.

Ik zou nooit voor 1e communie of iets anders kiezen als ik zelf niet gelovig zou zijn.

Het verschilt wel per parochie maar in de parochie waar ik nu naar de kerk ga is het ook niet een beslissing die je als ouder zomaar neemt omdat er ook wel wat inzet van de ouders wordt gevraagd (gesprek met de pastoor, cursus van vier avonden voor de ouders, helpen met kerk versieren voor de communie, een aantal min of meer verplichte kerkelijke activiteiten en zeer sterk aangeraden bijwonen van de mis, het kind minstens een jaar lang elke week naar de kerk brengen voor godsdienstles/voorbereidingen en in de periode vlak voor de communie nog een aantal voorbereidingsactiviteiten/bijeenkomsten)

Kortom je moet als ouder er wel echt achterstaan en bereid zijn er in te investeren want het kost wel redelijk wat tijd. Omdat ik zelf gelovig ben en actief bij de kerk betrokken ben zou ik dat er zeker voor over hebben maar ik kan me niet voorstellen dat als je zelf nooit in de kerk komt en weinig met het geloof hebt dat je dan ook zin er zou hebben om in elk geval 1 jaar lang intensief bij de kerk betrokken te zijn.

Meestal doen ze pas 1e communie in groep 4 of zo dus je hoeft ook nu nog niet te beslissen. Je geeft zelf aan dat je niet gelovig en niet kerkelijk bent. Welke waarde heeft de 1e communie dan voor jou? Is het puur traditie of is het vanwege andere redenen? Waarom zou je graag willen dat je zoon 1e communie doet?

Als je zoon gedoopt is zou ik hem wel zelf de vrijheid geven om te kiezen of hij 1e communie wil doen. Dan heb je immers al gekozen deels om hem binnen de katholieke kerk groot te brengen.
quote:Toby_or_not_Toby schreef op 18 oktober 2009 @ 01:43:

[...]

Dat ben ik niet met je eens, ik heb zelf gekozen de communie te doen en ben daarna drie jaar misdienaar geweest omdat ik dat zelf wilde (mijn moeder had het liever niet, vader maakte het niet uit, ik ging soms met oma naar de kerk en geloofde zélf ook al deden mijn ouders dat niet), mijn broers hebben zelf gekozen de communie niet te doen.Sorry, dat is misschien wel een keuze, maar toch echt geen bewuste op je 7e of 8e. In die zin bedoel ik dus dat je het als ouder meer kunt 'sturen' dan wanneer het kind 12 jaar of zelfs nog ouder is.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven