
Spreekbeurt frustratie !!
dinsdag 20 oktober 2009 om 12:49
Ohhh, ik ben even zó kwaad op mijn dochter! Ik heb net echt een fikse uitbarsting gehad.
Die stomme spreekbeurten ook altijd. Ik moet haar cónstant achter haar vodden aanzitten dat ze er aan moet beginnen, dat ze nog maar 3 weken de tijd heeft, dat ze alles nog moet doen. Ze is zo lui en laks hierin, ik word er doodmoe van.
Nu net weer. Dat slome gedoe, het schiet niet op. Voor de duizendste keer gezegd dat ze er aan moet beginnen. Ik heb haar voorgaande spreekbeurten altijd vrijwel helemaal zelf gemaakt, ze zit nu in groep 7, ik ben daar klaar mee! Ze moet het zelf een keer leren, een keer initiatief tonen, dat mag nu wel, met bijna (over twee weken) 11 jaar.
Dus hè hè, madam gaat beginnen. Ze heeft haar tekst voor de helft af en ik ga dat nakijken. Ze zit naast me, met een ongeïnteresseerde houding. Ik lees de tekst hardop, op voorlees toon, hoe ze het moet doen in de klas, en om te kijken of de zinnen lekker lopen. Daar is niets geks aan, toch?
Maar zij gaat heel hard zuchten en zegt op een hele nare, arrogante toon: 'Pfff.. mam, hou alsjeblieft op met dat voorlezen ok. Ik wéét het al.'
Nou, echt. Er sprong even iets in me, ik ben echt kwaad geworden. Hoezo, je weet het al?! Je weet nog niets want je bent er net aan begonnen! En ik lees dit zo VOOR JOU!! Ik zit je dus wéér te helpen, en voordat je het weet flans ik weer die hele spreekbeurt zelf in elkaar, inclusief alle plaatjes zoeken en bijpassende voorwerpen.
Grrr, ik ben dat lakse, ongeïnteresseerde gedoe even zo zat..
Hoe gaat dit er bij jullie aan toe? Please zeg me dat ik niet de enige ben met dit soort frustraties!
Die stomme spreekbeurten ook altijd. Ik moet haar cónstant achter haar vodden aanzitten dat ze er aan moet beginnen, dat ze nog maar 3 weken de tijd heeft, dat ze alles nog moet doen. Ze is zo lui en laks hierin, ik word er doodmoe van.
Nu net weer. Dat slome gedoe, het schiet niet op. Voor de duizendste keer gezegd dat ze er aan moet beginnen. Ik heb haar voorgaande spreekbeurten altijd vrijwel helemaal zelf gemaakt, ze zit nu in groep 7, ik ben daar klaar mee! Ze moet het zelf een keer leren, een keer initiatief tonen, dat mag nu wel, met bijna (over twee weken) 11 jaar.
Dus hè hè, madam gaat beginnen. Ze heeft haar tekst voor de helft af en ik ga dat nakijken. Ze zit naast me, met een ongeïnteresseerde houding. Ik lees de tekst hardop, op voorlees toon, hoe ze het moet doen in de klas, en om te kijken of de zinnen lekker lopen. Daar is niets geks aan, toch?
Maar zij gaat heel hard zuchten en zegt op een hele nare, arrogante toon: 'Pfff.. mam, hou alsjeblieft op met dat voorlezen ok. Ik wéét het al.'
Nou, echt. Er sprong even iets in me, ik ben echt kwaad geworden. Hoezo, je weet het al?! Je weet nog niets want je bent er net aan begonnen! En ik lees dit zo VOOR JOU!! Ik zit je dus wéér te helpen, en voordat je het weet flans ik weer die hele spreekbeurt zelf in elkaar, inclusief alle plaatjes zoeken en bijpassende voorwerpen.
Grrr, ik ben dat lakse, ongeïnteresseerde gedoe even zo zat..
Hoe gaat dit er bij jullie aan toe? Please zeg me dat ik niet de enige ben met dit soort frustraties!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:40
Ze is bijna elf, spreek met haar af wat ze zelf wil. Leg haar uit dat het haar spreekbeurt is, dat ze het zelf moet kunnen. Dat jij er nu veel energie in stopt, maar dat het eigenlijk jouw werk niet is. Vertel haar dat je haar graag wilt helpen, maar dat het initatief bij haar vandaan moet komen.
Je kunt bijvoorbeeld, wanneer zij haar hele spreekbeurt heeft voorbereid, er een keer naar luisteren, zorg dat ze alles kan doen zoals het voor de klas gaat, en haar dan een paar tips geven. Houd het vooral positief. Zij kan daarna bepalen wat ze met de tips doet.
Het klinkt misschien heel volwassen, maar ik ben juf en weet waar ik over praat. Kinderen van die leeftijd willen graag de verantwoordelijkheid nemen en nemen steeds minder van hun ouders aan.
Oh ja, geef van tevoren bij de leerkracht aan dat ze het echt zelf moest doen, dan weet de leerkracht ook wel hoe hij/zij het commentaar moet brengen. Ouders hebben mij ook wel eens ingeschakeld en wanneer ik dan dezelfde boodschap overbreng, maar op een andere manier, komt het soms beter binnen.
Succes!
Je kunt bijvoorbeeld, wanneer zij haar hele spreekbeurt heeft voorbereid, er een keer naar luisteren, zorg dat ze alles kan doen zoals het voor de klas gaat, en haar dan een paar tips geven. Houd het vooral positief. Zij kan daarna bepalen wat ze met de tips doet.
Het klinkt misschien heel volwassen, maar ik ben juf en weet waar ik over praat. Kinderen van die leeftijd willen graag de verantwoordelijkheid nemen en nemen steeds minder van hun ouders aan.
Oh ja, geef van tevoren bij de leerkracht aan dat ze het echt zelf moest doen, dan weet de leerkracht ook wel hoe hij/zij het commentaar moet brengen. Ouders hebben mij ook wel eens ingeschakeld en wanneer ik dan dezelfde boodschap overbreng, maar op een andere manier, komt het soms beter binnen.
Succes!

dinsdag 20 oktober 2009 om 13:43
quote:Rary schreef op 20 oktober 2009 @ 13:35:
volgens mij heeft je dochter juist een talentje in presenteren als ze ook voorleeskampioen is geweest. dus heeft ze al helemaal geen hulp nodig van jou.
ik was vroeger ook voorleeskampioen en heel goed in presenteren. maar ook ik was laks, waarschijnlijk omdat ik er zo goed in was.
ik stond gewoon, ook al in groep 7, een uur eerder op om de spreekbeurt uit mijn hoofd te leren.... haalde altijd 8en en 9s ervoor.
Kijk, het punt van presenteren en voorlezen daar gaat het me ook niet om. Echt niet. Dat komt goed.
Het gaat me om de voorbereidingen treffen, informatie opzoeken, hoofdstukken maken, leuke plaatjes vinden, spullen zoeken om erbij te laten zien. Gewoon, dat ze er zin in heeft, dat ze geïnteresseerd is, dat ze initiatief toont. En vooral, dat ik niet duizend keer moet zeggen dat ze moet beginnen. Want dát is me toch een partij vermoeiend.
Maar goed. Zoals ik al zei, ik ga het nu anders aanpakken. Straks even met haar praten en haar wat aanwijzingen geven (nogmaals) en dan laat ik het los.
volgens mij heeft je dochter juist een talentje in presenteren als ze ook voorleeskampioen is geweest. dus heeft ze al helemaal geen hulp nodig van jou.
ik was vroeger ook voorleeskampioen en heel goed in presenteren. maar ook ik was laks, waarschijnlijk omdat ik er zo goed in was.
ik stond gewoon, ook al in groep 7, een uur eerder op om de spreekbeurt uit mijn hoofd te leren.... haalde altijd 8en en 9s ervoor.
Kijk, het punt van presenteren en voorlezen daar gaat het me ook niet om. Echt niet. Dat komt goed.
Het gaat me om de voorbereidingen treffen, informatie opzoeken, hoofdstukken maken, leuke plaatjes vinden, spullen zoeken om erbij te laten zien. Gewoon, dat ze er zin in heeft, dat ze geïnteresseerd is, dat ze initiatief toont. En vooral, dat ik niet duizend keer moet zeggen dat ze moet beginnen. Want dát is me toch een partij vermoeiend.
Maar goed. Zoals ik al zei, ik ga het nu anders aanpakken. Straks even met haar praten en haar wat aanwijzingen geven (nogmaals) en dan laat ik het los.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:47
quote:Gavia schreef op 20 oktober 2009 @ 13:38:
Hoe deed ze dat trouwens met de voorleeswedstrijd. Ging ze het toen wel uit zichzelf voorbereiden?Ja, maar dat was natuurlijk anders. Veel minder werk. Twee keer oefenen en klaar.
Hoe deed ze dat trouwens met de voorleeswedstrijd. Ging ze het toen wel uit zichzelf voorbereiden?Ja, maar dat was natuurlijk anders. Veel minder werk. Twee keer oefenen en klaar.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:48
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:50
quote:La Vie en Rose schreef op 20 oktober 2009 @ 13:43:
En vooral, dat ik niet duizend keer moet zeggen dat ze moet beginnen. Want dát is me toch een partij vermoeiend.Hoe lang van tevoren denk je dat ze ermee zou beginnen als je het loslaat? Ik zou het ook niet zo gewaardeerd hebben als m'n ouders hier drie weken van tevoren mee begonnen waren. (Maar goed, die moest ik dan ook smeken om me te overhoren en dan gebeurde het nog vaak niet, da's dan weer het andere uiterste.)
En vooral, dat ik niet duizend keer moet zeggen dat ze moet beginnen. Want dát is me toch een partij vermoeiend.Hoe lang van tevoren denk je dat ze ermee zou beginnen als je het loslaat? Ik zou het ook niet zo gewaardeerd hebben als m'n ouders hier drie weken van tevoren mee begonnen waren. (Maar goed, die moest ik dan ook smeken om me te overhoren en dan gebeurde het nog vaak niet, da's dan weer het andere uiterste.)
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:50
Maar waarom ga je haar nogmaals aanwijzingen geven?
Als je trouwens wilt dat ze nu gaat voorbereiden kun je haar nu ook naar de bieb sturen o.i.d.
En misschien vind ze spreekbeurten houden gewoon stom en heeft ze er dus helemaal geen zin in. Ze zal zin moeten maken om het uiteindelijk te doen, maar je kan haar niet verplichten het leuk te vinden lijkt mij.
Overigens snap ik je frustratie ook wel hoor. Je doet veel voor haar en dan zo'n reactie.
Ik moest een keer evalueren met mijn leerlingen (voor sociaal-emotionele ontwikkeling) en daar stond in de handleiding: de kinderen waar je het hardst voor loopt waarderen dat het minst en dat kwam er toen ook precies uit.
Ik weet niet waarom dat zo is.
Als je trouwens wilt dat ze nu gaat voorbereiden kun je haar nu ook naar de bieb sturen o.i.d.
En misschien vind ze spreekbeurten houden gewoon stom en heeft ze er dus helemaal geen zin in. Ze zal zin moeten maken om het uiteindelijk te doen, maar je kan haar niet verplichten het leuk te vinden lijkt mij.
Overigens snap ik je frustratie ook wel hoor. Je doet veel voor haar en dan zo'n reactie.
Ik moest een keer evalueren met mijn leerlingen (voor sociaal-emotionele ontwikkeling) en daar stond in de handleiding: de kinderen waar je het hardst voor loopt waarderen dat het minst en dat kwam er toen ook precies uit.
Ik weet niet waarom dat zo is.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:53
Nee, Verkademeisje.. werkstukken hebben ze nog nooit hoeven maken. Wel twee spreekbeurten per jaar. Vanaf groep 5 al.
Dus ze moeten gewoon een onderwerp verzinnen en dan helemaal zelf informatie verzamelen en de hele spreekbeurt maken. Nu is dat natuurlijk niet zo heel erg moeilijk meer, qua internet. Ze weet ook goed hoe ze met haar (eigen) laptop om moet gaan en Google kent ze ook al ruimschoots.
Het alleen nog willen doen, daar zit het 'm in
Dus ze moeten gewoon een onderwerp verzinnen en dan helemaal zelf informatie verzamelen en de hele spreekbeurt maken. Nu is dat natuurlijk niet zo heel erg moeilijk meer, qua internet. Ze weet ook goed hoe ze met haar (eigen) laptop om moet gaan en Google kent ze ook al ruimschoots.
Het alleen nog willen doen, daar zit het 'm in
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:59
quote:La Vie en Rose schreef op 20 oktober 2009 @ 13:53:
Nee, Verkademeisje.. werkstukken hebben ze nog nooit hoeven maken. Wel twee spreekbeurten per jaar. Vanaf groep 5 al.
Dus ze moeten gewoon een onderwerp verzinnen en dan helemaal zelf informatie verzamelen en de hele spreekbeurt maken. Nu is dat natuurlijk niet zo heel erg moeilijk meer, qua internet. Ze weet ook goed hoe ze met haar (eigen) laptop om moet gaan en Google kent ze ook al ruimschoots.
Het alleen nog willen doen, daar zit het 'm in
Dan zou ik het ook echt proberen los te laten. Praat er met haar leerkracht over en verder niet meer met haar.
Na afloop kun je evt wel met haar bespreken wat ze prettig vindt. Wat heeft zij nodig?
Zelf vind ik het overigens vreemd dat er niet eerst een werkstuk op school gemaakt wordt, maar dat is school-eigen.
Nee, Verkademeisje.. werkstukken hebben ze nog nooit hoeven maken. Wel twee spreekbeurten per jaar. Vanaf groep 5 al.
Dus ze moeten gewoon een onderwerp verzinnen en dan helemaal zelf informatie verzamelen en de hele spreekbeurt maken. Nu is dat natuurlijk niet zo heel erg moeilijk meer, qua internet. Ze weet ook goed hoe ze met haar (eigen) laptop om moet gaan en Google kent ze ook al ruimschoots.
Het alleen nog willen doen, daar zit het 'm in
Dan zou ik het ook echt proberen los te laten. Praat er met haar leerkracht over en verder niet meer met haar.
Na afloop kun je evt wel met haar bespreken wat ze prettig vindt. Wat heeft zij nodig?
Zelf vind ik het overigens vreemd dat er niet eerst een werkstuk op school gemaakt wordt, maar dat is school-eigen.
dinsdag 20 oktober 2009 om 14:04

dinsdag 20 oktober 2009 om 14:11
quote:Verkademeisje schreef op 20 oktober 2009 @ 14:01:
Hoe zelfstandig is ze trouwens verder?
Moet jij haar tas klaarzetten, of denkt ze hier zelf aan? Heeft ze altijd haar gymspullen mee? Leert ze toetsen op tijd?
Ze is verder héél zelfstandig eigenlijk. Wat de rest van haar huiswerk betreft heb ik niets te klagen. Tuurlijk moet ik haar soms aansporen om haar toetsen te leren, maar niet zoals met haar spreekbeurten.
Ze pakt zelf haar tas in, heeft haar eigen huissleutel und so weiter.
Dus tja.
Hoe zelfstandig is ze trouwens verder?
Moet jij haar tas klaarzetten, of denkt ze hier zelf aan? Heeft ze altijd haar gymspullen mee? Leert ze toetsen op tijd?
Ze is verder héél zelfstandig eigenlijk. Wat de rest van haar huiswerk betreft heb ik niets te klagen. Tuurlijk moet ik haar soms aansporen om haar toetsen te leren, maar niet zoals met haar spreekbeurten.
Ze pakt zelf haar tas in, heeft haar eigen huissleutel und so weiter.
Dus tja.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
dinsdag 20 oktober 2009 om 14:16
quote:La Vie en Rose schreef op 20 oktober 2009 @ 14:11:
[...]
Ze is verder héél zelfstandig eigenlijk. Wat de rest van haar huiswerk betreft heb ik niets te klagen. Tuurlijk moet ik haar soms aansporen om haar toetsen te leren, maar niet zoals met haar spreekbeurten.
Ze pakt zelf haar tas in, heeft haar eigen huissleutel und so weiter.
Dus tja.
Dan redt ze zichzelf echt wel!
Ik begrijp dat je als moeder wilt dat je dochter het zo goed mogelijk doet. Alleen denk ik niet dat de manier die je nu gekozen hebt werkt. Hoe goed bedoeld ook...
Je dochter gaat richting VO, daar weet je niet eens altijd wat voor huiswerk ze heeft. Ze moet zich daar zelf redden, en dat kan ze waarschijnlijk prima.
Mocht ze voor deze spreekbeurt een onvoldoende halen, is het niet meer dan een les. Een leraar zal haar daar niet op afrekenen en het is belangrijk dat jij dat ook niet doet. Niet: zie je nou wel..., maar: hoe kan ik je helpen?
Wanneer ze het uitstelt tot de laatste dag en er dan pas aan begint, probeer je niet op te winden. Het is HAAR spreekbeurt. Zij moet daar voor die klas gaan staan. En misschien lukt het haar dan nog gewoon. Er zijn nou eenmaal kinderen die dat talent hebben. Dan hebben jouw zorgen geen nut.
En mocht ze het licht zien en nu alleen als een gek aan de slag gaan, dan heb je bereikt wat je wil, toch?
[...]
Ze is verder héél zelfstandig eigenlijk. Wat de rest van haar huiswerk betreft heb ik niets te klagen. Tuurlijk moet ik haar soms aansporen om haar toetsen te leren, maar niet zoals met haar spreekbeurten.
Ze pakt zelf haar tas in, heeft haar eigen huissleutel und so weiter.
Dus tja.
Dan redt ze zichzelf echt wel!
Ik begrijp dat je als moeder wilt dat je dochter het zo goed mogelijk doet. Alleen denk ik niet dat de manier die je nu gekozen hebt werkt. Hoe goed bedoeld ook...
Je dochter gaat richting VO, daar weet je niet eens altijd wat voor huiswerk ze heeft. Ze moet zich daar zelf redden, en dat kan ze waarschijnlijk prima.
Mocht ze voor deze spreekbeurt een onvoldoende halen, is het niet meer dan een les. Een leraar zal haar daar niet op afrekenen en het is belangrijk dat jij dat ook niet doet. Niet: zie je nou wel..., maar: hoe kan ik je helpen?
Wanneer ze het uitstelt tot de laatste dag en er dan pas aan begint, probeer je niet op te winden. Het is HAAR spreekbeurt. Zij moet daar voor die klas gaan staan. En misschien lukt het haar dan nog gewoon. Er zijn nou eenmaal kinderen die dat talent hebben. Dan hebben jouw zorgen geen nut.
En mocht ze het licht zien en nu alleen als een gek aan de slag gaan, dan heb je bereikt wat je wil, toch?
verkademeisje wijzigde dit bericht op 20-10-2009 14:17
Reden: typfoutje
Reden: typfoutje
% gewijzigd

dinsdag 20 oktober 2009 om 15:05
Ben ik nou de enige die vind dat een spreekbeurt niet voorgelezen hoort te worden?
Ik moest juist altijd alleen maar een blaadje met steekwoorden maken, en dan er plekke mijn verhaal vertellen. En natuurlijk plaatjes/spullen laten zien bij je verhaal.
Veel beter voor de presentatie ook! Bij ons werd in de klas echt punten afgetrokken voor teveel voorlezen, en als docent deed ik dat zelf ook!
Verder eensch met de meesten hier: laat haar lekke in haar eigen tempo haar spreekbeurt maken. ik begon zelf altijd de avond van te voren pas, en haalde eigenlijk altijd een ruime voldoende! Zelfs op de middelbare school.
Ik moest juist altijd alleen maar een blaadje met steekwoorden maken, en dan er plekke mijn verhaal vertellen. En natuurlijk plaatjes/spullen laten zien bij je verhaal.
Veel beter voor de presentatie ook! Bij ons werd in de klas echt punten afgetrokken voor teveel voorlezen, en als docent deed ik dat zelf ook!
Verder eensch met de meesten hier: laat haar lekke in haar eigen tempo haar spreekbeurt maken. ik begon zelf altijd de avond van te voren pas, en haalde eigenlijk altijd een ruime voldoende! Zelfs op de middelbare school.
dinsdag 20 oktober 2009 om 15:20
Waarom zit je daar zo boven op? In het állerergste geval doet ze niets en heeft ze een slecht cijfer. En een slecht cijfer voor een spreekbeurt zal haar niet de rest van haar leven achtervolgen.
Ik kan me niet herinneren dat mijn ouders mij ooit geholpen hebben met een spreekbeurt, tenzij ik dat vroeg en ik deed het altijd pas de avond van tevoren.
En spreekbeurten voorlezen, op het VO niet meer nee, maar op de basisschool boeit dat toch nog niet? Daar schreven de meesten de hele spreekbeurt nog letterlijk uit.
Ik kan me niet herinneren dat mijn ouders mij ooit geholpen hebben met een spreekbeurt, tenzij ik dat vroeg en ik deed het altijd pas de avond van tevoren.
En spreekbeurten voorlezen, op het VO niet meer nee, maar op de basisschool boeit dat toch nog niet? Daar schreven de meesten de hele spreekbeurt nog letterlijk uit.
dinsdag 20 oktober 2009 om 15:25
Oh ze mogen zeker de uitgeschreven versie meenemen, maar ik adviseer steekwoorden. Met uitgeschreven versies gaat het vaan namelijk zo:
De hond, bla blala, en dan: uuhhhhhhhhhhh. En als ze dan hun tekst kwijt zijn moeten ze hun uitgeschreven spreekbeurt doorlezen om te vinden bij welke zin ze ook alweer zijn.
Krijgen ze niet meteen een onvoldoende. (En zelfs niet meteen een voldoende, hooguit zak je naar een ruim voldoende)
De spreekbeurt heeft als doel voor de klas te spreken en niet een tekst op te dreunen. Dus je let wel zeker op intonatie, kijkt het kind de klas in etc.
De hond, bla blala, en dan: uuhhhhhhhhhhh. En als ze dan hun tekst kwijt zijn moeten ze hun uitgeschreven spreekbeurt doorlezen om te vinden bij welke zin ze ook alweer zijn.
Krijgen ze niet meteen een onvoldoende. (En zelfs niet meteen een voldoende, hooguit zak je naar een ruim voldoende)
De spreekbeurt heeft als doel voor de klas te spreken en niet een tekst op te dreunen. Dus je let wel zeker op intonatie, kijkt het kind de klas in etc.

dinsdag 20 oktober 2009 om 15:31
quote:Astarte schreef op 20 oktober 2009 @ 15:20:
En spreekbeurten voorlezen, op het VO niet meer nee, maar op de basisschool boeit dat toch nog niet? Daar schreven de meesten de hele spreekbeurt nog letterlijk uit.
Maar dat kan je dan toch beter meteen leren? Dat een spreekbeurt geen voorleesbeurt is? Bij ons in groep 6 of 7 kreeg je echt een lager cijfer als je alles stond op te dreunen van een blaadje hoor.
een spreekbeurt gaat toch ook over hoe je een presentatie leuk maakt voor anderen, en met voorlezen is dat veel moeilijker!
En spreekbeurten voorlezen, op het VO niet meer nee, maar op de basisschool boeit dat toch nog niet? Daar schreven de meesten de hele spreekbeurt nog letterlijk uit.
Maar dat kan je dan toch beter meteen leren? Dat een spreekbeurt geen voorleesbeurt is? Bij ons in groep 6 of 7 kreeg je echt een lager cijfer als je alles stond op te dreunen van een blaadje hoor.
een spreekbeurt gaat toch ook over hoe je een presentatie leuk maakt voor anderen, en met voorlezen is dat veel moeilijker!
dinsdag 20 oktober 2009 om 15:32
quote:Daffodil schreef op 20 oktober 2009 @ 13:39:
Ben ik dan de enige die een week van tevoren (maximaal dan hè?) eens naar de bieb ging om wat boeken te halen? Dan die boeken bijna letterlijk combineerde voor een werkstuk of uit m'n hoofd leerde voor een spreekbeurt? (Overigens zonder hulp van ouders, dat dan weer wel.)Hier twee dagen van tevoren. En ik kreeg altijd een 9 of 10. En een dag van tevoren gaat ook prima op de uni hoor!
Ben ik dan de enige die een week van tevoren (maximaal dan hè?) eens naar de bieb ging om wat boeken te halen? Dan die boeken bijna letterlijk combineerde voor een werkstuk of uit m'n hoofd leerde voor een spreekbeurt? (Overigens zonder hulp van ouders, dat dan weer wel.)Hier twee dagen van tevoren. En ik kreeg altijd een 9 of 10. En een dag van tevoren gaat ook prima op de uni hoor!
dinsdag 20 oktober 2009 om 15:34
quote:sharra schreef op 20 oktober 2009 @ 15:05:
Ben ik nou de enige die vind dat een spreekbeurt niet voorgelezen hoort te worden?
Ik moest juist altijd alleen maar een blaadje met steekwoorden maken, en dan er plekke mijn verhaal vertellen. En natuurlijk plaatjes/spullen laten zien bij je verhaal.
Veel beter voor de presentatie ook! Bij ons werd in de klas echt punten afgetrokken voor teveel voorlezen, en als docent deed ik dat zelf ook!
Verder eensch met de meesten hier: laat haar lekke in haar eigen tempo haar spreekbeurt maken. ik begon zelf altijd de avond van te voren pas, en haalde eigenlijk altijd een ruime voldoende! Zelfs op de middelbare school.Eens, natuurlijk moet een spreek beurt niet voorgelezen worden maar dat mag als het goed is ook niet van de juf. Toch? Of is dat tegenwoordig anders?
Ben ik nou de enige die vind dat een spreekbeurt niet voorgelezen hoort te worden?
Ik moest juist altijd alleen maar een blaadje met steekwoorden maken, en dan er plekke mijn verhaal vertellen. En natuurlijk plaatjes/spullen laten zien bij je verhaal.
Veel beter voor de presentatie ook! Bij ons werd in de klas echt punten afgetrokken voor teveel voorlezen, en als docent deed ik dat zelf ook!
Verder eensch met de meesten hier: laat haar lekke in haar eigen tempo haar spreekbeurt maken. ik begon zelf altijd de avond van te voren pas, en haalde eigenlijk altijd een ruime voldoende! Zelfs op de middelbare school.Eens, natuurlijk moet een spreek beurt niet voorgelezen worden maar dat mag als het goed is ook niet van de juf. Toch? Of is dat tegenwoordig anders?
dinsdag 20 oktober 2009 om 15:36
quote:Zwieber schreef op 20 oktober 2009 @ 15:32:
[...]
Hier twee dagen van tevoren. En ik kreeg altijd een 9 of 10. En een dag van tevoren gaat ook prima op de uni hoor!
Leuk om dit allemaal te lezen, want als leerkracht zie ik meestal de andere kant:
"Juf, mijn zoon moet over 3 weken een boekbespreking doen, maar kan dat verzet worden, want we hebben het nogal druk de komende weken."
Oke, komt er natuurlijk nog wel het lezen van een boek bovenop, maar toch.
Toen ik zei dat hij zelf met een ander kind mocht ruilen als dat andere kind het ook wilde was het ineens geen probleem meer....
[...]
Hier twee dagen van tevoren. En ik kreeg altijd een 9 of 10. En een dag van tevoren gaat ook prima op de uni hoor!
Leuk om dit allemaal te lezen, want als leerkracht zie ik meestal de andere kant:
"Juf, mijn zoon moet over 3 weken een boekbespreking doen, maar kan dat verzet worden, want we hebben het nogal druk de komende weken."
Oke, komt er natuurlijk nog wel het lezen van een boek bovenop, maar toch.
Toen ik zei dat hij zelf met een ander kind mocht ruilen als dat andere kind het ook wilde was het ineens geen probleem meer....
