Kookbijbels

20-10-2009 17:50 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik vroeg me af welke kookboeken volgens jullie echt "kookbijbels" zijn.

Ik ken bijvoorbeeld "Larousse" wat echt bekend staat als een kookbijbel, en het "kookboek van de klassieke keuken" van Escoffier. "De zilveren lepel" schijnt een Italiaanse kookbijbel te zijn.

Zijn er naar jullie mening nog meer? Wel kookboek zouden jullie absoluut niet kunnen missen?
Volgens mij is iemand naar Julie&Julia geweest, geweldige film.

Heb zelf trouwens geen kookbijbel, verzin veel zelf.
World Food cafe! Naam van n restaurantje in Londen, de eigenaars ervan zijn reisgekken, zij is kok en hij fotograaf... fantastische combinatie want n kookboek met geweldig lekkere recepten en prachtige foto's van de plaatsen waar zij de recepten hebben opgetekend.

Mijn boek valt open bij de bladzijden waarop de tajine uit Marakech, en n heerlijke (de lekkerste!) chocoladetaart te vinden zijn!

Leuk idee dit topic, ik ben benieuwd naar wie volgt en waarmee?
Inderdaad de LaRousse en de Zilveren Lepel.
...
Wannée's. En dan liefst één uit de jaren 50 en een moderne.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Jaaa! Wannée's!! helaas heb ik geen eigen exemplaar sinds ik het huis uit ging (staat nog wel op mijn verlanglijstje) maar "gezond lekker eten" van Vreni de Jong is ook erg fijn als het gaat om opzoeken van wat je allemaal met verschillende groente en granen kunt doen en nog veel meer.

Heb ook nog een paar standaard vegetarische boeken, ook erg fijn.
Oh dat klinkt goed slipper, ik zoek het boek gelijk even op!

Poezewoes, en Kastanjez, de Wannée hoort wat mij betreft ook zeker in het rijtje thuis! Mijn moeder heeft nog een hele oude staan thuis waar ze af en toe nog steeds dingen in opzoekt.

Ik heb vorige week toevallig een Wannée voor 9,50 (!!!) bij de Ramsj van Selexyz gekocht! Een versie uit 2001, deze heeft ook foto's :-)
Wannée's. En dan liefst één uit de jaren 50 en een moderne. Eensch

En Paulie's basiskookboek. Verplicht bij veel koksopleidingen.
Ik heb de zilveren lepel onlangs gekocht. Ik ben er erg blij mee, alle basics voor de italiaanse keuken staan er in met veel variatie mogelijkheden. En met het recept van de tiramisu die er in staat heb ik inmiddels al heel veel mensen gelukkig kunnen maken!
Ik hoor inderdaad alleen maar goeie verhalen! Volgende week komt volgens mij de zilveren lepel pasta uit, met allemaal pasta recepten hmmm! :-)

zijn er hier ook mensen die de Larousse zelf hebben? Zo ja, gebruik je het echt regelmatig of is het meer een mooi boek om in de kast te hebben?
De Dikke van Dam?

Niet echt een kookboek, maar wel leuk.

en vergeet deze niet.
Het Groot Indonesisch kookboek van Beb Vuijk!

Food, het grote ingredientenboek

Een fantastisch boek, zónder recepten. Het staat gewoon boordevol foto's van alle soorten groenten, granen, vlees, kruiden. Alle rassen en soorten.

En ook een niet-kookboek maar wel een heerlijk boek om te hebben:

Over eten en koken

Eigenlijk een boek over hoe koken en eten maken "werkt". Dingen worden logischer in de keuken waardoor je eten beter lukt. Interessant om te lezen.
Ik heb onlangs Het Haagsche Kookboek bij de Slegte gescoord. Er staan hele suffe dingen in, over hoe je een feestje moet voorbereiden. "De gastvrouw weet vast wel een paar helpsters onder haar gasten die haar taken in de keuken willen verlichten'' en dat soort dingen. Maar ook heel saai hoe je een rundervink maakt en hoe lang je die moet braden.

Of een basic-appeltaart recept. Ik gebruik hem best vaak, als naslagwerk en dan geef ik er mijn iegen draai aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven