Werk & Studie alle pijlers

Wie is er ook directiesecretaresse?

21-10-2009 13:09 53 berichten
x
Alle reacties Link kopieren
Dag Angel,

ik ben sinds juli vorig jaar ook directiesecretaresse op een klein accountantskantoor. Daarom ben ik naast directiesecretaresse ook secretaresse voor alle andere medewerkers op kantoor..

Ik ben zelf op zich wel assertief, alleen mijn baas (die het bedrijf van zijn vader heeft overgenomen) zit zo vastgeroest als een oud stuk ijzer, waardoor er niet veel speling in hem zit zegmaar..

Zit jij op een groot kantoor, en wat zijn jou taken daar?? Ik ben namelijk benieuwd met hoeveel het verschild met een klein kantoor als die van mij (8 medewerkers...)

groets!
Ben al 23 jaar directiesecretaresse. Wat wil je precies weten? Het is een "breed" beroep!
Ik werk voor een internationaal bedrijf met 3000 mensen in dienst. Mijn baas is een van de 3 directieleden. Hij stuurt, wereldwijd, 10 managers aan en zo vertakt de hierarchie zich naar beneden.
zo bergje, dat is nog al een verschil met mij ;)

wat doe jij zoal voor 'jou' directeur?? is het alleen het 'simpele' werk zoals afspraken, telefoon, post e.d. of heb je ook een hoop verantwoordelijkheden, zoals contact met clienten / leveranciers?
Moet jij veel brieven schrijven, Jootje?
Over het algemeen hebben wij standaard brieven, waar een model van is, dus eigenlijk schrijf ik er niet veel. Als er dan een brief uit gaat die niet standaard is schrijf ik hem wel, maar dat zal 1/2 keer in de week zijn...
quote:Jootje_89 schreef op 21 oktober 2009 @ 13:33:

zo bergje, dat is nog al een verschil met mij ;)

wat doe jij zoal voor 'jou' directeur?? is het alleen het 'simpele' werk zoals afspraken, telefoon, post e.d. of heb je ook een hoop verantwoordelijkheden, zoals contact met clienten / leveranciers?Buiten het werk dat jij ook doet (wat overigens helemaal niet simpel is), organiseer en notuleer ik in- en externe vergaderingen, ik boek interncontinentale reizen en organiseer workshops. Verder ontlast ik mijn baas van de bijzaken zodat hij zich met hoofdzaken kan bezighouden.
Nog een DS hier

Ik doe onnoemelijk veel agenda beheer, waar ik vooral de baas regelmatig terug moet roepen omdat er anders Overal 'ja' op wordt gezegd.

Een brief heb ik in de maanden dat ik hier werk nog niet geschreven

Verder heb ik een paar eigen taken die steeds verder uitgebreid worden naarmate baas en ik beter op elkaar ingespeeld raken ik voor hem kan antwoorden etc.

Ik vind het leuk !
quote:Ainne schreef op 21 oktober 2009 @ 13:36:

nee ok, het werk hoeft niet simpel te zijn, maar ik bedoelde werkzaamheden met meer diepte zegmaar..

dat organiseren van vergaderingen en workshops lijkt me erg leuk! dat heb ik nu totaal niet, meer lijkt me elke keer wel een uitdaging.. of zit ik dan op een roze wolk?

hebben jullie ook / wordt er ook verwacht dat jullie je mening geven over bepaalde dingen? (zo zit ik nu in de situatie dat ik echt vind dat er iemand 'te veel' is op kantoor. Omdat mijn baas en zijn vrouw (bazin) naar mijn idee echt blind zijn voor verberingen twijfel ik of ik hun 'de hint' mogen geven of niet... hoe denken jullie daar over? gaat het te ver, of is het wel een beetje een deel van mijn functie?)
quote:Jootje_89 schreef op 21 oktober 2009 @ 13:46:

nee ok, het werk hoeft niet simpel te zijn, maar ik bedoelde werkzaamheden met meer diepte zegmaar..

dat organiseren van vergaderingen en workshops lijkt me erg leuk! dat heb ik nu totaal niet, meer lijkt me elke keer wel een uitdaging.. of zit ik dan op een roze wolk?

hebben jullie ook / wordt er ook verwacht dat jullie je mening geven over bepaalde dingen? (zo zit ik nu in de situatie dat ik echt vind dat er iemand 'te veel' is op kantoor. Omdat mijn baas en zijn vrouw (bazin) naar mijn idee echt blind zijn voor verberingen twijfel ik of ik hun 'de hint' mogen geven of niet... hoe denken jullie daar over? gaat het te ver, of is het wel een beetje een deel van mijn functie?)Dat ligt aan de relatie die je met ze hebt en hoe lang je al werkzaam bent. Sommige zaken kun je in het begin beter niet ventileren. Meedenken en pro actief zijn is overigens wel een onderdeel van je funktie. Echter, het personeelsbeleid is mi geen onderdeel van je funktie, of is dat bij jou wel het geval?
Ik behoor wel tot de directie mag ik dan ook meeschrijven?
quote:badmeester schreef op 21 oktober 2009 @ 13:55:

Ik behoor wel tot de directie mag ik dan ook meeschrijven?Alleen als je een secretaresse hebt !
Ahum, ben net bezig met de opleiding bij Schoevers en daar wordt erg gehamerd op juiste spelling. Ik vraag me dus ook af of je veel brieven moet schrijven. Anders maar eens goed op je d's en t's letten....

Maar on topic: ik doe de opleiding en heb erg veel zin om aan de slag te gaan! Het lijkt me erg leuk.
Mijn spelling en zinsopbouw zijn dramatisch

Gelukkig is er spel check, en weet mijn baas te waarderen dat ik zijn Engelstalige correspondentie na kijk.

Ik ben zeker niet aangenomen voor mijn Nederlandse kennis, want die is na ruim 7 jaar buitenland en 4 jaar Engelstalig HBO erg weggezakt.
quote:Bergje65 schreef op 21 oktober 2009 @ 13:55:

[...]

Dat ligt aan de relatie die je met ze hebt en hoe lang je al werkzaam bent. Sommige zaken kun je in het begin beter niet ventileren. Meedenken en pro actief zijn is overigens wel een onderdeel van je funktie. Echter, het personeelsbeleid is mi geen onderdeel van je funktie, of is dat bij jou wel het geval?

Nee, het staat niet in mijn functieomschrijving, maar ze hebben wel, vanaf het begin af aan al, aangegeven dat als er wat speelt tussen de collega's, het 'mijn taak' is het aan hun door te geven. Nu doe ik dit natuurlijk niet met alles, eigenlijk tot nu toe met niets, maar een aantal collega's denken er precies hetzelfde over als ik, en vorige keer liep de discussie er over best hoog op.. dus ik twijfel heel erg of ik het wel of niet moet doen...

oh en biaha, inderdaad kan mijn spelling wel beter, haha! maar ik let er nu dan ook niet goed op! waar doe je je opleiding? ik heb hem in den haag gedaan.. erg leuk!
quote:Jootje_89 schreef op 21 oktober 2009 @ 14:06:

[...]

Nee, het staat niet in mijn functieomschrijving, maar ze hebben wel, vanaf het begin af aan al, aangegeven dat als er wat speelt tussen de collega's, het 'mijn taak' is het aan hun door te geven. Nu doe ik dit natuurlijk niet met alles, eigenlijk tot nu toe met niets, maar een aantal collega's denken er precies hetzelfde over als ik, en vorige keer liep de discussie er over best hoog op.. dus ik twijfel heel erg of ik het wel of niet moet doen...

In dat geval moet je niet twijfelen, maar het gewoon erover hebben!

oh en biaha, inderdaad kan mijn spelling wel beter, haha! maar ik let er nu dan ook niet goed op! waar doe je je opleiding? ik heb hem in den haag gedaan.. erg leuk!Let inderdaad op je spelling! Gooi "ze" en "hun" niet door elkaar (ben ik allergisch voor!)
Jootje, ik doe de opleiding via thuisstudie. Het is best pittig, maar te doen. En omdat ik er nu midden in zit, let ik tot vervelens toe op spelling van mensen.
quote:Ainne schreef op 21 oktober 2009 @ 13:36:

Hoi Hoi!

Hier nog een directiesecretaresse (hier noemen ze het managementsecretaresse;)). Ik werk nu ongeveer 1 1/2 jaar bij het ROC Eindhoven als directiesecretarese voor de 2 directeuren, 2 adjunct-dircteuren en 4 teamleden. Heb echt een ontzettend leuke en afwisselende baan! Hoe is bij jullie de "relatie" met jullie directeuren? Ik merk duidelijk het verschil met een commerciële organisatie. De directeuren voor wie ik werk komen altijd in de ochtend een praatje maken, zijn echt geïnteresseerd in je, in tegenstelling tot de directeuren van een commerciële organisatie. Daar kom nog net met pijn en moeite een gedag vanaf!
via thuisstudie? ik geloof dat dat best pittig is! werk je daarnaast nog??

en bergje, dan zit ik nog met een volgend dilemma: in december heb ik mijn functioneringsgesprek/beoordelingsgesprek.. nu kan ik het natuurlijk dan zeggen, maar de collega die ik het liefst weg wil hebben (het klinkt heel hard, vooral nu ik het opschrijf, maar zo bedoel ik het niet. hij lijkt mij gewoon de minst geschikte kandidaat om hier te blijven werken..) heeft een contract tot januari! dus als ik het dan zeg, is het wel te laat om die werknemer te ontslaan (mochten ze het willen..) maar als ik het nu zeg, moet ik er wel een speciaal gesprek voor aanvragen, en dan voelt het weer zo erg beladen.. snap je? (vast niet, maar ik doe een poging..)
quote:biaha schreef op 21 oktober 2009 @ 14:18:

Jootje, ik doe de opleiding via thuisstudie. Het is best pittig, maar te doen. En omdat ik er nu midden in zit, let ik tot vervelens toe op spelling van mensen. En ook blijven doen (letten op spelling) Het forum is juist een goede oefening om op je eigen spelling te blijven letten...

Ik ben managementassistente en ondersteuner van een project. Heb hier trouwens nooit een opleiding voor gevolgd.
Perfectionisme is niet perfect...
Beste Jootje,

Ik ben jarenlang directiesecretaresse geweest. Inmiddels ook al een aantal jaar niet meer. Ik kan je één tip geven. Maak je niet zo druk om je andere collega maar ga je concentreren op jezelf. Eén van de belangrijkste zaken van je baan is het beheersen van de Nederlandse taal in woord en geschrift. En ondanks dat je hier niet op je werk bent en 'maar' op een forum schrijft zijn het gebruik van hoofdletters en normale (korte) zinsopbouw toch echt wel een minimale vereiste.
quote:Jootje_89 schreef op 21 oktober 2009 @ 14:06:

[...]

Niet doen. Hou je gewoon bij je taken en stop met roddelen met je collega's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven