Touwtje lichtschakelaar kapot

22-10-2009 12:34 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nogal stom probleem. Het touwtje van de lichtschakelaar is afgebroken. En dan ook echt ver afgebroken, ik heb het klepje opengemaakt en ik kan nog net de draadjes uit het hulsje zien steken. Het touwtje zit in een soort mini zwart balkje. Het komt er aan dezelfde kant uit als dat het erin gaat. Ik vermoed dus dat de schakelaar in dat balkje zit en dat je het touwtje om de schakelaar heen moet spannen. Alleen krijg ik dat balkje met geen mogelijkheid open en het touwtje er zo infrotten lukt al helemaal niet.

Weet iemand een oplossing?
heel vervelend maar in de regel betekent dit dus een nieuwe trekschakelaar kopen.

Heb dit zooooo vaak gehad.....gelukkig woningbouw dus dan is het even bellen en ze komen het vervangen.

Succes!
Ah, daar was ik al bang voor. Iemand enig idee hoe je een lichtschakelaar vervangt?
quote:Bells schreef op 22 oktober 2009 @ 12:41:

Ah, daar was ik al bang voor. Iemand enig idee hoe je een lichtschakelaar vervangt?Met een schroevendraaier de oude er af schroeven en meenemen naar de doe het zelf zaak. Daar even heel blond doen en hulp vragen. Dan betalen, hup naar huis en de nieuwe er op schroeven.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Wel eerst even de stroom eraf halen
buurman dr bij halen.....soms kan je nou 1maal niet zonder mannen
quote:Fame schreef op 22 oktober 2009 @ 12:54:

[...]

Met een schroevendraaier de oude er af schroeven en meenemen naar de doe het zelf zaak. Daar even heel blond doen en hulp vragen. Dan betalen, hup naar huis en de nieuwe er op schroeven.Ik begin alvast met blond doen : je kunt zo'n ding er gewoon afschroeven? Met een doodnormale schroevendraaier? Ik hoef verder geen geleerde dingen te doen? (behalve idd stroom eraf halen, wel zo handig )
quote:desteny schreef op 22 oktober 2009 @ 13:06:

buurman dr bij halen.....soms kan je nou 1maal niet zonder mannen Ik heb alleen een buurvrouw, lastig...
Je kijkt hoe het ding er nu opzit en je zet het nieuwe ding er precies zó op. Echt, dat kun jij ook.
Misschienis het wel een héél handige buurvrouw!!
waarschijnlijk moet je hem in een paar delen losschroeven.

Dus

1) stroom eraf

2) kap losschroeven

3) stroomdraden losmaken ( soms ook met kleine schroefjes)

4) nieuwe schakelaar halen. Let er wel op dat je de goede neemt. Als het een opbouwschakelaar is, dan geen inbouw nemen en andersom ( opbouw steekt echt een stuk uit de muur)

5) stoomdraadjes vastzetten volgens de aanwijzingen in de verpakking

6) kap vastschroeven en klaar!

nb.: Let er op dat de stroomdraden elkaar niet laat raken als je even weg bent en je de stroom er weer opzet.
Dankjewel iedereen! Dat klinkt idd als iets wat wel moet lukken, ik ga het meteen proberen als ik klaar ben met werken.
Woon je in eeen huurhuis? Reparatieservice van de woningbouw bellen?

Bij ons was er wat mis met de schakelaar en lukte het niet om het licht uit te krijgen. Zijn ze gewoon gratis komen repareren.
Heb ook zon schakelaar op de badkamer. Die heb ik niet zelf vervangen, maar door een electricien laten vervangen. Vond het daar te link.
quote:haaasje schreef op 22 oktober 2009 @ 13:16:

Misschienis het wel een héél handige buurvrouw!! jaaa die heb ik ook in de buurt,ze is een kei in aftimmeren van kamers en plafonds en ook van accu,s opnieuw opstarten en wisselen
quote:Bells schreef op 22 oktober 2009 @ 13:14:

[...]Ik heb alleen een buurvrouw, lastig... in heel de straat......?? wij noemen hier iedereen in de omgeving nl buurman en buurvrouw
Gebruik je wel zo'n speciale electriciteitsschoevedraaier? Spaningzoeker heten die geloof ik: dan gaat er een lampje aan als er per ongeluk toch spanning op een draad staat!

(Ik heb laatst een klap met de 220 gehad...daarna wordt je een klein beetje voorzichtiger!)
Als je dat ding open hebt en je vindt het er wel heel ingewikkeld uitzien, neem dan eerst een foto van hoe het zit aangesloten.

Zodat je bij de nieuwe schakelaar even naar het plaatje kunt kijken om te zien welk draadje waar hoort.

*klussen voor vrouwen 101 *
En? Is het gelukt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven