Gezondheid alle pijlers

30, dun & gezond toch een hoge bloeddruk

22-10-2009 22:53 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg deze week bij een toevallige meting te horen dat ik een hoge bloeddruk heb. Ik ben 30, hartstikke slank, rook niet en sport 2x per week. Ik snap er helemaal niks van. Meer mensen ervaring en hebben jullie uitgevonden wat het veroorzaakt? Ik eet nauwelijks zoute dingen als drop, chips en koekjes. Mijn bloeddruk was 97-155. Ik was wel erg nerveus voor de meting, zeker toen het nog een keer moest,..misschien heeft dat invloed?

Hoor graag of iemand dit herkend!Groetjes,
Heb je bij de meting niet te horen doorgepraat over die hoge cijfers? Ik neem aan dat het bij een arts was, ging die er niet op in?
Op het sporten na hebben wij veel overeenkomsten. Bij mij zit het "gewoon" in de familie... bij jou dus niet?
Had je zelf al gegoogled eigenlijk? Want ik vind vrij snel het antwoord als ik zoek op "oorzaak hoge bloeddruk".
laat je nader onderzoeken, overigens zie je wel vaker dat soort uitslagen bij "keuringen" vaak verwijzen ze dan ook "door" naar een "goede particuliere arts".

Ga naar je huisarts voor nader onderzoek, want een te hoge onderdruk is niet goed
.
Bloeddruk heeft toch weinig met je levensstijl te maken?

Misschien in sommige gevallen wel hoor.

Maar ik ben 35 weeg 100 kilo, rook, sport amper en heb een bloeddruk van 100/60

Pas nog complete medische keuring gehad en mijn hart en bloedvaten en longen in topconditie, cholesterol 3,5, mijn lichamelijke conditie en uithoudingsvermogen nav fietstest was de hoogste categorie >115%

Het kan verkeren...
Er kunnen duidelijke oorzaken zijn van een hoge bloeddruk, zoals ziekte aan de bijnieren, aangeboren nierafwijking, nierontsteking, vernauwing van de grote lichaamsslagader (aorta) of een vernauwing van een nierslagader. Dit is echter vrij zeldzaam; in 95% van de gevallen is de oorzaak niet precies bekend. Er zijn wel risicofactoren bekend die een rol kunnen spelen, zoals overgewicht, veel zout eten, gebruik van veel alcohol en suiker, stress en erfelijke factoren. Ook diabetes, nierziekten en zwangerschap kunnen de bloeddruk doen stijgen.
Ja, over 2 weken moet ik opnieuw meten en ik heb bloed geprikt. choresterol, schildklier, etc.

De huisarts zei er verder niet zoveel over. Ik was een beetje overdonderd en heb niet doorgevraagd.

Ik weet [via google] dat oorzaken soms in roken, gewicht of zout eten zitten herken mezelf alleen niet in al die kenmerken/oorzaken.
.
.
hmm, dacht altijd dat het risico dan groter is op een hoge bloeddruk. Maar aanleg kan een rol spelen.

Maak me er niet zo druk over maar ben wel erg benieuwd of er meer mensen last van hebben. Enneh, slikken jullie ook medicijnen?
Je hoge bloeddruk kan goed te wijten zijn aan het feit dat je nerveus was. Als je zenuwachting bent, kan er een beetje adrenaline vrijkomen, waardoor je bloed sneller gaat stromen. Daardoor komt er meer druk op je bloedvaten. Ga er maar vanuit dat ie over twee weken weer hoog is, aangezien je dan misschien weer zenuwachtig bent.

Als je echt zorgen maakt zou ik even contact opnemen met de huisarts.
voor een 10tje heb je een bloeddrukmeter

en meet maar een aantal keer op de dag (als je tv aan het kijkebn bent ofzo) Dan merk je wel of de meting door stress hoger is uitgevallen.

Offtopic

Ik heb btw een hoge spreiding

normale bloeddruk 120 / 80

ik heb 130 / 70, iemand een idee wat dat wil zeggen?
Je bloeddruk wordt wel degelijk beïnvloed door leefstijl.

Overigens, was het vroeger de diastolische druk (onderdruk) die het belangrijkste was, is dat nu juist de systolische (bovendruk) druk waar het eerst naar gekeken wordt en zelfs wanneer de onderdruk goed is, wordt er toch behandeld als de bovendruk te hoog is.

Jonge mensen met een hoge bloeddruk worden als er geen bijzondere pathologie achter ligt niet snel behandeld met diuretica, betablockers, of ACE remmers.

Het is wel iets om zo nu en dan te laten meten om te monitoren of het oploopt. Zit hypertensie in je familie? Had 1 van je ouders ook een hoge tensie op jonge leeftijd?
quote:Warsocket schreef op 23 oktober 2009 @ 00:56:

voor een 10tje heb je een bloeddrukmeter

en meet maar een aantal keer op de dag (als je tv aan het kijkebn bent ofzo) Dan merk je wel of de meting door stress hoger is uitgevallen.

Offtopic

Ik heb btw een hoge spreiding

normale bloeddruk 120 / 80

ik heb 130 / 70, iemand een idee wat dat wil zeggen?

Ja hoor, dat wil zeggen dat je een heel keurige bloeddruk hebt.

Het 120-80 verhaal is een brave bloeddruk maar je bovendruk mag vrolijk doorhobbelen naar de 140mmHg en je onderdruk tot 90mmHg geen probleem.

Het lager liggen van je tensie is nooit het probleem (tenzij je leegbloed en je tensie dan lager en lager wordt hehehe) en zorgt hooguit voor hinderlijke duizeligheid maar dan spreek je van een onderdruk van bv 50mmHg.

70mmHg is volkomen normaal en keurig.

Waar jij op doelde is een hoge of lage polsdruk maar daarvan is bij jou geen sprake hoor
Ik kreeg net de uitslagen van het bloedonderzoek en alles is goed: nieren, schildklier, choresterol etc.

Geen medische oorzaak dus.

Zou het dan echt door spanning/ stress komen?!
Ik keur regelmatig mensen en krijg dan de gekste bloeddruk uitslagen te zien. Wij hebben een stelregel één meting is geen meting. Je moet altijd een meting herhalen, en enkele keren zelfs. Bij twijfel zal de huisarts je ook een 24 uurs meting kunnen geven (ambulante bloeddruk meting). Pas dán kan je werkelijk iets zeggen over een bloeddruk. Laat dus de bloeddruk enkele keren meten, maar dat zal de huisarts zelf ook wel doen.
Hoge bloeddruk kan ook een moment opname zijn. Nerveusiteit is een ding wat zeker mee speelt. Ik heb zelf al jaren een hoge bloeddruk maar das iets wat bij ons in de familie zit. Met medicijnen is er prima mee te leven...

Misschien nog een keer op laten meten?
quote:twompie schreef op 23 oktober 2009 @ 01:59:

[...]

Ja hoor, dat wil zeggen dat je een heel keurige bloeddruk hebt.

Het 120-80 verhaal is een brave bloeddruk maar je bovendruk mag vrolijk doorhobbelen naar de 140mmHg en je onderdruk tot 90mmHg geen probleem.

Het lager liggen van je tensie is nooit het probleem (tenzij je leegbloed en je tensie dan lager en lager wordt hehehe) en zorgt hooguit voor hinderlijke duizeligheid maar dan spreek je van een onderdruk van bv 50mmHg.

70mmHg is volkomen normaal en keurig.

Waar jij op doelde is een hoge of lage polsdruk maar daarvan is bij jou geen sprake hoor

ik bedoelde meer dat bij de "brave" bloeddruk 120/80

maar 40 uit elkaar liggen

en 130/70 ligt 60 uit elkaar

Ik vroeg me af wat dat wil zeggen.

maar fijn da tje even de moiete hebt genomen er naar te kijken
Ik was/ ben ook jong, slank, gezond levend ed, en in mijn geval deed mijn huisarts 3 keer een meting en bloedprikken op verschillende data, toen het onveranderd hoog bleef werd ik pas doorverwezen voor nader onderzoek. Erfelijke factoren blijken bij mij de oorzaak en ik ben wel blij dat dat aan het licht is gekomen, ik had er zelf geen idee van (wel dat hart/vaatziektes in de familie zitten natuurlijk). Stress is denk ik alleen een oorzaak als je daar een behoorlijke tijd continu bloot aan bent gesteld?
quote:Skippy72 schreef op 23 oktober 2009 @ 11:34:

Stress is denk ik alleen een oorzaak als je daar een behoorlijke tijd continu bloot aan bent gesteld?

Nee hoor, als je stress op dat moment ervaart kan je bloeddruk op dat moment omhoog gaan.

Dus je hoeft niet eerst een lange periode stress te hebben voordat je bloeddruk omhoog gaat.

Wel kan kangdurige stress ongezond zijn, maar dat is weer een ander verhaal.
.
Waarom moet dit topic verwijderd worden, TO?

Een hoge bloeddruk kan zeker door stress komen. Als je al wat gespannen was, kan het zeker zijn dat dat de reden is dat de bloeddruk wat hoger was.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven