Werk & Studie alle pijlers

succesvolle vrouwen? Of goed betaalde vrouwen?

23-10-2009 21:22 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week zit er bij de Viva een gratis 2e Viva over succesvolle vrouwen. Wat mij gelijk opvalt is dat hier alleen vrouwen instaan die als beroep manager o.i.d. hebben.

Natuurlijk zijn deze vrouwen succesvol, begrijp me goed, maar waarom staan er alleen hoogopgeleide vrouwen in?

Ikzelf werk in een verpleeghuis met zwaar dementerende clienten. Wanneer ik een verdwaalde client zielsgelukkig maak met een bakje koffie en een gezellig praatje , of een chocolade reep van een man krijg omdat ik zo lief ben voor zijn dementerende vrouw, voel ik mij meer succesvol dan de manager van het verpleeghuis.

En dat met mijn MBO diploma!

Ik wil mezelf met dit topic niet een schouderklopje geven, maar wat ik probeer te zeggen is dat succes niet afhangt van welk bedrag er maandelijks op je rekening wordt gestort.

En ook niet van hoeveel uren je per week werkt! In deze Viva stond namelijk ook dat de meeste succesvolle mensen minstens 32 uur per week werken.

Alsof je niks betekend wanneer je partime werkt!

Zelf werk ik 40 uur per week, maar ik heb collega's die 16 uren per week werken die ik zeker succesvol vind!

Misschien denken jullie wel 'wat kraamt die nou weer allemaal voor onzin uit' maar ik moest dit even van me afschrijven.

Ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn die mijn mening delen?
Met de term 'succesvolle vrouwen' wordt denk ik in deze bedoeld dat je een carrierevrouw bent, hoogopgeleid, en met een daaraan verbonden salaris. Maar een vrouw die voor haar zieke moeder zorgt, of iemand die zoals jij in de zorg werkt, is zeker niet minder waard. Sterker nog, het is maar waar je waarden liggen in het leven. Ik vindt het mooi dat er vrouwen zijn die zich niet onder doen voor mannen, en zich niet wijs laten maken dat een vrouw niet zou kunnen wat een man kan. Maar ik heb bijzonder veel respect voor alle vrouwen in de zorg, huismoeders en mantelzorgers. Petje af!
Tja, je hebt een punt. Het is maar met welk doel je aan het werk gaat.
Ik ben het helemaal met je eens TO.

Misschien kan je Viva hier eens over mailen. Mensen die werk doen zoals wat jij doet, mogen ook wel eens wat meer aandacht en schouderklopjes krijgen!

Succes is relatief en er wordt in deze maatschappij ook wat eenzijdig naar gekeken. Er wordt gekeken naar een hoge functie, hoog salaris, eventuele bekendheid, maar inderdaad zijn er veel meer waarden belangrijk in het leven.
Gelijk heb je MY87, alsof succes door je salarisstrookje of je opleiding bepaalt wordt. Als wij 'onsuccesvolle' vrouwen morgen onze baan neer zouden leggen, komen al die succesvollen nog van een koude kermis thuis.

Ik vind mezelf bijvoorbeeld al heel succesvol omdat ik vlak voor mijn 30ste met twee kinderen toch nog een opleiding (MBO, dat dan weer wel ) ben gaan doen. Omdat ik in mijn werk niet verder kwam en niet gelukkig was.
Succes aan salaris en opleiding ophangen, is trouwens iets typisch mannelijks. Hiermee wil Viva blijkbaar zeggen dat mannelijke waarden goed zijn en vrouwelijke niet (of minder).

Ik bedoel maar: een vrouw die manager is wordt inderdaad bewonderd terwijl een man die de zorg ingaat (als verzorger, niet als manager) een beetje als watje te kijk wordt gezet.

Ik heb persoonlijk bewondering voor iedereen die uit integere motieven zijn/haar werk doet en die zich niet laat leiden wat de buitenwacht er allemaal van vindt.
In de westerse maatschappij is geleidelijk het vergaren van een zo hoog mogelijk opleidingsniveau de sleutel geworden tot succes in het leven. Een van de belangrijkste en meest bevochten posities is daarom die van een goede opleiding, op de basisschool zijn deze tendensen al zichtbaar. Ik vind het ook jammer en soms ook onterecht. En Viva benadrukt de norm dat opleiding/geld een representatie vormt van succes met dit soort artikelen.
quote:Starshine schreef op 23 oktober 2009 @ 21:38:

Succes aan salaris en opleiding ophangen, is trouwens iets typisch mannelijks. Hiermee wil Viva blijkbaar zeggen dat mannelijke waarden goed zijn en vrouwelijke niet (of minder).

Ik bedoel maar: een vrouw die manager is wordt inderdaad bewonderd terwijl een man die de zorg ingaat (als verzorger, niet als manager) een beetje als watje te kijk wordt gezet.

Ik heb persoonlijk bewondering voor iedereen die uit integere motieven zijn/haar werk doet en die zich niet laat leiden wat de buitenwacht er allemaal van vindt.Goed punt, dat van die mannelijke waarden. Misschien moeten we eens een topic openen over wat vrouwen onder 'succes' verstaan.
quote:Starshine schreef op 23 oktober 2009 @ 21:35:

Ik vind mezelf bijvoorbeeld al heel succesvol omdat ik vlak voor mijn 30ste met twee kinderen toch nog een opleiding (MBO, dat dan weer wel ) ben gaan doen. Omdat ik in mijn werk niet verder kwam en niet gelukkig was.

Kijk, en dat vind IK nou heel succesvol!

Een schouderklopje voor jou!
Nou ja, wat iemand 'succesvol' vindt, heeft ook veel met je eigen waarden te maken. Is succes je kinderen goed opgevoed de wereld insturen? Is het anderen uit de shit helpen? Is het de vrouw die vanuit een hele slechte positie (asielzoeker uit Iran of zo) op eigen kracht een leven opbouwt? etc etc
quote:MY87 schreef op 23 oktober 2009 @ 21:44:

[...]

Kijk, en dat vind IK nou heel succesvol!

Een schouderklopje voor jou!tnx MY87
Zullen we jullie dan maar allemaal in de Viva stoppen? Wordt het een lekker dik nummer.

Kom op zeg... jullie snappen toch ook wel dat met succesvol bedoelt wordt dat je veel geld verdient of invloed hebt waardoor er vele poorten voor je geopend worden?
Nou, niet alleen zakenvrouwen hoor, mijn collegaatje staat er ook in als prijswinnend singer songwriter.

Het gaat er om dat je iets hebt bereikt. Met een award, prijs of idd een succesvol imperium. Anders kunnen we er allemaal wel in, toch?
Als ik in de Viva wilde, gaf ik me wel op voor Anybody .

Met alle respect Vinyl, ik vind dat ik ook heel wat bereikt heb. In jullie ogen stelt het misschien niks voor, maar voor mij is het heel wat. Het was namelijk een keuze die ik voor mezelf maakte, tegen alle meningen van anderen in. Hoe vaak is mij in die tijd niet aangeraden 'gewoon er mee te stoppen, omdat de combinatie met een gezin zo zwaar was.

En waarschijnlijk zal ik op mijn 67ste geen award krijgen voor ruim 35 jaar liefdevolle verzorging, maar weet je? Die hoef ik ook niet.
quote:Lesbellesdesfleurs schreef op 23 oktober 2009 @ 21:55:

Kom op zeg... jullie snappen toch ook wel dat met succesvol bedoelt wordt dat je veel geld verdient of invloed hebt waardoor er vele poorten voor je geopend worden?Ik snap wel wat de Viva bedoeld, en ik zeg ook niet dat die mensen niet succesvol zijn, maar mijn mening is dat er andere manieren zijn om succesvol te zijn dan veel geld verdienen of een machtspositie hebben.
Ik vind de bijlage wel goed. Ik vind nl dat er nog veel te weinig vrouwen in topfuncties zijn. En als je het zo bekijkt kan deze Viva bijlage misschien weer wat meer vrouwen inspireren om toch zo hoog in de boom te gaan zitten.

Geef mijn portie maar aan fikkie, heb best een leuke carriere, maar heb geen zin in dat territorium pissen van de mannen op dat niveau.

Maar vrouwen die het wel doen, sjappo en vooral doorgaan want er kunnen nooit teveel vrouwen in de top zitten.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
PS: TO dat wil niet zeggen dat er ook wel eens aandacht besteed zou kunnen worden aan vrouwen zoals jij. Maar ik denk niet dat dat de reden was van deze bijlage. Het zijn gewoon echt twee verschillende dingen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
ik vraag me nu af he, wanneer de bijlage had gegaan over mensen die idd in de zorg werken, mensen die aan mantelzorg doen of mensen die als alleenstaande ouder nog een avondopleiding doen zou er dan ook een topic geopend zijn??

De mensen die zich achtergesteld voelen en niet gewaardeerd voelen, door bijvoorbeeld zo`n bijlage, hebben er volgens mijn idee meer een issue mee dan zou moeten.

Zo is mijn zus standaard pissed over het feit dat ik met mijn parttime baan netto verdien wat mijn zwager fulltime bruto

verdient... want, zo is haar oordeel, hij werkt veel harder...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:MY87 schreef op 23 oktober 2009 @ 22:15:

[...]

Ik snap wel wat de Viva bedoeld, en ik zeg ook niet dat die mensen niet succesvol zijn, maar mijn mening is dat er andere manieren zijn om succesvol te zijn dan veel geld verdienen of een machtspositie hebben.

Ik snap het, je wilt graag bevestiging van anderen dat jou leven ook zinvol is. Natuurlijk verricht je geweldig werk, maar is dat niet beter geschikt als het volgende onderwerp in de Viva?

"beroepen met een bijdrage aan de maatschappij"
Ik voel me geenszins achtergesteld hoor. Ik reageer alleen op een OP waarin TO zegt het raar te vinden dat succesvol vooral aan geld wordt opgehangen, terwijl er meerdere manieren zijn om succesvol te zijn. Als voorbeeld vertelt ze over haar eigen leven, maar ook dat is niet de enige manier om succesvol te zijn.

Zoals ik eerder al zei. Wat jij succesvol vindt, is erg afhankelijk van je eigen waarden. Vind je geld belangrijk, dan zul jij een rijke vrouw al snel succesvol vinden.

Ik vind iemand succesvol die zijn/haar eigen geluk kan maken. (en dat is dus helemaal niet afhankelijk van geld, opleiding, gezin etc.)
Starshine, je hebt het mooi gezegd: Een succesvol iemand is iemand die haar/zijn eigen geluk kan maken.

En misschien ook maar eens een bijlage over mensen in de zorg, of onderwijs.

En @ biol: ik vind het niet raar dat mensen (jouw zus in dit geval) zich druk maken om het feit dat er in de ene sector onevenredig veel meer verdiend wordt dan in de andere. En natuurlijk zijn er zaken zoals opleiding en verantwoordelijkheden die mee moeten wegen in wat iemand verdient. Ik ken de achtergrond van jouw zus en je zwager niet, maar het is natuurlijk wel zo dat het belachelijk is dat een verpleegkundige met 4 jaar HBO en fikse verantwoordelijkheden een schijntje verdient in vergelijking met, laten we zeggen iemand die 4 jaar HBO bedrijfskunde heeft gestudeerd en bij een bank werkt. Nee, dat is ook niet eerlijk... Maar goed, dat is weer een hele andere discussie.

(En nee, ik ben geen verpleegkundige...)
Ik heb de bijlage niet gelezen, dus ik kan er helemaal naast zitten. Maar zou Viva met het misschien ongelukkig gekozen woord succesvol bedoelen: Vrouwen in functies die door mannen gedomineerd worden, omdat 'men' er nog steeds voor het gemak van uit gaat dat vrouwen niet geschikt zijn voor (top)management (omdat het homoon en emotie gedreven wezens zijn die uiteindelijk toch voor het moederschap kiezen, en meer van dat dom geneuzel)? En dat Viva de vrouwen die wel zijn doorgedrongen, succesvol noemt?

Overigens ben ik het er mee eens dat succes niet afhankelijk is van functie, inkomen of welke vorm van status dan ook. Ik heb diep respect voor mensen die dag in, dag uit voor anderen zorgen.

Daarnaast heb ik ook een gevoel van trots dat ik en andere vrouwen zich in een mannenwereld op een goed niveau weet te handhaven en we zelfs langzaamaan gerespecteerd en serieus genomen worden.

Ik vind elk beroep nodig, en dat iedereen respect verdient... Van putjesschepper, tot topmanager.
Het gaat in het artikel (heb ik niet gelezen) denk ik om succesvolle vrouwen gemeten naar de maatschappelijke status en hun positie op die ladder.

Niet of je een beter mens bent, zinvoller werk doet, etc.

Persoonlijk vind ik het erg dat een verpleegkundige bijvoorbeeld maatschappelijk (en financieel) lager staat aangeschreven dan een marketing professional, want ik denk dat voor de maatschappij de verpleegkundige véél en véél belangrijker is. Toch wordt de marketing professional beter beloond en heeft (dat hangt daar wel mee samen denk ik) meer status.
Oh en trouwens, volgens je eigen leven en je eigen kunnen kan je wel heel succesvol zijn, en dat maatschappelijk gezien toch niet zijn. Ik kan me voorstellen bijvoorbeeld Starshine dat het in je eigen leven een prestatie was om een mbo diploma te halen terwijl je al twee kinderen had, en dat het bloed zweet en tranen gekost heeft. Ik kan me ook voorstellen dat jijzelf en je geliefden heel trots zijn op je. Maar maatschappelijk gezien is het natuurlijk niet een heel opvallende of buitengewone prestatie, dus ik kan me voorstellen dat je vergeleken met die zestien miljoen anderen niet bijzonder succesvol bent.

Hoewel, naar de betekenis van het woord, je in principe natuurlijk succesvol bent zolang je je eigen doelen behaalt, ook als je doel elke dag het vuilnis buiten zetten zou zijn ofzo, kan je daar prima heel succesvol in zijn
quote:Margaretha2 schreef op 23 oktober 2009 @ 22:57:

Persoonlijk vind ik het erg dat een verpleegkundige bijvoorbeeld maatschappelijk (en financieel) lager staat aangeschreven dan een marketing professional, want ik denk dat voor de maatschappij de verpleegkundige véél en véél belangrijker is. Toch wordt de marketing professional beter beloond en heeft (dat hangt daar wel mee samen denk ik) meer status.

Met het dik gedrukte deel kan ik het niet helemaal mee eens zijn. Verpleegkundigen zijn onmisbaar, dat wel, maar dat is bijvoorbeeld de IT ontwikkelaar ook... Stel je eens voor dat IT systemen niet meer werken... (bijvoorbeeld in ziekenhuizen )

Vergeet ook niet dat we nu eenmaal in een kapitalistisch Westers land wonen... Money makes the world go round. Zonder de banken/ verzekeraars en het bedrijfsleven hebben we geen belasting geld en kunnen bijvoorbeeld verpleegkundigen niet betaald worden.

Niemand is belangrijker dan de ander. We hebben elkaar allemaal nodig.

Dat de beloningen scheef zijn, ben ik met je eens. Maar ik vind niet het ene beroep belangrijker dan de ander.
anoniem_85376 wijzigde dit bericht op 23-10-2009 23:09
Reden: typegriep
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven