Werk & Studie alle pijlers

succesvolle vrouwen? Of goed betaalde vrouwen?

23-10-2009 21:22 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week zit er bij de Viva een gratis 2e Viva over succesvolle vrouwen. Wat mij gelijk opvalt is dat hier alleen vrouwen instaan die als beroep manager o.i.d. hebben.

Natuurlijk zijn deze vrouwen succesvol, begrijp me goed, maar waarom staan er alleen hoogopgeleide vrouwen in?

Ikzelf werk in een verpleeghuis met zwaar dementerende clienten. Wanneer ik een verdwaalde client zielsgelukkig maak met een bakje koffie en een gezellig praatje , of een chocolade reep van een man krijg omdat ik zo lief ben voor zijn dementerende vrouw, voel ik mij meer succesvol dan de manager van het verpleeghuis.

En dat met mijn MBO diploma!

Ik wil mezelf met dit topic niet een schouderklopje geven, maar wat ik probeer te zeggen is dat succes niet afhangt van welk bedrag er maandelijks op je rekening wordt gestort.

En ook niet van hoeveel uren je per week werkt! In deze Viva stond namelijk ook dat de meeste succesvolle mensen minstens 32 uur per week werken.

Alsof je niks betekend wanneer je partime werkt!

Zelf werk ik 40 uur per week, maar ik heb collega's die 16 uren per week werken die ik zeker succesvol vind!

Misschien denken jullie wel 'wat kraamt die nou weer allemaal voor onzin uit' maar ik moest dit even van me afschrijven.

Ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn die mijn mening delen?
quote:Starshine schreef op 23 oktober 2009 @ 22:04:

Als ik in de Viva wilde, gaf ik me wel op voor Anybody .

Met alle respect Vinyl, ik vind dat ik ook heel wat bereikt heb. In jullie ogen stelt het misschien niks voor, maar voor mij is het heel wat. Het was namelijk een keuze die ik voor mezelf maakte, tegen alle meningen van anderen in. Hoe vaak is mij in die tijd niet aangeraden 'gewoon er mee te stoppen, omdat de combinatie met een gezin zo zwaar was.

En waarschijnlijk zal ik op mijn 67ste geen award krijgen voor ruim 35 jaar liefdevolle verzorging, maar weet je? Die hoef ik ook niet.

Dat zeg ik ook niet je hebt ook veel bereikt, ik ook. Maar als ze een uitgave moeten vullen met alle vrouwen die veel bereikt hebben, krijg je hem echt niet meer als bijlage bij de Viva gepropt.

Dus pikken ze de bijzondere mensen eruit, met een prijs, of een speciale verdienste...
Ik kan de bijlage niet zien, maar misschien hadden ze hem dan beter: carrierevrouwen kunnen noemen in plaats van succesvolle vrouwen. Want wat succes is is voor iedereen inderdaad weer anders.
Ik vind overigens wel dat ieder mens respect verdient, gewoon zonder reden, maar ik vind zeer zeker niet elk beroep nodig! Veel beroepen zijn eigenlijk bullshit, misschien zelfs mijn eigen beroep ook wel
quote:MY87 schreef op 23 oktober 2009 @ 22:15:

[...]

Ik snap wel wat de Viva bedoeld, en ik zeg ook niet dat die mensen niet succesvol zijn, maar mijn mening is dat er andere manieren zijn om succesvol te zijn dan veel geld verdienen of een machtspositie hebben.Maar die staan er toch ook in? Zoals mijn muzikale collegaatje, die is echt niet rijk en heeft ook niet veel macht. En zo staan er wel meer in.
Eens met Olive. Het een kan niet zonder het ander.
Olive, ik vind het werkelijk waar schandalig dat wij onze verplegers en docenten minder waarderen (economisch gezien en qua status) dan iemand die mensen dingen aansmeert die ze in principe helemaal niet nodig hebben (ik noem een nieuw telefoontje elk jaar).

Niet dat ik die ander niet respecteer of dat hij van mij zijn beroep niet uit mag oefenen, en ik vind het zelfs helemaal prima dat hij er stinkend rijk van wordt, maar dat een verzorgende bijvoorbeeld in een instelling voor gehandicapten of bejaarden nauwelijks boven het minimum uitkomt, ja, dat vind ik schandalig. En als je dan vergelijkt wat bijvoorbeeld verkopers of marketing mensen verdienen, vind ik dat zeker wel heel erg wrang.
ja okay, van die lui die je bellen om je een onnodige verzekering aan te smeren, die zijn toch wel een soort van nutteloos (als beroep dan )
Margaretha, daar ben ik het ook zeker mee eens. Ik bedoelde ook meer dat het ene beroep niet belangrijker is dan de ander.

Het is ook vreemd dat geld-gedreven beroepen beter beloond/gewaardeerd worden dan de beroepen waar je met mensen werkt (om het even kort door de bocht te zeggen)

Het stimuleert jongeren ook absoluut niet om zo'n beroep te kiezen. Zeker niet in deze materialistische wereld, waar het toch meer gaat om nemen dan om geven. (waar ook ik me schuldig aan maak met bijvoorbeeld mijn leasewagen)

Maar ik blijf erbij dat het een niet zonder het ander kan.
anoniem_85376 wijzigde dit bericht op 23-10-2009 23:22
Reden: schuldbekentenis ;-)
% gewijzigd
Hahaha Starshine... Nutteloos misschien niet, het verschaft een hoop studenten een leuke bijbaan, en dan hoeven ze weer minder te lenen bij de IBG... ofzo

Irritant zijn ze wel...
Toch vind ik dat er altijd wel iets denigrerends doorklinkt, als men zegt dat er meer respect moet komen voor 'zorgende' en (inherent daaraan) matig betaalde beroepen. Het wordt vaak 'dankbaar' werk genoemd, als zijnde iets (quasi-)altruïstisch. 'De zorg' heeft toch een bepaalde connotatie. Slecht betaald, weinig status en hard werken.

Daarnaast, wat is 'noodzakelijk' werk. Mensen gaan dood of ze gaan dood (mijn 1e les als co-assistent).

Ik vind ook dat er respect moet zijn, zeker. Feit is dat ik niet altijd respect koester voor iedere planeetbewoner. En sommige beroepsgroepen vind ik onzinnig en dom. Het is altijd vrij eenvoudig om vanuit een luxe(re) positie te roepen dat toiletjuffrouw bij de McDondalds óók heel dankbaar werk is. En dat je daar niet meer dan respect voor moet hebben. Maar veel mensen die zelf nooit zo'n baan gaan beoefenen. Of voor 1200 euro je benen uit je lijf lopen om strontluiers van bejaarden te verwisselen. Nee, dan nog liever een uitkering, dan kan in ieder geval de schijn nog worden opgehouden dat men conform de westerse eisen functioneert. Hypocrisie is het, en ik doe er net zo hard aan mee.
Milaatje, ik heb zelf in de zorg gewerkt tijdens mijn studie, als bijbaantje, en ik denk dat de meeste mensen die in de zorg werken dat gewoon doen omdat ze het leuk vinden, net zoals bijna iedereen die een bepaald beroep heeft gekozen. Ikzelf had héél veel lol in het werk (werkte met verstandelijk gehandicapten) en ik deed het zeer zeker niet voor het altruïstische aspect (het verdiende trouwens ook erg lekker vergeleken met andere bijbaantjes) en ook niet omdat het zo'n dankbaar werk was (dat viel ook best mee vond ik, andere mensen bewonderden je erom maar niet dat ik nou zo'n dankbaar gevoel kreeg tijdens het werk, niet dankbaarder dan toen ik nog serveerster was bijvoorbeeld).

Maar. In de maatschappij denk ik dat dit soort dingen heel belangrijk zijn. Ikzelf vind het in elk geval ontzettend belangrijk dat oude, zieke en zwakke mensen een comfortabel leven kunnen leiden. We wonen in één van de rijkste landen ter wereld. Daarnaast vind ik het ook heel belangrijk dat kinderen gratis (of heel goedkoop) een opleiding van hoogstaand niveau krijgen.

Ik snap dat de beroepen die daarbij horen weinig economische waarde hebben omdat ze geen geld opbrengen. Daarom denk ik dat de staat die economische waarde voor zich moet nemen door, van het belastinggeld, de mensen die deze beroepen uitvoeren te betalen.

En dan vind ik inderdaad dat mensen die zulke, moreel belangrijke beroepen uitvoerne daar ook heel ruim voor betaald zouden moeten worden.

Ikzelf heb universiteit gedaan en ik ga echt niet in de zorg werken fulltime, zolang ik de mogelijkheid heb wat anders te doen. Niet omdat het werk niet leuk is, of interessant, maar omdat je geen zak verdient en ook geen perspectief hebt op beter, lichamelijk en geestelijk zwaar werk doet, moordende tijden hebt, een werkdruk van hier tot Tokyo, enzovoort.

Ik denk dat getalenteerde mensen liever voor een beroep kiezen waarbij ze hun talent kunnen gebruiken én er flink voor betaald worden (zodat ze zich ook allerlei leuke dingen naast het werk kunnen permitteren).

Natuurlijk, als de zorg / het onderwijs het enige is wat je leuk lijkt, okee, dan is het zo bekeken. Maar als je bijvoorbeeld tien of twintig dingen leuk lijken (zoals toch wel veel klasgenoten van mij op het VWO hebben ervaren), dan moet je wel haast gek zijn om in de zorg of het onderwijs te gaan werken.

Tenzij je idd. geneeskunde kan doen zoals jij want dan hoef je je over al die dingen ook geen zorgen te maken.
Ohja en wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat ik het heel jammer vind dat dat talent verloren gaat aan marketing etc. als het ook gebruikt zou kunnen worden voor bv. onderwijs.

En natuurlijk wil niet elke marketeer het onderwijs in maar ik durf er wel een lief bedrag om te verwedden dat als het onderwijs gewoon echt goed betaald zou worden en zijn maatschappelijke status terugkreeg een aantal mensen die nu commercieel medewerker / marketingmedewerker / consultant etc. zijn het onderwijs in elk geval serieus als optie zouden overwegen.

Nu doen alleen mensen dat die écht totaal gepassioneerd zijn voor onderwijs of die gewoon verder niet aan de bak kunnen. En daar vind ik het beroep idd. te belangrijk voor.
quote:Natuurlijk, als de zorg / het onderwijs het enige is wat je leuk lijkt, okee, dan is het zo bekeken. Maar als je bijvoorbeeld tien of twintig dingen leuk lijken (zoals toch wel veel klasgenoten van mij op het VWO hebben ervaren), dan moet je wel haast gek zijn om in de zorg of het onderwijs te gaan werken.

Hmm, er zijn zat andere dingen die ik leuk vindt en die ik ook kan doen. Ik heb gekozen voor de zorg omdat ik daar inderdaad de meeste voldoening uithaal en omdat ik geld niet op nr 1 plaats qua levensdoel.

Vind het een beetje denigrerend wat je zegt eigenlijk.
En al die maatschappelijk geslaagde mensen maar klagen dat het onderwijs zo slecht is, en dat het een schande is dat die oudjes te weinig verschoond worden op een dag. Lullen dat kunnen ze, maar geen daden stellen om het beter te maken.
Ik snap je helemaal Margaretha2, ik heb ook zoiets als thuiszorg gedaan en vond dat best leuk. Maar ik had een ander toekomstperspectief, ik studeerde immers al. Ik ken een meisje van de uni (Harvard, niet de minste) die alle ongeschreven normen liet varen en tóch de gehandicaptenzorg in ging (in functie van social worker ipv arts). Dat vind ik geweldig. Want, inderdaad, als je gymnasium hebt gedaan is het ergens not done als je niveau 4 verpleegkundige wordt bijvoorbeeld.

Ik vind het lastig, is er oprecht respect voor beroepen die je zelf nooit van je leven zou willen uitoefenen? Of juist dan? Mijn respect is soms gebaseerd op het gegeven dat ik het zelf nooit zou willen doen. Maar is dat respect?

Even iets anders, ik hoor ook regelmatig geklaag dat verpleegkundigen het zo zwaar hebben en dat artsen bakken met geld verdienen en 's avonds wegrijden in hun dikke BMW. Ik vind eigenlijk dat verpleegkundigen in relatie tot artsen gewoon naar rato verdienen. Verpleegkundigen zouden wel weer meer mogen verdienen dan bijv. marketingdweeps.
quote:Starshine schreef op 23 oktober 2009 @ 23:44:

[...]

Hmm, er zijn zat andere dingen die ik leuk vindt en die ik ook kan doen. Ik heb gekozen voor de zorg omdat ik daar inderdaad de meeste voldoening uithaal en omdat ik geld niet op nr 1 plaats qua levensdoel.

Vind het een beetje denigrerend wat je zegt eigenlijk.

Starshine, jij bent cool!

Maar even heel eerlijk, heb je nooit getwijfeld, je 'minder' gevoeld t.o.v. anderen? Nooit méér gewild terwijl dat wel in je bereik lag? Of is de voldoening die jij vindt een 'excuus' (niet het juiste woord, weet even niet beter) om niet je eigen grenzen te hoeven ontdekken?
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
quote:Vinyl schreef op 23 oktober 2009 @ 23:08:

[...]

Dat zeg ik ook niet je hebt ook veel bereikt, ik ook. Maar als ze een uitgave moeten vullen met alle vrouwen die veel bereikt hebben, krijg je hem echt niet meer als bijlage bij de Viva gepropt.

Dus pikken ze de bijzondere mensen eruit, met een prijs, of een speciale verdienste...

Ja alleen het is zo jammer dat 'bijzonder' dan blijkbaar betekent dat je veel geld hebt verdient, beroemd bent ergens mee of een hoge functie hebt. Best eenzijdig naar mijn mening.

Er zijn 'normale' wereldburgers die met veel meer moeite dingen hebben bereikt in hun eigen leven, bijvoorbeeld met een problematische familie achtergrond of lichamelijke problemen.

Maargoed, het stoort mij ook dat alles altijd in een 'succesplaatje' moet passen. Alsof dat het hoogst haalbare is.
Starshine, het is niet denigrerend bedoeld.

Als je gewoon even kijkt naar geschiedenis. Vroeger was onderwijzer bijvoorbeeld een gerespecteerd beroep, ik heb geen flauw idee naar de salarissen in die tijd maar ik stel me zo voor dat het (vergeleken met andere beroepen uit die tijd) prima verdiende. Naar de onderwijzer werd opgekeken.

Als je ziet hoeveel kerels toen voor de klas stonden, en hoeveel er nu nog voor kiezen, dan hoef je geen genie te zijn om in te zien dat de (economische) waardering zeker wel samen hangt met het aantal mensen dat er voor kiest het beroep uit te oefenen.

Ikzelf vond toen ik op het gym zat dus wel twintig dingen leuk, en als je me vraagt, zou vier jaar filosofie studeren je leuk lijken zeg ik ja. Maar dat was voor mij nooit een serieuze optie want je kan er later geen zak mee.

Ik denk wel dat als het écht je passie is je altijd succesvol zal zijn in je vakgebied, maar als je zoals ik 20 dingen leuk vindt, kan je beter wat anders kiezen waarbij je meer toekomstperspectief hebt. Antropologie viel ook af bv. daarom (en wederom een studie met vrijwel alleen meiden).
quote:Courage schreef op 24 oktober 2009 @ 00:03:

[...]

Interessante discussie verder, maar dit vind ik jammer.

Je hebt namelijk geen idee van wat je manager voelt en ervaart. Hier benoem je goed de 'issue' wat breed leeft onder bewoners van de westerse wereld. We willen eigenlijk allemaal hoog op die statusladder staan en als er mensen in de directe omgeving ons voorbij zijn gestreefd, dan willen we graag motieven zoeken waarom ook wij die plek ergens bovenin verdienen. En ook hoor je mensen opeens praten over hetgeen dat écht belangrijk is, liefde, vriendschap, mensen waardevolle laatste jaren schenken (dat overigens ook heel belangrijk is). Maar ik vraag mij altijd af of indien men 2 ton op jaabasis zou verdienen met een andere job (mogelijk minder leuk, maar wel meer status en dus geld) nog steeds in bijv. de bejaardenzorg zouden werken.
Eens Milaatje.

En wat als die baan niet minder leuk is maar even leuk, alleen dan anders?

Trouwens denk ik dat dat probleem misschien wel minder is als bv. een verzorgende ipv 1200 per maand 2500 per maand zou verdienen (dan hoef je dus nog bij lange na niet aan de 2 ton te komen, maar kan je toch wel heel behoorlijk leven).
punt begrepen Margaretha.

Milaatje, in mijn vorige baan voelde ik mij inderdaad 'minder'.

Ik heb in het verleden een HBO-opleiding gedaan, maar het viel zo tegen dat ik er nooit in dat beroepsveld werkzaam ben geweest. (vanwege herkenning laat ik in het midden wat dat werkveld was). Ik heb toen ander werk gezocht, maar voelde mij daar niet op mijn plek en ontwikkeling zat er ook niet in (niet dat ik zo nodig promotie wilde maken, maar van je 20e tot je pensioen hetzelfde doen trekt me niet echt aan).

Om een lang verhaal kort te maken: ik kreeg de mogelijkheid aangereikt om een heroriëntatiecursus te doen en daar kwam 'iets sociaals' uit. Omdat ik daar totaal geen ervaring in had, was de enige mogelijkheid om gewoon weer naar school te gaan. Nogal een stap als volwassen vrouw met gezin. Ik kon dan wel de volwassenenopleiding doen, maar toch. Ook voelde het even als een stap terug als HBO'er. (HBO-opleiding zat er niet in vanwege financiën, don't ask).

Enfin, ik heb mijn grenzen aardig leren kennen, al zeg ik het zelf.

Ik wil in mijn werk wel verder komen, niet om afdelingshoofd te worden, maar meer om meer kennis van het vak te krijgen.
Wat is nou het probleem? Ik krijg hier echt weer een typisch Nederlands Maaiveld idee van. Een aantal vrouwen staat in een blad, waaronder 'architecten, pianisten, tv-talenten, schrijfsters, topsporters, fotografen, politici, ontwerpers en cabaretiers' (als ik nu.nl moet geloven). Wordt er eens aandacht besteed aan vrouwen en wat zij bereikt hebben (en ja, meer dan 73% werkt meer dan 60 uur per week maar verdient niet evenredig veel), is het nog niet goed.

Tja, dan kan ik er ook kritiek op hebben dat Yfke Sturm genoemd wordt "want ik ben ook best wel mooi". Of dat er een topsporter wordt genoemd "terwijl ik ondanks mijn blessure ook drie keer per week zwem".

Is hier ooit zo'n topic geopend naar aanleiding van de quote 500? Ben het niet tegen gekomen, en ik vraag me af waarom.
quote:dorinke schreef op 24 oktober 2009 @ 00:33:

Wat is nou het probleem? Ik krijg hier echt weer een typisch Nederlands Maaiveld idee van. Een aantal vrouwen staat in een blad, waaronder 'architecten, pianisten, tv-talenten, schrijfsters, topsporters, fotografen, politici, ontwerpers en cabaretiers' (als ik nu.nl moet geloven). Wordt er eens aandacht besteed aan vrouwen en wat zij bereikt hebben (en ja, meer dan 73% werkt meer dan 60 uur per week maar verdient niet evenredig veel), is het nog niet goed.

Tja, dan kan ik er ook kritiek op hebben dat Yfke Sturm genoemd wordt "want ik ben ook best wel mooi". Of dat er een topsporter wordt genoemd "terwijl ik ondanks mijn blessure ook drie keer per week zwem".

Is hier ooit zo'n topic geopend naar aanleiding van de quote 500? Ben het niet tegen gekomen, en ik vraag me af waarom.Precies wat ik bedoel!!!!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ach, de quote 500 is duidelijk: 200 miljoen is meer dan 100 miljoen. Dus daar zou ik geen discussie over aan hoeven te gaan (en dan nog bellen veel rijkaards na het uitkomen van de lijst nog met Quote omdat hun vermogen verkeerd geschat zou zijn).

Topsport is ook duidelijk, ik zou de 100 meter niet in 10 seconden kunnen lopen. En ook daar kun je over discussieren, want in sommige sporten worden punten gegeven en laten we het helemaal niet over doping hebben.

Over schoonheid is trouwens altijd veel te twisten, waarom vinden mensen Yolanthe CvK mooi?? Wint een vrouw die haar schoonheid vooral aan de plastisch chirurg te danken heeft, terecht een Miss-verkiezing?

En zo is het dus ook met succes, wanneer is iets voor jouw succes en wanneer niet? Rete-subjectief en dus een punt van discussie en een topic waard.

Btw: het 'Aan Viva vertelt'-verhaal van vorige week bewijst dat hele gewone gebeurtenissen van heel gewone vrouwen best een verhaal in Viva op kunnen leveren.

Voor wie het niet gelezen heeft, hier het topic erover met het verhaal plus herschreven versie. Enjoy!

Aan viva vertelt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven