Gezondheid alle pijlers

Geen eetlust meer. Tips a.u.b?

24-10-2009 18:53 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een tijdje geleden is mijn relatie verbroken. Dat ik daarna geen hap door mijn keel meer kreeg vond ik op zich niet zo vreemd. Steen in maag, beroerd gevoel van binnen, noem maar op. Nu, vijf weken later is de steen een beetje verdwenen, alleen lukt eten me niet meer. Ik heb totaal geen hongergevoel en moet mezelf er toe zetten om met moeite een halve appel o.i.d. te eten. Soms is die halve appel en een boterham het enige wat ik op een dag eet. Het eten zelf staat me nu zo tegen!

Op zich kan ik best een paar kilo missen en wel meer (ben er nu 5 of 6 kwijt, volgens mij), maar het probleem is dat het natuurlijk niet gezond is om zo te eten. Daarbij voel ik me zo slap en draaiierig, waardoor ik niet meer goed kan functioneren. Ik merk dat mijn conditie helemaal weg is en soms ben ik bang van mijn fiets te kukelen.

Het jammere is dat ik altijd erg van eten kon genieten en ook koken deed ik graag en vaak (ook voor anderen). Ok, dat laatste is misschien niet het belangrijkste, maar toch.

Heeft er iemand tips wat ik het beste kan doen? (behalve eten )

Naar de huisarts gaan vind ik een beetje overdreven nl.

Alvast hartelijk dank!
Jeetje wat vervelend! Misschien kan je een keer samen met een vriendin eten oid, zodat het eten weer leuk wordt en er een gezellige sfeer om heen hangt, waardoor je minder het gevoel van "moeten" hebt.

Misschien nog wel een open deur, maar wellicht kan je jezelf dwingen om wat meer te eten dan die appel en boterham, eerst beginnen met een salade of en dan echt weer voor jezelf koken, ook al heb je geen honger gevoel
Ik denk dat het geen zin heeft om een bepaald gerecht te kiezen.

Het heeft te maken met je psyche.

Probeer in te zien hoe gelukkig je eigenlijk bent zonder hem. Som allerlei irritaties en negatieve eigenschappen op waardoor je eigenlijk blij mag zijn dat je van hem af bent.

Daarna wat afleiding zoeken en dan voel je je hopelijk vanzelf wat beter. Je krijgt misschien vanzelf weer zin in eten.
Ik ben zelf tonnetje rond en heb nooit problemen met niet kunnen eten. Maar ik heb eens gehoord, veel soep eten. En evt. boterham in de soep dompelen. Dat is wat minder "vast" en zitten goede voedingsstoffen in (mits je de goede soep neemt natuurlijk).

Daarnaast weet ik van mijn (helaas doodzieke) pappie dat hij nutricia drankjes krijgt. Die krijg je van de verzekering vergoed en zitten boordevol voedingsstoffen. In tijden dat hij echt geen hap weg krijgt heeft hij er erg veel baat bij.

En waarom overdreven om naar de dokter te gaan? Daar is hij/zij voor hoor! Gewoon aankaarten dat je er moeite mee hebt. Wellicht kan je doorverwezen worden naar een dietist of kun je ter aanvulling van die nutriciapakjes krijgen ofzo. Sterkte !
Dank je Magnolia. Ik probeer ook voor mezelf te koken, maar dan sta ik met zo'n enorme tegenzin in die keuken en eet ik ongeveer de hoeveelheid van wat mijn kinderen aten toen ze 3 waren.

Met een vriendin eten is een goede tip, vooral als zij kookt haha!

Ik weet alleen niet goed wat ik het beste kan kiezen qua eten, wat het verstandigst is. Wel voedzaam en energie gevend, maar niet ongezond. Ik gooi van ellende nu suiker in mijn thee om wat energie te krijgen, maar dat is natuurlijk ook niet de oplossing.
almosthappy wijzigde dit bericht op 24-10-2009 19:10
Reden: woordje vergeten
% gewijzigd
Weet je, je lichaam geeft aan dat je eten nodig hebt, want je bent draaierig, functioneert niet meer goed, je hebt geen energie, meer tekenen heb je niet nodig om te eten. Misschien kan je een handje noten nemen, om zo ook wat gezonde vetten binnen te krijgen, of wat druivensuiker (dextro). Allemaal niet ideaal, want eigenlijk moet je gewoon meer eten, maar voor de time being is het niet anders. Maar als dit nog heel lang gaat duren, zou ik wel naar de huisarts gaan hoor, want je lichaam gaat in de spaarstand
[quote]Lesbellesdesfleurs schreef op 24 oktober 2009 @ 18:59:

Ik denk dat het geen zin heeft om een bepaald gerecht te kiezen.

Het heeft te maken met je psyche.

Probeer in te zien hoe gelukkig je eigenlijk bent zonder hem. Som allerlei irritaties en negatieve eigenschappen op waardoor je eigenlijk blij mag zijn dat je van hem af bent.

Daarna wat afleiding zoeken en dan voel je je hopelijk vanzelf wat beter. Je krijgt misschien vanzelf weer zin in eten.[/quote]

Afleiding zoek ik ook en dat gaat best redelijk. Maar ik ben onderhand te slap om leuke dingen te gaan doen. Ik wilde heel stoer mijn huis aanpakken (lees: grote zooi opruimen), maar viel bijna van keukentrap af. Hmm, probeer je tip op te volgen dat ik blij moet zijn van 'm af te zijn. Ben bang dat dat nog wel even duurt.
Hompeltjepompeltje, ik heb ook nooit moeite met eten gehad. Integendeel. Ik lust echt zowat alles, van hartig, vet en ongezond, tot alle soorten groente, rauwkost. Ik ben eigenlijk helemaal in shock dat zo'n vreetzak als ik nu niet meer eet. (Ik ben echt de collega die liever heeft dat er 3 keer per week lekkere broodjes worden gehaald, ipv 1 keer. Ok, 5 keer dan..)
Magnolia, die noten zijn een goed idee! Had ik nog niet eens aan gedacht. Heb vandaag vitaminepreparaat gekocht om de 'schade' te beperken.
Probeer op zoek te gaan naar dingen die aantrekkelijk zijn, wat dat voor jou is weet ik niet. Bakje yoghurt, een mango, een hand poestanoten, een ijsje, chocoladereepjes, whatever. Als je die zo op de dag weggegraasd krijgt kom je hopelijk met een week of wat weer toe aan een gezond etensritme. Eventueel aangevuld met de (dure) nutriciadrankjes.

Ondertussen: geniet van de gelegenheid om 'gratis' wat kilo's kwijt te raken.

Van de nutriciadrankjes vind ik de melkachtige een stuk beter te pruimen dan de juice achtige, maar smaken verschillen. Even beide proberen om te kijken welke het beste bij jou past.
Ik heb zelf door medicijngebruik soms grote problemen met eten. Enige wat er bij echt altijd ingaat is een banaan. Makkelijk voor de pak ook, dus niet eerst ook nog iets moeten klaarmaken terwijl je al weet dat je het eigenlijk niet eens op wil eten. En, en dat is vooral voor jou een leuke bijkomstigheid, in banaan zit triptofaan. En van triptofaan word je blij!

Verder even potje vitaminepillen halen
ben het eens met mamzelle, als je maar iets binnen krijgt. Het hoeft echt niet perse gezond te zijn. Als je spijsvertering maar eenmaal op gang is, is het makkelijker ook andere dingen te gaan eten.
quote:almosthappy schreef op 24 oktober 2009 @ 19:01:

Ik gooi van ellende nu suiker in mijn thee om wat energie te krijgen, maar dat is natuurlijk ook niet de oplossing.Nee dat is slecht! Daarmee geef je alleen maar tijdelijk je lichaam een boost. Maar dat is niet de goede boost. Gewoon ff naar de dokter gaan joh! Niets ergs aan. Ook voor dat soort dingen zijn ze er hoor! Hoef je je niet voor te schamen.
quote:mamzelle schreef op 24 oktober 2009 @ 19:12:

Eventueel aangevuld met de (dure) nutriciadrankjes.

Van de nutriciadrankjes vind ik de melkachtige een stuk beter te pruimen dan de juice achtige, maar smaken verschillen. Even beide proberen om te kijken welke het beste bij jou past.Als je ze via de huisarts/diëtiste krijgt worden ze gewoon vergoed. Mijn vader krijgt dozen vol met die pakjes. Hij betaalt er geen cent voor!
vitamine B12 schijnt eetlust opwekkend te werken
Wauw! Bedankt voor de tips.

@sprankelend; Hoe doe jij dat verder dan? Banaan is op zich goed idee, maar juist een van de weinige dingen die ik niet lust

@mamzelle en hompeltjepompeltje; Ben ik erg dom als ik niet precies weet wat die nutriciadrankjes zijn? (Waarschijnlijk wel, maar vraag toch maar)
Ben bang dat de nutriciadrankjes niet perse door de huisarts worden voorgeschreven. Ik heb ze voor zover ik weet altijd zelf moeten betalen (wel advies gekregen terzake van huisarts) en ik heb wel eens 42 kg gewogen dus dan zou een recept toch aanbevolen zijn geweest.
nutriciadrankjes had mijn vader ook toen hij ziek was Kun je bij apotheek krijgen. Is misschien een tijdelijk oplossing, maar ik denk dat je beter echt kan gaan werken aan het opwekken van eetlust...
quote:mamzelle schreef op 24 oktober 2009 @ 19:12:

Probeer op zoek te gaan naar dingen die aantrekkelijk zijn, wat dat voor jou is weet ik niet. Bakje yoghurt, een mango, een hand poestanoten, een ijsje, chocoladereepjes, whatever. Als je die zo op de dag weggegraasd krijgt kom je hopelijk met een week of wat weer toe aan een gezond etensritme. Eventueel aangevuld met de (dure) nutriciadrankjes.

Ondertussen: geniet van de gelegenheid om 'gratis' wat kilo's kwijt te raken.

Van de nutriciadrankjes vind ik de melkachtige een stuk beter te pruimen dan de juice achtige, maar smaken verschillen. Even beide proberen om te kijken welke het beste bij jou past.

Ik heb echt werkelijk nergens zin in. Ook niet in ongezonde rommel zoals chips, chocolade enzo. Ik had me al bedacht dat ik het beste kan eten waar "mijn lichaam op dit moment om vraagt" (dramatische zin), maar mijn lichaam wil helemaal niks.
Fortimel

Tuurlijk ben je niet dom. Hoe moet je zulks weten zonder ooit erover te hebben gehoord?
Ik denk dat als je echt niks lust, je jezelf in elk geval op pijl houdt met drie flesjes fortimel per dag. Als je de prijs aankan, of het krijgt voorgeschreven, that is.
quote:mamzelle schreef op 24 oktober 2009 @ 19:22:

Ben bang dat de nutriciadrankjes niet perse door de huisarts worden voorgeschreven. Ik heb ze voor zover ik weet altijd zelf moeten betalen (wel advies gekregen terzake van huisarts) en ik heb wel eens 42 kg gewogen dus dan zou een recept toch aanbevolen zijn geweest.Zo ja, dat lijkt me wel! Weeg je nu wel wat meer dan? (Hoeft niet te antwoorden hoor, als je niet wilt..)
haal die vitamine B12 aub. Ik denk echt dat het je zal helpen
Goed dat je het vraagt. Het is een voedingsbom in vloeibare vorm. Wordt vaak als bijvoeding gegeven aan ouderen of zieke mensen. Mijn vader heeft kanker en kan tijdens de chemo's geen hap wegkrijgen. Dan valt hij kilo's af. Hij krijgt dan van die nutriciadrankjes en dat helpt hem echt zich beter te voelen.

Kijk hier maar eens Nutricia voeding (sorry dames: geen commercieel doeleind hoor )
quote:hompeltjepompeltje schreef op 24 oktober 2009 @ 19:17:

[...]

Als je ze via de huisarts/diëtiste krijgt worden ze gewoon vergoed. Mijn vader krijgt dozen vol met die pakjes. Hij betaalt er geen cent voor!

Het gaat niet om de huisarts/diëtiste maar om het hebben van een medische indicatie en machtiging die afgegeven moet worden. En die wordt voor ernstige zaken af gegeven. Een paar weken eten door liefdesverdriet voor een anderzinds gezond persoon valt daar in de regel níet onder.

TO, besef is stap 1. Geen trék hebben is niet belangrijk. Klinkt cru en hard, maar dat wordt op een gegeven moment een harde noot als je langere tijd niet of slecht eet. Je went domweg aan het nieuwe eetgedrag en voor je het weet kweek je zo een nieuwe, slechte gewoonte. Je moet er doorheen, als het ware. Zolang als het "slechts" geen trek hebben is, gooi je kont tegen de kribbe. Dwing jezelf tot regelmate eetmomenten. Kleinere porties, vaker per dag. Regelmaat moet er weer in komen, lijf moet weer wennen, trek moet weer ontstaan. Door toe te geven aan gebrek aan trek zal dat naar mate van tijd steeds minder makkelijk uit zichzelf op komen. Als je de weg wat kwijt bent in het bos qua wat handige eetkeuze's zijn; laat je doorverwijzen naar een diëtiste. Een beetje diëtiste kan je goed op weg helpen.
vandaag ga ik van alles kunnen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven