oorontsteking

27-10-2009 13:20 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff, mijn zoontje (net 1 jr) heeft al twee keer een oorontsteking gehad, waarvan 1 keer een dubbele.

Nu zit hij weer continu aan zijn (rode) oor en ik mag er niet aankomen. Straks langs huisarts.......pff.

Iemand ervaring met een kind die ook vaak oorontsteking had? En vanaf wanneer gaan ze dan kijken naar buisjes oid?
Buisjes plaatsen, nog tips?
ah thx!
Naar de kno arts, (kan zonder verwijzing.) Overigens worden er niet altijd buisje geplaatst. Soms is het afdoende om de neusamandel te knippen en de oren door te prikken. Een fiks ontstoken amandel kan namelijk ook oorontsteking geven.
Gizz: bij de meeste kno artsen kun je niet zonder verwijzng terecht hoor.

Buisjes kunnen geplaatst worden vanaf 1-1,5 jaar. Maar twee keer een oorontsteking: dat is gewoon nog normaal hoor. Heel naar, want ze zijn er echt ziek van op dat moment en het doet pijn. Maar het is niet abnormaal veel. Zeker als je kind naar een kdv gaat of broertjes/zusjes hebt die naar school gaan, krijgt je kind een hoop virussen binnen en krijg je waarschijnlijk vaker te maken met oorontstekingen. In veel ziekenhuizen hanteren ze de vuistregel van 4-5 oorontstekingen per jaar voordat er buisjes geplaatst worden.

Een neusamandel ontsteekt nooit, maar wordt verwijderd omdat ie te groot opgezwollen is en daardoor de buis van eustachius van je neus/keelholte naar je oren dichtdrukt... hierdoor blijft er vocht achter de trommelvliezen staan. Kinderen gaan er ook van snurken.

Wat je nu het beste kunt doen, is veel spoelen met zout water. Gebruik een klein injectiespuitje met zout water (zonder naald natuurlijk ) of zout water neusspray (vinden kleintjes vaak enger). Je kunt zout water bij de apotheek kopen of zelf mengen met een theelepel zout oplossen in een kopje water. Spoel de neus hiermee een keer of 4 per dag. Blijf dit ook doen, als je kind geen last heeft, het voorkomt een hoop ellende.

Bel wel je huisarts als het rood ziet van buiten of als het niet binnen 2-3 dagen over gaat. Voor de koorts en pijn geef je ze paracetamol zetpilletjes.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:singalala schreef op 27 oktober 2009 @ 13:52:

Buisjes kunnen geplaatst worden vanaf 1-1,5 jaar.Niet waar (zie ook andere topic)
Watje met tea tree oil om de pijn te verzachten en de ontsteking te remmen. Ook even langs de huisarts idd.
quote:Viva Angel5 schreef op 27 oktober 2009 @ 14:00:

[...]

Niet waar (zie ook andere topic)

Je kunt heel hard niet waar roepen, maar dit is wel de gebruikelijke praktijk. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de kno artsen zijn er over het algemeen minder happig op om het zo vroeg te doen.

Algemene info van huisartsen: http://nhg.artsennet.nl/k ... GPatientenbrief/PBH2a.htm
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
heb vroeger vaak ooronsteking gehad,maar nog nooit buisjes gehad..broertje wel maar die vielen er iedere keer weer uit.

wat bij mij altijd hielp (en nog steeds helpt,want heb het nog vaak) is druppelen met zoete olie of slaolie..zo zorg je dat het oorsmeer "vloeibaar" blijft en dus niet gaan lopen klonteren en ontsteken enzo.

buisjes is geloof ik wel wat later dan 1-1,5 jaar hoor,eerder iets van 3,4 of misschien zelfs 5 jaar.
Goh, dat dat andere topic nog tevoorschijn getoverd kon worden. Naar de huisarts gaan, na 3 keer een kuur hebben wij zelf om een doorverwijzing gevraagd en de huisarts ging direct akkoord. Daarna was het zo gepiept, ze heeft buisjes gehad, waarvan er een in dezelfde week uitviel en de andere een tijdje daarna.

Tijdens het buisjes plaatsen hebben ze ook de neusamandelen verwijderd. Dat is allemaal bijna een jaar geleden en onze dochter heeft nooit meer oorontsteking gehad (daarvoor dus wel zeker 7 keer) en sinds de zomer is ze ook amper neusverkouden. Wij hebben nooit spijt gehad van de buisjes, ze had om de haverklap een oorontsteking. En sommige mensen zeggen: wacht tot de winter voorbij is, maar onze dochter kreeg de eerste oorontstekingen in de zomer.

Sterkte en beterschap!
quote:riekie84 schreef op 27 oktober 2009 @ 14:04:

heb vroeger vaak ooronsteking gehad,maar nog nooit buisjes gehad..broertje wel maar die vielen er iedere keer weer uit.

wat bij mij altijd hielp (en nog steeds helpt,want heb het nog vaak) is druppelen met zoete olie of slaolie..zo zorg je dat het oorsmeer "vloeibaar" blijft en dus niet gaan lopen klonteren en ontsteken enzo.

buisjes is geloof ik wel wat later dan 1-1,5 jaar hoor,eerder iets van 3,4 of misschien zelfs 5 jaar.Nee, dus, zoals je ook op dat andere topic kunt lezen. Ik had er niet aan moeten denken tot 5 jaar te moeten wachten, ons kind is bijna 2 en was net een jaar toen de buisjes geplaatst werden.
En als er een ontsteking is, dan is het leed al geleden, dan is er weinig vloeibaar te houden. Alle stikprut die er dan uitkomt is dan heel vloeibaar en is de pijn ook meteen voorbij.

Ik zou gewoon naar de HA gaan, dan kan die meteen gaan monitoren, dossier opbouwen. Niks lang leuren, het is zielig en het doet zeer bij die kleintjes.
quote:singalala schreef op 27 oktober 2009 @ 13:52:

Gizz: bij de meeste kno artsen kun je niet zonder verwijzng terecht hoor.

Buisjes kunnen geplaatst worden vanaf 1-1,5 jaar. Maar twee keer een oorontsteking: dat is gewoon nog normaal hoor. Heel naar, want ze zijn er echt ziek van op dat moment en het doet pijn. Maar het is niet abnormaal veel. Zeker als je kind naar een kdv gaat of broertjes/zusjes hebt die naar school gaan, krijgt je kind een hoop virussen binnen en krijg je waarschijnlijk vaker te maken met oorontstekingen. In veel ziekenhuizen hanteren ze de vuistregel van 4-5 oorontstekingen per jaar voordat er buisjes geplaatst worden.

Een neusamandel ontsteekt nooit, maar wordt verwijderd omdat ie te groot opgezwollen is en daardoor de buis van eustachius van je neus/keelholte naar je oren dichtdrukt... hierdoor blijft er vocht achter de trommelvliezen staan. Kinderen gaan er ook van snurken.

Wat je nu het beste kunt doen, is veel spoelen met zout water. Gebruik een klein injectiespuitje met zout water (zonder naald natuurlijk ) of zout water neusspray (vinden kleintjes vaak enger). Je kunt zout water bij de apotheek kopen of zelf mengen met een theelepel zout oplossen in een kopje water. Spoel de neus hiermee een keer of 4 per dag. Blijf dit ook doen, als je kind geen last heeft, het voorkomt een hoop ellende.

Bel wel je huisarts als het rood ziet van buiten of als het niet binnen 2-3 dagen over gaat. Voor de koorts en pijn geef je ze paracetamol zetpilletjes.

Het zal misschien aan het ziekenhuis liggen, maar hier en in een aantal andere ziekenhuizen in de omgeving weet ik dat je zonder verwijskaart terecht kan. (gelukkig, want onze huisarts vond 6 kuren nog niet voldoende om zoon verder na te laten kijken)

Overigens sprak onze KNO-arts wel degelijk over ontstoken amandelen, maar goed is misschien kwestie van welke termen je gebruikt.

Hier dezelfde ervaring als andere hier. Kind eerste anderhalf jaar continu ziek, antibiotica voor oren en keel, neusverkouden aan de lopende band. In begin zei iedereen dat is normaal hij gaat naar de creche, maar na 6 kuren waren wij het zat. Na amandelen knippen en oren prikken hebben wij een kind dat nagenoeg niet verkouden meer is, en niet meer ziek is geweest.
quote:riekie84 schreef op 27 oktober 2009 @ 14:04:

buisjes is geloof ik wel wat later dan 1-1,5 jaar hoor,eerder iets van 3,4 of misschien zelfs 5 jaar.

Het oorsmeer gaat niet ontsteken, maar wel het vocht achter het trommelvlies. De onsteking komt ook niet omdat dat vocht gaat klonteren oid, het hoort er gewoon niet te zijn en weg te kunnen via de buis van Eustachius.

Dan kun je van de buitenkant druppelen wat je wil, het gaat niet het trommelvlies door.....
Ik vind dat zo'n geouwehoer: dat kan gebeuren als kindjes naar de creche gaan, dan nemen ze allerlei virussen enzo mee. Ja, dat kan wel zijn, maar een verkoudheid is wel iets anders dan regelmatig oorontsteking. Hier is iets aan te doen en ik vond de oorontstekingen veel en veel zieliger dan de operatie en het heeft bij ons dus echt gewenst effect gehad. Je weet nooit hoe het was als ze ze niet had gehad, misschien was ze er dan binnen 2 maanden overheen gegroeid, maar zo'n kleintje zo vaak antibiotica geven is ook niet goed. Onze huisarts heeft haar ook eerst twee of drie keer laten uitzieken, daarna kuurtjes en daarna de buisjes.
.
dubbel
quote:Soep schreef op 27 oktober 2009 @ 14:25:

Ik vind dat zo'n geouwehoer: dat kan gebeuren als kindjes naar de creche gaan, dan nemen ze allerlei virussen enzo mee. Ja, dat kan wel zijn, maar een verkoudheid is wel iets anders dan regelmatig oorontsteking. Hier is iets aan te doen en ik vond de oorontstekingen veel en veel zieliger dan de operatie en het heeft bij ons dus echt gewenst effect gehad. Je weet nooit hoe het was als ze ze niet had gehad, misschien was ze er dan binnen 2 maanden overheen gegroeid, maar zo'n kleintje zo vaak antibiotica geven is ook niet goed. Onze huisarts heeft haar ook eerst twee of drie keer laten uitzieken, daarna kuurtjes en daarna de buisjes.

Maar dezelfde virussen die verkoudheden veroorzaken, zijn ook verantwoordelijk voor de oorontstekingen.

Niet dat ik iemand zou aanraden om je kind van het kdv te halen hierom, dat zou je bij een schoolgaand kind namelijk ook niet doen. Of dat je je werk zo belangrijk vindt om je kind daarom een operatie aan te doen.....

Buisjes plaatsen stelt echt weinig voor, ik zou het ook doen as mijn kind vaak oorontsteking had. Maar 2 keer, dat is gewoon nog normaal, anders moet je elk kind gaan opereren....

En buisjes plaatsen is vaak een goede oplossing, maar is gewoon heel lastig bij kinderen onder 1 jaar, alles is nog nauwer. En er zitten toch altijd een paar risico's aan het plaatsen, de meeste niet erg en tijdelijk gelukkig.

Sarah: zoals ik al zei, ik weet best dat het gedaan wordt onder 1 jaar. Maar het is niet standaard. Dit omdat het narcoserisico groter is ij die kleintjes en de gehoorgangen en trommelvlies een stuk kleiner waardoor het lastiger te plaatsen is. Maar als een kind er echt ontzettend veel last van hebben, dan wordt het wel gedaan na afweging.

Bij kinderen met een gespleten gehemelte of hazenlip die rond 3 maanden geopereerd worden, komen de kno artsen ook nog even langs om buisjes te plaatsen. Dit omdat ze eogenlijk altijd last zullen krijgen van ooronstekingen met die aandoeningen en omdat ze toch al onder zeil zijn voor de plastisch chirurg.
Ja, maar bij het ene kind zorgen ze wel voor een oorontsteking en bij de ander niet. En de ene huisarts is de ander niet, net als de ene kno-arts de ander niet is. Wij zijn snel, vlot en goed geholpen en die ellendige tijd met een ziek kind konden we achter ons laten. Het is altijd een kleine snotterd geweest, en die buis van Eu deed zijn werk niet goed. Blijkbaar nu wel en ik ga vol vertrouwen de winter in. Maar doorbijten is het wel geweest.

Twee keer kan ook, het kan ook twee keer toeval zijn, die smurrie is ook nog eens besmettelijk heb ik altijd begrepen.

Dus ik snap je wel, Singlala, maar kan soms zo weinig met dooddoeners als het om een ziek kindje gaat. Zijn misschien ook de horrormonen, net zwanger.
volgens mij is het inderdaad niets vreemds aan een paar oorontstekingen bij kinderen. Mijn dochter (nu 2,5 jr. ) heeft ook 3-4 keer een oorontsteking gehad, altijd in combinatie met een verkoudheid. Het advies van de huisarts was veel spoelen met een zoutoplossing (via de neus) en paracetamol. De laatste keer is nu meer dan een jaar geleden, dus volgens mij is ze er nu overheen gegroeid.
Hai,

Bedankt allemaal voor de reacties. Gelukkig is het nu geen oorontsteking.

Goh dus meer kinderen hebben vaker oorontsteking, alle reacties uit mijn omgeving zijn: "goh alweer last van zijn oren, dat zullen wel buisjes worden" Vandaar mijn vraag. Had me er zelf nog niet zo in verdiept..

En de ervaringen zijn heel verschillend blijkt maar weer. Nou ja, voorlopig hier nog niks aan de hand dus.
quote:Tama schreef op 27 oktober 2009 @ 16:29:

volgens mij is het inderdaad niets vreemds aan een paar oorontstekingen bij kinderen. Mijn dochter (nu 2,5 jr. ) heeft ook 3-4 keer een oorontsteking gehad, altijd in combinatie met een verkoudheid. Het advies van de huisarts was veel spoelen met een zoutoplossing (via de neus) en paracetamol. De laatste keer is nu meer dan een jaar geleden, dus volgens mij is ze er nu overheen gegroeid.Opzich is daar ook niets mis mee, alleen bij mijn zoon gingen ze alleen over met antibiotica. Spoelen e.d. hielp helemaal niets. En na 6 kuren is het dan ook wel eens genoeg. Met anderhalf jaar zoveel kuren is niet normaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven