Werk & Studie alle pijlers

HBO-master vs. WO-master

21-10-2009 08:58 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me zo afvroeg is wat is de toegevoegde waarde van de HBO-master tov. die van de universiteit (de welbekende bul)? In het buitenland kent met het BaMa systeem weliswaar, maar vaak die dan van Msc en MA en niet bijv. MOC (master of commerce).

M.i. krijg je zo een wildgroei aan titels. Verder begrijp ik ook niet wat het verschil is tussen post-HBO en HBO-master.

Maw. waarom hebben ze nu op het HBO ook masters en wat is de toegevoegde waarde hiervan? Zijn beide masters ook gelijk(-waardig) aan elkaar?
Volgens mij wordt wel de suggestie gewekt dat ze gelijkwaardig zijn, maar ik denk dat er in de praktijk altijd een onderscheid blijft. De vraag is of dat erg is. De wildgroei aan titels is wel een probleem denk ik, zeker als je naar het buitenland wil.
Beide masters zijn absoluut niet gelijkwaardig aan elkaar, de titels zijn daarom ook niet hetzelfde. Een onderwijsmaster op het HBO heet bijvoorbeeld Master of Education, een titel die je op de universiteit niet zult tegenkomen.

De toegevoegde waarde zit hem zowel in het feit dat mensen met minder capaciteiten en minder tijd nu een mastertitel kunnen halen, en in het feit dat HBO's er lekker op verdienen.
De meerwaarde wordt er vooral in gezien, volgens mij, dat er in de meeste landen niet zoiets als HBO bestaat. Het 'hoogste' onder universiteit is er vaak stukken lager dan ons HBO, en daardoor werd een HBO-diploma in het buitenland vaak onderschat. Door die Master-titels wil men het HBO in het buitenland meer aanzien geven. (En ja, HBO is natuurlijk niet hetzelfde niveau als universiteit, maar het is wel fijn dat je met een HBO-diploma nu beter aan kunt geven dat het meer richting de universiteit gaat dan bijvoorbeeld richting een MBO.)
Dank voor jullie reacties. Heb zelf een HBO-bachelor gedaan en daarna mijn doctoraal(/MA) gehaald, maar vond het niveau op het HBO en dat op de uni niet wezelijk verschillen. (Vond zelfs dat mijn universitaire opleiding me beter/sneller en makkelijk afging dan mijn HBO-opleiding.) Het is alleen dat universiteit heel theoretisch/wetenschappelijk en erg gericht op onderzoek is en dat HBO juist heel praktisch (misschien - voor mij- té praktisch) is. Ik voelde me iig. op de uni beter thuis. Weet niet of dat ook zo was geweest als ik op de hogeschool een master had gedaan.

Misschien dat het ook wel is: ben je praktisch ingesteld of juist theoretisch?
ik heb een hbo master. Dit was eerst een post hbo, en is met een aantal aanpassingen in het programma een master geworden.

Ik heb wel het idee dat er een wildgroei is aan allerlei hbo masters, waar mensen in de praktijk weinig mee kunnen. In mijn vakgebied gaat een universitair geschoolde orthopedagoog vaak voor een master of education, en terecht ook.

De meerwaarde voor mij is dat ik wel op een hoger niveau heb leren werken en denken. Ook heb ik onderzoek gedaan wat gelijkwaardig is aan de universiteit. Ik heb gekozen om de hbo-master te doen omdat dit beter te integreren was in het werk wat ik toen deed, en het meer gericht was op de werksituatie.
Ik heb ook een bachelor van het HBO en daarna een master op de universiteit gehaald (en inmiddels alweer bezig aan mijn 2e master). Ik haalde op de universiteit ook betere cijfers dan op het HBO. Wat ik wel prettig vond is dat ik wel een aantal praktische vaardigheden meekreeg op het HBO, die mijn medestudenten op de uni totaal niet hadden meekregen.

Die wildgroei aan titels is inderdaad niet zo goed, dan verliest in mijn ogen de master titel van de uni zijn waarde.....
@ yeno. hoe lang duurt een HBO-master eigenlijk? En wat voor een onderzoek heb je gedaan voor je master?
Ben alleen op de uni geweest, en dus bekend met het uni ba/ma systeem. Vind zelf uni juist te theoretisch en te onderzoekend, waar ik op afgeknapt ben. Daarom alleen bachelor gehaald (en ergens spijt dat ik geen hbo gedaan heb). Maar er bestaat dus ook een hbo master? Is dat dan ook zegmaar het 4e jaar v/d opleiding? En daar kun je dan ook instromen met een ba van de uni? (mits die aansluit etc)
quote:magnolia81 schreef op 23 oktober 2009 @ 09:59:

Ik heb ook een bachelor van het HBO en daarna een master op de universiteit gehaald (en inmiddels alweer bezig aan mijn 2e master). Ik haalde op de universiteit ook betere cijfers dan op het HBO. Wat ik wel prettig vond is dat ik wel een aantal praktische vaardigheden meekreeg op het HBO, die mijn medestudenten op de uni totaal niet hadden meekregen.Die wildgroei aan titels is inderdaad niet zo goed, dan verliest in mijn ogen de master titel van de uni zijn waarde.....Kun je een vb noemen?
@ Pluk: De Master op het HBO komt na je HBO-Bachelor (dus na 4jr. HBO) en ik neem aan dat je daar met je WO-bachelor ook terecht kunt. Misschien kun je eens informeren, mocht je geïnteresseerd zijn?
quote:AlettaJacobs schreef op 21 oktober 2009 @ 09:23:

Beide masters zijn absoluut niet gelijkwaardig aan elkaar, de titels zijn daarom ook niet hetzelfde. Een onderwijsmaster op het HBO heet bijvoorbeeld Master of Education, een titel die je op de universiteit niet zult tegenkomen.

Op dit moment volg ik een Master of Education, die weliswaar vanuit een HBO wordt georganiseerd, maar wel in samenwerking met een universiteit en de titel MEd is weldegelijk universitair. Dat staat ook in de stukken die naar de accreditatie/NVAO zijn gegaan.
quote:Silky schreef op 23 oktober 2009 @ 10:57:

@ yeno. hoe lang duurt een HBO-master eigenlijk? En wat voor een onderzoek heb je gedaan voor je master?Ik vind juist de HBO-Master (zie posting hiervoor) die ik volg veel en veel zwaarder dan de Master van de Univ. Vooral op het gebied van onderzoek ligt hier veel meer de nadruk! Ik heb daar echt nog een inhaalslag moeten maken!
quote:plukvandepetteflat schreef op 27 oktober 2009 @ 23:38:

[...]

Kun je een vb noemen?Ja hoor presentatie technieken, bij mij is dat er op het HBO ingeramd, hoe zet je een goede presentatie in elkaar, je powerpoint, je verhaal, opbouw enz enz. Ik heb presentaties op de uni gezien, nou tenenkrommend!
quote:Silky schreef op 23 oktober 2009 @ 10:57:

@ yeno. hoe lang duurt een HBO-master eigenlijk? En wat voor een onderzoek heb je gedaan voor je master?

Ha Silky, sorry, zie je vraag nu pas.

Ik heb de Master of Education gedaan (die toen ik begon nog Hoger Kaderopleiding Pedagogiek heette). Dit duurde in deeltijd 2 jaar. Ik heb onderzoek gedaan naar veiligheidsbeleving bij onderwijspersoneel. De opleiding was verder erg gericht op een middle- managementfunctie in jeugdzorg of onderwijs. Je werd alleen toegelaten met een verwante HBO vooropleiding en minimaal 2 jaar werkervaring (stage telde niet). Daarbij moest je voor minimaal 4 uur in de week in je werk op masterniveau kunnen functioneren/ opdrachten uitvoeren. Ik werkte toen op een ROC, en heb naast lesgeven allerlei taken uitgevoerd op het gebied van leerlingenzorg, zorgstructuur- en coordinatie en beleid.
quote:Ik vind juist de HBO-Master (zie posting hiervoor) die ik volg veel en veel zwaarder dan de Master van de Univ. Vooral op het gebied van onderzoek ligt hier veel meer de nadruk! Ik heb daar echt nog een inhaalslag moeten maken!

Dan hebben we vast niet op dezelfde instelling de Med gedaan...

Ik herken dat helemaal niet. De HBO master vraagt minder onderzoeksvaardigheden en theorie kennis. Een medestudent van mij is verder gegaan aan de UvA met de master orthopedagogiek, en vindt het echt niet te vergelijken. Zij heeft spijt dat ze niet direct naar de uni is gegaan.

Wat bedoel je met de nadruk op onderzoek, heb je een voorbeeld?
quote:yeno schreef op 28 oktober 2009 @ 20:58:

[...]

Dan hebben we vast niet op dezelfde instelling de Med gedaan...

Ik herken dat helemaal niet. De HBO master vraagt minder onderzoeksvaardigheden en theorie kennis. Een medestudent van mij is verder gegaan aan de UvA met de master orthopedagogiek, en vindt het echt niet te vergelijken. Zij heeft spijt dat ze niet direct naar de uni is gegaan.

Wat bedoel je met de nadruk op onderzoek, heb je een voorbeeld?Ik heb voor mijn taalmaster een essay geschrevne waarbij ik ook een klein onderzoek heb gepleegd. Op zich heb ik dat achteraf wel goed uitgevoerd, maar ik heb nooit uitleg gekregen over kwalitatief en kwantitatief onderzoek, evaluatieonderzoek, en ook hoe je vragen formuleert en met name kwal.ond. verwerkt - namelijk heel anders dan kwantitatief. Dat leer ik nu. En dat verbaast mij - ik vind dat een lacune in de taalmaster.
quote:Muis66 schreef op 29 oktober 2009 @ 00:35:

[...]

Ik heb voor mijn taalmaster een essay geschrevne waarbij ik ook een klein onderzoek heb gepleegd. Op zich heb ik dat achteraf wel goed uitgevoerd, maar ik heb nooit uitleg gekregen over kwalitatief en kwantitatief onderzoek, evaluatieonderzoek, en ook hoe je vragen formuleert en met name kwal.ond. verwerkt - namelijk heel anders dan kwantitatief. Dat leer ik nu. En dat verbaast mij - ik vind dat een lacune in de taalmaster.

Dat had ik bij mijn HBO bachelor (ook). Ging ik afstudeeronderzoek doen en ik wist niets van onderzoeken (wel van statistiek dat dan wel weer).

Op de uni had ik bijna alleen maar onderzoek(-svakken) wat ik echt heerlijk vond. Vond dat praktische van het HBO niet zo mijn ding. Heerlijk onderzoeken, adviseren etc. Echt mijn ding.

Vond de tentamens (m.n. vraagstelling) op de uni ook echt anders (had ik ook verwacht hoor). Dat maakt dat het me ook meer lag. (HBO: los het probleem op. WO: wat zegt die onderzoeker over een oplossing voor dit probleem en is dat bruikbaar? Of zou je voor een andere theorie kiezen en zo ja van wie?)

Op het HBO was het meer werken (gewoon doen) en op de uni lekker hersenen laten kraken.

Vond ook een verschil de inzet van de studenten met name bij projectgroepen. (Vond de studenten op de uni meer toegewijd; minder bezig met feesten, volwassener. )

@ Muis Welke taalmaster heb je gedaan? Ik heb ook letteren gestudeerd maar dan richting communicatie.
quote:Silky schreef op 29 oktober 2009 @ 10:45:

[...]

@ Muis Welke taalmaster heb je gedaan? Ik heb ook letteren gestudeerd maar dan richting communicatie.Engels, aan Leiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven