Eczeem

20-10-2009 15:45 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even jullie ervaring nodig.

Mijn oudste van 4 heeft al sinds ze een maand of 8/9 is last van eczeem. Toen naar de huisarts geweest, zalfje gekregen, klaar.

Werd wel even wat beter, maar ze heeft een extreem droge huid en dus ook nog steeds erg last van eczeem.

Soms lijkt het wat beter te gaan, maar toen ze 1,5/2 was was het heel erg en zijn we langs de huisarts gegaan. Ze moest er overheen groeien, er was verder niets aan te doen.

We smeren met hydrocortison en vaseline cetomacrogol (2x daags). Maar ook dat helpt niet altijd. Volgens de huisarts moeten we een tube hydrocortison per week smeren, wat ik erg veel vind, want dat spul is ook gewoon niet goed voor de huid.

Maar goed, eigenlijk is alles dus een probleem, douchen doet zeer en elke avond en ochtend is het huilen omdat de zalf zo'n pijn doet, zonnebrandcreme is een crime, doucheproducten een drama, afdrogen met douchen een ramp, wasmiddelen kan ik maar van 1 merk gebruiken, en het is gewoon écht heel zielig voor haar.

Soms heeft ze gewoon haar hele benen open liggen, vreselijke jeuk en heel veel pijn eraan. Nog buiten dat, totaal ondergeschikt natuurlijk, het er ook heel naar uitziet, alles onder de korstjes, schilfers en littekens.

Is het écht zo dat ze er 'overheen' moet groeien? We zijn niet al te lang geleden maar wéér eens langs de huisarts gegaan. Heb aan hem gevraagd om te onderzoeken op allergieen (vader is erg allergisch) maar de huisarts wil niets doen, geduld hebben en afwachten zegt hij.

Iemand tips wat ik nog wél kan doen?
Mijn reactie zal wel mosterd zijn, heb de andere reacties nl niet gelezen, maar ik zou een allergietest eisen bij de ha. En daarnaast een verwijzing naar de dermatoloog. Heb toevallig vandaag een verwijzing van onze ha gekregen voor de test voor ons dochtertje van 16 mnd, zonder problemen, terwijl ze nog te jong is om alle allergieen met zekerheid vast te stellen. Ik denk niet dat het eczeem door eliminatie van de allergenen helemaal over zal gaan, ze heeft nu eenmaal de aanleg, maar als ik het zo hoor zou vermindering al een heleboel schelen.

Daarnaast kan de dermatoloog je helpen met ander soorten zalven. Hydro is de mildste vorm van hormoonzalf, zo telezen heeft je dochter een sterkere nodig. daar hoef je dan minder van te smeren voor een beter resultaat. Er zijn ook alternatieven die hij je kan vertellen. Bijv teerbaden, speciaal ondergoed enz enz.

Er schijnt trouwens in Utrecht in het academisch(?) ziekenhuis ook een speciale eczeemafdeling te zijn. Ken het zelf niet, maar je kunt het eens googelen.

Veel sterkte iig.
Astarte, bij een hevige eczeem aanval zat ik voor een spoedafspraak binnen 48 uur bij de dermatoloog. Ik zou echt zelf gaan bellen als ze er nu zoveel last van heeft. Met een beetje mazzel kun je dan morgen nog terecht, anders gaat er weer een weekend overheen.
Agossie, het arme kind!

Ik denk toch aan een allergie: je zegt dat ze geen kiwi lust: wat lust ze nog meer pertinent niet? Dan zou je kunnen opzoeken of ze dat wellicht een allergeen is. Als je dat dan mijdt - liefst in overleg met een arts! - en je ziet verschil, zou dat het kunnen zijn.,

Maar toch., Ik zou aan de dermatoloog een allergietest vragen. Dan weet je het zeker.

Agossie, ik vind het zo zielig! Eczeem is zo gemeen!
Le-zen, Tila, de test komt er al
Heb de reacties nu WEL gelezen. Heeft ze op school zittens spelen met lijm, klei oid? Het hoeft niet per se (alleen) een voedsleallergie te zijn.
Wat ontzettend zielig voor je dochter. Ik heb er als kind ook veel last van gehad, en nu soms nog, maar gelukkig niet meer zo vaak. Misschien dat je in afwachting van het consult bij de dermatoloog iets hebt aan deze tips tegen jeuk?

Wat bij mij vroeger hielp tegen de jeuk bij ernstige aanvallen was Balneum badolie. (verkrijgbaar bij apotheek, het is speciaal voor eczeemhuid). Daarmee in bad en dan niet afdrogen maar alleen een beetje droog deppen. Het is erg vet. Het eczeem werd er niet veel minder van, maar het stilde de jeuk. Koelen met ijs wil bij mij ook wel eens helpen als het erg jeukt, vooral als ik toch ben gaan krabben. Het verdooft een beetje.

Sterkte, ik hoop dat je snel bij de dermatoloog terecht kunt.
anoniem_94644 wijzigde dit bericht op 29-10-2009 17:03
Reden: woord vergeten
% gewijzigd
Nou, toen ik thuiskwam een brief in de bus: volgende week naar de poli. Er zit dus nog een week tussen. Vervelend, maar ik moet zeggen dat gelukkig het eczeem vandaag wel gezakt is. Had haar nog niet gezien vandaag, het is nog steeds erg, maar zakt wel af. De jeuk is voor het ergste gewoon over en haar benen, rug, armen en buik zien er weer redelijk toonbaar uit en zijn niet meer echt kapot. Haar ogen en mond doen er wat langer over.

Bloedprikken moeten we op eigen houtje doen, formulier hebben we meegekregen. Ik denk dat we dat maar na de dermatoloog doen, als we het voor die tijd doen is ze als de dood voor de dokter
Tilalia, ze lust wel kiwi, ze lust eigenlijk alles. Maar we eten het zelf vrijwel nooit omdat man er allergisch voor is. Dus ik heb het zelf nooit in huis. Ze heeft het ergens anders gegeten.

Ik geloof dat ik alle verdachte voedingsstoffen al in de gaten heb gehouden, melk, aardbei, kiwi, chocola, pinda, appel, noten, soja, enzovoorts. Maar ik kan er niet echt een lijn in ontdekken, behalve dan nu dat die kiwi de enige link is. Ik zou haar haast een kiwi voeren om te kijken of het weer erger wordt
Astarte, misschien is het boek 'Allergie in de familie' een aanrader. Heeft mij heel erg geholpen met het snappen hoe een allergie ontstaat, en ook hoe je er op kan letten. Het maakt het allemaal heel erg logisch, terwil ik daarvoor nog best radeloos was als er weer een vlekje of een krampje of wat wallen hier en daar ontstonden.

Test kan misschien ook sneller, via een artsenlab ofzo? Bij Jom namen ze 4 buisjes bloed af. Waren hele goeie 'kinderprikkers', dus hij had er niet heel veel last van.
Vraag ajb een doorverwijzing voor een dermatoloog, die weet er echt meer van dan een ha. Zoonlief zat vanaf geboorte onder het eczeem. Moest daarvoor altijd hormoonzalf smeren, 4 dagen wel en dan 3 dagen alleen vaselinge cematogrol. Er is geen dag geweest dat het eczeem helemaal weg was.

Toen ie 2,5 was raakte zijn eczeem enorm ontstoken, ging open en bloedde continu. We kregen toen een verwijzing voor een dermatoloog, die schreef een antibioticazalf voor die we 6 weken lang onafgebroken moesten smeren. De eczeem is, op 's winters wat kleine plekjes in knie- en elleboogholtes, nooit meer teruggekomen.
Whatever, I do what I want
o ik ben enorme mosterd zie ik.
Whatever, I do what I want
ik ga ook vreselijk mosterd zijn denk ik......

Huidarts! Hier ook zoonlief onder de eczeem, huisarts die zei dat we vooral door moesten smeren met vaseline, vet houden, vet houden, vet houden. Tot we bij cb kwamen en de arts daar zoiets had van, ja, maar dit komt zo niet goed.... zij heeft ons doorgestuurd, onze huisarts weigerde dat.

Bij de huidarts kon ik heel snel terecht en daar kreeg ik op mijn kop dat ik niet eerder was gekomen.... (uitgelegd, en zij heeft toen huisarts op vingers getikt ) maar goed, we moesten juist NIET smeren, smeren, smeren, natte eczeem moet kans krijgen om te kunnen drogen, en hoe vetter het werd, hoe meer het ging broeien..... arm jong..... Ook antibioticazalf én kuur gekregen, en nu smeren we al ruim een jaar elke dag een heel dun laagje elidel (ook via huidarts, huisarts vind het belachelijk, vet houden had hij toch gezegd??) en het gaat nu heeeeeeeeeel goed!

En qua allergie rondom eten o.i.d. daar kunnen we tot nu toe nog niet achter komen, las net iets over klei, lijm enz. dat kan natuurlijk ook nog..... we zullen het eens in de gaten houden!

Succes!!
Dat bloedprikken moeten we op een gewone 'bloedpriklocatie' doen en die in het ziekenhuis is het beste, weet ik uit ervaring. En aangezien het ziekenhuis niet echt om de hoek is wacht ik liever tot we daar zijn. Er zit er vlakbij ook wel 1, een bloedpriklocatie, maar die zijn duidelijk minder geoefend, prikken ook alleen maar bejaarden Zit gewoon in een zaaltje in een verzorgingstehuis, naast de boekenkasten in de bieb Dus ik wacht even tot we naar het ziekenhuis gaan, daar hebben ze veel meer ervaring met kleintjes prikken.

Dat boek zal ik eens opzoeken. Vandaag ziet het er alweer beter uit, gelukkig. Ik blijf toch maar even smeren met cetomacrogol, ondanks de tegenstrijdige verhalen die ik hier ook weer lees, want ik zie dat het wel helpt, dus ik hou het even zo. Het ligt nog niet open, gelukkig, dat scheelt enorm.
Nou, vandaag dan naar het ziekenhuis geweest.

Ik baal nu nóg meer dat we nooit eerder doorgestuurd zijn. Ik ben zelf niet geweest, maar man. Dermatologe vond het dermate ernstig dat we nu eerst 5 dagen een soort stroop moeten smeren, daarna krijgen we een sterkere hydrocorticon creme, plus daarnaast dus koelzalf om haar mee in te smeren.

Daarnaast moeten we over 2 weken terugkomen bij de verpleegkundige om dan een cursus smeren te krijgen, wat smeer je wanneer, hoe en hoevaak. Daarna moeten we over 3 maanden weer terugkomen bij de dermatologe en blijven we voorlopig onder controle.

Zij gaf aan dat allergieen haar niet erg waarschijnlijk lijken, al leek de ernstige uitslag in haar gezicht wel wat die richting op te wijzen. Maar ze raadde bloedprikken af. Dat hebben we toch wel laten doen, vooral vanwege de andere klachten. Dan hebben we alles maar ineens uitgesloten.

Ik zit me steeds meer te verbazen over onze huisarts, zeker na de reactie van de dermatoloog. We hebben nooit ook maar een beetje info over zalf of creme gehad, nooit een schema, alleen 'gewoon elke dag 2x smeren' en verder niets, behalve 'smeer maar een tube per week'.

De mate waarin we nu serieus genomen worden geeft me het gevoel dat de huisarts dat héél lang niet heeft gedaan.

Nu maar hopen dat het helpt! En wachten of er nog iets uit de bloedtest komt.
Even een korte en laatste update.

Na 1 flinke week smeren (met toch wat andere dingen dan ik hierboven schreef, had het niet helemaal goed begrepen merkte ik toen ik bij de apotheek stond ) is het eczeem echt grotendeels weg. Er zitten hier en daar nog wat hele kleine plekjes, maar haar huid heeft er in het afgelopen jaar niet zo mooi uitgezien. Ik ben er helemaal blij mee.

Uit het bloedonderzoek is niets gekomen. Geen allergieen of andere dingen die haar klachten verklaren. Maar ik moet zeggen dat ze, nu haar eczeem grotendeels weg is, ook weer stukken beter in haar vel zit.
Mijn dochter sliep toch nog even door, dus ben helemaal op de hoogte!

Astarte wat fijn dat het zo goed is `afgelopen`, in een ruk las het een beetje als een boek.

Ben er nu echt van overtuigd dat we op de goede weg zitten met de hydrocortison en koelzalf en als het niet opknapt vraag ik om een verwijzing naar de dermatoloog. Maar voorlopig heb ik eigenlijk alle vertrouwen in mijn huisarts, die doet eigenlijk precies wat de ervarinsdeskundigen van dit topic en mijn topic zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven