Hypochonder (zoekt coach)

02-11-2009 14:55 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al vanaf mijn veertiende last van hypochondrie. Ik denk bij elke wissewasje dat ik een ernstige ziekte onder de leden heb. Het beheerst mijn leven enorm, en ook dat van mijn partner inmiddels. Ik kan niet meer genieten van de "normale leuke" dingen. Constant heb ik dat gevoel in mijn achterhoofd: ik zou last van mijn hart kunnen hebben want ik heb een hoge bloeddruk en hartkloppingen, ik zou een tumor in mijn hoofd kunnen hebben want ik heb...etc etc. De meest enge scenarios houden me soms bezig. En ik vind het echt niet meer leuk. Ik wil ermee aan de slag!

Ik heb één keer eerder die stap gezet en werd doorgestuurd naar de eerstelijns psycholoog. Dat begon met een intake, toen een aantal testen, een evaluatie van die testen etc. Al met al duurde het al 4 sessie voor we echt aan de slag gingen. Toen was mijn geduld al op en ben ik gestopt.

Ik zou graag iets willen doen wat meteen werkt. Geen ellenlange gesprekken. Ik heb verder geen problemen (uit al die testen kwam ook dat ik verder een heel stabiele persoon ben, niet depressief, geen andere angsten etc.) en wil alleen van die vervelende gedachtes af. Het zit in mijn familie. Mijn moeder, oma, tantes hebben er allemaal veel last van (gehad) en hebben er ook echt nooit iets mee gedaan. Ze kunnen me dan ook geen advies geven om het op te lossen.

Ik wil mijn leven er niet langer door laten beheersen en ben dan ook op zoek naar een coach/ therapeut die me met een aantal sessies op weg kan helpen. Iemand goede ervaringen? Ik wil er wel een eindje voor reizen als dat nodig is, ik woon in het noorden van het land. Als het enigzins in de buurt is zou dat mooi zijn!

Alvast bedankt voor jullie hulp.

groetjes!
zoek een cognitieve therapeut of gedragstherapeut. Je ontkomt niet aan een intake want men zal eerst moeten beoordelen of er geen stoornis onder zit. Als je geen 4 sessie geduld kan opbrengen, hoe graag wil je er dan vanaf?
Tja als je er werkelijk mee aan de slag wil zul je denk ik toch wel even de tijd ervoor moeten nemen. Blijkbaar is het niet iets waar je zo zo even vanaf komt (anders had je het nu waarschijnlijk ook niet meer gehad), waarschijnlijk zul je toch even door de molen moeten. Good luck!
Geloof me, ik wil er echt heel graag vanaf!

Maar ik heb het gewoon niet zo met dat therapeutische gepraat. Ik zou echt graag iemand vinden die het relatief zakelijk aanpakt en focust op deze klacht. Als ik na 4 sessies nog steeds niets heb geleerd, heb gedaan met mijn klacht dan gaat het voor mij echt te langzaam. Beetje ongeduldig misschien maar echt niet verkeerd bedoelt. Ik wil er dolgraag vanaf maar wel op een manier die bij me past.
Denk dat je -zoals Meds zegt- naar een cognitief therapeut of gedragstherapeut moet zoeken.

Sommige therapeuten zijn inderdaad van het 'graven'. Waar komt het vandaan...hoe was je jeugd, etc etc.

Ik heb ervaring met cognitieve therapie (niet met gedragstherapie). Er werd niet gegraven, gewoon in het hier en nu gekeken. Wat voor gedachten heb je, hoe kun je je gedachten 'omvormen' naar iets reeels.

Succes!
gedragstherapie heeft gemiddeld een sessie of 6-8, da's dus best snel. Als het goed is, wordt er niet diep gegraafd in je verleden, maar vooral gekeken hoe je er van af komt. Dus zoek, evt via je huisarts, een goede gedragstherapeut en hopelijk ben je er snel vanaf.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Jeetje lijkt me echt lastig...

Ik zou toch echt naar je huisarts gaan een goede therapeut zoeken en je probleem aanpakken.
maar ook een gedragstherapeut zal eerst in kaart willen hebben of je een gedragsstoornis hebt of wellicht een psychiatrische stoornis zoals schizofrenie ofzo. Dus eerst intake. Daarnaast inzicht, waarom heb ik dit en aanpak. Hoe lang het duurt voordat er verbetering is kan volgens mij niet van te voren worden voorspeld
Hier een ervaringsdeskundige wat betreft hypochondrie. Ik heb er ook al last van sinds, ja, zolang ik me kan herinneren eigenlijk. En het begon ook mijn leven te beheersen. Bij ieder pijntje ging ik dood en maar zoeken op internet wat ik eventueel zou kunnen hebben. Daar werd ik echter alleen maar meer overtuigd dat ik iets ernstigs onder de leden had. Ik was best obsessief met mijn lichaam bezig.

Na een aantal keren bij de huisarts geweest te zijn, werd me cognitieve gedragstherapie aangeraden. Dit heeft mij (maar dat is natuurlijk per persoon verschillend) totaal niet geholpen.

Wat mij wel geholpen heeft zijn gesprekken met een psychologe. Bij deze gesprekken zat ook een stukje cognitieve gedragstherapie en die combinatie werkte voor mij wel heel goed.

En ja, die intake hoort er inderdaad bij, daar is weinig aan te doen ben ik bang.

Ik gebruik trouwens sinds een paar maanden een milde antidepressiva en dit helpt mij ook heel goed. Ik wilde er heel lang niet aan, maar ik ben echt heel blij dat ik die stap toch genomen heb. De combinatie van AD en de dingen die ik van de pycholoog heb geleerd maakt dat ik mijn hypochondrie nu redelijk onder controle heb.

Tuurlijk, ik zal altijd wel wat bezorgder om mijn lichaam blijven dan de gemiddelde mens, maar het overheerst mijn leven niet meer en dat is een hele grote stap vooruit.

Een heel verhaal, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Sterkte ik weet hoe vreselijk het is.
het lijkt er sterk op dat dit draait om een vreselijke angst voor iets .. (ziekte simpel gezegd dan), daar zijn simpele oplossingen voor, zo kun je een soort van "trauma"therapie volgen waarbij je gewoon bepaalde prikkels vervangt voor andere...dit is niet simpel uit te leggen maar google eens op NLP...( dit is een methode waarbij het absoluut niet van belang is dat er een oorzaak gevonden wordt waarom je zou lijden aan hypochondrie, als dat al uberhaupt het geval is,maar waarbij het vooral over het gevoel op het moment gaat, als je dat kunt herkennen kan er een "prikkel"overheen gezet worden waardoor de angst niet langer belastend is voor jezelf!) ...zomaar een idee.soms is het ook goed om een cursus te volgen ipv psychische hulp in te roepen, je leert jezelf te helen namelijk... zijn zomaar wat ideetjes...uit eigen ervaring! succes ermee in elk geval, het is ongetwijfeld ernom belastend voor jezelf!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven