Gezondheid alle pijlers

Mannen en prostaat

02-11-2009 19:49 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Doordat het plassen wat moeilijker gaat (lees, niet vloeiend meer) is mijn vriend bij de dokter geweest. Prostaat was iets vergroot, maar dat schijnt normaal te zijn als je ouder wordt. Ook is er een bloedproef afgenomen maar niets afwijkends gevonden. Hij kreeg een medicijn hiertegen, maar dat heeft niet geholpen. De dokter vond het gelukkig niet verontrustend.

Zelf maak ik me wel een beetje zorgen.

Kan je via onderzoek van het bloed ook zien of iemand een tumor heeft, vraag ik me af?
Kan je via onderzoek van het bloed ook zien of iemand een tumor heeft, vraag ik me af? Niet helemaal er wordt dan getest op prostaat specifiek antigeen (PSA). De uitslag van die test bepaalt of nader onderzoek nodig is.
Het enige dat het leven draaglijk maakt is de wetenschap dat het tijdelijk is.
Ja, dat kan redelijk dmv het bepalen van het psa (prostaat specifiek antigeen), een stofje dat omhoog gaat bij een grotere prostaat en vooral bij prostaattumoren.

En door te voelen, kan een huisarts ook goed bepalen of het vergroot is en of er rare hobbels in zitten die bij een tumor passen.

Dus als de klachten meevallen en je vriend zelf gerust is gesteld, zou ik het hier bij laten. Je huisarts heeft, zoals jij het schrijft, netjes en zorgvuldig gehandeld. Maar blijven de zorgen, ga dan gewoon terug.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Okee, dit stelt me wel gerust. Mijn vriend heeft er zelf ook niet zo'n moeite mee. Dus dan ga ik het er niet meer over hebben met hem.
Mijn man had een verhoogd PSA en kreeg van een (vervangend) huisarts te horen dat ie prostaatkanker had.

Na zes weken en een hoop onderzoeken verder waaronder prostaatbiopten bleek er niets aan de hand te zijn.

Wat een onzin om zoveel stres te veroorzaken terwijl er niets aan de hand is. Mijn man heeft nog zeker een half jaar heel veel last gehad van het afnemen van die biopten. En onze huidige HA vind een verhoogd PSA een storm in een glas water want 99% blijkt er gewoon niets aan de hand te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven