De relatie van mijn moeder..

04-11-2009 08:42 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allereerst wil ik zeggen dat ik mijn moeder het allerbeste, leukste mooiste van de wereld wens en ze dat ook verdiend.

Mijn moeder is sinds mijn 5e al gescheiden met mijn vader (4 jaar getrouwd) ik weet dus eigenlijk niet beter. Ze heeft in de tussetijd aardig wat vriendjes gehad en daar heb ik ook mee samengewoond. (wat lang niet alle keren zo prettig was). Nu heeft ze vorig jaar een man ontmoet waar ze helemaal ondersteboven van is. Hun relatie was erg intens ook spiritueel gezien (is zij erg mee bezig sinds ze hem heeft ontmoet).

Hartstikke fijn natuurlijk, ik vond hem ook verreweg de aardigste man die ze sinds lange tijd had ontmoet. Maar hij ging steeds weer vreemd en loog daarover. Ze hadden er toen over gepraat en hij zou willen ''veranderen'' maar deed dit dus niet. Toen is mijn moeder ook maar vreemd gegaan en heeft dit nu het al een half jaar uit is aan hem verteld. En ik kan zeggen het half jaar waarin het uit was was niet bepaald erg prettig. Ze heeft zo veel gehuild, echt wel gemiddeld 4 dagen in de week als het niet meer is.

Ik heb dus het idee dat ze het heeft verteld dat ze ook was vreemd gegaan, om maar weer in contact te komen met hem. En ze ''moesten'' er dus weer over praten vorige week. En je raad het al, ze kwam niet thuis. Ik heb er eigenlijk helemaal geen prettig gevoel over. Na mijn idee is zn relatie niet gezond te krijgen zeg maar. En ergens vind ik het ook heel naar dat iemand zn grote invloed op haar heeft dat ze elke week gehuild heeft nadat het uit was.

Ik vind eigenlijk dat mijn moeder veel beter verdiend... en heb laatst ook gezegd dat ze veel beter verdiend dan dit. Maar goed het is haar keuze (gelukkig maar!). Nu ben ik alleen bang dat ik het moeilijk zal vinden om hem weer te accepteren zeg maar.. voel me nu al eigenlijk wat bezwaard omdat ik weet wat er tussen hen heeft afgespeeld en als ik heel eerlijk ben ook omdat ik het gevoelsmatig afkeur dat ze zich zo laat behandelen..

Wat is jullie advies?
Dit is niet gezond dus neem afstand van het persoonlijk leven van je moeder, in het bijzonder haar intieme leven. Het zijn immers jouw zaken niet. Zij mag verondersteld worden haar eigen beslissingen te nemen en zelf de consequenties te dragen van haar keuzes. Jij hoeft haar niet op het rechte pad te houden.

Woon je zelfstandig? Zoniet, dan zou het weleens heel verstandig kunnen zijn om die stap te zetten.
Je kan aangeven hoe je je er bij voelt, maar meer ook niet vrees ik.

Het is haar keuze en gaat het weer mis dan heeft ze je toch weer hard nodig.

Het lijkt een beetje de omgekeerde wereld.

Strekte ermee...
Zoals lilith al zegt, het lijkt een beetje op de omgekeerde wereld.

Hou wat afstand van dit stukje leven van haar. Geef wel aan waarom je dat doet en laat het gaan.

Dit zijn jouw zaken niet ook al is het je moeder.
Nee echt?
Jij wilde vast ook niet dat je moeder je met jouw keuze van vriendjes bemoeide?

Laat haar haar gang gaan, ze is oud en wijs genoeg. Als ze wil huilen moet zij dat weten, als ze wil feesten ook. Natuurlijk mag je zeggen wat je er van vindt maar daar houdt het dan ook bij op. Ze moet zelf beslissingen nemen en ja, soms is dat een 'foute' in jouw ogen. Het zij zo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wat een lastige situatie zeg! Ik herken veel van wat je schrijft... toen ik 16 was had mijn moeder een relatie met een man die heel arrogant was. Toen hij na een kleine ruzie briesend door het huis liep en riep 'ik ga naar huis, ik ga naar huis', ging mijn moeder smeken om te blijven. Op dat moment knapte er iets bij mij: mijn moeder die zich zo afhankelijk opstelde tov die zak. Van de andere kant: je gunt haar de liefde je wilt haar ook geen afkeuring laten voelen...

Ik heb geen kant en klaar advies. Maar ik zou wel eens met haar praten. Zeg of schrijf wat je ook aan ons hebt geschreven, dat je de relatie niet gezond vind en dat je vindt dat ze beter verdient. Ik denk dat de eerlijke mening van iemand die haar heel nabij staat (jij dus) veel impact op haar zal hebben.

Zeg wat je waarneemt (feiten), wat het effect daarvan is op haar en op jou, en hoe je je erbij voelt. Dan kom je niet in een (ver)oordelend gesprek terecht en kun je echt kwijt wat het met jou doet.

Heel veel succes!
erg moeilijk dit!

het is je moeder, dus ze maakt haar eigen keuzes.

ik zou denk ik wel zeggen wat ik ervan vind, dat ik hoop dat ze gelukkig wordt met hem maar bang ben dat hij niet goed voor haar is.

wel fijn voor haar om te weten dat haar dochter wel onvoorwaardelijk van haar houdt, mocht ze weer gekwetst worden door hem. dat is denk ik het enige wat je kan doen.
Livetti, hoe oud ben je als ik vragen mag?

Ik vind het niet gezond dat je zo deelgenoot bent (gemaakt?) van je moeders liefdesleven. Eerlijk gezegd ook niet al haar vriendjes. Ze is je moeder, niet je vriendin oid. Klintkt je ws heel hard in de oren, maar spreek uit ervaring. Dit is niet echt gezond, probeer wat afstand te nemen van dergelijke problemen.
Computer says nooooo
Bedankt voor de reacties!

Het klopt wel dat ik betrokken met haar ben, maar omdat ik nog thuis woon (na volgende maand niet meer! ben trouwens 20) Maak ik er gewoon een heel groot deel van mee. (ben ook blij dat ik straks uit huis ben daarom)

Het is niet zozeer dat ik mij ''bemoei'' met haar relatie, op die ene opmerking na heb ook nooit wat over hem los gelaten. Zoals kwikzilver zegt voel ik het ook zo. Er knapt iets als je ziet dat je moeder zo afhankelijk is van een man. Het is absoluut niet zo dat ik haar ook maar iets wil voorschrijven, laat dat duidelijk zijn! Weet alleen niet zo goed wat ik met mijn eigen gevoel moet hierover. Het zit me gewoon niet zo lekker. Daarom zou ik graag wat advies willen, of herkenning.

Maar nogmaals, zoals ik al eerder zij ik ben blij dat mijn moeder een eigen leven heeft en ik het mijne! Het is dus niet zo dat we een ''vriendinnenrelatie'' hebben, gelukkig niet.
Beste livetti,

Ik denk (in tegenstelling blijkbaar van de meerderheid hier) dat het echt geen kwaad kan om je moeder nogmaals duidelijk te maken dat jij je zorgen maakt om haar. Ook is het niet verkeerd haar te laten weten dat ze beter verdient dan dit.

Na het geven van dat advies is het verder wel tijd om te proberen de relatie zo positief mogelijk te benaderen.
Herken wel wat van je verhaal, Livetti. Spreek gewoon uit wat je vindt en voelt, maar verwacht daar verder niet teveel van. Het is lief dat je bezorgd bent, maar je moeder zal toch echt, is tenminste mijn ervaring, haar eigen keuzes (en wellicht fouten) blijven maken.
Ik begrijp wat je zegt, Livetti. Ik bedoel ook geenszins dat jij je niet met je moeder moet "bemoeien", oid.. Zij hoort dergelijke problemen eigenlijk zoveel mogelijk buiten jouw wereld te houden, zodat jij je geen zorgen hoeft te maken over je moeder. Jouw moeder is zo te lezen niet alleen van deze man emotioneel afhankelijk, maar in het verleden ook van andere mannen.

Je kunt haar best zeggen dat je je er vervelend over voelt, je zorgen maakt om haar geestelijke welzijn oid, maar in principe is dit iets van háár. Alleen wordt jij er tegen wil en dak, mee geconfronteerd. Dat is niet goed.
Computer says nooooo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven