Scheiden, weet niet waar ik moet beginnen...

03-09-2009 15:50 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

Na een huwelijk van 10 jaar gaat het echt niet meer tussen mijn man en mij.

Lukt me ff niet het hele verhaal te vertellen, maar ik heb het heel lang geprobeerd maar ik kan niet meer.

Ben helemaal op.

Alleen weet ik nu totaal niet wat ik moet doen en hoe ik het aan moet pakken.

Als eerste moet ik het hem natuurlijk vertellen.

Alleen het punt is dat ik zo bang voor hem ben.

Hij kan nogal driftig worden.

Vorig najaar heb ik ook al verteld dat ik het niet meer zag zitten en toen heeft hij me geslagen.

Ben toch doorgegaan maar nu is het echt op.

Ben alleen zo bang dat hij weer driftig wordt.

Daarbij komt dat we samen een kind hebben en in een koophuis wonen.

Heb hier geen familie wonen dus kan voor mijn gevoel nergens heen.

Voel me zo eenzaam.

Huurwoningen kom ik voorlopig niet voor in aanmerking zelfs niet als ons kind bij mij blijft wonen.

Maar met hem in 1 huis wonen trek ik echt niet meer.

En ik weet zeker dat hij echt niet weggaat, want ik wil tenslotte weg dus dan moet ik het zelf maar uitzoeken.

Waar moet ik beginnen?
Goedenavond allemaal,

heel lief dat jullie aan mij denken.

Vandaag een 2 uur durend gesprek gehad.

Was helemaal gaar daarna.

Het ging op zich redelijk.

We hadden het gisteravond thuis al gehad over een omgangsregeling.

Hij wilde al geen co-ouderschap meer en ook al minder dagen als wat hij eerst wilde.

Het gaat worden dat hij ze de ene week op do uit de BSO haalt en ze daar vrijdag weer brengt (en dan haal ik ze 's avonds daar weer) en de andere week haalt hij ze op donderdag uit de BSO en brengt ze op zondag na het eten thuis.

Eerst wilde hij ze meer dagen, dus daar ben ik al blij om.

Hij begint dus al een beetje terug te krabbelen ook wat betreft het co-ouderschap.

Had dat eigenlijk wel verwacht.

Verder heel veel vragen over ons heen gehad over diverse dingen wat onze dochter aangaat.

Dat komt allemaal in het convenant.

heb mijn zegje gedaan en niet nagedacht wat zou iemand er wel niet van denken.

Hij schoof mij nog veel de zwarte piet toe en als ik iets zei wat ik niet leuk vond wat hij deed kreeg ik gelijk weer iets terug te horen wat hij niet leuk vond, maar goed dat ben ik wel gewend.

Hij zal nooit zijn eigen fouten toe geven.

Dat gaat al jaren zo.

Ze zagen bij de mediation wel dat het bij ons in de communicatie niet zo soepel loopt.

Dat weet ik, want dat is eigenlijk het belangrijkste waar heel onze relatie is stuk gelopen.

Maar denk dat dat straks wel beter gaat als hij uit huis is.

Normaal durfde ik nooit mijn zegje te doen omdat ik bang was dat hij boos zou worden, maar straks maakt dat niet uit.

Dan kom ik hem toch niet tegen in huis als hij boos wordt.

Dan zit er gewoon afstand tussen ons.

Hij kan nu wel een flat kopen, alleen moet ik mee tekenen dat ik weet dat hij nog een hypotheek aan gaat.

Zo gauw we officieel gescheiden zijn moet dit dan nog wel omgezet zijn, maar dat vind ik niet erg.

Als hij maar weg is.

We hebben nu volgende week donderdag weer een afspraak.

Daarna gaan ze het convenant opmaken.

Dit krijgen we per mail en per mail kunnen daar ook wijzigingen in aangebracht worden.

Ga dus nog even denken of er nog dingen zijn die ik daar in wil hebben.

Heb nog even de tijd.

Daarna hebben we daar op kantoor een afspraak met advocaat erbij waarin alles ondertekend moet worden.

Dan gaat het naar de rechtbank.

Misschien dat het officieel nog rond is voor de kerst en anders wordt het januari.

Gaat dus gelukkig allemaal vlot.

Alleen ons huis nog verkopen en dan is echt alles rond.

Zal dan wel ontzettend opgelucht zijn.

Eindelijk rust.

Loop nu echt op mijn tandvlees en dat wordt nu wel zwaar.

Maar het eind is in zicht dus dat geeft weer nieuwe energie om ff door te zetten.
Goed van je zeg,

Zorg je wel goed voor jezelf, probeer af en toe te ontspannen en ff iets leuks met een vriendin gaan doen. Doe je weer nieuwe energie uit op.

De datum waarop jullie financieel gescheiden zijn hoeft niet dezelfde datum te zijn als de officiële scheiding (kan veel eerder) dit moet je dan o.a. bij de bank regelen. de financiële datum komt in het convenant en is dan wettelijk.

Zorg dat je het concept convenant ook door iemand laat lezen die er verstand van heeft en objetief naar het geheel kijkt.

Zelfs mediators maken fouten (eigen ervaring) en iemand anders kijkt er toch weer fris tegen aan.

Je kan ook iemand van een wetswinkel er naar laten kijken, ook de financiele berekening goed doorlichten (zijn wel alle bedragen meegenomen). En nogmaals lees de Trema-rapport alimentatie 2009 goed door (is heel leesbaar geschreven).

Succes.
Komt allemaal in orde bloem, je bent héél goed bezig.

Dat je man nu even over de verblijfsregeling heeft nagedacht, en nu plotseling héél wat nadelen en beperkingen ziet, tja .. dat is blijkbaar toch ook niet echt een verrassing. Hij beseft dat hij voor al zijn vragen en eisen ook de konsekwenties moet nemen, en dat is verre van evident.

Nu de scheiding eenmaal aan de gang is, het convenant wordt opgesteld komen er wellicht nog enkele vervelende momenten (en verrassingen), maar laat je daardoor vooral niet ontmoedigen. Het is een iets zwaardere periode waar je doormoet. Maar je bent sterk en ik weet dat je hier doorkomt.

Laat je niet uit je lood slaan door eisen / vragen van je man, weet wat je zelf wil, en ga daarvoor.

En weet dat er naast die vervelende scheiding ook nog een ander leven is, je dochter, een sociaal leven, leuke dingen, .. probeer ook daar aan te denken en probeer ook eens iets leuks te doen voor jezelf en je dochter, zodat de even de rest kan vergeten.

En last but not least (en hier spreek ik ook van ervaring), gun jezelf voldoende rust. Ik lag destijds nachten wakker, zeker in het begin van de scheiding. Dat is niet goed, het is héél belangrijk dat je op de afspraken bij de mediator, het lezen en begrijpen van het convenant en al de rest een helder hoofd hebt en hier kritisch tegenover staat. Zeker niet zeggen "ach het zal wel goed zijn", want nadien kan je natuurlijk niet terug.

En als dan alle materiele zaken nog snel kunnen geregeld worden, dan heb je misschien het mooiste kerst- of nieuwjaarscadeau dat je sinds jaren hebt gekregen, een leven waarop je eindelijk het verleden kan afsluiten en een nieuw leven waar je met een frisse blik en veel moed kan vooruitkijken, waar een pak zorgen wegvallen en waar de teokomst je weer toelacht.

Nu nog even sterk zijn, de beloning nadien zal des te beter smaken.

Eigenlijk ben ik echt jaloers op jou dat het zo vlot loopt. Een scheiding die aansleept, zonder akkoorden, alleen maar ruzies en discussies, daar wint niemand mee.

Veel sterkte nog.
Ik sta er versteld van hoe je (soon te be) ex zwalkt m.b.t. de zorg van je dochter. Nu hij een appartementje heeft en een bedwarmhoudertje is zijn dochter ineens minder belangrijk geworden:)

Weet je wat de konsekwenties zijn van het feit dat je getekend heb dat je ex een hypotheek afsluit? Serieuze vraag, want ik weet het niet. Ik zou het vervelend voor je vinden als het als een boemerang in je gezicht terugkomt, als bijv. jullie huis niet op relatieve korte termijn verkocht wordt en er dus dubbele lasten kunnen ontstaan.

Ik vind dat specialK11 wel een heel goed punt heeft als ze/hij zegt dat je een onafhankelijk iemand naar het convenant moet laten kijken. Ik weet en begrijp dat je graag van hem af wilt, maar dat wil niet zeggen dat er geen convenant hoeft te komen waar jou en je dochter recht gedaan worden.

Dit is een hele zware periode en het is voorlopig nog niet voorbij. Maar je doet het echt heel goed. En je mag supertrots op jezelf zijn, je bent een kanjer!
dubbel
Nou, van dat huizen kopen weet ik wel iets af.

Ik heb vorig jaar december zelf een huis gekocht terwijl de scheiding nog niet rond was.

Ex had mij uitgekocht en om de leningen rond te krijgen moesten we wel een ondertekend convenant hebben. Bovendien moest de bank onze beide handtekeningen hebben omdat nu beide huizen in de boedel vielen, en een heel aantal andere zaken moesten geregeld worden.... Wat een enorm gedoe was dat, ongelofelijk, bank, notaris, advocaat, iedereen bemoeide zich ermee.....

Zorg dus dat alles goed op papier komt bij de bank, de advocaat en de notaris!

Naderhand toen de scheiding een feit was moesten we weer naar de notaris toe om de huizen op ieders naam te zetten. Prima allemaal hoor, al sloeg ik werkelijk helemaal achterover van hoeveel dat kostte..

Die twee huizen stonden allebei op beider namen en toen kwam mijn huis op mijn naam en ons oude huis op zijn naam en dat grapje koste maar liefst 1600 euro!!!!

Schandalig! Echt!

Maar ja, het kon niet anders, ik wou daar heel erg graag weg om er niet helemaal aan onderdoor te gaan, en mijn huis 'moest' ik gewoon kopen, het leek wel voor mij bestemd!

het kan dus wel, maar niet zomaar eventjes...
Dat met die huizen ligt idd zo.

Ik teken nu mee, en als de scheiding rond is en helemaal ingeschreven moeten we idd weer naar de notaris.

Het gaat dan alleen om zijn huis, het huis waar ik blijf zitten blijft tenslotte op beide namen staan tot het verkocht is.

Het kost wel extra geld, maar wil echt heel graag dat hij weg is dus dat heb ik er wel voor over.

Ik zat er zelf idd ook al aan te denken om iemand naar het convenant te laten kijken.

Moet alleen even kijken wie.

Zelf kijk je toch over dingen heen.

Ik probeer ook wel leuke dingen te doen met mijn vriendinnen.

En vanmiddag ben ik met mijn dochter wezen 'shoppen' en ergens een broodje eten.

Was erg gezellig.

Lig wel vaak nog om 5.30 al wakker, maar ga 's avonds gewoon wat eerder naar bed.
Het ie echt belangrijk om iemand naar het convenant te laten kijken. Als het vastligt is het lastig om het weer te veranderen. Misschien toch een advocaat?

Heb je veel steun in je omgeving? Mensen waar je mee kan praten?
Ja misschien is dat wel verstandig dat een advocaat er naar kijkt.

Heb wel aardig wat steun en mensen waar ik mee kan praten.

Zit nu alleen toch weer wat wijsheid is.

Mijn as ex gaat morgen met zijn nieuwe vriendin en haar zoontje naar de speeltuin.

Onder het mom van dat het een vriendin is.

Ben daar toch niet zo blij mee, omdat het behoorlijk verwarrend is voor haar.

We zitten nog in 1 huis.

Van de week bij de mediation zit hij nog mooi te praten dat we dat eerst moeten overleggen over nieuwe partners aan onze dochter te laten zien.

En hij heeft ze 3x keer gezien.

Hoe serieus kan dat nu al zijn.

Maar als ik er wat van zeg krijg ik gelijk te horen dat ik jaloers ben.

En als hij morgen niet met haar weg mag ik ook niet meer ergens met haar naar toe mag.

Of hij begint dat hij niet op onze dochter let op een weekend eind november dat ik 2 nachten bij een vriendin ga slapen.

Terwijl we dit al paar weken geleden hebben geregeld.

Echt vervelend!
Ik begrijp je bericht niet goed.

Is het zo dat je dochter meegaat naar die nieuwe vriendin?

Gaat het er om dat je man dit vertelt aan je dochter?

Ik begrijp het even niet.

Wel heel vervelend voor je dat hij gelijk dwars ligt als je iets zegt:(

Je leert er sowieso wel van dat je alles met hem moet vastleggen. Hij kan bij de mediator mooi weer spelen maar daar buiten gaat hij zijn eigen gang. Vastleggen dus, alles wat jij van belang vind.

Hoe meer en meer ik er over nadenk, krijg ik wel de volgende gedachte. Als hij mooi weer speelt bij de mediator, maar daarbuiten zich niet aan de afspraken houdt. Hoe gaat het dan zometeen als het convenant getekend is en hij zich niet aan de afspraken houdt. Wie gaat jou dan helpen om te zorgen dat hij zich aan de afspraken houdt? Weet iemand dat?
Het probleem is dat je altijd weer terug naar de rechter moet als hij zich niet aan het convenant houdt. Moet je een advocaat in de arm nemen, kost tijd en geld.

Dat je as ex met een nieuwe vriendin en jullie dochtertje ergens naar toe gaan is moeilijk te voorkomen. Hij hoeft haar niet meteen voor te stellen als nieuwe vlam maar kan ook een gewone vriendin zijn. Hangt er van af of hij haar in het bijzijn van jullie dochter knuffelt of kust of niet. Dit keer heeft hij gezegt wat hij gaat doen, maar de dingen die hij niet zegt weet je ook niet of hoor je pas achteraf van je dochter.

Je kan je zorgen uitspreken naar hem, maar ook als hij straks het convenant getekend heeft en elders woont kan je dit niet afdwingen en is anders moeilijk te controleren. Is dan een stuk vertrouwen dat hij inziet wat het beste voor jullie dochter is.

Hij blijft de vader en dat zul je dus tot een bepaalde hoogte los moeten laten. Is moeilijk dat weet ik.

Dat mooi weer spelen bij de mediator is niet leuk maar de mediator is ook niet gek en doet dit al jaren.

Zoiezo bepalen jullie wat er in het convenant komt en niet de mediator. Die hoeft niet met alles eens te zijn en kan wel advies geven maar geen doorslaggevende beslissingen nemen.

Denk maar zo; alle gekke sprongen die hij nu maakt voor dat het convenant getekend is, geeft jou tips waar je nog meer aan moet denken om in het convenant te zetten.
Goedemorgen,

sorry voor mijn warrige verhaal bertha.

Mijn dochter is gister met mijn man een dagje weg geweest naar een speeltuin.

Daar kwam zijn nieuwe vriendin ook met haar zoontje.

Hij deelde mij mee zaterdag ochtend dat hij dat zondag ging doen.

Toen werd ik toch een beetje boos.

Van de week bij de mediation hebben we het over nieuwe partners gehad.

Hij vond dat we die pas moesten voorstellen aan onze dochter als het serieus is.

En dan moest ik bijna toestemming gaan vragen aan hem als ik een eventuele partner wilde laten kennis maken met onze dochter.

Dat vind ik echt onzin en ben dat dus niet van plan.

Maar nu gaat hij onze dochter toch laten kennismaken met zijn nieuwe vlam, terwijl hij haar 3 keer heeft gezien.

En als ik vraag of ze een relatie hebben krijg ik een of ander vaag antwoord en hij wilde niet eens haar naam vertellen.

Allemaal heel vaag.

Maar dan wel zijn dochter alvast aan haar voorstellen, terwijl wij ook nog in 1 huis zitten en het voor haar echt nog niet duidelijk is.

Vond dat gewoon niet gepast en valt me vies tegen van hem.

En het mooiste was nog dat hij zondag ochtend nog zat te huilen en het allemaal zo moeilijk vond.

Ik zei tegen hem als ik nu zeg dat ik je terug wil dat doe wil jij dat zo weer (doe ik nooit hoor!).

Daar zei hij niet veel op, maar dat is dus wel zo.

Hij zit met zichzelf in de knoop en hoop echt dat het goed gaat, maar zou het erg vinden als onze dochter daar de dupe van wordt.

4 weken geleden lag hij nog bij een ander in bed, nu is deze meid weer zijn relatie of wat het ook is.

Ik begrijp natuurlijk dat als hij straks zijn eigen plek heeft ik het ook niet weet wat hij doet.

Maar ik hoop echt dat onze dochter altijd voorop staat en daar twijfel ik nog wel eens aan.

Gister moest er ineens ook van alles anders met haar haar zodat het er netter uitzag in zijn ogen.

Ze moest een andere jas aan omdat er op 1 een vlekje zat.

Zal straks zeker goed naar het convenant kijken voordat ik iets teken.

Ga niet overal mee akkoord.
Ik begrijp je gevoelens wel dat het veel te snel is dat je man je dochter meeneemt naar een vlam. Misschien is het mijn achterdochtige aard maar ik krijg het gevoel dat hij haar "gebruikt" om te laten zien naar zijn nieuwe vriendin hoe goed hij met haar omgaat, hoe goed hij met kinderen is. Maar nogmaals, dat is mijn achterdochtige aard.

Hoe was je dochter toen ze weer terug kwam? Ik hoop dat ze er niets van meegekregen heeft en gewoon een leuke middag gehad hebt.

Het is niet makkelijk voor je. Heb je nog nagedacht over wie je zou kunnen helpen met het doorlezen van het convenant?
Waarschijnlijk heb ik die acherdochtige aard ook, want zo kwam het namelijk ook op mij over.

Normaal is hij echt niet bezig dat haar haar netje zit enzo.

En nu kan hij idd laten zien hoe leuk hij met kinderen is.

Normaal laat hij alles aan mij over.

En dit was dan zijn weekend met haar, maar ik moest haar wel aan kleden.

En als ze niet luistert moest ik dat ook regelen.

Beetje dubbel allemaal.

Geloof wel dat ze het leuk heeft gehad, maar ze is niet moeilijk.

Weet het nog niet met het convenant.

kijk even hoe het eruit ziet en beslis dan denk ik.
sorry, fout bericht.
Bedoel je dat jullie de bezoekregeling al hanteren, ook al is het nog niet vastgelegd en wonen jullie nog bij elkaar?
ja we wonen nog bij elkaar.

Maar we hebben wel al een beetje afspraken gemaakt over de weekenden.

Dit om te voorkomen dat hij elk weekend bij zijn vriendin zit.

Wil zelf ook wel eens weg en vind niet dat ik dan altijd de opvang voor onze dochter moet regelen.

Hij heeft daar tenslotte ook een aandeel in.

Dit geeft wel een beetje rust.

Hij kan namelijk overal boos over worden en nu is het gewoon geregeld en moet hij zich er ook aan houden.
ik weet dat jullie nog bij elkaar wonen. Ik bedoelde dat terwijl jullie nog bij elkaar wonen, al wel de bezoekregeling gehanteerd wordt. Maar je antwoord is duidelijk

Goed van je dat je duidelijke afspraken gemaakt hebt. Hij is vader en heeft ook verantwoordelijkheden.
Dat heb ik zelf besloten hoor, het gewoon op papier te zetten voor de komende weekenden.

Wil de discussiepunten graag zoveel mogelijk uit de weg gaan.

Anders krijgen we daar ook nog ruzie over.

En voor hem is het ook wel goed, kan hij alvast een beetje wennen.

En de avonden door de weeks spreken we ook van te voren af wie er thuis is voor onze dochter.

En ik wil ook wel eens weg kunnen tenslotte.

Heb tegenwoordig veel lieve vrienden.

Bij mij thuis komen is niet ideaal, dus ga ik af en toe naar hen toe.
Fijn te horen dat je veel lieve vrienden hebt. Vrienden zijn erg belangrijk. En het is voor jou ook belangrijk om er uit te gaan.

Je bent echt goed bezig.
Bloempie, zou toch echt het convenant door iemand laten lezen. Ik weet er staan vaak persoonlijke dingen in maar o zo belangrijk dat er niets over het hoofd wordt gezien. Bij mij stonden er bijna 10 "fouten" in!!!!

Desnoods neem je het mee naar een wetswinkel (of hoe je het ook noemt), er zijn wetswinkels door het hele land waar je op afspraak een tijd kan praten met iemand. Kost niets.
SpecialK11 heeft gelijk. Een scheiding is erg emotioneel. Je hebt iemand nodig die het zakelijk kan bekijken en jouw belangen (en die van je dochter) goed kan verdedigen. Je man is een hork maar je zal altijd met hem te maken houden vanwege je dochter. Nu extra investeren om goede afspraken te krijgen kan veel ellende schelen in de toekomst
Hoe is het nu met je?
Afgelopen donderdag naar de mediation geweest.

Daar de laatste dingen doorgesproken die ook in het convenant moeten.

Pensioenen en dat soort zaken.

Nu gaan ze het concept ontvangen wat we via de mail krijgen.

We hoeven daar dus nu even niet meer naar toe.

Verder ben ik alles spuugzat dus hoop dat t allemaal snel gaat.

Nog even volhouden.

Van de week wel weer een deel van de spullen verdeeld, maar er zijn zaken waar we niet uit komen.

Tv, computer en dat soort dingen.

Maar heb de discussie van de week afgekapt, daar gaan we binnenkort wel weer mee verder.
quote:bloempie80 schreef op 14 november 2009 @ 17:43:

Afgelopen donderdag naar de mediation geweest.

Daar de laatste dingen doorgesproken die ook in het convenant moeten.

Pensioenen en dat soort zaken.

Nu gaan ze het concept ontvangen wat we via de mail krijgen.

We hoeven daar dus nu even niet meer naar toe.

Verder ben ik alles spuugzat dus hoop dat t allemaal snel gaat.

Nog even volhouden.

Dat je het stilaan spuugzat bent begrijp ik best, was bij mij ook zo.

Maar toch, het hoofd helder houden nu, al is de verleiding groot om de boel maar de boel te laten, enkel en alleen maar om ervan af te zijn.

Dat kan je je later alleen maar beklagen.

En verder blijf ik ook hetzelfde advies aanhalen als SpecialK, laat het convenant ook even door een advocaat nalezen, dit kan op één consult, en hoeft dus echt niet zoveel te kosten.

Het is inderdaad zo dat je telkens het convenant niet wordt nageleefd je opnieuw naar de rechtbank moet, maar je hebt dan op z'n minst een basis.

En verder, zoals je zelf zegt, nog even volhouden, je kunt het !!!!

quote:bloempie80 schreef op 14 november 2009 @ 17:43:

Van de week wel weer een deel van de spullen verdeeld, maar er zijn zaken waar we niet uit komen.

Tv, computer en dat soort dingen.

Maar heb de discussie van de week afgekapt, daar gaan we binnenkort wel weer mee verder.

Héél goed, één ding tegelijkertijd.

De verdeling van de goederen kan je eigenlijk altijd nog doen, zelfs na de scheiding.

En als het enkel maar gaat om "kleinere" zaken (een TV of computer kosten nu ook geen fortuinen meer), dan valt het nog wel mee denk ik.

Best is om een lijst te maken van de ganse inboedel. In die lijst kan je dan schrappen waar jullie het wel over eens zijn, en vervolgens maak je een voorstel over de zaken waar jullie het niet over eens zijn.

Je zal zien, valt best mee.

succes nog, en nu zeker niet opgeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven