Feestje einde vriendschap?

04-11-2009 18:47 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou heb in mijn hele leven niet echt bijzonder veel feestjes meegemaakt maar het laatste feestje dat ik bezocht heb vond ik zelfs raar.

Een vriendin nodigde me uit voor haar verjaardagsfeestje afgelopen vrijdag. Ik heb er oppas voor geregeld en ben er naar toe gegaan. Ik ken die vriendin zo'n 5 jaar.

Echt vroeg was ik niet, nadat mijn dochter naar de oppas was heb ik eerst zelf even genoten van mijn vrijheid en iets voor half 10 was ik er. Koffietijd was al voorbij dus dat sloeg ik af, het gebakje ook. Er waren al 3 andere vriendinnen en met z'n vieren zaten ze gezellig aan de witte wijn. Toen mij werd gevraagd wat ik wilde drinken vroeg ik om een biertje, dat drink ik graag 's avonds.

"Bier komt er hier niet in!!" was het antwoord, 'rode wijn dan" vroeg ik want witte vind ik minder lekker. Dat was er ook niet.

Of ik dan wat fris wou, daar heb ik toen ook maar voor bedankt.

Als ik een feestje geef denk ik na over wat de mensen die ik uitnodig drinken, ik haal in elk geval niet alleen mijn eigen drankje in huis. Al met al heb ik een uur of wat op een droogje gezeten en toen de eersten naar huis gingen ben ik ook maar gegaan. Naar de kroeg, een biertje drinken!

Volgend jaar sla ik die verjaardag maar over, wat zouden jullie doen?
Ik zou mijn vriendschap niet af laten hangen van zoiets stoms als drank.
Ik wil best toegeven dat je vriendin wel wat weinig had gekocht, vind bier wel een beetje bij de basisfeestboodschappen horen maar als ik een verjaardag vier ga ik ook niet voor iedereen wat anders halen.

Dat kost me echt teveel en 9 van de 10 x willen ze weer wat anders, dan dat ze bij een vorige verjaardag nog dronken.
Lees nu pas dat je volgend jaar niet wil komen, dat vind ik wel een beetje kort door de bocht
De reactie die jij terug kreeg was echt belachelijk!

Soms heb je wel eens iets niet in huis omdat je het zelf niet drinkt en het daardoor niet in huis haalt of daardoor vergeet in huis te halen, maar dit klinkt als een bewuste daad. 'Wij drinken dat niet, dus komt het er niet in!' Dat kan je standpunt zijn...blijkbaar! Ik vind het maar krenterig overkomen.

Vriendin zijn, zit hem nou juist in de kleine dingen. Zoals dat ene biertje kopen omdat je vriendin er zo van houdt. Zo denk ik erover.

Ik zou volgend jaar gewoon naar de verjaardag gaan, maar ik zou ook nu wat van haar gedrag zeggen.
Ik zou er niet zo'n probleem van maken. Het zou voor mij al helemaal niet een einde van een vriendschap betekenen!!!

Kijk, het is op zich vreemd dat ze alleen witte wijn en fris hebben, maar om er nu een probleem van te maken...nee!

Het klinkt niet echt als een groot feest, misschien dat ze daarom niet al te veel drinken in huis had gehaald. En als ze van haar vriendinnen weet dat zij altijd witte wijn drinken, kan ik me voorstellen dat ze geen bier in huis heeft.

Ik zou volgend jaar gewoon weer komen als het een vriendin is. En daarbij...waarom kun je niet eerlijk zijn tegen jouw vriendin?
Alleen witte wijn en fris? Tja, beetje karig naar mijn idee. Maar ja, je zegt dat jullie maar met z'n vijven waren (de jarige, drie vriendinnen en jij), en als die meiden alleen witte wijn en fris drinken, zou ik persoonlijk ook niet vanalles in huis halen, terwijl ik weet dat het niet op gaat.

Zeg nou eerlijk: je gaat je vriendschap hier toch niet om verbreken?
Ik vind je titel nogal dramatisch. Ik ben zelf altijd bang dat ik te weinig heb en dat mensen iets anders willen dus ik snap de reactie van die vriendin niet helemaal, maar om daar nou een vriendschap om te beëindigen??
Reverie. Vind de opmerking ook niet echt gepast, maar als ik rekening moet houden met alle visite die ik krijg, kan ik wel een kroeg beginnen dus snap best dat die vriendin het niet in huis heeft gehaald, maar om dat niet meer te komen vind ik onzin. Zou zelf gewoon aan die vriendin vragen waarom ze zo reageert.
Niet zo'n drama van maken. Zeker als ik je topic titel lees!!!!

Kom op zeg, dan had je gewoon wat fris gedronken ipv helemaal niks.

Tuurlijk ze heeft wat weinig in huis gehaald, maar ach, dan pas je je toch aan aan wat ze heeft?!

En dat je nu al nadenkt om volgend jaar niet te gaan... Pffff.
De volgende keer als kado een paar flessen rode wijn geven of een bierpakket

en dan vragen om een rood wijntje of biertje..
Je zal weinig vriendinnen overhouden als je alles op een weegschaaltje legt. Niet iedereen denkt hetzelfde als jij. Zij zal waarschijnlijk het probleem niet zien als jij het aan haar voorlegt.

Je moet niet op alle slakken zout leggen.
Volgend jaar een krat bier meenemen bij wijze van kadootje.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik kan me voorstellen dat je er de P in hebt ; een goede vriendin ( naar mijn maatstaven ) weet wat je drinkt en als ze je uitnodigt ( en niet zelf aan de geeuwhonger ligt ) heeft ze wat jij normaal gesproken drinkt. Ga ik er van uit dat ze zoiets weet, anders wordt het wéér een ander verhaal.

Ik weet niet hoe goed jullie band verder is , misschien is het wel eeuwigst zonde om dit jullie verder goeie vriendschap te laten verpesten. Dan neem je volgend jaar een flesje rood mee voor haar verjaardag
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou het niet heel leuk vinden, maar einde vriendschap gaat wel heel ver! Ik had gewoon een frisje gedronken en er toch een leuke avond van gemaakt.
het ligt er ook aan met welke intonatie iets wordt gezegd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Sja... Ik vind het ook wat karig, maar om hier nou je vriendschap voor te beëindigen?! Dat vind ik wel ver gaan. Kan gebeuren, toch, dat ze dacht dat jij "gewoon" mee zou drinken met de witte wijn en de fris. Ik heb ook wel op feestjes gezeten waar ze niks hadden wat ik mocht of wilde drinken. Jammer dan. Gelukkig hebben de huizen in Nederland prima water in de kraan zitten.

Volgend jaar even van tevoren overleggen of gewoon fris drinken, lijkt me.
quote:rosanna08 schreef op 04 november 2009 @ 19:07:

het ligt er ook aan met welke intonatie iets wordt gezegdDa's ook waar. Misschien vond vriendin het zelf ook wel heel erg rot dat ze niets had wat TO écht graag drinkt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
tja, je kunt nu eenmaal niet verwachten dat ze 'n hoop dingen in huis haalt die ze zelf niet gebruikt, een ander baalt misschien van de paprikachips omdat ze liever toastjes met brie had gekregen

zolang er water in de kraan zit kom je niets te kort, ook al drink je liever iets anders enneh, als zij bij jou op bezoek komt dan geef jij haar toch gewoon de keus uit bier en rode wijn omdat jij geen wit in huis hebt omdat je daar niet van houdt?
Gaat het nu om haar reactie op je vraag om een biertje of gaat het je om het biertje zelf?
quote:vlinder72 schreef op 04 november 2009 @ 19:01:

Reverie. Vind de opmerking ook niet echt gepast, maar als ik rekening moet houden met alle visite die ik krijg, kan ik wel een kroeg beginnen dus snap best dat die vriendin het niet in huis heeft gehaald, maar om dat niet meer te komen vind ik onzin. Zou zelf gewoon aan die vriendin vragen waarom ze zo reageert.Als ik van te voren weet wie er allemaal komen en eentje drinkt graag alleen bier of rode wijn dan haal ik wel een flesje wijn en een paar biertjes. Ligt er ook maar net aan hoeveel gasten er zijn. Als ik veel gasten over de vloer krijg dan doe ik dit niet. Want dan kun je idd. een kroeg beginnen.

Wat ik altijd doe is mijn eettafel vullen met glazen en flessen en dan kunnen ze daaruit kiezen. Voorkom je een hoop ongemakkelijke situaties mee.

Rode en witte wijn vind ik een basis voor een verjaardag. En als de meerderheid wit drinkt dan haal je maar 1 flesje rood. Hoe groot is die moeite nou?
Ik zou het wel stom vinden, een aantal basisdingen zoals twee kleuren wijn, bier, fris, sap en dan nog evt. één of twee sterke dranken vind ik wel normaal om in huis te hebben als je iemand uitnodigt. Maar ik zou er een vriendschap niet om verbreken. Als de feestjes bagger zijn zou ik trouwens niet meer gaan, dat dan weer niet, gewoon een volgende keer afspreken één op één om haar verjaardag te vieren. Of eventjes langsgaan een uurtje of wat.

Je weet nu dat het zo zal zijn, geeft niets, kan je je volgend jaar op instellen.
Volgende keer gewoon voor de zekerheid je eigen drankje mee nemen .Ach,kan gebeuren ,vervelend,maar geen breuk waard
quote:vlinder72 schreef op 04 november 2009 @ 19:01:

Reverie. Vind de opmerking ook niet echt gepast, maar als ik rekening moet houden met alle visite die ik krijg, kan ik wel een kroeg beginnen dus snap best dat die vriendin het niet in huis heeft gehaald, maar om dat niet meer te komen vind ik onzin. Zou zelf gewoon aan die vriendin vragen waarom ze zo reageert.

Ik koop gewoon de basics, genoeg van alles, en spreek met de slijter af dat wat niet open is gegaan teruggebracht kan worden. Geen één slijter heeft hier ooit moeilijk over gedaan (niet in het dorp, niet in een grote stad in de Randstad, en zelfs nu in het buitenland niet) en veel stellen het zelf al voor.

Ik ga niet voor iedereen een aparte fles van zijn favoriete likeurtje kopen waar ze vervolgens twee glaasjes van drinken en die dan weer een jaar staat te verpieteren in het keukenkastje, dat niet, maar als ik iemand uitnodig vind ik het ook wel zo gastvrij om in elk geval voldoende keus te hebben.
De vriendin had gebakjes gekocht, koffie gezet en wijn en fris gehaald. Als je dan zin in bier hebt kun of een beetje kinderachtig blijven mokken en niets drinken of er gewoon een gezellige avond van maken en een frisje drinken. Ik zou er niet zo'n big deal van maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven