Over draagdoeken en andere dragers, wees welkom

06-11-2009 23:38 2478 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier is ie dan, het algemene draag-topic! Met hopelijk veel informatie voor iedereen die benieuwd is naar het dragen van je kind en ook veel geklets over de mooiste doeken of makkelijkste dragers.

In dit oude topic is nog veel informatie te vinden: Oude draagdoek topic

Verderop op pagina 1 heb ik wat foto's van mezelf geplaatst om een idee te krijgen.

Zoals zovelen ben ik begonnen met dragen met de baby-bjorn, niet wetende dat er zoveel dragers zijn die veel fijner dragen en waarin mijn kind veel lekkerder zat.

Waar bij de babybjorn mijn baby al na een paar maanden erg zwaar werd om te dragen kan ik met mijn draagdoek of ergonomische drager mijn flinke peuter nog hele stukken dragen.

Ik was van te voren wel erg huiverig of het knopen me wel zou lukken, het zag er zo ingewikkeld uit. Maar na een gezellig onderonsje met de grootste teddybeer in huis ben ik met mijn dochter aan de slag gegaan en na een keer of 2 ging het zonder problemen heel snel. Ik denk dat ik met mijn draagdoek sneller ben dan manlief met de voorgevormde drager met gespsluitingen.

Zelf mijn zware bekkenklachten na mijn bevalling waren geen belemmering om uren te kunnen dragen.

Alle dragende moeders (vaders hebben we hier op Viva nog niet vaak gespot) beantwoorden met veel enthousiasme vragen over dragen of gaan in op twijfels over het wel of niet dragen.

Voordelen van dragen zijn ondere andere:

- Net uit de buik niet koud in een bakje maar lekker warm tegen je aan.

- Goed voor de groei en ontwikkeling van de baby (net zoals te vroeg geboren baby's buik op buik worden gelegd).

- Goed voor de productie van de borstvoeding.

- Goed voor de houding van rug en heupjes.

- Ideaal tijdens onrustige uurtjes, krampjes en reflux

- Je handen vrij en geen kinderwagen door de kruidvat proberen te manouvreren.

- Ideale oplossing als er een ouder broertje of zusje is en je wilt geen dure duo wagen aanschaffen.

- Maar vooral erg gezellig en knus.

De dragers die als "niet ergonomisch" bekend staan en vooral veel nekklachten en frustraties veroorzaken zijn o.a.:

- Baby Bjorn (en soortgelijke dragers als de chicco)

- Lodger Shelter

- Mini Monkey

In deze dragers is het ook voor de baby niet comfortabel.

N.b.:Het bekende "naar voren" dragen in de babybjorn is voor baby's rug zeer onprettig en de baby kan zich ook niet afsluiten van zijn omgeving. Zeker niet aan te raden dus.

Wat wel heel fijn is om in te dragen en ieder zijn voor- en nadelen heeft zijn o.a.

- Rekbare draagdoek (tricot slen, bykay, draagdoek.nl) deze doek is voor de eerste maanden heel geschikt maar gaat door de tricot wat sneller doorhangen en is in de zomer snel te warm.

- Geweven doek: Het ultieme draagcomfort met legio mogelijkheden en alle keuze in kleur en patroon, voor ieder wat wils. Knopen heb je zo door en je hebt hier heel lang plezier van.

Bekende merken zijn o.a.: Didymos, Hoppediz, Storchenwiege, Ellevill, Girasol, Neobulle, Lana, Medley, Nati, Bebina, BBslen.

- Ergnomische drager/SSC (Ergo, Manduca, Beco Butterfly, Bondolino, Yamo, Connecta) Het gemak en uiterlijk van een Baby Bjorn met het comfort van een draagdoek.

- Mei tai: drager die geen ingewikkelde knooptechnieken vereist. Middenweg tussen een doek en een ergonmische drager.

-RingSling/buidelsling: de ergonomische variant op de Lodger Shelter en Minimonkey, vooral geschikt voor de korte stukjes.

Linkjes naar sites over dragen heb ik op de eerste pagina van dit topic gezet.

Deze openingspost is veel te kort om alles in te zitten dus vraag het gerust als je iets wilt weten.
misschien kun je in de OP zetten dat er op pagina 1 linkjes te vinden zijn? want linkjes in de OP is in strijd met de forum regels
voor het openen van het algemene draagtopic!

Later ga ik wel eens kritisch kijken naar de OP voor nu, bedankt Pebbles!
Nog wat nuttige links:

www.dragen-en-voeden.nl: hier is zo'n beetje alles te vinden wat je wilt weten over dragen. Hier is ook een heuse marktplaats voor dragers.

http://www.babybij.nl/win ... ?main_page=index&cPath=27 Voor als je eerst eens wilt uitproberen kan je hier een drager huren.

www.doekentheek.be : veel algemene informatie over verschillende dragers.

http://www.dragen-en-voeden.nl/viewtopic.php?t=118 : links naar nederlandse en belgische verkopers.
Leuk! En ik heb net voor een weblog recensie 2 nieuwste baby bjorn Organic draagzakken ontvangen. Eentje om te testen en eentje om te verloten onder de lezers. Leuk! Ik heb het idee dat deze nieuwe drager wat ergonomischer is dan eerder, maar dat laat ik morgen testen door mijn draagdoekconsulente. Eens kijken wat zij ervan vindt... Nadeel nog steeds is dat er op de doos een kindje vrolijk naar voren zit te kijken in het ding terwijl juist naar voren dragen slecht is voor het ruggetje...
Dat naar voren dragen ga ik ook nog even in de OP vermelden!
Allereerste FWCC (front wrap cross carry) met mijn "net uit de verpakking" Hoppediz Miami

Rugdragen met de Beco Butterfly

SHBC (secure high back carry) met de Hopp Miami

Ik zit even naar die BB te kijken op hun eigen site, en zie daar staan dat ze zeggen dat de armpjes en beentjes in de juiste fysiologische houding zitten. Ze bungelen gewoon naar beneden! Zouden ze het zelf geloven?
Manduca

quote:wen schreef op 06 november 2009 @ 23:53:

Ik zit even naar die BB te kijken op hun eigen site, en zie daar staan dat ze zeggen dat de armpjes en beentjes in de juiste fysiologische houding zitten. Ze bungelen gewoon naar beneden! Zouden ze het zelf geloven?

Ja ongelofelijk hè? Ik vind het frustrerend, maar wat doe je eraan? (behalve het mensen af te raden die erover denken er 1 aan te schaffen en te vertellen over de voordelen van andere dragers....).

Leuke foto's Pebbles en Wen! (Wen heeft jouw kind twee verschillende sokken aan?)

*draagt zelf met Bondolino*
Pebbels zou je ook manier van knopen willen benoemen bij de foto's?

Kan ik ze daarna even opzoeken

Super dit topic!
Wat een leuke foto's Pebbles! Ik heb dezelfde Beco, waar meisje niet zo heel graag in wil. Van de week nog een tijdje de draagdoek geprobeerd en dat vond ze wel erg leuk, vooral toen we voor de spiegel stonden :-). Helaas een tricot doek, mooi, heel zacht, maar rekt al flink mee, terwijl meisje niet veel weegt. Ik wil dus ook een geweven doek! :-) Is die roze de Hoppediz Miami? Mooi! Ik twijfel tussen die en de Didymos Lisa, maar die is twee keer zo duur. Welke zouden jullie aanraden (voor een - hebzuchtige - beginner)?
Hi allemaal! Fijn, zo'n algemeen draagtopic. Mijn eerste heb ik de eerste maanden in een tricot slen gedragen, maar ik ben nooit goed geworden in het knopen en gebruikte hem dan ook alleen binnen, tijdens de krampjes-uren. Daarna overgestapt op een baby-bjorn. Wederom niet ideaal, want erg zwaar voor mij!

Nu ben ik zwanger van de tweede en wil ik graag een ergonomische drager aanschaffen. Geen knoopdoek dus, want ik ben gewoon echt onhandig, en mijn vriend helemaal (en die moet hem ook kunnen gebruiken)

Ik zie in de OP een heel rijtje staan, maar welke is nu het fijnst en liefst ook nog een beetje te betalen? Kunnen jullie mij adviseren?
Schwipschwap, ja

Sterre, voor een hebzuchtige beginner raad ik aan om de doek te kiezen die je het mooiste vind Het zijn allebei prima doeken.

Elska, als je geen knoopdoek wilt en wel vanaf de geboorte wilt dragen, zou ik de Bondolino zeggen. Die kost 89 euro, goedkoper dan de meeste Babybjorns dus. Op de laatste pagina van het oude topic staat daar veel over (ik kijk of ik die post zo even kan kopiëren). Dan hoef je alleen banden achter je rug te kruisen en voor je navel een knoop erin te leggen. Vind je ook dat nog teveel knopen, dan is een Marsupi Plus (65 euro) ideaal, maar die gaat wel op maat. Anders de Manduca (100 euro) of een Beco Butterfly(130 euro)
Copy-paste

Ja, de Bondolino is de beste drager na draagdoeken voor pasgeborenen (aldus diverse draagconsulenten, dat verzin ik natuurlijk niet zelf ). De drager is van draagdoekenstof gemaakt, dus lekker soepel. En je kunt de breedte van het 'zitje' verstellen, waarbij de smalste stand voor de hele kleintjes standaard is. In tegenstelling tot de andere dragers (Manduca, Beco e.d.), waarbij de brede stand standaard is, en er een aparte inzet is voor pasgeborenen. Dat is toch net wat beter.

De Bondolino hoef je niet te verstellen, dat is het fijne. De heupband sluit met een enorm brede strook klitteband. De schouderbanden moet je goed straktrekken, kruisen achter je rug en dan voor vastknopen. Je kunt er mee buik- en rugdragen tot 36 maanden. Taille kan tot 140 cm met verlengstuk.

Snuffel hier maar eens, staat veel info (klik op de Engelse vlag voor info in het Engels)

Ik ben fan van de Bondolino! Doodzonde dat de schouderbanden te breed zijn voor mij.

Je kunt hem trouwens bij Babybij.nl ook lenen in de Doekenbieb, voor 6 euro plus verzenden. Dan kun je het twee weken uittesten.
En ook ik heb het nieuwe topic gevonden, zal proberen dit te blijven volgen!

Waar ik nog wel mee zit, hoe kan ik zo'n drager (bijv. Bondolino) goed passen terwijl ik 6 maanden zwanger ben?
Zo snel mogelijk denk ik?
quote:Bengal schreef op 07 november 2009 @ 10:37:

En ook ik heb het nieuwe topic gevonden, zal proberen dit te blijven volgen!

Waar ik nog wel mee zit, hoe kan ik zo'n drager (bijv. Bondolino) goed passen terwijl ik 6 maanden zwanger ben?

bengal ik heb maat 38 en een vriendin van mij heeft maat 34

ik ken ook iemand met een maat 46 met een bondolino

met mn maat 38 kon ik de bondolino prima dragen en vriendin met maat 34 is erg blij met haar bondolino ...

door het klitteband op de heupband is ie supermakkelijk om "op maat" te sluiten !
Even snel een vraagje, wil zo met mijn kleine (bijna 6 maanden) naar buiten gaan in de doek, heb een Calin Bleu waar ik erg blij mee ben, maar is niet een dikke doek. Als ik hem een warm gevoerd vest aan doe over zijn kleren en een extra laagje onder zijn broek, zou ik hem dan zo mee kunnen nemen? Heb nl geen draagjas.
Heeej! Wat goed, het is er, een meer algemeen topic. Ik vind de OP goed, niets op aan te merken.

Elska, mijn man draagt in de Manduca (die ik overigens op dragen en voeden.nl 2e hands heb gekocht en dus wat goedkoper) en hij is er erg tevreden over.

@ Doggie, ik denk dat het prima is om hem op die manier mee te nemen.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
ik denk het wel doggie, en je kunt hem toch in je gewone jas doen ?

dat je de rits half open laat staan (wel sjaal om allebei !)
voor dit topic en de voor mij al zeer heldere OP. Ik ga 'm zeker volgen! Eerst 'even' Timini op de wereld zetten en in zijn tricot standaard doek zien te krijgen, en dan gaan we rustig daarna eens kijken of een andere doek als goede opvolger kan dienen...

Mooie foto's! Ik zou straks zo graag ook uk op mijn rug willen dragen, zoals Pebbles laat zien op haar derde foto. Kan je dat in je eentje voor elkaar krijgen zonder schade en naar beneden donderende kinderen??
ik doe yammini altijd in mijn eentje op mijn rug

het vergt enige oefening maar er zijn duidelijke youtube filmpjes te vinden met tips en trics

sommige oefenen voor de spiegel op het bed , of eerst tig keer met een teddy beer tot ze met kindje aan de slag gaan ...
Gelukkig heeft mijn teddybeer míj al een jaar of 30 overleefd, dus die kan dit dan straks ook nog wel even handelen!

Neem wel aan dat rugdragen pas kan als uk het hoofdje zelf kan dragen, en tot die tijd buikdragen beter is?
Bedankt voor de reactie in het andere topic, ik ben er erg blij mee, want ik had inderdaad de indruk dat de Mei Tai vanaf de geboorte geschikt was en dat blijkt dus niet zo te zijn. Waarschijnlijk wordt het dan toch de Beco Butterfly. Kun je die eigenlijk alleen via internet bestellen of zijn er ook 'gewone' winkels waar ze 'm verkopen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven