Basisuitrusting om gezond te koken

04-11-2009 22:06 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gezond gaan koken, zo natuurlijk mogelijk... dus geen makkelijke pakjes, potten (bolognese) saus en andere kant-en-klaar spul meer... (gaat nog wel lastig worden aangezien ik mijn smaakpapillen compleet verpest heb met teveel suiker en vet)

om mezelf niet te voorzien van smoesjes om toch maar weer naar kant-en-klaar te grijpen, wil ik me goed voorbereiden...

en ik heb al heel wat in huis gehaald... maar als ik op receptensites rondklik, dan kom ik toch telkens dingetjes tegen die ik niet in huis heb...

kunnen jullie me helpen met een lijstje van producten (en evt. andere kookhulpjes) die iedere gezonde "kok" standaard in huis zou moeten hebben?

(recepten zijn ook van harte welkom, maar daar zijn waarschijnlijk al genoeg topics over)
quote:Madelief1 schreef op 05 november 2009 @ 16:14:

[...]

Wat eet je dan?! Je eet toch niet iedere dag aardappels?nee, ik eet groente met vlees of vis en zo'n 2 keer per week 'n aardappelproduct als in gebakken of friet of stamppot en natuurlijk dagelijks brood
ik ben in m'n uppie.. dus hou al snel veel over...

nu had ik bedacht dat het wel handig zou zijn om bijvoorbeeld een tomatensaus en een kippe(n?)bouillon in een grote hoeveelheid te maten en dan in porties in te vriezen...

en misschien ook gesneden groente in porties in te vriezen als ik iets over heb?

hmmz, dan mag ik eerst wel een hele lading tupperwareachtige bakjes gaan halen :-)

vandaag ga ik trouwens voor het eerst tomatensaus maken zonder pakje (volgens dit recept: http://koken.met.aschwin. ... liaanse%20tomatensaus.htm)

spannend
quote:jip78 schreef op 06 november 2009 @ 09:05:

ik ben in m'n uppie.. dus hou al snel veel over...

nu had ik bedacht dat het wel handig zou zijn om bijvoorbeeld een tomatensaus en een kippe(n?)bouillon in een grote hoeveelheid te maten en dan in porties in te vriezen...

yep

en misschien ook gesneden groente in porties in te vriezen als ik iets over heb?

kan je doen, maar het blijft langer vers als je het heel laat, en voor een persoon groente snijden duurt meestal niet heel lang

hmmz, dan mag ik eerst wel een hele lading tupperwareachtige bakjes gaan halen :-)

is wel handig om er een paar te hebben

vandaag ga ik trouwens voor het eerst tomatensaus maken zonder pakje (volgens dit recept: http://koken.met.aschwin. ... liaanse%20tomatensaus.htm)

lekker recept (en ja, dat is mijn rasp!), maar uren laten pruttelen vind ik wel ambitious.. als je een dagje thuis bent kan je het doen, maar na een werkdag zou ik er een blik tomaten in werpen en het een kwartiertje of half uurtje laten pruttelen, dan ben je ook een heel eind
ik ben vandaag vrij en het staat nu te pruttelen :-)

(ruikt heerlijk, heb nu al zin in t avond eten )

ik verwacht wel minstens de helft over te houden, dus dat gaat de vriezer in voor een keer dat ik niet zoveel tijd heb...

Ik doe het trouwens via dit recept: http://koken.met.aschwin.net/pages/Bolognese%20saus.htm

ipv die ik net noemde.. zit niet zo veel verschil in, behalve de hoeveelheid
Hoe smaakte het Jip?
quote:jip78 schreef op 06 november 2009 @ 10:45:

Ik doe het trouwens via dit recept: http://koken.met.aschwin.net/pages/Bolognese%20saus.htm

ipv die ik net noemde.. zit niet zo veel verschil in, behalve de hoeveelheid Da's een knap smerig uitziend recept. Peper in de pasta saus.... :puke: en dna ook nog 's als eersde de uien bakken
Wijnands: Bij sommige Italiaanse restaurants heb ik weleens erg pittige tomatensaus, daar zat duidelijk rode peper in. Het kan wel iets toevoegen aan zo'n saus, maar het wordt snel te overheersend en als je er in een restaurant niet op bedacht bent, dan is het even schrikken.

Ik doe zelf één kleine theelepel sambal in een grote pan saus.
Ik heb dat ook wel 's gegeten, siciliaans recept geloof ik.. Beetje kan eventuele wel maar 6 pepers op zo'n pan, yak!
het was best lekker... maar de volgende keer gebruik ik gepelde tomaten of ik pureer ze eerst (gewoon een blik is misschien nog beter )

de peper heb ik niet echt terug geproefd, dus dat viel best mee
Ik weet niet zeker of het al genoemd is, maar voor mij is een staafmixer onmisbaar: voor het pureren van soepen en sauzen, het maken van guacemole en humus en tapenade, smoothies etc. Veel makkelijker dan een blender!

En als je zelf dingen gaat bakken zijn een beslagkom, zeef, mixer en weegschaal ook wel handig. En bakblikken natuurlijk
Fijn om te lezen Jip, wat wordt het volgende recept dat je gaat maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven