Creme Brulee
dinsdag 3 november 2009 om 22:54
Hier mijn succesrecept voor creme catalana, een spaanse variant op creme brulee. het kaneelstokje en citroenschil moet je vervangen door een vanillestokje (merg eruit halen en in het roommengsel doen, stokje ook laten meekoken). het succes zit hem in de creme: die moet je echt dik genoeg laten worden op een zacht vuurtje. Ik laat de creme altijd een paar uur in de koelkast afkoelen en stevig worden. Inderdaad met brander de suiker karameliseren.
Succes!
Catalaanse crème
(6 personen).
Ingrediënten voor de crème:
300 ml. melk
200 ml. room
1 kaneelstokje
reepjes schil van 1 onbespoten citroen
5 eidooiers
1 eetlepel maïszetmeel
1 snuifje zout
80 g. suiker
6 eetlepels bruine suiker om te gratineren
De melk met de room, het kaneelpijpje en de reepjes citroenschil aan de kook brengen.
De pan wegzetten en 20 minuten laten trekken.
Het kaneelpijpje en de citroenreepjes uit de pan halen.
Intussen de eidooiers, het maïszetmeel, het zout en de suiker in een kom met de garde tot schuim kloppen. De melk weer aan de kook brengen en onder voortdurend roeren met de ei-massa vermengen. Alles in de pan doen, roeren en op een laag vuur aan de kook brengen. Zodra de crème zo dik is dat ze op de rug van een lepel blijft liggen, 6 vormpjes vullen en op een koude plaats zetten.
Suiker er overheen strooien en karameliseren met een brander.
Succes!
Catalaanse crème
(6 personen).
Ingrediënten voor de crème:
300 ml. melk
200 ml. room
1 kaneelstokje
reepjes schil van 1 onbespoten citroen
5 eidooiers
1 eetlepel maïszetmeel
1 snuifje zout
80 g. suiker
6 eetlepels bruine suiker om te gratineren
De melk met de room, het kaneelpijpje en de reepjes citroenschil aan de kook brengen.
De pan wegzetten en 20 minuten laten trekken.
Het kaneelpijpje en de citroenreepjes uit de pan halen.
Intussen de eidooiers, het maïszetmeel, het zout en de suiker in een kom met de garde tot schuim kloppen. De melk weer aan de kook brengen en onder voortdurend roeren met de ei-massa vermengen. Alles in de pan doen, roeren en op een laag vuur aan de kook brengen. Zodra de crème zo dik is dat ze op de rug van een lepel blijft liggen, 6 vormpjes vullen en op een koude plaats zetten.
Suiker er overheen strooien en karameliseren met een brander.
woensdag 4 november 2009 om 11:39
Creme brulee is echt lastig! Ben best goed met koken, maar heb bij deze toch wel foutjes gemaakt. Heb ze nu al vaak gemaakt, maar het komt precies!
Recept van de AH werkt prima. Maar ik zou op youtube even verschillende how to filmpjes kijken.
Aantal keren oefenen! Zet ze au bain marie in de oven totdat als je ze schud, ze nog heel licht meetrillen. En een brander is echt wel zeer handig. Anders smelt alles weer onder de grill. En ze moeten lang in de koelkast staan! En zorg dat als je je potjes vult, er geen lucht meer in zit. (bubbels kan je met een brander kort wegbranden voor ze de koelkast in gaan)
Uhhh, nog veel gedoe hé!
Recept van de AH werkt prima. Maar ik zou op youtube even verschillende how to filmpjes kijken.
Aantal keren oefenen! Zet ze au bain marie in de oven totdat als je ze schud, ze nog heel licht meetrillen. En een brander is echt wel zeer handig. Anders smelt alles weer onder de grill. En ze moeten lang in de koelkast staan! En zorg dat als je je potjes vult, er geen lucht meer in zit. (bubbels kan je met een brander kort wegbranden voor ze de koelkast in gaan)
Uhhh, nog veel gedoe hé!
woensdag 4 november 2009 om 14:00
Net mijn mailbox bekeken en gezien dat op iensrecepten.nl daar speciale aandacht werd gegeven. Zelf maar even kijken.
Via uitgebreid zoeken en naam recept kun je een totaaloverzicht van de gevonden recepten krijgen.
creme brulee
Via uitgebreid zoeken en naam recept kun je een totaaloverzicht van de gevonden recepten krijgen.
creme brulee
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 06-11-2009 18:12
Reden: recept toegevoegd.
Reden: recept toegevoegd.
% gewijzigd
zaterdag 7 november 2009 om 21:36
woensdag 18 november 2009 om 11:33
quote:Bloemetje1989 schreef op 17 november 2009 @ 14:35:
Up!
Niemand een traditioneel recept?in het kookboek 'bijzonder' van Albert Heijn staat er wel een. zal het vanavond even overtiepen. weet alleen nog dat het niet helemaal klopte: bij de ingredienten stond volgens mij iets van citroenrasp ofzo, en dat kwam in het recept zelf niet meer terug. was wél lekker, en aardig gelukt.
Up!
Niemand een traditioneel recept?in het kookboek 'bijzonder' van Albert Heijn staat er wel een. zal het vanavond even overtiepen. weet alleen nog dat het niet helemaal klopte: bij de ingredienten stond volgens mij iets van citroenrasp ofzo, en dat kwam in het recept zelf niet meer terug. was wél lekker, en aardig gelukt.
woensdag 18 november 2009 om 11:35
hmmmm, volgens mij was dit hem, klinkt erg bekend!!
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=424 ... eme+brulee
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=424 ... eme+brulee
zaterdag 23 oktober 2010 om 12:28
Oud creme bruleetopic, maar toch even up ivm een vraagje.
Ik heb net creme brulee gemaakt (recept is bijna identiek aan bovenstaande, via ah.nl). Ik had de creme voor het de oven in ging mooi glad gemaakt, alle luchtbellen weggehaald. Nu haal ik het uit de oven en zie dat er allemaal grote luchtblazen op zijn gekomen. Dit heb ik nog nooit gehad! Wie heeft dat ook en hoe kan dat?
Voor de smaak zal het niet uitmaken, maar het staat zo knullig.
Ik heb net creme brulee gemaakt (recept is bijna identiek aan bovenstaande, via ah.nl). Ik had de creme voor het de oven in ging mooi glad gemaakt, alle luchtbellen weggehaald. Nu haal ik het uit de oven en zie dat er allemaal grote luchtblazen op zijn gekomen. Dit heb ik nog nooit gehad! Wie heeft dat ook en hoe kan dat?
Voor de smaak zal het niet uitmaken, maar het staat zo knullig.
donderdag 4 november 2010 om 12:44
Even up met dit topic, want ik ga dit weekend koken voor wat vrienden. Heb dit recept van ah, aangezien dit een van de makkelijkere was die ik kon vinden..
makkelijke creme brulee??
Maar nu lees ik in dit topic dat je de creme brulee beter in een schaal met water in de oven kan zetten. Klopt dat? En dan gewoon een ovenschaal een laag met water?
Kwam trouwens ook nog dit recept tegen op de site van ah...heb er erg om kunnen lachen..
creme brulee voor de luie thuiskok
makkelijke creme brulee??
Maar nu lees ik in dit topic dat je de creme brulee beter in een schaal met water in de oven kan zetten. Klopt dat? En dan gewoon een ovenschaal een laag met water?
Kwam trouwens ook nog dit recept tegen op de site van ah...heb er erg om kunnen lachen..
creme brulee voor de luie thuiskok