niet trouwen...

07-11-2009 20:59 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn droom...mijn ultieme wens, IK WIL ZO GRAAG TROUWEN!!!

Ik ben ruim 10 jaar vreselijk gelukkig met mijn vriend. We zijn ontzettend verschillend maar daardoor stimuleren we elkaar chliche genoeg tot dingen die we anders nooit gedaan zouden hebben...zoals studies, reizen...

We hebben elkaar zeer jong ontmoet en hebben gedurende onze relatie de nodige dingen meegemaakt waarin we alle steun en liefde uit elkaar kunnen halen die we op dat moment nodig habben. We hopen samen oud te worden en net zo gelukkig te blijven als we nu zijn, we praten zelfs over het krijgen van kinderen.

Er is alleen een ding waar we maar niet uit komen...ik wil zo vreselijk graag trouwen maar hij ziet daar absoluut het nut niet van. Hij vind het te duur en vind de verbintenis van het krijgen van kinderen veel grootser en mooier. Maar het is echt mijn droomwens...hij noemde me laatst zelfs bulderend lachend een karikatuur van mij zelf toen ik tijdens onze vakantie tijdens ons laatste avondje vroeg; Je gaat het echt weer niet vragen he?

Op zich is er natuurlijk wel over heen te komen maar ik kan het niet loslaten...misschien iemand die dit herkent of iemand die een tip heeft om dit toch eens te accepteren.

groetjes the wannabe bride
@TO:

Binnenkort heb ik een bruiloft van een stel dat al 15 jaar bij elkaar is: eerst vonden ze trouwen beiden niet nodig, toen vond zij het toch wel leuk, maar hij niet en nadat hij een aantal jaren (!) heeft kunnen wennen aan het idee heeft hij haar alsnog gevraagd. Ze hadden beiden geen zin om zo in het middelpunt te staan en houden niet van dansen, dus wordt een plechtigheid + diner voor naaste familie en vrienden met na afloop nog een borrel. Klinkt heel gezellig.

Ik hoop niet dat jij nog een x aantal jaar moet wachten, maar de moraal van dit verhaal is: zeg nooit nooit!

PS Doorslaggevende reden voor man was dat hij het zijn vrouw gunde en dat hij de moeder van zijn kinderen niet meer 'zijn vriendin' wil noemen.
quote:Rooss4 schreef op 07 november 2009 @ 21:18:

JIj wilt heel graag trouwen, hij ziet financiéle bezwaren, een huwelijk draait o.a.om geven en nemen. Hij word er niks slechter of minder van als jullie wél trouwen, behalve in zijn portemonnee.

Welk meisje heeft zichzelf nooit in haar fantasie in zo`n prachtige jurk gezien??

Ik. Dus ik snap hier helemaal niets van. En dan nog zo'n beetje lijdzaam zitten wachten tot je gevraagd wordt, puleazzzze. Mensen weten nu toch ook al dat jullie bij elkaar horen? Bruiloften zijn volgens mij ook alleen maar leuk voor het bruidspaar zelf, niet voor de gasten die mogen komen opdraven.

Trouwen is toch helemaal niet meer nodig. En de meesten redden het niet eens ook. Zonde van het geld.
quote:RoosD schreef op 07 november 2009 @ 22:41:

Ik voel me ook niet afgezeken door je hoor...

Ik bedoelde het richting Vreemde Vogel, aangezien ik rechtstreeks op haar reageerde dat ik het niet snapte. Maar is wat onduidelijk idd door alle posts ertussen. In ieder geval fijn dat jij het ook niet zo voelt.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
O, en ik heb ook nooit van mezelf gedroomd in een trouwjurk. En ik ben ook niet gevraagd. Het is hier heel romantisch in onderling overleg gegaan nadat we er een item in een reisprogramma over zagen.
Overigens snap ik niet zo dat hier en daar dan maar een geregistreerd partnerschap wordt geopperd. Jullie weten toch wel dat dat ongeveer gelijk staat aan een huwelijk? Waarin het verschil vooral zit in het alsnog moeten erkennen van kids door de man. Lijkt me juist niet praktisch als je ooit kids wilt.

Wat een bullshit trouwens dat je makkelijker uit elkaar gaat bij *relatie* dan bij *huwelijk*! Factoren als kinderen en gezamenlijk koophuis lijken me hierin veel meer van belang.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
quote:Doornroosje75 schreef op 08 november 2009 @ 08:45:

Wat een bullshit trouwens dat je makkelijker uit elkaar gaat bij *relatie* dan bij *huwelijk*! Factoren als kinderen en gezamenlijk koophuis lijken me hierin veel meer van belang.Helemaal mee eens.
Over romantiek gesproken; wij gingen een huis kopen en vonden dat we e.e.a. moesten regelen. Matrixje gemaakt van alle voors en tegens van samenlevingscontract, huwelijk, geregistreerd partnerschap (met en zonder voorwaarden) en op basis van praktische argumenten voor een GP-tje gekozen.

Overigens wel - in een hotelkamer in Maastricht - op mijn knieën gegaan met een sleutelhanger in een doosje... of ie met me wilde samenwonen. Die stap vond ik veeeeele malen groter.
quote:RoosD schreef op 07 november 2009 @ 21:39:

om het geld...en hij heeft er niet zo veel mee.

hij wil er liever van reizen e.d.Nou, dan trouwen jullie toch gewoon even gratis op het gemeentehuis voor het boterbriefje en bijbehorende achternaam (jij je zin) en gaan jullie van 't geld lekker 'n mooie verre reis maken (hij z'n zin) Uitstekend compromis!
quote:Welk meisje heeft zichzelf nooit in haar fantasie in zo`n prachtige jurk gezien??

Ik. Heb nooit iets met dat soort heftige jurken gehad en zou me alleen maar 'n hele dag ongemakkelijk lopen voelen met zo'n gewaad, dus als ik al zou trouwen, dan op blote voeten ergens op 'n tropisch strand.

Dat is idd dus ook nog 'n optie: trouwen op 'n tropische droomlocatie. Dan heb je ook 'n compromis waarbij zowel getrouwd als gereisd wordt.
een aantal mensen geven hier aan dat als je trouwt, dat het dan "echt" is, voor de buitenwereld laten zien dat je voor "altijd" bij elkaar blijft etc etc.

Als dat het inhoudt, hoe komt het dan dat 1/3 van de huwelijken eindigt in een scheiding? Ik heb ook al gehoord dat het zelfs al 50% van de huwelijken is.

M.a.w. wordt huwelijk niet overschat? Zelfs al trouwt hij met je, dan nog kan hij weggaan, of jij natuurlijk.

Moet je niet kijken naar wat je hebt, i.p.v. naar wat je niet hebt? Je zegt dat jullie graag samen oud willen worden, aan kinderen denken etc. Je hebt nu een goede relatie. Een huwelijk is geen garantie en maakt je relatie ook niet beter.
p.s. het is natuurlijk wel vanzelfspreken voor me dat je alles regelt via een samenlevingscontract als je niet trouwt.
en dat je vriend geen 10.000 wil uitgeven aan iets waar hij niet in geloofd, dat kan ik begrijpen. Zou jij 10.000 in een droom van hem willen stoppen waar jij niet in geloofd?
Beter een goeie relatie dan een slecht huwelijk.
wat ik me afvraag he, ik wil zelf ook graag trouwen, mijn vriend hoeft niet perse maar heeft gezegd het wel te willen: waarom is een bruiloft meestal zo duur? Kan je het niet goedkoper maken, door creatief te zijn ofzo, is een goed feest ook zo duur?
en verder, @RoosD, ik kan me wel voorstellen dat dit lastig is voor je, een compromis zoals je zelf eerder zei dat je leuk zou vinden (carribean in combi met trouwen) lijkt me misschien wel een goede optie voor jou en je vriend?

Ik zelf zit me financieel af te vragen wanneer ik kan trouwen (nu wil ik het nog niet maar ook niet over heeel lang), het is toch een klap geld als ik het zo hoor (en ik heb een heele grote familie en zou iedereen er wel bij willen) en we willen ook een huisje kopen op een gegeven moment.. zucht stap voor stap he..
Ik wilde ook altijd graag trouwen, maar mijn (inmiddels) man zag daar de meerwaarde niet van in. We hebben het er vaak over gehad. Voor mij was het plaatje niet compleet, ik wilde graag ten overstaan van familie en vrienden benoemen dat we voor altijd bij elkaar willen blijven, de mooie jurk aan, een feest geven met alle mensen waar ik om geef én een mooie herinnering.

We hebben samen gekeken naar de verschillen in geregistreerd partnerschap en huwelijk en zijn tot de conclusie gekomen dat we om praktische redenen beter konden trouwen (hoe romantisch). In overleg hebben we toen besloten dat we zouden trouwen in gewone kleding met een handjevol vrienden en familie en daarna zouden gaan borrelen als afsluiting. Hoe meer we daar (samen!) over nadachten hoe groter en uitgebreider het feest werd; die uitnodigen, dan die ook. Het feest werd al groter en groter en van borrelen kwamen we tot een diner en eenmaal bij de feestlocatie aangekomen voor een overleg hebben we besloten dat we toch een "echte" bruiloft wilden (maar dan zonder receptie). Wat denk ik voor mijn man heel belangrijk was dat hij zag dat ik niet alleen om de jurk en het feest wilde trouwen, maar omdat ik van hem hou. Toen ik benoemde dat ik gewonen kleding wilde kopen i.p.v. een jurk, stond hij meer open voor een grotere bruiloft.

Uiteindelijk hebben we overdag een bescheiden feestje gegeven en 's avonds hadden we zo'n 100 personen. Daarna zijn we met de naaste familie in het hotel blijven slapen dat bij het zalencentrum hoorde, 's ochtends afgesloten met een gezellig ontbijt. In totaal heeft alles ons zo'n 7000,- Euro gekost (incl. trouwkleding, fotograaf, boeket e.d.) We hebben wel op een aantal zaken bespaard (vervoer, kapper, lunch bij ons thuis e.d.) ik heb een aantal concessies gedaan; minder mensen op het avondfeest dan ik had gewild, geen corsages en bedankjes, simpele kaarten e.d. .Het leuke is dat zowel mijn man als ik een fantastische dag hebben gehad, we kijken er met veel plezier op terug.

Wat ook een idee kan zijn; een kennis van mij is op een waddeneiland getrouwd met naaste familie en vrienden. Aan de foto's te zien hadden zij de dag van hun leven!
quote:spaghetti08 schreef op 08 november 2009 @ 09:39:

wat ik me afvraag he, ik wil zelf ook graag trouwen, mijn vriend hoeft niet perse maar heeft gezegd het wel te willen: waarom is een bruiloft meestal zo duur? Kan je het niet goedkoper maken, door creatief te zijn ofzo, is een goed feest ook zo duur?

Waar je op kunt bezuinigen:

- jurk (van 100,- tot ???, de mijne koste 1600,-

- pak

- trouwvervoer

- corsages, bloemstukken in de kerk (als je in de kerk trouwt)

- de hoeveelheid gasten die je uitnodigd

- uitnodigingen

- band of een dj (een dj heb je al voor een paar honderd Euro)

- diner (stamppotbuffet of een luxe 5 gangen diner)

- zaalhuur en consumpties gasten (ga je voor onbeperkt drinken voor een vast bedrag zodat je van te voren weet hoeveel het je kost of betaal je per consumptie

- bruidstaart

- fotograaf en cameraman (erg veel verschil in prijd, maar ook in kwaliteit)

- verder; is je vriendin kapster, kun je zelf je nagels mooi lakken, is je oom amateur fotograaf/cameraman of dj, kan een vriedin mooi zingen of huur e iemand in om te zingen in het stadhuis/de kerk of zet je een cd op? enz. Met al deze dingen kun je ook erg veel geld besparen.
RoosD weet je zeker dat het alleen om financiele redenen gaat bij je vriend? Ik ben nu bijna 15 jaar bij mijn man, maar ik wil en ga ook niet trouwen. Lastig, want mijn man wil het wel graag. Ik heb er echt lang over nagedacht maar ik kan het gewoon niet. Verder wil ik best alle verbintenissen aangaan, maar het huwelijk is in mijn ogen niet mooi.

Ik zou er toch nog eens over praten. Alleen geld zal het niet zijn. Als dat het wel is, valt daar best een mouw aan te passen. Misschien is het nog wat te vroeg. Voor altijd en eeuwig kan nogal lang lijken als je jong bent.

Misschien is het goed om samen wat op te bouwen voordat je tot trouwen besluit. Eerst maar eens samen een huis en misschien zelfs kinderen, als jullie die graag willen.

Het is best moeilijk om tegen degene waar je van houdt te zeggen dat je nog niet klaar bent voor een huwelijk. Het is dan net of je twijfelt aan de relatie, terwijl dat helemaal niet zo is/hoeft te zijn.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:lolapaloeza schreef op 08 november 2009 @ 10:42:

Alleen geld zal het niet zijn.

Waarom zou het dat niet zijn? Voor iemand die weinig verschil ziet tussen 'n samenlevingscontract en 'n boterbriefje is elke euro die er aan 'n bruiloft verspild wordt waarschijnlijk 'n euro teveel. Vooral omdat je van de paar duizend euro die er op 'n trouwdag in één dag doorheen gaan, een prachtige reis van 'n paar weken gemaakt kan worden.

Als vrouw vind ik 'n jurk van 1000 euro al meer dan belachelijk, kun je nagaan hoe de gemiddelde man daar over denkt.
Elninjoo, als je eigenlijk best wil trouwen en je vriendin wil het graag, maar je vindt het te duur, dan ga je gewoon heel goedkoop trouwen. Vandaar dat ik denk dat het niet alleen om het geld gaat.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:Doornroosje75 schreef op 08 november 2009 @ 08:45:

Overigens snap ik niet zo dat hier en daar dan maar een geregistreerd partnerschap wordt geopperd. Jullie weten toch wel dat dat ongeveer gelijk staat aan een huwelijk? Waarin het verschil vooral zit in het alsnog moeten erkennen van kids door de man. Lijkt me juist niet praktisch als je ooit kids wilt.

Wat een bullshit trouwens dat je makkelijker uit elkaar gaat bij *relatie* dan bij *huwelijk*! Factoren als kinderen en gezamenlijk koophuis lijken me hierin veel meer van belang.

Ik had dit gezegd..

Ik bedoelde dus:

Als je een relatie hebt en eigenlijk niets op papier hebt staan dan kun je wat dat betreft zó de deur achter je dicht trekken. Ja dat kan.

Met een huwelijk is dat sowieso volstekt on-mo-ge-lijk! Vriendin van mij ging scheiden. Na een half jaar zegt ze; nou, we zijn gescheiden.

Toen dacht ik: jezus, nú pas écht?!

Dit is even kort door de bocht. Snap je. Dus los van 't gevoel enz.
Ja... en... dus... wat ik al zei. Ook als je samen een huis of kids hebt, duurt 't ff voor je uit elkaar bent. Hoeft er nog altijd van een huwelijk geen sprake te zijn.

Sterker nog; in het geval van kinderen blijf je je leven lang aan elkaar verbonden.
quote:lolapaloeza schreef op 08 november 2009 @ 10:50:

Elninjoo, als je eigenlijk best wil trouwen en je vriendin wil het graag, maar je vindt het te duur, dan ga je gewoon heel goedkoop trouwen. Vandaar dat ik denk dat het niet alleen om het geld gaat.Ik krijg de indruk dat TO geen genoegen zou willen nemen met 'n gratis huwelijk op het stadhuis, maar dat ze ook graag 'n feest voor familie geeft en wellicht ook nog wel dure kleding wil. Als iemand toch al wil gaan samenwonen en in de toekomst kinderen wil maakt hoe het contract genoemd wordt dat je moet afsluiten, waarschijnlijk echt geen reet uit.
Ik zie trouwen helemaal niet als een symbolisch iets.

Je doet een belofte aan elkaar, een hele grote belofte ook. Lijkt mij goed om eerst na te denken of je dat wilt... dat feest en geld enzo is verder allemaal bijzaak.

Ik snap serieus niet dat mensen trouwen vanwege het feest (niet speciaal tegen TO... maar in het algemeen) en kan er ook echt kwaad om worden, mensen die helemaal leven voor dat feest en ondertussen soms zelfs al twijfels hebben over de relatie... maar toch dat droomhuwelijk willen.

Ik weet niet hoe dat zit met een samenlevingscontract, wat daar inhoudelijk in staat.

Een feest kun je ook geven zonder te trouwen. Een reis kun je ook maken zonder te trouwen.

Mij lijkt de vraag: wil je man die belofte doen, of niet?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:RoosD schreef op 07 november 2009 @ 22:41:

Ik voel me ook niet afgezeken door je hoor...

Maar ik bedoel ook aan te geven dat ik dat symbolische wat jij beschrijft ook erg mooi vind en de ceremonie zou ik ook heel persoonlijk in willen vullen maar toch zou ik dat ook willen delen met andere mensen die ook heel belangrijk voor ons zijn.

Ik verwacht ook niet dat onze manier van omgaan in het dagelijks leven zal veranderen want idd dat samenlevingscontract hebben we ook ondertekent toen we ons huis kochten.

Maar die gezamelijke herinnering lijkt mij gewoon heel bijzonder.

Roos lieverd. Hij wil niet trouwen. Dan kun jij wel heel graag die bijzondere gezamelijke herinneringen willen, maar dat zit er dan niet in. Je vriend proberen over te halen lijkt me ook niet de methode. Als hij dan met je wil trouwen dan ga je daar aan twijfelen, aan de motivatie. Laat het los.

Wel of niet trouwen is niet belangrijk genoeg om er hele drama's over te krijgen (en dat risico loop je als je hier over zou blijven doorgaan). Het maakt het allemaal zo beladen. Blijkbaar heb jij je zinnen er eigenlijk zo op gezet, en is het hem al zo duidelijk, dat hij niets anders kan dan bulderend lachen als je er weer over begint. En dat doet jouw pijn. Als je het nu uit je hoofd zet, dan heb je dit soort situaties ook niet.

Succes hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven