afgekookt water?

09-11-2009 08:59 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor onze zoon van nu 4 weken maken wij de flesvoeding met afgekookt water. Heeft iemand enig idee hoe lang je dit het beste kan blijven doen?
Wij zijn na 8 weken overgestapt op water uit de kraan 35 sec in de magnetron op 600 watt. De kraam van mijn vriendin zei zelfs dat het meteen al mocht. Maar ik heb 6 weken volledig bv gegeven dus pas gestart met 6 weken en na 2 weken dus gestopt met afgekookt water.
Volgens onze kraamvrouw mocht het meteen vanaf het begin al. In het ziekenhuis zeiden ze hetzelfde. Het is veilig bevonden naar ik begrepen heb. Het is dus aan jezelf. Wat voelt voor jou het beste?
Ik was het water koken en af laten koelen op gegeven ogenblik zo beu dat ik voor mineraalwater ben gegaan. Gewoon goedkope flessen bij de aldi of lidll. Het water is hier namelijk erg hard (moet waterkoker 1 maal per week ontkalken) en er zaten dan stukjes in en moest ik het dus weer zeven. Ik geloof dat ik dit het eerste jaar wel heb gebruikt. Ik heb 6 maanden bv gegeven. Nu krijgt hij een papfles, dit mag met water, maar ik doe het met melk, het is namelijk geen melkdrinker en zo krijgt hij het toch binnen!
Je mag gewoon water uit de kraan geven toch? Inmiddels zelfs gewoon warm water, heb ik begrepen...

Als je het dus al wil doen, zou ik het doen tot het mijn neus uitkwam, me dan over mijn hormonen heenzetten en overstappen op water uit de kraan.
Vanaf het begin hebben we kraanwater gebruikt voor de kv naast de bv.
Mag ik dit topic misbruiken om ook een vraag te stellen? Momenteel steriliseer ik alle flesjes en bakjes die mijn lekmelk opvangen in de magnetron. Hoe lang moet ik dat eigenlijk blijven doen? En hoe bewaar je borstvoeding eigenlijk in de vriezer (heb het nu in tupperwarebakjes, is dat voldoende?)?
@ AJ Ik weet niet hoe het precies zit, maar ik heb van een zwangere vriendin gehoord dat het allemaal weer veranderd is. Zelfs bij een pas geboren baby hoeven de flesjes niet meer dagelijks gesteriliseerd te worden.

@ TO Ik heb bij mijn kinderen inderdaad al gehoord, dat je gewoon warm kraanwater mocht gebruiken. Veel makkelijker dan water koken of verwarmen in de magnetron.

Misschien even opzoeken of navragen bij kraamzorgbureau.
anoniem_67608 wijzigde dit bericht op 09-11-2009 09:20
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Home is where your wifi connects automatically.
Aletta, ik heb het nooit gesteriliseerd. Altijd gewoon met goed heet water afgewassen of bijvoorbeeld vaatwasser. Borstvoeding is ongeveer 3 tot 6 maanden houdbaar. Dit hangt o.a. af van de temperatuur van je vriezer. Ik gebruikte van die Avent bakjes die ik ook op mn kolf kon aansluiten. Maar tupperware bakjes zijn ook prima. Kijk alleen naar de hoeveelheid die er in gaat. Vervelend als je telkens de helft maar gebruikt. Ijsblokjeszakjes werken ook best redelijk. Maar ik vond die bakjes ideaal, ook omdat je daar de flesdop meteen op kon schroeven. dus niet weer overgieten in een fles e.d.
Die Avent-bakjes klinken inderdaad ideaal, maar dat gaat me een vermogen kosten. Ik heb nu bakjes van 250 ml., daar past precies de oogst van een dag in. IJsblokzakjes klinken ook wel heel erg ideaal! Hoeveel drinkt een kind per keer eigenlijk?
(sorry Koa, voor het vervuilen van je topic!)
Je mag inderdaad gewoon warm water uit de kraan gebruiken. Wat ik altijd doe is water koken in de waterkoker en dan een gedeelte koud en een gedeelte gekookt water in de fles doen. Bij ons is de temperatuur van het warme water namelijk nogal wisselend en erg slecht te regelen. Op deze manier heb ik altijd snel de juiste temperatuur. Natuurlijk kan het ook in de magnetron, maar die heb ik niet.
Gewoon water uit de kraan, waarom niet??
O ja, steriliseren doe ik ook niet, behalve als er op de verpakking staat dat je dat voor het eerste gebruik moet doen, dat doe ik dan wel. Daarna was ik de flessen na gebruik gewoon af en zet ze te drogen. Verder gaat de fles die ik die dag gebruikt heb, 's avonds in de vaatwasser.
Ik heb er geen verstand van, maar wil je wel feliciteren met je kleintje!
Ik heb voor onze jongste dochter vanaf het begin gewoon kraanwater gebruikt en dit opgewarmd in de magnetron. Heel soms zelfs warm water uit de kraan als er geen magnetron in de buurt was. Volgens de kraamhulp is het kraanwater vrijwel steriel dus kun je het met een gerust hart gebruiken. Volgens mij is het zelfs zo, dat als je gekookt water af laat koelen er meer bacteriën in zitten dan wanneer je gewoon koud water uit de kraan gebruikt.

(bij het schoonmaken van de ontstoken oogjes van mijn dochter mocht ik van de huisarts ook alleen lauwwarm leidingwater gebruiken en géén afgekoeld gekookt water dus vandaar dat ik die conclusie trek)

De magnetronsterilisator heb ik voor mijn jongste dochter ook helemaal niet gebruik, ik heb alle flesjes en spenen (in een speciaal rekje) direct in de vaatwasser gezet en voor mijn gevoel komt het er ook veel schoner uit dan uit de magnetronsterilisator/uitkookpan.
Aletta, dat verschilt met de leeftijd. Van Avent heb je bakjes van ik meen 150 en 250. Ik vulde bakjes met verschillende hoeveelheden. De voedingen die ik dan op een dag kolfde verdeelde ik dan bijvoorbeeld in 100, 150 en 130 ml. Als ik dan voedingen uit de vriezer moest hebben kon ik zo passen en meten tot ik ongeveer genoeg had voor die dag, zodat ik niet teveel weg hoefde te gooien. Op de deksels deed ik een sticker met de datum, zodat ik steeds de "oudste"voeding als eerste er uit nam. De bekers zijn erg duur, maar ik heb ze 6 maanden gebruikt, daarna mijn zus, en in april hoop ik ze weer langere tijd te gebruiken. Ze blijven netjes.

Nadeel van ijsblokjes zakjes vond ik wel het uitdrukken, kreeg er koude handen van, er glipte er nog wel eens 1 door de keuken heen, etc. Ik zou het gewoon eens proberen wat jij het prettigste vind.
Aletta, ik heb nog ik meen 20 van die Aventbakjes staan (een doos zelfs ongeopend...). Als je naar het ruil en zooitopic komt, kunnen we er misschien wat mee?!?!?!
Om een kort verhaal lang te maken...
Die Aventbakjes zijn wel prijzig, maar ze zijn heel stevig en je kunt ze eindeloos gebruiken. Ik gebruikte ze ook om de zelfgemaakte fruit-en groentehapjes in te bewaren. Echt ideaal, want je kunt er precies de juiste hoeveelheid in bewaren en ze sluiten goed af.
Koa, afgekookt water is niet meer nodig. Gewoon kraanwater verwarmen in magnetron. Wel altijd hoogste stand nemen, kun je je nooit vergissen. Flessen na gebruik afspoelen en bewaren in de koelkast, 's avonds in de magnetronsterilisator (bij ons 6 minuten) of afwasmachine (min 65 graden).
Warm kraanwater is nog steeds af te raden als je in een huis woont met oudere leidingen; dan kunnen er metalen uit de leidingen (in oude huizen nog van koper) oplossen.

Ook als je in een nieuwbouwhuis trekt, moet je er rekening mee houden dat er uit leidingen en kranen het eerste halfjaar nog stofjes kunnen oplossen die er bij het productieproces in zijn gekomen. Na voldoende doorspoelen is het risico bij nieuwbouw weg omdat het daarbij niet om koperen leidingen gaat. Als je terug komt van vakantie en het water heeft lang stilgestaan in de leidingen, moet je bij een nieuwbouwhuis in het begin wel even kritisch zijn: wc doorspoelen en douchen is natuurlijk geen probleem, maar als je dan een pasgeboren kindje flesvoeding wil geven, zou ik een of twee dagen flessenwater geven tot de boel weer met normaal gebruik is doorgespoeld.

Koken werkt alleen om bacterien te doden, en daar loop je niet echt risico op met de kwaliteit van het Nederlandse kraanwater. Ik weet niet of je daarmee andere opgeloste stoffen uit je water krijgt (behalven kalk).
Ik maakte de fles ook altijd met gewoon kraanwater, opgewarmd in de magnetron.

Over het gebruik van warm water uit de kraan staat dit op de site van Vitens:

Mag ik warm kraanwater drinken?

Nee, dat kunt u beter niet doen. Want verwarmd water kan extra (en soms zelfs teveel) metalen bevatten. Als waterbedrijf kunnen we alleen de kwaliteit van koud leidingwater garanderen.

Natuurlijk mag u wel warm water drinken, dat eerst is gekookt. Thee of afgekoeld water zijn dus geen enkel probleem.

Ze hebben zelfs een aparte pagina over water voor baby's.

Water voor baby's

Op veel websites over baby’s is te lezen dat de flesvoeding aangemaakt moet worden met bronwater of dat het kraanwater eerst gekookt moet worden. Dat is niet nodig. Stromend koud water uit de kraan is vers en veilig voor flesvoeding. Laat wel de kraan eerst even lopen voor je het koude water gebruikt en gebruik geen warm kraanwater. Daarnaast moet je opletten als je loden leidingen in je huis hebt.

Water uit de kraan of uit de fles?

In Nederland is kraanwater van goede kwaliteit en wordt het voortdurend gecontroleerd. Het is dan ook meestal gewoon geschikt voor het klaarmaken van babyvoeding. Alleen als je loden leidingen hebt of putwater gebruikt, kun je voor babyvoeding beter geschikt bron- of mineraalwater (zonder koolzuur) gebruiken. Verder is het van belang om het advies te volgen van het consultatiebureau of arts indien je baby maag- of darmproblemen heeft.

Lood vooral in oude huizen

Kleine kinderen zijn gevoelig voor lood. Baby’s die flessenvoeding krijgen dat aangemaakt is met water uit loden leidingen, krijgen al snel een te grote hoeveelheid binnen. Dit kan schadelijk zijn voor de ontwikkeling van hersenen en zenuwstelsel. Sinds het jaar 2000 mag Nederlands kraanwater niet meer dan 10 microgram per liter bevatten. Deze norm kan alleen gehaald worden als álle loden leidingen vervangen worden. Het is niet precies bekend tot welk jaar loden drinkwaterleidingen werden gebruikt, maar in huizen die voor 1945 gebouwd zijn, is de kans op aanwezigheid van een loden leiding groot.

Onschuldige kalk

Het is onzin om bronwater te gebruiken omdat er teveel kalk in leidingwater zou zitten. In melkpoeder zit een hoeveelheid calcium (kalk) die vele malen hoger is dan die in het water.

Bacteriën in kraan- en flessenwater

Het is niet waar dat water uit pak of fles veiliger is dan water uit de kraan. Waarschijnlijk gebruik je niet iedere keer een ongeopend pak water. En als een pak een tijdje openstaat, kunnen er juist bacteriën in groeien. Water dat stromend en koud uit de kraan komt, is vers en veilig. Gebruik geen water dat uit een boiler of geiser komt, omdat het water dan meer metalen kan bevatten. Laat de kraan eerst even lopen voor je het koude water gebruikt, zodat eventuele restjes van boiler- of geiserwater uit de leidingen gelopen zijn. Gebruik ook geen warm kraanwater, maar warm de fles op in de magnetron, flessenkoker of zet hem even in een bak met heet water.

Water koken of niet?

Als je een fles klaarmaakt voor direct gebruik, dan hoef je het koude water alleen maar te verwarmen tot de temperatuur waarbij de poeder het beste oplost. Het is onzin om het water door te koken in verband met de hoeveelheid kalk. In de melkpoeder zit immers een hoeveelheid kalk (calcium) die vele malen hoger is dan de hoeveelheid in het water.

Wil je de voeding voor de hele dag in één keer klaarmaken, dan is het wel aan te raden om koud leidingwater, maar ook bron- of mineraalwater, eerst te koken. Daardoor vernietig je eventueel aanwezige bacteriën en virussen. Daarnaast kunnen bacteriën zich minder goed ontwikkelen in een voeding die is klaargemaakt met gekookt water.

Water bij warm weer

De eerste vier à zes maanden heeft je baby alleen maar melkvoeding nodig. Drinkt hij daarnaast te veel, dan vermindert zijn eetlust en eet hij bij de andere maaltijden niet genoeg. Geef je borstvoeding? Als het warm weer is, hoef je je baby geen water bij te geven. Onderzoek in de tropen heeft uitgewezen dat een baby zijn vochthuishouding het beste op peil houdt met borstvoeding. Wel is het van belang dat je je baby voedt wanneer hij er om vraagt. Bij warm weer zal je baby vaker om de borst vragen. Geef je flesvoeding? Dan kun je je baby kleine beetjes (koud) kraanwater geven. Je kunt kraanwater ook gebruiken om er lichte kruidenthee (kamille, linde, venkel, rozenbottel) zonder suiker of honing mee te zetten.
Toevallig gisteren nog gevraagd op het consultatiebureau:

Je kunt voor je fles gewoon koud kraanwater gebruiken, en dan opwarmen (magnetron/au bain marie/wat je wilt)

Flessen waar melk in zit, elke dag steriliseren. Als je er andere dingen in doet (diksap oid als ze ouder zijn) dan hoeft het niet meer dagelijks. Melk is er vatbaar voor bacteriën, vandaar met melk dus wel dagelijks.
AJ: per kilo lichaamsgewicht kun je 120 - 150 ml. borstvoeding per 24 uur aanhouden. Het totaal deel je dan door het aantal voedingen en dat is wat je per keer ongeveer aan je kleintje geeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven