Werk & Studie alle pijlers

In de sollicitatiebrief melden?

09-11-2009 13:13 13 berichten
Hi,

Ik ga in februari met een nieuwe deeltijdopleiding beginnen. Nu is het zo dat ik een hele leuke vacature heb gezien bij een bedrijf waar ik na mijn studie ook graag zou willen werken. Is het nu een slimme zet om mijn opleiding te gaan noemen in de brief? Even als voorbeeld: Stel het is een secretaresse functie bij een ziekenhuis en je gaat HBO-V studeren. Schrijven zij je dan niet al bij voorbaat af omdat je over vier jaar toch een andere functie wilt?

Ik sta bijna te springen op mijn stoel. Ik wil 'later' heel graag bij dit bedrijf werken in een functie waar ik straks voor ga studeren, en nu dient zich een leuke vacature aan waar ik nu al op kan solliciteren. Ik wil het niet verpesten, dus ik weet niet wat handig is om te doen. Melden of niet?
Alle reacties Link kopieren
Gooi het erop dat het bedrijf/bedrijfscultuur jou zo aanspreekt en je nu al ervaring op wil doen en mogelijkerwijs intern wilt doorgroeien en hiervoor ook een opleiding start. Lijkt mij juist een perfecte sollicitant!
Vier jaar is best lang, als het nou 6 maanden zou zijn. Ik denk niet dat ze er een probleem van maken. Zeker niet als je door je nieuwe opleiding affiniteit hebt met het bedrijf waar je gaat werken.
Is het een vacature waarin je na het behalen van je opleiding in kan doorstromen? Of is het een totaal andere functie zoals in je voorbeeld?

Als je opleiding een toevoeging is voor de baan waar je nu op wilt solliciteren dan zou ik het zeker melden, bijv je gaat nu werken als verzorgende MBO en wilt doorleren voor verpleging HBO, dan hebben ze daar in je huidige functie ook zeker wat aan.

Heeft het niks met elkaar te maken zoals in je voorbeeld dan heeft het geen toegevoegde waarde voor de huidige vacature.
Haar voorbeeld heeft wel degelijk met elkaar te maken. Je moet namelijk wel samenwerken met verpleegsters als secretaresse en dat zal makkelijk gaan als je begrijpt vanuit je opleiding waar ze mee bezig zijn.
Nee niet vermelden. Wacht eerst af of ze je uitnodigen voor een gesprek. Tijdens dat gesprek kun je eerst jezelf voorstellen, en wat vragen stellen over het bedrijf en de functie. In de loop van het gesprek zal er meer duidelijk worden en kan je het alsnog aangeven. Dan is het aan hen of ze met je door willen of niet.
Het voorbeeld is maar een voorbeeld. Ik zal een beter voorbeeld geven. Stel het gaat om een vacature als secretaresse op een advocatenkantoor en je start met WO Rechten.
Dat voorbeeld lijkt me ook heel goed passen. Ik dacht dat je het wilde melden in een gesprek. Misschien niet in een brief, ligt eraan wat je verder nog in de brief zet.
ik zou het wel vermelden.. 4 jaar is lang en voor een bedrijf is het na jou opleiding goedkoper om jou naar die functie te zetten dan om weer een hele selectie procedure op te starten! Als je ook in je brief aangeeft dat dit bedrijf jou altijd al heeft aangesproken, en dat je daarom ervaring wil opdoen binnen het bedrijf denk ik dat ze alleen maar blij met je zijn!
ik zou het vermelden

je geeft nl. aan, door die cursus te gaan volgen, je te willen ontwikkelen. Dat is een positief iets. Bovendien ligt je cursus in het verlengde van het bedrijf.

Het zou anders zijn als het om een cursus pottenbakken zou gaan, terwijl je solliciteert als loodgieter:)

Dus ik zeg doen!
Ik zou het wel vermelden. Veel werkgevers hebben liever iemand die op termijn kan doorstromen dan iemand die nooit meer weg kan omdat dit de hoogst bereikbare baan voor diegene is. Zeker als de opleiding gerelateerd is aan de functie zou ik het zeker melden.
Heel veel bedrijven hechten (terecht) waarde aan "eigen kweek". En dat zou dus nu ook voor jou kunnen gelden.
Ik zou het niet vermelden. Een losse zin hierover kan vooroordelen oproepen. Wacht eerst eens af of je voor een gesprek wordt uitgenodigd. Dan kun je je verhaal beter in perspectief plaatsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven